Industrieel Productontwerpen

"Word jij de productontwerper van de toekomst?"

Heb je een technische en creatieve kronkel? Geef je graag concepten vorm? Weet je alles over 3D printing of kent lego voor jou geen geheimen meer? Dan hoor je thuis in de opleiding Industrieel ProductOntwerpen (IPO).

We leren je alle stappen van het ontwerpproces: Van creatief concept, naar vormgeving en technische uitwerking, tot de presentatie van een duurzaam en productieklaar ontwerp.

Als ontwerper werk je gebruikersgericht, weet je veel van materialen en techniek en kom je inventief uit de hoek. Je gaat in onze ontwerpstudio’s en prototyping ateliers aan de slag met actuele ontwerptools en technologie. Praktijkvakken zijn een heel belangrijk onderdeel van de opleiding.

Dé ideale vooropleiding voor IPO bestaat niet. We leggen daarom in het eerste jaar een brede basis. Belangrijkste voorwaarde is dat je nieuwsgierig bent naar deze uiteenlopende thema’s.

Vanaf het tweede jaar zijn er vier keuzetrajecten:

Opleidingsprogramma in pdf | ECTS-fiche | opleidingsfiche in pdf

Verkort traject

Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak met technisch-creatieve bagage, dan kan je dankzij een verkort traject met vrijstellingen een bijkomend diploma Bachelor Industrieel Productontwerpen behalen.

Meer info

Enkele projecten

Co-ownership

Academiejaar:2017-2018

Eén van de kernconcepten van onze opleiding is het “co-ownership”.Het IPO docententeam geeft tijdens de opleiding trapsgewijs meer mede-eigenaarschap en verantwoordelijkheden aan de studenten, zowel op het individuele vlak, of dat van het leren zelf (internal co-ownership), als op het sociale vlak of dat van de IDC community en infrastructuur (external co-ownership).

Zo zijn in 1IPO de opdrachten en lessen nog duidelijk vakgebonden. Dit evolueert in 3IPO naar een ontwerpbureau waar je als professional met enkele teamgenoten samenwerkt aan verschillende projecten, met docenten en over de vakken heen.
 

2_bureaus 3IPO.jpg

XPO

Academiejaar:2017-2018

Al onze laatstejaars doen een eindwerk bij een zelfscheppend bedrijf in Vlaanderen of ver daarbuiten. Het eindwerk is dan ook de kers op de taart van elke IPO. Jaarlijks stellen onze afstudeerders hun producten tentoon tijdens onze XPO. In je zoektocht naar een studierichting mag een bezoek aan deze XPO niet ontbreken . Deze vindt jaarlijks plaats tijdens de laatste week van juni tot de eerste week van september in het Industrial Design Center

3_industrialisatie.jpg3_industrialisatie (2).jpg

Prototyping

Academiejaar:2017-2018

“Prototyping” is niet alleen de kernactiviteit in het IDC, het is ook de naam van de professionele vakbeurs van Howest en Kortrijk XPO. Deze beurs brengt professionals, ontwerpbureaus en producenten van vooruitstrevende materialen en technieken zoals additive manufacturing, virtual reality, lasercutting, bij elkaar. Ook onze ontwerpstudenten begeven zich op de beursvloer. Niet enkel om nieuwsgierig deze beurs te verkennen, maar vooral om in enkele leuke designsprints, een aantal prototyping technieken te demonstreren aan de bezoekers.

4_prototyping beurs (2).JPG
5_prototyping 2017_46 (3).JPG

MyMachine

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je studie Industrieel Productontwerpen maak je niet alleen je eigen dromen, maar ook deze van kinderen waar! MyMachine, het alombekende project waarin ‘droommachines’ bedacht door lagere schoolkinderen werkelijkheid worden, doet een beroep op onze IPO studenten voor een eerste prototype.

6_mymachine.JPG

IPO goes international

Academiejaar:2016-2017

Met scholen

Af en toe krijg je ook les van buitenlandse gastsprekers of werk je samen met internationale studenten in thematische ontwerpweken (Intensive Program). Ook internationale summerschools of ontwikkelingssamenwerking via zuidstages of –projecten zijn mogelijk. Daarnaast studeren er elk semester buitenlandse studenten op onze campus.

Check de site van het IP!

Elders studeren en werken

De wereld ligt aan je voeten. Wie wil, kan tijdens zijn opleiding IPO studeren in een buitenlandse designschool of stage lopen in een buitenlands bedrijf. Studeren in één van onze partnerscholen is mogelijk vanaf het tweede jaar.

Je kan een semester school lopen  bij een van onze vele Europese partnerscholen, zoals Mid Sweden University (Zweden), Hogeschool Rotterdam (Nederland) ... Of bij een van de overzeese partners, zoals Appalachian State University (North Carolina), DeTao (Shanghai) ...

Studiereizen

Academiejaar:2017-2018

Elk jaar trekken we er met onze tweede- en derdejaars op uit om inspiratie op te doen bij ontwerpers in het buitenland. Tijdens de studiereizen in Europa (Instanbul, Milaan en Berlijn) en de VS (Seattle, Chicago en San Francisco) bezochten we o.a. Boeing, Nintendo, IDEO, Teague, Minimal, Smart Design, BMW Motorrad, Volkswagen, HP, Vitra en Grundig. In 2017 vertrokken we voor het eerst richting Azië. In Tokyo deden we wereldspelers als Panasonic, Canon, …  aan,  maar ook de plaatselijke arts & crafts kwamen aan bod.

8_Tokyo.jpg

Bedrijfsprojecten

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je opleiding werk je vaak en intensief samen met bedrijven en opdrachtgevers, al vanaf het eerste jaar werk je voor echte klanten zoals Dreamland, Decathlon, bpost, Ridley, Extremis,.. Naast de theorie verwerk je in kleine designteams heel wat labo’s en projecten. Al onze ontwerpstudenten lopen stage in kmo’s en multinationals in binnen- of buitenland. We bezoeken bedrijven en beurzen en in de ontwerpweken laten we onze studenten coachen door grote en bekende designers. Al je ontwerpvaardigheden pas je toe in boeiende en concrete opdrachten voor bedrijven. Als je afstudeert, heb je meteen een mooie portfolio op zak.

Bedrijven waar we regelmatig mee samenwerken zijn Dreamland, Aveve, Ahrend, Cras, Decathlon, bpost, Savic, Symo, Ridley, Dymo, Metafox, Televic, Barco, Renson, Recticel, ...

DSC_3787_1_1.jpg

Industrial Design Center 2.0

Academiejaar:2017-2018

Studeren en werken doe je in het Industrial Design Center (IDC). Dit is de thuis van elke IPO met toffe ontwerpstudio’s, werk- en rustplekken. Daarnaast vind je er tal van labs voor al jouw ontwerpuitdagingen:

  • een eigentijds prototyping atelier hout, metaal en kunststof
  • een FABlab met 3D printers, lasercutters en CNC machines
  • een keramiek en composiet lab
  • een hybrid prototyping lab vol arduino’s en slimme snufjes.
  • een fotografiestudio en
  • een UX studio
  • een materialenbibliotheek en textiel atelier
  • een shop met prototyping en tekenmaterialen

En dit is nog niet alles, want het Industrial Design Center breidt uit! Eind 2018 gaat het nieuwste stuk open. Het wordt als het ware een mini-factory waar studenten en afgestudeerden hun eigen producten in productie kunnen brengen. Verder zullen er ook enkele co-creatie klassen en studentenbureaus zijn.

Het Industrial Design Center is echter meer dan een gebouw. Het is een biotoop waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven elkaar ontmoeten.

1_rendering-nieuwbouw_low.jpg

Getuigenissen

"Waarom en hoe ontwerpers ondernemers zijn."

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

"Waarom en hoe ontwerpers ondernemers zijn."

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Julie

Toen ik afgestudeerd was, was ik bang dat ik voor de rest van mijn dagen achter een computer zou zitten. Zelf tekenen, met mijn handen werken, dat wilde ik. Mijn handtassen en schoenen maak ik helemaal zelf, van a tot z. Samen met de klant teken ik een ontwerp dat binnen mijn eigen stijl past. Dat geeft voldoening, want veel vrouwen zitten met een specifieke handtas in hun hoofd, maar kunnen hem nergens vinden. 

Ieder stuk is exclusief en uniek. Geen massaproductie voor mij. Natuurlijk kruipen daar ontzettend veel werkuren in, zelfs mijn leer ga ik zelf aankopen, ik wil het eerst kunnen voelen voordat ik het koop. Maar dat is nu eenmaal hoe ik het liefste werk.

Momenteel zie ik het niet zitten om voor een groot merk te werken, ik wil vooral mijn eigen stijl blijven ontwikkelen. Bovendien trekken veel grote merken naar lageloonlanden, maar blijven wel astronomische bedragen vragen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zou ook nooit met leer van dieren willen werken dat niet uit de vleesindustrie komt, zoals slangenleer of lizard.

Ik vind het leuk dat mijn producten dicht bij mij staan, dat mijn naam eraan verbonden is. Mensen met mijn merk op straat zien lopen, maakt me ontzettend blij. Begin toch een webshop, krijg ik vaak te horen, maar ook dat wil ik niet. Het contact met de klant, het samen ontwerpen van een uniek, op maat gemaakt stuk, vind ik zo belangrijk. 

En ja, misschien past deze manier van werken bij mij omdat ik redelijk perfectionistisch ben ingesteld. Als er iets fout loopt, is het ten minste mijn eigen schuld. Ik wil graag alles zelf in de hand hebben.

 

Jeff

Ventilatieroosters, dat klinkt heel saai, ik weet het. Tijdens mijn studies had ik nooit gedacht dat ik een rooster interessant zou kunnen vinden, nu sta ik er mee op en ga ik ermee slapen. Samen met een partner heeft mijn vader het bedrijf Grada overgenomen, ik heb er de leiding over het R&D-team. Het is een bedrijf met een goede reputatie, dat al vijftig jaar ventilatieroosters maakt. Grada telt 130 werknemers en alles wordt op de site zelf geproduceerd. Een grote troef, dat zie je niet vaak meer in België. Alleen was het gamma een beetje gestagneerd, waardoor het bedrijf in moeilijkheden was gekomen. Wij zagen daar een opportuniteit in.

Nu heb ik de leiding over het team dat inzet op de vernieuwing van de producten en dat onderzoek doet naar de werking van de roosters. Roosters zijn als mini-vliegtuigvleugels, veel complexer dan je zou denken. Het doel is om lucht binnen te brengen zonder dat je er iets van merkt, afhankelijk van de ruimte heb je verschillende inblaasstrategieën. Technisch gezien is het een grote uitdaging, maar ook vormgeeflijk biedt het heel wat perspectieven. Wij willen ventilatie naar een architecturaal niveau brengen, waarbij we anticiperen op een evolutie zoals we die ook gehad hebben bij verlichting. Als ons dat lukt, is onze missie geslaagd.

Van een ontwerper wordt er verwacht vooruit te kijken en out of the box te denken, hetzelfde geldt voor een ondernemer. In die zin sluiten ontwerpen en ondernemen heel goed bij elkaar aan. Hoe je dat dan doet? Vooruitdenken doe je door je daar heel bewust op te focussen. Out-of-the-box denken zit er bij ons gewoon ingebakken. Ik heb een hekel aan routine en aan alles wat te vertrouwd is. Ik neem nooit dezelfde weg naar het werk, ook al moet ik twee kilometer omrijden, ik kan er niet tegen als iets ingesleten raakt. Wellicht is dat de basishouding van een goede ontwerper-ondernemer.

 

Wist je dat ...

Julie is 22 jaar en startte haar eigen studio als ontwerpster en leerbewerker. Ze bracht in 2015 haar eerste collectie schoenen en handtassen op de markt.

Jef is 29 jaar en product manager bij Grada International. Hij studeerde af in 2011 en trad in 2013 het universum binnen van ventilatie en airconditioning.

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Pilipili is een industrieel ontwerpbureau dat steeds in opdracht van de klant werkt. De klant komt bij ons met de vraag om ofwel een volledig nieuw product te ontwikkelen, ofwel om een bestaand product te verbeteren en te vernieuwen. Vaak gaat het om technologische verbeteringen, maar steeds vaker worden de “look and feel” en het innovatieve karakter van alle producten, zelfs van industriële machines, belangrijker.

Onze job binnen Pilipili is om een product emotioneel en gebruiksvriendelijk te maken. Dat betekent niet louter opwaarderen of aantrekkelijk maken, ook al is dat wat de klant verlangt. We kijken verder en vragen ons steeds af wat er beter kan aan dat product. Het is onze taak om de klant te laten inzien dat een beetje verder gaan meer oplevert. Een beter product blijft op lange termijn boven water, daar worden zowel wij als de klant beter van. 

De variatie in deze job is één van de grootste troeven van ons werk. Soms zijn we met twintig verschillende opdrachten bezig, gaande van hele kleine redesigns tot opdrachten die meerdere jaren in beslag nemen. Het fijne is ook dat we voortdurend met verschillende mensen samenwerken: de mensen van CAD, de ingenieurs, diegenen die de elektronica uitwerken of de mechaniek. We hebben elk onze specialiteit. Bij iedere opdracht staan we weer versteld van de inventiviteit van het team, het is alle dagen bijleren. Onze werkomgeving zorgt ervoor dat we ook in ons persoonlijk leven creatiever worden.

Het enige wat soms een beetje wringt, is het feit dat zodra een product klaar is, we het uit handen moeten geven. Vaak hebben we geen controle over de verpakking en de marketing van het product. Het kan pijn doen je kindje in een lelijke verpakking of onder een minder geslaagd logo te zien (lachen). Toch is dat snel vergeten, want zodra een project afgerond is, zitten we toch alweer met ons hoofd bij het volgende. Dat is de vloek van de ontwerper, maar het is ook een zegen.

Wist je dat ...

Lukas is 29 jaar en studeerde af in 2007. Gaetan is 27 jaar en studeerde af in 2010. Samen ontwierpen ze bij PiliPili al een divers gamma award-winning producten.

"Je eigen plek zoeken in designlandschap Vlaanderen en daarbuiten."

Giel Dedeurwaerder

"Je eigen plek zoeken in designlandschap Vlaanderen en daarbuiten."

Giel Dedeurwaerder

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Op de middelbare school studeerde ik elektronica en ik ging ook naar de kunstacademie. Ik heb lang niet geweten hoe ik die twee liefdes kon combineren. In IPO viel de puzzel in elkaar. Sindsdien is ontwerpen alles voor mij. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. 

Voor mijn eindwerk heb ik samen met drie klasgenoten een eigen ontwerpbureau opgericht, we wilden vooral zelf creëren, van a tot z. Vandaar uit startte ik mijn eigen ontwerpbureau, maar ik werk ook in dienst als ontwerper bij de houtgroep CRAS. In 2011 zocht ik zelf contact met productdesigner en fabrikant Sebastien Talpe. Sindsdien werk ik mee aan de collecties van zijn merk bastalpe®. 

Bij die bedrijven leer ik veel bij, ook al qua teamwerk. Hoe krijg je de mensen van een technische dienst, van de productie, van de verkoop en de managers warm voor je ontwerp, hoe creëer je betrokkenheid voor jouw schetsen? Dat proces vind ik heel interessant, het is kennis die je nodig hebt om een idee te kunnen omzetten tot iets wat echt gerealiseerd wordt. 

Of ik het belangrijk vind dat mijn naam aan een bepaald product verbonden is? Het product moet vooral heel goed zijn. Veel mensen die het aanschaffen zullen nooit weten dat ik de ontwerper ben, het zal een leven buiten mij om leiden en dat is goed.

Wat ik tot hier toe bereikt heb, verloopt erg vlot, maar ik weet dat ik de komende jaren nog sterk ga evolueren. Het leerproces stopt wellicht nooit. Momenteel ben ik erg bezig met het constructivisme en bestudeer ik het werk van de avant-gardistische kunstenaars die evolueerden naar ontwerpers in de periode van de Sovjet-Unie. Ik vind die periode erg inspirerend om 2D-illustraties en collagewerk om te zetten naar een 3D-ontwerp. Lezen, kijken, schetsen, denken. Ontwerpen is een continu onderzoek. De balans tussen ontwerp en kunst vind ik heel interessant, die grens is heel dun. Kijk naar Ray en Charles Eames, le Corbusier,…. Samen met mijn vriendin, die plastisch kunstenares is, speel ik met die grens in ons gezamenlijk project studioruben. Dat is naast mijn freelance ontwerpen een creatieve speeltuin waarin we onze beide disciplines samen brengen. Vanwaar de naam Ruben? Dat is de naam van onze kat.

Wist je dat ...

Giel is 25 jaar en zaakvoerder van studioruben. Hij studeerde af in 2011 en werkte samen met Brems Doors en Bastalpe.

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Veel pas afgestudeerde productontwerpers beginnen als technisch tekenaar, maar ik wilde absoluut iets maken dat meteen voor de markt bestemd was. Bij mijn sollicitatie heb ik de lat hoog gelegd en Novy is een Belgisch topmerk dat hoog op mijn lijstje stond. 

Bij Novy moet een ontwerp er meteen pal op zitten. Veel tijd om dingen uit te proberen is er niet en voor een pas afgestudeerde is die druk best hoog. Bovendien zat het bedrijf op een kantelmoment toen ik er begon: er werd toen hard gewerkt om een nieuwe stijl te ontwikkelen die voor een lange tijd nog uitgebreid zou kunnen worden naar nieuwe producten. Het nieuwe ontwerp moest echt heel innovatief zijn. Dat ik de opdracht kreeg om deze nieuwe stijl uit te werken was erg spannend, maar dankzij de opleiding, waar we geleerden omgaan met stress en deadlines, heb ik me toch niet laten overdonderen. Ik was vooral blij dat ik niet de jonge gast was die alleen maar een klein detail mocht uitwerken. 

Ik heb anderhalf jaar gewerkt aan het productierijp maken van de nieuwe dampkap. In de opleiding hebben we uiteraard nooit zo’n groot product gemaakt, dus het was bizar om ineens over zo’n heel grote puzzel van wel honderd onderdelen te moeten denken. 

We studeren af als een Zwitsers mes, we kunnen van alles, maar misschien niet even goed als een goeie schroevendraaier. Bij Novy heb ik in korte tijd heel veel heel specifieke kennis opgedaan, kennis die altijd van pas zal komen, wat de toekomst mij ook brengt.

Pas anderhalf jaar aan de slag bij een gerenommeerd bedrijf en al meteen een eigen product op de markt. Mijn vroegere docenten vragen zich af wat de volgende stap is. Dit nieuw ontwerp is vooral visueel innovatief, technisch zijn er nog veel mogelijkheden. Het kan altijd nog stiller, zuiniger en efficiënter. Ik kan wel duizend manieren bedenken waarop ik het nog beter zou kunnen maken. Daarom bestaan er ook generaties van producten, om telkens verder te streven naar een verbeterde versie (te kunnen presenteren). De initiatiefase ben ik door, ik ken de flow, ik ken mijn plaats, het lijkt alsof ik nu pas echt kan beginnen.

Wist je dat ...

Kevin is 27 jaar en R&D engineer bij Novy. Hij studeerde af in 2013. De dampkap ‘Mood’, zijn eerste ontwerp, komt in het najaar van 2015 op de markt.

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Na mijn studies Economie-Talen in het secundair onderwijs, volgde ik een specialisatiejaar Ruimtelijke Vormgeving. Na schooltijd hield ik me creatief bezig: reparaties, basic uitvindingen, ...
Voor elk probleem vond ik een oplossing. Maar ik wilde de meest juiste en doordachte oplossing leren vinden. Iets voor de hand liggend is soms niet genoeg.

Dit is exact wat ik leerde in Industrieel Productontwerpen. Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving, efficiëntie, ...
Gefascineerd verdiepte ik me in boeken, websites, noem maar op.

In het eerste jaar staat tekenwerk centraler dan de oplossing. Je komt ook in contact met materiaalsoorten om toe te passen in de opdrachten die volgen.
Maar wat mij echt boeide aan deze studie? Elke opdracht is een nieuwe uitdaging en als je deze tot een goed einde brengt, maakt het je sterker voor later!

Wist je dat ...

Eckhart haalde met zijn projectteam Futurized de finale van de Vlajo ondernemerschapswedstrijd 2015.

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Vlak na mijn afstuderen besloot ik samen met een medestudent meteen een bedrijf op te richten. Als student waren we toch al gewend aan een leven zonder veel inkomen, we konden dan maar beter nog even doorzetten. Van in het begin hebben we het groots en internationaal aangepakt en onze ambities zijn niet min: we willen een nieuwe standaard introduceren. Dat wil zeggen dat over vijf, maximaal tien jaar, onze producten in huishoudens van Malawi tot New York zouden moeten liggen. Vandaar onze naam ook: Allocacoc geeft letterlijk een twist aan één van de bekendste merken ter wereld: Coca Cola, maar dan achterstevoren. Het is typisch voor wat wij doen: bestaande producten met een twist lanceren. Ons eerste product was de PowerCube, een modulaire stroomoplossing. Een innovatieve stekkerdoos eigenlijk. 

De enige manier om een nieuwe standaard te worden, is door meerwaarde te bieden tegenover wat er momenteel al op de markt is. Een doordacht ontwerp én niet duurder zijn dan huidige oplossingen zijn onze twee belangrijkste eisen. Daarom verkopen we liever een product honderd keer met slechts 1 euro winst, dan één product met honderd euro winst. 

Momenteel woon ik in Shanghai, waar we pas ons derde kantoor geopend hebben, dichtbij de assemblagelijn die we zelf opgericht hebben. We begonnen met zeven werknemers aan die lijn, nu geven we werk aan 150 lokale mensen. Verder hebben we nog kantoren in Nederland, in de VS en zijn we bezig er één te openen in Tokio. Als je internationaal handel wil drijven, is het belangrijk dat je je klanten in hun eigen tijdzone onmiddellijk kunt bedienen. 

De kern van ons bedrijf moet wel ontwerp blijven. Daarom geven we jonge ontwerpers de kans om hun product via ons op de markt te brengen. Dat is goed voor die ontwerpers en ook goed voor ons, want hoe het groter het gamma dat we kunnen aanbieden, hoe sterker we onze stempel op de markt kunnen drukken.

We zijn goed bezig, want er zijn nu al een tiental bedrijven die onze producten namaken (lacht). Dat is een grote eer, nagemaakt worden, en het heeft geen zin daar tegen te vechten. Als je een goed product hebt, hoef je er niet bang voor te zijn, integendeel: dit is enkel een bewijs dat je écht een nieuwe standaard introduceert.

Wist je dat ...

Arthur is 29 jaar en oprichter van Allocacoc, met een kantoor en fabriek in Shanghai. Hij studeerde af in 2007 en brengt nu het gamma PowerCube, een compacte 4-tot 5-stekkerdoos wereldwijd op de markt.

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

Industrieel Productontwerpen (Kortrijk)

Ik wilde op ontwikkelingsstage omdat ik geen zin had om een zoveelste trap of gadget te ontwerpen. In Cebu op de Filippijnen kreeg ik de kans om een project rond innovatief afvalbeleid te starten. Bij lokaal onderzoek viel op dat goedkope en daardoor populaire elektrische ventilatoren gauw op de vuilnisbelt belandden. Milieubewustzijn is in vele armere wijken helaas niet doordrongen, hierrond werken vond ik dus enorm interessant. Samen met de lokale bevolking ontwierp ik lampen uit de beschermkappen van die oude ventilatoren. Ik merkte al gauw dat de mensen daar veel creatiever zijn, ze worden ertoe gedwongen door de verschillende uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.

Na mijn afstuderen wilde ik het project professionaliseren om duurzaamheid te garanderen. Door lokale ambacht te betrekken, blijven we de tewerkstelling in de wijken stimuleren.

Nu, drie jaar later, loopt de productie op volle toeren en schijnen de lampen hun plaatsje op de markt te hebben ingenomen. Daarnaast ging het nieuwe project “ROPE hope” van start. Hiervoor werken we samen met arme havengemeenschappen. Zij overleven door oude scheepstouwen te ontmantelen en tot nieuw touw te spinnen. Door deze gewonnen touwen te verwerken tot meubilair steunen we deze communities.

Met “Livable products” werk ik aan mijn droom: een familie of platform bieden voor ontwerpers die streven naar meer ontwerp met herbruikte materialen. Ik merk dat er een ruimere interesse is rond verantwoord materiaalgebruik, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Herbruikte materialen hebben nog vaak te kampen met een slecht imago, alsof ze onaantrekkelijk of van inferieure kwaliteit zouden zijn. We moeten af van dat woord “gerecycleerd” en herbruikbare materialen zien als een volwaardige grondstof. 

Een ontwerper heeft veel verantwoordelijkheid in de keuze van zijn grondstoffen bij het creëren van een product. Enkel rekening houden met de vormgeving of verkoopbaarheid is niet meer van deze tijd. Ik heb het uiteraard niet alleen over ontwikkelingslanden, ook bij ons hebben we nog veel te leren. Ik blijf hierop inzetten en hoop dat de industrie volgt.

Wist je dat ...

Sep is 25 jaar en runt zijn eigen studio Boomin Sep. Hij studeerde af in 2012 en legt zich sindsdien toe op zijn sociaal geïnspireerde ‘Livable Products’.

Infomomenten

Infodag 30 juni 2018

zaterdag
30/06 10u-16u
Infodag 30 juni 2018

Infodag 1 september 2018

zaterdag
01/09 09u-12u
Infodag 1 september 2018