Kwaliteitscultuur
Howest heeft de voorbije jaren een sterke kwaliteitscultuur opgebouwd. Onze gedeelde waarden Serve – Empower – Care dragen bij tot het verbeteren van de dagelijkse praktijk en de uitstraling van onze hogeschool.
Een kwaliteitscultuur impliceert daarenboven een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij we ervaringen met elkaar delen, openstaan voor een ontwikkelingsgerichte dialoog en ons eigenaar voelen van de organisatie.
Ons kwaliteitszorgsysteem draagt bij tot het creëren van een kwaliteitscultuur. Elke medewerker is mede-eigenaar van kwaliteit en kwaliteitszorg. We reflecteren met al onze stakeholders op de kwaliteit van opleidingen en nemen gepaste acties om de opleidingen verder te ontwikkelen.
Kwaliteitszorg
Aan Howest werken we vandaag met een zesjarige kwaliteitszorgcyclus. Acht kwaliteitscriteria zijn de toetssteen voor alle kwaliteitszorginitiatieven. De kwaliteitscriteria omvatten zowel de Europese standaarden voor kwalitatief hoger onderwijs als de elementen die belangrijk zijn voor het realiseren van de visie van Howest.
Kwaliteitszorg zit ingebed in de dagelijkse werking van de opleiding. Het team verzamelt feedback bij alle stakeholders over alle kwaliteitscriteria. Dit gebeurt zowel formeel als informeel.
Na drie jaar voeren we een interne kwaliteitstoets uit, de Howest Opleidingstoets. Een extern panel gaat na op welke manier de opleiding de kwaliteit monitort, sterke punten borgt en aandachtspunten aanpakt. Vanuit een waarderende aanpak komen we tot een gedeelde reflectie.
Op het einde van de kwaliteitszorgcyclus, na zes jaar, wordt een opleidingsaudit uitgevoerd door een externe partner. Een extern en onafhankelijk panel voert een onafhankelijke beoordeling uit van het kwaliteitsniveau van de opleiding op alle acht de kwaliteitscriteria. De beoordeling stimuleert de verdere ontwikkeling van de opleiding. De externe auditor oordeelt op basis van beschikbare documenten en een gesprek met alle stakeholders gedurende anderhalve dag.
Resultaten van Howest Opleidingstoetsen en externe opleidingsaudits worden aan het managementcomité en het bestuurscomité voorgelegd. Zij geven hier het gepaste gevolg aan. Bijsturingen naar aanleiding van interne of externe kwaliteitstoetsen gebeuren planmatig en worden opgenomen in het jaarrapport kwaliteitszorg. Verbetertrajecten worden in het beleidsplan van de opleiding opgenomen en worden op die manier structureel opgevolgd door de hogeschool.
Onze aanpak van opleidingskwaliteitszorg wordt beschreven in onderstaande brochure:
Opleidingskwaliteitszorg Howest
Ons referentiekader voor opleidingskwaliteitszorg (de acht kwaliteitscriteria) wordt in onderstaande brochure beschreven:
Kwaliteitscriteria opleidingen
De planning van de opleidingsbeoordelingen is opgenomen in onderstaand overzicht:
Planning opleidingsbeoordelingen
Via Opleiding in cijfers (een pagina van de Vlaamse Overheid) vind je meer informatie over het profiel van onze opleidingen. Deze indicatoren zijn geen maatstaf voor de kwaliteit van de opleidingen. Ze zijn een weergave van de beschikbare gegevens in Vlaanderen rond de studentenpopulatie en het studierendement (uit het verleden). Indien je meer informatie wenst over jouw slaagkansen en studiekeuze, contacteer dan zeker Howest.
Hieronder vind je de linken naar de informatie over de kwaliteit van elke opleiding:
- Bachelor Bedrijfsmanagement
- Bachelor Biomedische Laboratoriumtechnologie
- Bachelor Built Environment
- Bachelor Communicatie
- Bachelor Content Creation
- Bachelor Creative Technologies and Artificial Intelligence
- Bachelor Digital Arts en Entertainment
- Bachelor Digital Design and Development
- Bachelor Digital Marketing & Sales
- Bachelor Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs
- Bachelor Educatieve Bachelor Lager Onderwijs
- Bachelor Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
- Bachelor Energiemanagement
- Bachelor Ergotherapie
- Bachelor Human Resources Management
- Bachelor Industrieel Productontwerpen
- Bachelor Journalistiek
- Bachelor Media & Events
- Bachelor Multimedia en Creatieve Technologie
- Bachelor Netwerkeconomie
- Bachelor Sociaal Werk
- Bachelor Sociale Readaptatiewetenschappen
- Bachelor Sport en Bewegen
- Bachelor Toegepaste Architectuur
- Bachelor Toegepaste Gezondheidswetenschappen
- Bachelor Toegepaste Informatica
- Bachelor Toegepaste Psychologie
- Bachelor Toerisme & Recreatiemanagement
- Bachelor Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
- Bachelor Verpleegkunde
- Graduaat Accounting Administration
- Graduaat Bouwkundig Tekenen
- Graduaat Digitale Vormgeving
- Graduaat Educatief Graduaat Secundair Onderwijs
- Graduaat HR-support
- Graduaat Internet of Things
- Graduaat Maatschappelijk Werk
- Graduaat Marketing- en Communicatiesupport
- Graduaat Orthopedagogische Begeleiding
- Graduaat Programmeren
- Graduaat Systeem- en Netwerkbeheer
- Graduaat Transport en Logistiek
- Graduaat Travel Support
Instellingsreview
De instellingsreview is een periodieke toetsing van de kwaliteit van het onderwijsbeleid van een instelling. Een externe commissie voert de review uit in opdracht van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
In 2024 was het de beurt aan Howest. De commissie verdiepte zich in de visie en het beleid, de beleidsuitvoering, de monitoring en het verbeterbeleid van de instelling. En we scoorden bijzonder goed!
De reviewcommissie heeft Howest ervaren als een ondernemende, innovatieve hogeschool die toekomstgericht is en de student centraal stelt.
De commissie aan het woord
“We hebben Howest ervaren als een ondernemende, innovatieve hogeschool die toekomstgericht is en de student centraal stelt. De gesprekspartners toonden een dynamische organisatie met een internationale uitstraling die belang hecht aan waardengedreven handelen en inspeelt op de vragen van de markt. Ambitie is er op overschot, ambitie die kracht bijgezet wordt door een sterke visie op onderwijs en een doorleefde kwaliteitscultuur in alle geledingen van de organisatie.” - Ann Demeulemeester & Suzanne Koster, co-voorzitters van de reviewcommissie.
Een team-effort
"Dit positieve rapport bevestigt het innovatieve en ondernemende karakter van onze hogeschool en de toekomstgerichte aanpak van onze Howest-community. Bij Howest staat de student centraal, en dat werd duidelijk erkend door de commissie. Onze studenten ervaren Howest als een veilige plek waar iedereen telt, mooiere feedback kan je als hogeschool niet krijgen. We zijn een waardengedreven instelling met een structurele inbreng van het werkveld, waardoor we ons onderwijs steeds future proof kunnen houden. De hechte, betrokken teams op alle niveaus van onze organisatie dragen de visie en doelstellingen van Howest en helpen deze realiseren. De volledige Howest-community is dan ook zeer trots op het bijzonder positieve rapport dat we samen behaald hebben." Frederik D'hulster - Algemeen Directeur
Student centraal
Met een groep studenten van Howest heeft de commissie apart gesproken. Zij omschrijven Howest als open-minded, toegankelijk, persoonlijk, modern, praktisch ingesteld, toekomstgericht, internationaal (maar ook lokaal), sfeervol, kwaliteitsvol, en als een veilige plek waar iedereen telt.
Als aanvullende positieve punten geven studenten mee dat er veel aandacht is voor het individu en voor maatwerk, dat er nu meer aandacht is voor de mentale gezondheid van studenten en dat de kleine groepen waarin wordt gewerkt een pluspunt zijn.
Focus op kwaliteit
De commissie stelt vast dat kwaliteitscultuur en kwaliteitszorg zijn doorgedrongen in de dagdagelijkse werking van de hele organisatie. In alle gesprekken vond de commissie de missie, visie en waarden van Howest met het specifieke DNA van de instelling uitgesproken aanwezig.
Er is een zichtbare open cultuur die essentieel is voor een goede werking, met een gezonde zelfkritische houding. Het grote eigenaarschap bij alle stakeholders is uitgedragen in alle dialogen. Mensen weten elkaar te vinden dankzij de korte lijnen. Er is bovendien veel initiatief van onderaf: de innovatie is voelbaar.
Passende organisatiestructuur
Bovendien hecht men veel belang aan waardengedreven handelen en speelt het instellingsbestuur wendbaar in op de vragen van de markt. De commissie stelt vast dat er grondig is nagedacht over een passende organisatiestructuur, die ondertussen flink in ontwikkeling is bij de forse stijging van het aantal studenten.
Het rapport van Howest
Lees hier het officiële bericht van de NVAO en ontdek ons volledige rapport in detail!