Industrieel Productontwerpen

"Word jij de productontwerper van de toekomst?"

Heb je een technische en creatieve kronkel? Geef je graag concepten vorm? Weet je alles over 3D printing of kent lego voor jou geen geheimen meer? Dan hoor je thuis in de opleiding Industrieel ProductOntwerpen (IPO).

We leren je alle stappen van het ontwerpproces: Van creatief concept, naar vormgeving en technische uitwerking, tot de presentatie van een duurzaam en productieklaar ontwerp.

Als ontwerper werk je gebruikersgericht, weet je veel van materialen en techniek en kom je inventief uit de hoek. Je gaat in onze ontwerpstudio’s en prototyping ateliers aan de slag met actuele ontwerptools en technologie. Praktijkvakken zijn een heel belangrijk onderdeel van de opleiding.

Dé ideale vooropleiding voor IPO bestaat niet. We leggen daarom in het eerste jaar een brede basis. Belangrijkste voorwaarde is dat je nieuwsgierig bent naar deze uiteenlopende thema’s.

Vanaf het tweede jaar zijn er vier keuzetrajecten:

Opleidingsprogramma in pdf | ECTS-fiche | opleidingsfiche in pdf

Verkort traject

Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak met technisch-creatieve bagage, dan kan je dankzij een verkort traject met vrijstellingen een bijkomend diploma Bachelor Industrieel Productontwerpen behalen.

Meer info

Enkele projecten

Co-ownership

Academiejaar:2017-2018

Eén van de kernconcepten van onze opleiding is het “co-ownership”.Het IPO docententeam geeft tijdens de opleiding trapsgewijs meer mede-eigenaarschap en verantwoordelijkheden aan de studenten, zowel op het individuele vlak, of dat van het leren zelf (internal co-ownership), als op het sociale vlak of dat van de IDC community en infrastructuur (external co-ownership).

Zo zijn in 1IPO de opdrachten en lessen nog duidelijk vakgebonden. Dit evolueert in 3IPO naar een ontwerpbureau waar je als professional met enkele teamgenoten samenwerkt aan verschillende projecten, met docenten en over de vakken heen.
 

2_bureaus 3IPO.jpg

XPO

Academiejaar:2017-2018

Al onze laatstejaars doen een eindwerk bij een zelfscheppend bedrijf in Vlaanderen of ver daarbuiten. Het eindwerk is dan ook de kers op de taart van elke IPO. Jaarlijks stellen onze afstudeerders hun producten tentoon tijdens onze XPO. In je zoektocht naar een studierichting mag een bezoek aan deze XPO niet ontbreken . Deze vindt jaarlijks plaats tijdens de laatste week van juni tot de eerste week van september in het Industrial Design Center

3_industrialisatie.jpg3_industrialisatie (2).jpg

Prototyping

Academiejaar:2017-2018

“Prototyping” is niet alleen de kernactiviteit in het IDC, het is ook de naam van de professionele vakbeurs van Howest en Kortrijk XPO. Deze beurs brengt professionals, ontwerpbureaus en producenten van vooruitstrevende materialen en technieken zoals additive manufacturing, virtual reality, lasercutting, bij elkaar. Ook onze ontwerpstudenten begeven zich op de beursvloer. Niet enkel om nieuwsgierig deze beurs te verkennen, maar vooral om in enkele leuke designsprints, een aantal prototyping technieken te demonstreren aan de bezoekers.

4_prototyping beurs (2).JPG
5_prototyping 2017_46 (3).JPG

MyMachine

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je studie Industrieel Productontwerpen maak je niet alleen je eigen dromen, maar ook deze van kinderen waar! MyMachine, het alombekende project waarin ‘droommachines’ bedacht door lagere schoolkinderen werkelijkheid worden, doet een beroep op onze IPO studenten voor een eerste prototype.

6_mymachine.JPG

IPO goes international

Academiejaar:2016-2017

Met scholen

Af en toe krijg je ook les van buitenlandse gastsprekers of werk je samen met internationale studenten in thematische ontwerpweken (Intensive Program). Ook internationale summerschools of ontwikkelingssamenwerking via zuidstages of –projecten zijn mogelijk. Daarnaast studeren er elk semester buitenlandse studenten op onze campus.

Check de site van het IP!

Elders studeren en werken

De wereld ligt aan je voeten. Wie wil, kan tijdens zijn opleiding IPO studeren in een buitenlandse designschool of stage lopen in een buitenlands bedrijf. Studeren in één van onze partnerscholen is mogelijk vanaf het tweede jaar.

Je kan een semester school lopen  bij een van onze vele Europese partnerscholen, zoals Mid Sweden University (Zweden), Hogeschool Rotterdam (Nederland) ... Of bij een van de overzeese partners, zoals Appalachian State University (North Carolina), DeTao (Shanghai) ...

Studiereizen

Academiejaar:2017-2018

Elk jaar trekken we er met onze tweede- en derdejaars op uit om inspiratie op te doen bij ontwerpers in het buitenland. Tijdens de studiereizen in Europa (Instanbul, Milaan en Berlijn) en de VS (Seattle, Chicago en San Francisco) bezochten we o.a. Boeing, Nintendo, IDEO, Teague, Minimal, Smart Design, BMW Motorrad, Volkswagen, HP, Vitra en Grundig. In 2017 vertrokken we voor het eerst richting Azië. In Tokyo deden we wereldspelers als Panasonic, Canon, …  aan,  maar ook de plaatselijke arts & crafts kwamen aan bod.

8_Tokyo.jpg

Bedrijfsprojecten

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je opleiding werk je vaak en intensief samen met bedrijven en opdrachtgevers, al vanaf het eerste jaar werk je voor echte klanten zoals Dreamland, Decathlon, bpost, Ridley, Extremis,.. Naast de theorie verwerk je in kleine designteams heel wat labo’s en projecten. Al onze ontwerpstudenten lopen stage in kmo’s en multinationals in binnen- of buitenland. We bezoeken bedrijven en beurzen en in de ontwerpweken laten we onze studenten coachen door grote en bekende designers. Al je ontwerpvaardigheden pas je toe in boeiende en concrete opdrachten voor bedrijven. Als je afstudeert, heb je meteen een mooie portfolio op zak.

Bedrijven waar we regelmatig mee samenwerken zijn Dreamland, Aveve, Ahrend, Cras, Decathlon, bpost, Savic, Symo, Ridley, Dymo, Metafox, Televic, Barco, Renson, Recticel, ...

DSC_3787_1_1.jpg

Industrial Design Center 2.0

Academiejaar:2017-2018

Studeren en werken doe je in het Industrial Design Center (IDC). Dit is de thuis van elke IPO met toffe ontwerpstudio’s, werk- en rustplekken. Daarnaast vind je er tal van labs voor al jouw ontwerpuitdagingen:

  • een eigentijds prototyping atelier hout, metaal en kunststof
  • een FABlab met 3D printers, lasercutters en CNC machines
  • een keramiek en composiet lab
  • een hybrid prototyping lab vol arduino’s en slimme snufjes.
  • een fotografiestudio en
  • een UX studio
  • een materialenbibliotheek en textiel atelier
  • een shop met prototyping en tekenmaterialen

En dit is nog niet alles, want het Industrial Design Center breidt uit! Eind 2018 gaat het nieuwste stuk open. Het wordt als het ware een mini-factory waar studenten en afgestudeerden hun eigen producten in productie kunnen brengen. Verder zullen er ook enkele co-creatie klassen en studentenbureaus zijn.

Het Industrial Design Center is echter meer dan een gebouw. Het is een biotoop waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven elkaar ontmoeten.

1_rendering-nieuwbouw_low.jpg

Getuigenissen

"Waarom en hoe ontwerpers ondernemers zijn."

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

"Waarom en hoe ontwerpers ondernemers zijn."

Julie Wyseur & Jeff Stubbe

Julie

Toen ik afgestudeerd was, was ik bang dat ik voor de rest van mijn dagen achter een computer zou zitten. Zelf tekenen, met mijn handen werken, dat wilde ik. Mijn handtassen en schoenen maak ik helemaal zelf, van a tot z. Samen met de klant teken ik een ontwerp dat binnen mijn eigen stijl past. Dat geeft voldoening, want veel vrouwen zitten met een specifieke handtas in hun hoofd, maar kunnen hem nergens vinden. 

Ieder stuk is exclusief en uniek. Geen massaproductie voor mij. Natuurlijk kruipen daar ontzettend veel werkuren in, zelfs mijn leer ga ik zelf aankopen, ik wil het eerst kunnen voelen voordat ik het koop. Maar dat is nu eenmaal hoe ik het liefste werk.

Momenteel zie ik het niet zitten om voor een groot merk te werken, ik wil vooral mijn eigen stijl blijven ontwikkelen. Bovendien trekken veel grote merken naar lageloonlanden, maar blijven wel astronomische bedragen vragen. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zou ook nooit met leer van dieren willen werken dat niet uit de vleesindustrie komt, zoals slangenleer of lizard.

Ik vind het leuk dat mijn producten dicht bij mij staan, dat mijn naam eraan verbonden is. Mensen met mijn merk op straat zien lopen, maakt me ontzettend blij. Begin toch een webshop, krijg ik vaak te horen, maar ook dat wil ik niet. Het contact met de klant, het samen ontwerpen van een uniek, op maat gemaakt stuk, vind ik zo belangrijk. 

En ja, misschien past deze manier van werken bij mij omdat ik redelijk perfectionistisch ben ingesteld. Als er iets fout loopt, is het ten minste mijn eigen schuld. Ik wil graag alles zelf in de hand hebben.

 

Jeff

Ventilatieroosters, dat klinkt heel saai, ik weet het. Tijdens mijn studies had ik nooit gedacht dat ik een rooster interessant zou kunnen vinden, nu sta ik er mee op en ga ik ermee slapen. Samen met een partner heeft mijn vader het bedrijf Grada overgenomen, ik heb er de leiding over het R&D-team. Het is een bedrijf met een goede reputatie, dat al vijftig jaar ventilatieroosters maakt. Grada telt 130 werknemers en alles wordt op de site zelf geproduceerd. Een grote troef, dat zie je niet vaak meer in België. Alleen was het gamma een beetje gestagneerd, waardoor het bedrijf in moeilijkheden was gekomen. Wij zagen daar een opportuniteit in.

Nu heb ik de leiding over het team dat inzet op de vernieuwing van de producten en dat onderzoek doet naar de werking van de roosters. Roosters zijn als mini-vliegtuigvleugels, veel complexer dan je zou denken. Het doel is om lucht binnen te brengen zonder dat je er iets van merkt, afhankelijk van de ruimte heb je verschillende inblaasstrategieën. Technisch gezien is het een grote uitdaging, maar ook vormgeeflijk biedt het heel wat perspectieven. Wij willen ventilatie naar een architecturaal niveau brengen, waarbij we anticiperen op een evolutie zoals we die ook gehad hebben bij verlichting. Als ons dat lukt, is onze missie geslaagd.

Van een ontwerper wordt er verwacht vooruit te kijken en out of the box te denken, hetzelfde geldt voor een ondernemer. In die zin sluiten ontwerpen en ondernemen heel goed bij elkaar aan. Hoe je dat dan doet? Vooruitdenken doe je door je daar heel bewust op te focussen. Out-of-the-box denken zit er bij ons gewoon ingebakken. Ik heb een hekel aan routine en aan alles wat te vertrouwd is. Ik neem nooit dezelfde weg naar het werk, ook al moet ik twee kilometer omrijden, ik kan er niet tegen als iets ingesleten raakt. Wellicht is dat de basishouding van een goede ontwerper-ondernemer.

 

Wist je dat ...

Julie is 22 jaar en startte haar eigen studio als ontwerpster en leerbewerker. Ze bracht in 2015 haar eerste collectie schoenen en handtassen op de markt.

Jef is 29 jaar en product manager bij Grada International. Hij studeerde af in 2011 en trad in 2013 het universum binnen van ventilatie en airconditioning.

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

Ik wilde op ontwikkelingsstage omdat ik geen zin had om een zoveelste trap of gadget te ontwerpen. In Cebu op de Filippijnen kreeg ik de kans om een project rond innovatief afvalbeleid te starten. Bij lokaal onderzoek viel op dat goedkope en daardoor populaire elektrische ventilatoren gauw op de vuilnisbelt belandden. Milieubewustzijn is in vele armere wijken helaas niet doordrongen, hierrond werken vond ik dus enorm interessant. Samen met de lokale bevolking ontwierp ik lampen uit de beschermkappen van die oude ventilatoren. Ik merkte al gauw dat de mensen daar veel creatiever zijn, ze worden ertoe gedwongen door de verschillende uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.

Na mijn afstuderen wilde ik het project professionaliseren om duurzaamheid te garanderen. Door lokale ambacht te betrekken, blijven we de tewerkstelling in de wijken stimuleren.

Nu, drie jaar later, loopt de productie op volle toeren en schijnen de lampen hun plaatsje op de markt te hebben ingenomen. Daarnaast ging het nieuwe project “ROPE hope” van start. Hiervoor werken we samen met arme havengemeenschappen. Zij overleven door oude scheepstouwen te ontmantelen en tot nieuw touw te spinnen. Door deze gewonnen touwen te verwerken tot meubilair steunen we deze communities.

Met “Livable products” werk ik aan mijn droom: een familie of platform bieden voor ontwerpers die streven naar meer ontwerp met herbruikte materialen. Ik merk dat er een ruimere interesse is rond verantwoord materiaalgebruik, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Herbruikte materialen hebben nog vaak te kampen met een slecht imago, alsof ze onaantrekkelijk of van inferieure kwaliteit zouden zijn. We moeten af van dat woord “gerecycleerd” en herbruikbare materialen zien als een volwaardige grondstof. 

Een ontwerper heeft veel verantwoordelijkheid in de keuze van zijn grondstoffen bij het creëren van een product. Enkel rekening houden met de vormgeving of verkoopbaarheid is niet meer van deze tijd. Ik heb het uiteraard niet alleen over ontwikkelingslanden, ook bij ons hebben we nog veel te leren. Ik blijf hierop inzetten en hoop dat de industrie volgt.

Wist je dat ...

Sep is 25 jaar en runt zijn eigen studio Boomin Sep. Hij studeerde af in 2012 en legt zich sindsdien toe op zijn sociaal geïnspireerde ‘Livable Products’.

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

Na mijn studies Economie-Talen in het secundair onderwijs, volgde ik een specialisatiejaar Ruimtelijke Vormgeving. Na schooltijd hield ik me creatief bezig: reparaties, basic uitvindingen, ...
Voor elk probleem vond ik een oplossing. Maar ik wilde de meest juiste en doordachte oplossing leren vinden. Iets voor de hand liggend is soms niet genoeg.

Dit is exact wat ik leerde in Industrieel Productontwerpen. Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving, efficiëntie, ...
Gefascineerd verdiepte ik me in boeken, websites, noem maar op.

In het eerste jaar staat tekenwerk centraler dan de oplossing. Je komt ook in contact met materiaalsoorten om toe te passen in de opdrachten die volgen.
Maar wat mij echt boeide aan deze studie? Elke opdracht is een nieuwe uitdaging en als je deze tot een goed einde brengt, maakt het je sterker voor later!

Wist je dat ...

Eckhart haalde met zijn projectteam Futurized de finale van de Vlajo ondernemerschapswedstrijd 2015.

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

Pilipili is een industrieel ontwerpbureau dat steeds in opdracht van de klant werkt. De klant komt bij ons met de vraag om ofwel een volledig nieuw product te ontwikkelen, ofwel om een bestaand product te verbeteren en te vernieuwen. Vaak gaat het om technologische verbeteringen, maar steeds vaker worden de “look and feel” en het innovatieve karakter van alle producten, zelfs van industriële machines, belangrijker.

Onze job binnen Pilipili is om een product emotioneel en gebruiksvriendelijk te maken. Dat betekent niet louter opwaarderen of aantrekkelijk maken, ook al is dat wat de klant verlangt. We kijken verder en vragen ons steeds af wat er beter kan aan dat product. Het is onze taak om de klant te laten inzien dat een beetje verder gaan meer oplevert. Een beter product blijft op lange termijn boven water, daar worden zowel wij als de klant beter van. 

De variatie in deze job is één van de grootste troeven van ons werk. Soms zijn we met twintig verschillende opdrachten bezig, gaande van hele kleine redesigns tot opdrachten die meerdere jaren in beslag nemen. Het fijne is ook dat we voortdurend met verschillende mensen samenwerken: de mensen van CAD, de ingenieurs, diegenen die de elektronica uitwerken of de mechaniek. We hebben elk onze specialiteit. Bij iedere opdracht staan we weer versteld van de inventiviteit van het team, het is alle dagen bijleren. Onze werkomgeving zorgt ervoor dat we ook in ons persoonlijk leven creatiever worden.

Het enige wat soms een beetje wringt, is het feit dat zodra een product klaar is, we het uit handen moeten geven. Vaak hebben we geen controle over de verpakking en de marketing van het product. Het kan pijn doen je kindje in een lelijke verpakking of onder een minder geslaagd logo te zien (lachen). Toch is dat snel vergeten, want zodra een project afgerond is, zitten we toch alweer met ons hoofd bij het volgende. Dat is de vloek van de ontwerper, maar het is ook een zegen.

Wist je dat ...

Lukas is 29 jaar en studeerde af in 2007. Gaetan is 27 jaar en studeerde af in 2010. Samen ontwierpen ze bij PiliPili al een divers gamma award-winning producten.

"Van masterclasser naar innovator in de onderneming. Over product ontwerpen tot een design proces aansturen."

Ruth Decorte & Matthias Willockx

"Van masterclasser naar innovator in de onderneming. Over product ontwerpen tot een design proces aansturen."

Ruth Decorte & Matthias Willockx

Ruth

Waarschijnlijk heeft iedere Belg weleens aan een tafel van Metafox gezeten of gestaan, zonder het te beseffen. Metafox maakt functioneel meubilair: kantoortafels, receptietafels, dat soort dingen. Heel kwalitatief materiaal, alleen: de nadruk lag altijd op functioneel, met als gevolg dat Metafoxmeubels meestal onder een tafelkleed verborgen werden. Mijn taak die ik via de masterclass bij Metafox kreeg, was onderzoek doen naar vernieuwing van dat projectmeubilair. Om het een nieuw elan te geven.

Of dat gelukt is? Wel, ik mocht na de masterclass vast in dienst treden, het zal dus wel niet zo slecht zijn geweest zeker? (lacht)

Wat ik bij de masterclass geleerd heb, maar wat ook wel in mijn persoonlijkheid zit, zijn goede people-skills. Ik denk dat ik mijn successen daar voor een groot deel aan te danken heb. Bij Metafox maken we alles nog zelf, van ontwerp tot afwerking. Je kunt dus niet zomaar met een ashy ontwerp komen aanzetten en er van uit gaan dat het wel los zal lopen. Nee, als productontwerper in een KMO moet je constant schakelen tussen productie en verkoop. Je moet echt langsgaan bij arbeiders die het product zullen maken, de productievoorbereiding, planning,... én je moet de vertegenwoordigers zover krijgen om eens dat andere product uit het gamma voor te stellen bij klanten, enzovoort.

Analytisch nadenken is ook belangrijk. Je niet neerleggen bij de instructies van de klant, maar verder denken: waarom wil die klant dat? En is er geen betere oplossing? Vaak blijkt dan dat het alternatief dat je kunt bieden, veel beter klopt. We kregen ooit de vraag voor een superingewikkelde constructie om de klaptafels op te heffen. Daar hadden we in mee kunnen gaan, en dan hadden we dat gigantische geval laten lassen. Met wat extra denkwerk kon ik een lichte, eenvoudige constructie bedenken, waar de klant heel tevreden over was.

Dat voortdurende in vraag stellen is de ontwerpersmentaliteit die je nodig hebt. Maar zonder de skills om het aan de man te brengen, kom je niet ver. Ik denk dat ik daarom goed op mijn plaats zit bij Metafox. Hier zijn nog veel mogelijkheden.’

 

Matthias

Nadat ik IPO gestudeerd had, wilde ik me echt verdiepen in hoe de cyclus van een product van concept tot industrialisering eruit ziet. Dankzij de masterclass kon ik dat proces meteen echt volgen bij de Belgische multinational Recticel, de Europese marktleider in ontwikkelingen en toepassingen van polyurethaan.

Eén dag per week volgde ik de lessen project management, de rest van de week stond ik op de werkvloer. De masterclass geeft je de gelegenheid om jezelf te kunnen proleren binnen het bedrijf, wat een aardige voorsprong geeft tegenover pas afgestudeerden zonder ervaring.

Ik kwam terecht in het International Development Center van Recticel in Wetteren, waar ik nu drie jaar werk. In een team van honderd mensen gaan we op zoek naar innovatieve applicaties en doen we research naar nieuwe materialen. Intussen heb ik de leiding gekregen over twee projecten, wat heel boeiend en uitdagend is. Als jongste medewerker binnen het team voelt het goed veel vertrouwen en kansen te krijgen.

Bij de opstart van een nieuw innovatieproject beginnen we soms echt vanaf nul: van de chemische ontwikkeling van een nieuw materiaal in functie van het nieuwe concept tot het industrialiseren en productieklaar maken van het product.

Het vertrouwelijk behandelen van informatie tijdens zo’n ontwikkelingsproject is daarbij van heel groot belang om de competitieve voorsprong te behouden. Daarom kan ik niet al te veel prijsgeven over de projecten waar ik momenteel aan bezig ben.

Ik vind werken in zo’n groot bedrijf heel leerrijk en het geeft me veel voldoening. Voor mij is het niet belangrijk dat mijn naam bij het product staat. Een project succesvol uitvoeren levert intern veel appreciatie en erkenning op. Als wij iets produceren gaat het niet over kleine aantallen, maar spreken we vaak over grote hoeveelheden. Vooral de gedachte dat zo’n nieuw product waaraan ik mee ontwikkeld heb, soms heel wijd gecommercialiseerd wordt, geeft me een trots gevoel.

Wist je dat ...

Ruth is 29 jaar en product designer bij Metafox. Ze studeerde af in 2012.

Matthias is 25 jaar en R&D engineer bij Recticel. Hij studeerde af in 2011. Ze ontwerpen producten en managen het design proces in een bedrijf.

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

Veel pas afgestudeerde productontwerpers beginnen als technisch tekenaar, maar ik wilde absoluut iets maken dat meteen voor de markt bestemd was. Bij mijn sollicitatie heb ik de lat hoog gelegd en Novy is een Belgisch topmerk dat hoog op mijn lijstje stond. 

Bij Novy moet een ontwerp er meteen pal op zitten. Veel tijd om dingen uit te proberen is er niet en voor een pas afgestudeerde is die druk best hoog. Bovendien zat het bedrijf op een kantelmoment toen ik er begon: er werd toen hard gewerkt om een nieuwe stijl te ontwikkelen die voor een lange tijd nog uitgebreid zou kunnen worden naar nieuwe producten. Het nieuwe ontwerp moest echt heel innovatief zijn. Dat ik de opdracht kreeg om deze nieuwe stijl uit te werken was erg spannend, maar dankzij de opleiding, waar we geleerden omgaan met stress en deadlines, heb ik me toch niet laten overdonderen. Ik was vooral blij dat ik niet de jonge gast was die alleen maar een klein detail mocht uitwerken. 

Ik heb anderhalf jaar gewerkt aan het productierijp maken van de nieuwe dampkap. In de opleiding hebben we uiteraard nooit zo’n groot product gemaakt, dus het was bizar om ineens over zo’n heel grote puzzel van wel honderd onderdelen te moeten denken. 

We studeren af als een Zwitsers mes, we kunnen van alles, maar misschien niet even goed als een goeie schroevendraaier. Bij Novy heb ik in korte tijd heel veel heel specifieke kennis opgedaan, kennis die altijd van pas zal komen, wat de toekomst mij ook brengt.

Pas anderhalf jaar aan de slag bij een gerenommeerd bedrijf en al meteen een eigen product op de markt. Mijn vroegere docenten vragen zich af wat de volgende stap is. Dit nieuw ontwerp is vooral visueel innovatief, technisch zijn er nog veel mogelijkheden. Het kan altijd nog stiller, zuiniger en efficiënter. Ik kan wel duizend manieren bedenken waarop ik het nog beter zou kunnen maken. Daarom bestaan er ook generaties van producten, om telkens verder te streven naar een verbeterde versie (te kunnen presenteren). De initiatiefase ben ik door, ik ken de flow, ik ken mijn plaats, het lijkt alsof ik nu pas echt kan beginnen.

Wist je dat ...

Kevin is 27 jaar en R&D engineer bij Novy. Hij studeerde af in 2013. De dampkap ‘Mood’, zijn eerste ontwerp, komt in het najaar van 2015 op de markt.

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

Als materiaalingenieur bij lingerieproducent Van de Velde behoor ik tot het ontwerpteam. De pasvorm en de technische uitwerking van een beha zijn immers net zo belangrijk als het visuele ontwerp. Als materiaalingenieur onderzoek ik of de visuele ontwerpen wel haalbaar zijn, welke materialen geschikt zijn voor de concepten, wat de beste print- en productietechniek is van de materialen, of de tekening van het kant luxueus en sterk genoeg is, of het niet zal prikken, of je er geen allergische reacties aan kunt overhouden, of het kleurvast is en of het allemaal betaalbaar geproduceerd kan worden. We werken samen in een team waarbij ieder vanuit de eigen specialiteit kijkt naar het product. Het geeft een boost om te werken met deadlines. Elk seizoen moet er opnieuw een collectie liggen die productieklaar is, een hele uitdaging. 

Misschien is het een ietwat atypische richting die ik ben ingeslagen, ik denk dat de meeste afgestudeerde productontwikkelaars eerder bij een ontwerpbureau terechtkomen. Tijdens mijn stage dacht ik dat het leuk zou zijn om voortdurend andere soorten van producten te ontwerpen, maar ik hou ervan me te verdiepen in één specifiek product. 

Wat ik bij IPO geleerd heb, is dat het niet zo moeilijk is om mooie dingen te maken, maar dat om iets te kunnen verkopen er nog zoveel andere dingen spelen: de prijs, de kwaliteit, technologie en ergonomie, het komt allemaal samen. In Kortrijk hebben we altijd geleerd een uitvoerbaar product te ontwerpen, niet zomaar een fancy schets. Voorbij het concept denken dus. Ik herinner me nog één van onze eerste, echt uitgevoerde opdrachten: een pepermolen (lacht). Ik kwam uit een ASO-richting en had nog nooit iets met mijn handen gemaakt. Dat gaf echt wel een kick. 

Waar ik het meest trots op ben? De swim-collectie die ik mee heb opgestart, daar ben ik wel heel tevreden over. Het was een schot in de roos voor Van de Velde en voor ons was het extra leuk omdat de collectie eens niet onder kledij zou verdwijnen. Als ik iemand in onze collectie op het strand zie, krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Om je goed te voelen in je job denk ik dat het heel belangrijk is dat je affiniteit hebt met het product dat je maakt. Anders kun je je hart er niet in leggen, of er meerwaarde aan geven. En ja, uiteraard draag ik zelf ook lingerie uit onze collectie (lacht).

Wist je dat ...

Annelies is 27 jaar en materiaalexpert bij Van de Velde voor Marie-Jo. Ze studeerde af in 2009 en werkt mee aan de collectie “Alessandra” voor het najaar 2015.

"Ter voorbereiding trek ik in de zomer op stage naar Shanghai en dat maakt IPO zo leuk om te doen!"

Laura Willems

"Ter voorbereiding trek ik in de zomer op stage naar Shanghai en dat maakt IPO zo leuk om te doen!"

Laura Willems

Na 6 jaar studeren in de richting Moderne Talen-Wetenschappen in het secundair onderwijs, wilde ik een totaal andere richting uitgaan. Ik zocht iets praktisch met toch een goede basis van theorie. Zo kwam ik terecht bij IPO.

Het hele jaar door maken we hier prototypes in de werkplaats, dokteren we problemen uit, ontwerpen we nieuwe dingen, ... Het is te veel om op te noemen.
We verkennen het volledige ontwerpproces: van de eerste ideeschetsen tot het prototype of soms nog een stap verder tot aan de productie.

Ik hou ook van de leuke sfeer op school. Volgend jaar mag ik samen met enkele collega's een speciaal eindwerk uitvoeren, we starten samen ons eigen ontwerpbureau.
Ter voorbereiding trek ik in de zomer op stage naar Shanghai en dat maakt IPO zo leuk om te doen!

Wist je dat ...

Laura won 'De Nieuwe Lichting 2015' van StuBru met 'I Will I Swear'.

Infomomenten

SID-in Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest

vrijdag tot zaterdag
11/01 - 12/01
SID-in Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest

SID-in Oost-Vlaanderen

donderdag tot zaterdag
17/01 - 19/01
SID-in Oost-Vlaanderen

SID-in West-Vlaanderen

donderdag tot zaterdag
24/01 - 26/01
SID-in West-Vlaanderen

SID-in Antwerpen

donderdag tot zaterdag
31/01 - 02/02
SID-in Antwerpen

SID-in Limburg

donderdag tot zaterdag
14/02 - 16/02
SID-in Limburg

Infodag 23 februari 2019

zaterdag
23/02 10u-16u
Infodag 23 februari 2019

Infodag 27 april 2019

zaterdag
27/04 10u-16u
Infodag 27 april 2019

Infodag 29 juni 2019

zaterdag
29/06 10u-16u
Infodag 29 juni 2019

Infodag 31 augustus 2019

zaterdag
31/08 10u-13u
Infodag 31 augustus 2019