Industrieel Productontwerpen

"Word jij de productontwerper van de toekomst?"

Heb je een technische en creatieve kronkel? Geef je graag concepten vorm? Weet je alles over 3D printing of kent lego voor jou geen geheimen meer? Dan hoor je thuis in de opleiding Industrieel ProductOntwerpen (IPO).

We leren je alle stappen van het ontwerpproces: Van creatief concept, naar vormgeving en technische uitwerking, tot de presentatie van een duurzaam en productieklaar ontwerp.

Als ontwerper werk je gebruikersgericht, weet je veel van materialen en techniek en kom je inventief uit de hoek. Je gaat in onze ontwerpstudio’s en prototyping ateliers aan de slag met actuele ontwerptools en technologie. Praktijkvakken zijn een heel belangrijk onderdeel van de opleiding.

Dé ideale vooropleiding voor IPO bestaat niet. We leggen daarom in het eerste jaar een brede basis. Belangrijkste voorwaarde is dat je nieuwsgierig bent naar deze uiteenlopende thema’s.

Vanaf het tweede jaar zijn er vier keuzetrajecten:

Opleidingsprogramma in pdf | ECTS-fiche | opleidingsfiche in pdf

Verkort traject

Heb je al een diploma hoger onderwijs op zak met technisch-creatieve bagage, dan kan je dankzij een verkort traject met vrijstellingen een bijkomend diploma Bachelor Industrieel Productontwerpen behalen.

Meer info

Enkele projecten

Co-ownership

Academiejaar:2017-2018

Eén van de kernconcepten van onze opleiding is het “co-ownership”.Het IPO docententeam geeft tijdens de opleiding trapsgewijs meer mede-eigenaarschap en verantwoordelijkheden aan de studenten, zowel op het individuele vlak, of dat van het leren zelf (internal co-ownership), als op het sociale vlak of dat van de IDC community en infrastructuur (external co-ownership).

Zo zijn in 1IPO de opdrachten en lessen nog duidelijk vakgebonden. Dit evolueert in 3IPO naar een ontwerpbureau waar je als professional met enkele teamgenoten samenwerkt aan verschillende projecten, met docenten en over de vakken heen.
 

2_bureaus 3IPO.jpg

XPO

Academiejaar:2017-2018

Al onze laatstejaars doen een eindwerk bij een zelfscheppend bedrijf in Vlaanderen of ver daarbuiten. Het eindwerk is dan ook de kers op de taart van elke IPO. Jaarlijks stellen onze afstudeerders hun producten tentoon tijdens onze XPO. In je zoektocht naar een studierichting mag een bezoek aan deze XPO niet ontbreken . Deze vindt jaarlijks plaats tijdens de laatste week van juni tot de eerste week van september in het Industrial Design Center

3_industrialisatie.jpg3_industrialisatie (2).jpg

Prototyping

Academiejaar:2017-2018

“Prototyping” is niet alleen de kernactiviteit in het IDC, het is ook de naam van de professionele vakbeurs van Howest en Kortrijk XPO. Deze beurs brengt professionals, ontwerpbureaus en producenten van vooruitstrevende materialen en technieken zoals additive manufacturing, virtual reality, lasercutting, bij elkaar. Ook onze ontwerpstudenten begeven zich op de beursvloer. Niet enkel om nieuwsgierig deze beurs te verkennen, maar vooral om in enkele leuke designsprints, een aantal prototyping technieken te demonstreren aan de bezoekers.

4_prototyping beurs (2).JPG
5_prototyping 2017_46 (3).JPG

MyMachine

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je studie Industrieel Productontwerpen maak je niet alleen je eigen dromen, maar ook deze van kinderen waar! MyMachine, het alombekende project waarin ‘droommachines’ bedacht door lagere schoolkinderen werkelijkheid worden, doet een beroep op onze IPO studenten voor een eerste prototype.

6_mymachine.JPG

IPO goes international

Academiejaar:2016-2017

Met scholen

Af en toe krijg je ook les van buitenlandse gastsprekers of werk je samen met internationale studenten in thematische ontwerpweken (Intensive Program). Ook internationale summerschools of ontwikkelingssamenwerking via zuidstages of –projecten zijn mogelijk. Daarnaast studeren er elk semester buitenlandse studenten op onze campus.

Check de site van het IP!

Elders studeren en werken

De wereld ligt aan je voeten. Wie wil, kan tijdens zijn opleiding IPO studeren in een buitenlandse designschool of stage lopen in een buitenlands bedrijf. Studeren in één van onze partnerscholen is mogelijk vanaf het tweede jaar.

Je kan een semester school lopen  bij een van onze vele Europese partnerscholen, zoals Mid Sweden University (Zweden), Hogeschool Rotterdam (Nederland) ... Of bij een van de overzeese partners, zoals Appalachian State University (North Carolina), DeTao (Shanghai) ...

Studiereizen

Academiejaar:2017-2018

Elk jaar trekken we er met onze tweede- en derdejaars op uit om inspiratie op te doen bij ontwerpers in het buitenland. Tijdens de studiereizen in Europa (Instanbul, Milaan en Berlijn) en de VS (Seattle, Chicago en San Francisco) bezochten we o.a. Boeing, Nintendo, IDEO, Teague, Minimal, Smart Design, BMW Motorrad, Volkswagen, HP, Vitra en Grundig. In 2017 vertrokken we voor het eerst richting Azië. In Tokyo deden we wereldspelers als Panasonic, Canon, …  aan,  maar ook de plaatselijke arts & crafts kwamen aan bod.

8_Tokyo.jpg

Bedrijfsprojecten

Academiejaar:2017-2018

Tijdens je opleiding werk je vaak en intensief samen met bedrijven en opdrachtgevers, al vanaf het eerste jaar werk je voor echte klanten zoals Dreamland, Decathlon, bpost, Ridley, Extremis,.. Naast de theorie verwerk je in kleine designteams heel wat labo’s en projecten. Al onze ontwerpstudenten lopen stage in kmo’s en multinationals in binnen- of buitenland. We bezoeken bedrijven en beurzen en in de ontwerpweken laten we onze studenten coachen door grote en bekende designers. Al je ontwerpvaardigheden pas je toe in boeiende en concrete opdrachten voor bedrijven. Als je afstudeert, heb je meteen een mooie portfolio op zak.

Bedrijven waar we regelmatig mee samenwerken zijn Dreamland, Aveve, Ahrend, Cras, Decathlon, bpost, Savic, Symo, Ridley, Dymo, Metafox, Televic, Barco, Renson, Recticel, ...

DSC_3787_1_1.jpg

Industrial Design Center 2.0

Academiejaar:2017-2018

Studeren en werken doe je in het Industrial Design Center (IDC). Dit is de thuis van elke IPO met toffe ontwerpstudio’s, werk- en rustplekken. Daarnaast vind je er tal van labs voor al jouw ontwerpuitdagingen:

  • een eigentijds prototyping atelier hout, metaal en kunststof
  • een FABlab met 3D printers, lasercutters en CNC machines
  • een keramiek en composiet lab
  • een hybrid prototyping lab vol arduino’s en slimme snufjes.
  • een fotografiestudio en
  • een UX studio
  • een materialenbibliotheek en textiel atelier
  • een shop met prototyping en tekenmaterialen

En dit is nog niet alles, want het Industrial Design Center breidt uit! Eind 2018 gaat het nieuwste stuk open. Het wordt als het ware een mini-factory waar studenten en afgestudeerden hun eigen producten in productie kunnen brengen. Verder zullen er ook enkele co-creatie klassen en studentenbureaus zijn.

Het Industrial Design Center is echter meer dan een gebouw. Het is een biotoop waar studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven elkaar ontmoeten.

1_rendering-nieuwbouw_low.jpg

Getuigenissen

"Je eigen plek zoeken in designlandschap Vlaanderen en daarbuiten."

Giel Dedeurwaerder

"Je eigen plek zoeken in designlandschap Vlaanderen en daarbuiten."

Giel Dedeurwaerder

Op de middelbare school studeerde ik elektronica en ik ging ook naar de kunstacademie. Ik heb lang niet geweten hoe ik die twee liefdes kon combineren. In IPO viel de puzzel in elkaar. Sindsdien is ontwerpen alles voor mij. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. 

Voor mijn eindwerk heb ik samen met drie klasgenoten een eigen ontwerpbureau opgericht, we wilden vooral zelf creëren, van a tot z. Vandaar uit startte ik mijn eigen ontwerpbureau, maar ik werk ook in dienst als ontwerper bij de houtgroep CRAS. In 2011 zocht ik zelf contact met productdesigner en fabrikant Sebastien Talpe. Sindsdien werk ik mee aan de collecties van zijn merk bastalpe®. 

Bij die bedrijven leer ik veel bij, ook al qua teamwerk. Hoe krijg je de mensen van een technische dienst, van de productie, van de verkoop en de managers warm voor je ontwerp, hoe creëer je betrokkenheid voor jouw schetsen? Dat proces vind ik heel interessant, het is kennis die je nodig hebt om een idee te kunnen omzetten tot iets wat echt gerealiseerd wordt. 

Of ik het belangrijk vind dat mijn naam aan een bepaald product verbonden is? Het product moet vooral heel goed zijn. Veel mensen die het aanschaffen zullen nooit weten dat ik de ontwerper ben, het zal een leven buiten mij om leiden en dat is goed.

Wat ik tot hier toe bereikt heb, verloopt erg vlot, maar ik weet dat ik de komende jaren nog sterk ga evolueren. Het leerproces stopt wellicht nooit. Momenteel ben ik erg bezig met het constructivisme en bestudeer ik het werk van de avant-gardistische kunstenaars die evolueerden naar ontwerpers in de periode van de Sovjet-Unie. Ik vind die periode erg inspirerend om 2D-illustraties en collagewerk om te zetten naar een 3D-ontwerp. Lezen, kijken, schetsen, denken. Ontwerpen is een continu onderzoek. De balans tussen ontwerp en kunst vind ik heel interessant, die grens is heel dun. Kijk naar Ray en Charles Eames, le Corbusier,…. Samen met mijn vriendin, die plastisch kunstenares is, speel ik met die grens in ons gezamenlijk project studioruben. Dat is naast mijn freelance ontwerpen een creatieve speeltuin waarin we onze beide disciplines samen brengen. Vanwaar de naam Ruben? Dat is de naam van onze kat.

Wist je dat ...

Giel is 25 jaar en zaakvoerder van studioruben. Hij studeerde af in 2011 en werkte samen met Brems Doors en Bastalpe.

"Het is de variatie van vakken en leerstof die mij aanspreekt: een goede combinatie van theoretische en praktische lessen."

Sara Devos

"Het is de variatie van vakken en leerstof die mij aanspreekt: een goede combinatie van theoretische en praktische lessen."

Sara Devos

Tijdens mijn hogere studies grafische en digitale media had ik al een passie voor vormgeving en ontwerp. Ik wilde mijn kennis verder uitbreiden en besloot te starten aan de opleiding Industrieel Productontwerpen.
Het is de variatie van vakken en leerstof die mij aanspreekt: een goede combinatie van theoretische en praktische lessen.

De opleiding is een echte persoonlijke en inhoudelijke meerwaarde!

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

Veel pas afgestudeerde productontwerpers beginnen als technisch tekenaar, maar ik wilde absoluut iets maken dat meteen voor de markt bestemd was. Bij mijn sollicitatie heb ik de lat hoog gelegd en Novy is een Belgisch topmerk dat hoog op mijn lijstje stond. 

Bij Novy moet een ontwerp er meteen pal op zitten. Veel tijd om dingen uit te proberen is er niet en voor een pas afgestudeerde is die druk best hoog. Bovendien zat het bedrijf op een kantelmoment toen ik er begon: er werd toen hard gewerkt om een nieuwe stijl te ontwikkelen die voor een lange tijd nog uitgebreid zou kunnen worden naar nieuwe producten. Het nieuwe ontwerp moest echt heel innovatief zijn. Dat ik de opdracht kreeg om deze nieuwe stijl uit te werken was erg spannend, maar dankzij de opleiding, waar we geleerden omgaan met stress en deadlines, heb ik me toch niet laten overdonderen. Ik was vooral blij dat ik niet de jonge gast was die alleen maar een klein detail mocht uitwerken. 

Ik heb anderhalf jaar gewerkt aan het productierijp maken van de nieuwe dampkap. In de opleiding hebben we uiteraard nooit zo’n groot product gemaakt, dus het was bizar om ineens over zo’n heel grote puzzel van wel honderd onderdelen te moeten denken. 

We studeren af als een Zwitsers mes, we kunnen van alles, maar misschien niet even goed als een goeie schroevendraaier. Bij Novy heb ik in korte tijd heel veel heel specifieke kennis opgedaan, kennis die altijd van pas zal komen, wat de toekomst mij ook brengt.

Pas anderhalf jaar aan de slag bij een gerenommeerd bedrijf en al meteen een eigen product op de markt. Mijn vroegere docenten vragen zich af wat de volgende stap is. Dit nieuw ontwerp is vooral visueel innovatief, technisch zijn er nog veel mogelijkheden. Het kan altijd nog stiller, zuiniger en efficiënter. Ik kan wel duizend manieren bedenken waarop ik het nog beter zou kunnen maken. Daarom bestaan er ook generaties van producten, om telkens verder te streven naar een verbeterde versie (te kunnen presenteren). De initiatiefase ben ik door, ik ken de flow, ik ken mijn plaats, het lijkt alsof ik nu pas echt kan beginnen.

Wist je dat ...

Kevin is 27 jaar en R&D engineer bij Novy. Hij studeerde af in 2013. De dampkap ‘Mood’, zijn eerste ontwerp, komt in het najaar van 2015 op de markt.

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

"Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving; efficiëntie, ..."

Eckhart Cossey

Na mijn studies Economie-Talen in het secundair onderwijs, volgde ik een specialisatiejaar Ruimtelijke Vormgeving. Na schooltijd hield ik me creatief bezig: reparaties, basic uitvindingen, ...
Voor elk probleem vond ik een oplossing. Maar ik wilde de meest juiste en doordachte oplossing leren vinden. Iets voor de hand liggend is soms niet genoeg.

Dit is exact wat ik leerde in Industrieel Productontwerpen. Ik ontdekte nieuwe elementen van ontwerpen zoals ecologie, doelgroep, omgeving, efficiëntie, ...
Gefascineerd verdiepte ik me in boeken, websites, noem maar op.

In het eerste jaar staat tekenwerk centraler dan de oplossing. Je komt ook in contact met materiaalsoorten om toe te passen in de opdrachten die volgen.
Maar wat mij echt boeide aan deze studie? Elke opdracht is een nieuwe uitdaging en als je deze tot een goed einde brengt, maakt het je sterker voor later!

Wist je dat ...

Eckhart haalde met zijn projectteam Futurized de finale van de Vlajo ondernemerschapswedstrijd 2015.

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

"Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik net hetzelfde doen."

Koen Van Extergem

"Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik net hetzelfde doen."

Koen Van Extergem

Ik wist al heel vroeg dat ik wilde ontwerpen. Thuis aan de tekentafel en in de werkplaats zat ik als kind veel te tekenen en te knutselen. Op mijn zestiende ben ik naar Hasselt gegaan om Industriële Kunst (IK) te studeren, dat bleek de perfecte voorbereiding voor IPO in Kortrijk. Tijdens mijn studies heb ik stage gelopen bij Durlet, een bedrijf dat kwalitatief hoogstaand binnenmeubilair maakt. Doorheen die jaren heb ik heel wat materiaalkennis vergaard. Gaandeweg wist ik steeds beter dat ik in de meubelsector verder wilde gaan en werd ik geselecteerd voor de Voortgezette Opleiding Meubel Ontwerp (VOMO) in Mechelen, een echte verruiming voor mijn verfijnde en gedetailleerde ontwerpstijl.

Ik ben heel tevreden over de opeenvolging van mijn parcours. Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik net hetzelfde doen. 

Aan de opleiding in Kortrijk heb ik goede contacten met bedrijven overgehouden, omdat je door reële opdrachten een goede voorbereiding op het professionele leven krijgt. Het productiegericht ontwerpen, omgaan met kritiek, zelf ook kritisch zijn, werken met deadlines en je werk moeten presenteren, waren een goede leerschool.

Nu werk ik bij Manutti, Belgische fabrikant van exclusief buitenmeubilair. Binnen de firma sta ik in voor Research, Development & Design. We werken voornamelijk voor de residentiële markt, wat ons ruimte geeft om innovatief te werk te gaan. Het leukste aan mijn job is natuurlijk als de schets, waarmee ik ooit begon, in productie gaat en het meubel effectief op de markt komt. Ontwerpen is meer dan de vormgeving alleen, ook het comfort, het gevoel en de sfeer die het product of object creëert zijn minstens even belangrijk. Dat mijn ontwerpen gepresenteerd worden onder mijn naam vind ik een vorm van waardering. Vooral de ervaring die ik opdoe en het doorlopen van een volledig ontwerpproces zijn enorm leerrijk. 

Mijn droom is om ooit als jonge ondernemer te starten, daarom volg ik in avondonderwijs al enkele jaren houtbewerking en meubelmaker. Tijdens de lessen werk ik aan mijn eigen ontwerpen, maar op een heel andere manier dan op kantoor. Experimenteren met verschillende houtsoorten, elk met hun specifieke eigenschappen, daar kan ik me echt creatief mee uitleven. Soms ben ik na een drukke werkdag nog enkele uren actief in mijn atelier, het ontspant me. Doordat ik alles manueel maak kan ik er details insteken die voor productie op grotere schaal onbetaalbaar zouden zijn, maar ik haal er persoonlijk veel voldoening uit.

Wist je dat ...

Koen is 26 jaar en R&D en Design engineer bij Manutti. Hij studeerde af in 2011 en ontwikkelde in 2013 o.a. de buitensofa van de collectie Air.

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

"Aan de slag voor 100 klanten binnen een ontwerpbureau."

Lukas Costeur & Gaetan Kerckhove

Pilipili is een industrieel ontwerpbureau dat steeds in opdracht van de klant werkt. De klant komt bij ons met de vraag om ofwel een volledig nieuw product te ontwikkelen, ofwel om een bestaand product te verbeteren en te vernieuwen. Vaak gaat het om technologische verbeteringen, maar steeds vaker worden de “look and feel” en het innovatieve karakter van alle producten, zelfs van industriële machines, belangrijker.

Onze job binnen Pilipili is om een product emotioneel en gebruiksvriendelijk te maken. Dat betekent niet louter opwaarderen of aantrekkelijk maken, ook al is dat wat de klant verlangt. We kijken verder en vragen ons steeds af wat er beter kan aan dat product. Het is onze taak om de klant te laten inzien dat een beetje verder gaan meer oplevert. Een beter product blijft op lange termijn boven water, daar worden zowel wij als de klant beter van. 

De variatie in deze job is één van de grootste troeven van ons werk. Soms zijn we met twintig verschillende opdrachten bezig, gaande van hele kleine redesigns tot opdrachten die meerdere jaren in beslag nemen. Het fijne is ook dat we voortdurend met verschillende mensen samenwerken: de mensen van CAD, de ingenieurs, diegenen die de elektronica uitwerken of de mechaniek. We hebben elk onze specialiteit. Bij iedere opdracht staan we weer versteld van de inventiviteit van het team, het is alle dagen bijleren. Onze werkomgeving zorgt ervoor dat we ook in ons persoonlijk leven creatiever worden.

Het enige wat soms een beetje wringt, is het feit dat zodra een product klaar is, we het uit handen moeten geven. Vaak hebben we geen controle over de verpakking en de marketing van het product. Het kan pijn doen je kindje in een lelijke verpakking of onder een minder geslaagd logo te zien (lachen). Toch is dat snel vergeten, want zodra een project afgerond is, zitten we toch alweer met ons hoofd bij het volgende. Dat is de vloek van de ontwerper, maar het is ook een zegen.

Wist je dat ...

Lukas is 29 jaar en studeerde af in 2007. Gaetan is 27 jaar en studeerde af in 2010. Samen ontwierpen ze bij PiliPili al een divers gamma award-winning producten.

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

"Liveable products: een positief verhaal met CEBU."

Sep Verboom

Ik wilde op ontwikkelingsstage omdat ik geen zin had om een zoveelste trap of gadget te ontwerpen. In Cebu op de Filippijnen kreeg ik de kans om een project rond innovatief afvalbeleid te starten. Bij lokaal onderzoek viel op dat goedkope en daardoor populaire elektrische ventilatoren gauw op de vuilnisbelt belandden. Milieubewustzijn is in vele armere wijken helaas niet doordrongen, hierrond werken vond ik dus enorm interessant. Samen met de lokale bevolking ontwierp ik lampen uit de beschermkappen van die oude ventilatoren. Ik merkte al gauw dat de mensen daar veel creatiever zijn, ze worden ertoe gedwongen door de verschillende uitdagingen waarmee ze te maken krijgen.

Na mijn afstuderen wilde ik het project professionaliseren om duurzaamheid te garanderen. Door lokale ambacht te betrekken, blijven we de tewerkstelling in de wijken stimuleren.

Nu, drie jaar later, loopt de productie op volle toeren en schijnen de lampen hun plaatsje op de markt te hebben ingenomen. Daarnaast ging het nieuwe project “ROPE hope” van start. Hiervoor werken we samen met arme havengemeenschappen. Zij overleven door oude scheepstouwen te ontmantelen en tot nieuw touw te spinnen. Door deze gewonnen touwen te verwerken tot meubilair steunen we deze communities.

Met “Livable products” werk ik aan mijn droom: een familie of platform bieden voor ontwerpers die streven naar meer ontwerp met herbruikte materialen. Ik merk dat er een ruimere interesse is rond verantwoord materiaalgebruik, maar we hebben nog een lange weg te gaan. Herbruikte materialen hebben nog vaak te kampen met een slecht imago, alsof ze onaantrekkelijk of van inferieure kwaliteit zouden zijn. We moeten af van dat woord “gerecycleerd” en herbruikbare materialen zien als een volwaardige grondstof. 

Een ontwerper heeft veel verantwoordelijkheid in de keuze van zijn grondstoffen bij het creëren van een product. Enkel rekening houden met de vormgeving of verkoopbaarheid is niet meer van deze tijd. Ik heb het uiteraard niet alleen over ontwikkelingslanden, ook bij ons hebben we nog veel te leren. Ik blijf hierop inzetten en hoop dat de industrie volgt.

Wist je dat ...

Sep is 25 jaar en runt zijn eigen studio Boomin Sep. Hij studeerde af in 2012 en legt zich sindsdien toe op zijn sociaal geïnspireerde ‘Livable Products’.

Infomomenten

SID-in Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest

vrijdag tot zaterdag
11/01 - 12/01
SID-in Vlaams-Brabant en Brussels Hoofdstedelijk Gewest

SID-in Oost-Vlaanderen

donderdag tot zaterdag
17/01 - 19/01
SID-in Oost-Vlaanderen

SID-in West-Vlaanderen

donderdag tot zaterdag
24/01 - 26/01
SID-in West-Vlaanderen

SID-in Antwerpen

donderdag tot zaterdag
31/01 - 02/02
SID-in Antwerpen

SID-in Limburg

donderdag tot zaterdag
14/02 - 16/02
SID-in Limburg

Infodag 23 februari 2019

zaterdag
23/02 10u-16u
Infodag 23 februari 2019

Infodag 27 april 2019

zaterdag
27/04 10u-16u
Infodag 27 april 2019

Infodag 29 juni 2019

zaterdag
29/06 10u-16u
Infodag 29 juni 2019

Infodag 31 augustus 2019

zaterdag
31/08 10u-13u
Infodag 31 augustus 2019