Howest is een wendbare organisatie. Onze hogeschool maximaliseert haar impact door een innovatief en toekomstgericht opleidingen- en onderzoeksportfolio. Howest creëert een effectieve en attractieve leer- en onderzoeksomgeving.
Howest is een wendbare organisatie.
- In de uitvoering van haar missie en haar visie, kiest Howest bij de realisering van haar strategische doelstellingen voor differentiatie en accountability. Howest laat zich hierin leiden door haar waarden (serve, empower, care).
- Het beleid van Howest is erop gericht opleidingen en diensten in wederzijds engagement te ondersteunen in hun keuze voor projecten die bijdragen aan de realisering van de Howest visie.
- Een performant management inspireert de medewerkers, faciliteert de goede werking van de organisatie en monitort de realisatie van de strategische doelstellingen.
- Howest voert een gezond financieel beleid binnen de contouren die haar door de overheid ter beschikking gesteld worden en moedigt haar medewerkers aan om via onderzoek en dienstverlening extra middelen te genereren.
- Een evenwichtig data-informed beleid ondersteunt de beleidsprocessen en kwaliteitszorgprocessen.
- De werking van de clusters van opleidingen en de diensten, in het bijzonder de cross horizontale samenwerking tussen beide, krijgt verder vorm en wordt waar nodig bijgestuurd.
- Howest identificeert, verbindt en professionaliseert de expertise en talenten van haar medewerkers. De hogeschool investeert hiervoor in professionaliseringstrajecten die tegemoetkomen aan de behoeften van de organisatie en van de medewerkers.
- Het beleid van Howest is erop gericht het fysiek, mentaal en sociaal welzijn van haar studenten en medewerkers én dat van anderen binnen de community te versterken. Met Healthy Howest faciliteert Howest hen, vanuit een holistische aanpak, in het maken van bewuste gezonde keuzes.
- Voor haar opleidingen en diensten verfijnt Howest de transparante kwaliteitszorgcyclus in lijn met het organisatiemodel en de kwaliteitseisen van de stakeholders.
Howest creëert een effectieve en attractieve leer- en onderzoeksomgeving.
- Howest creëert een reële professionele context met authentieke leersituaties die rekening houdt met de reeds verworven competenties, het beoogde doel en de maatschappelijke, culturele en talige context van de student.
- Howest valoriseert maximaal eerder opgedane kwalificaties en competenties en creëert op die manier aantrekkelijke (vervolg)trajecten en een zo kort mogelijke time-to-graduation.
- Howest streeft voor haar studenten een optimale studiekeuze en studievoortgang na. Flexibele studietrajecten laten de student toe hun talenten maximaal te ontwikkelen in lijn met zijn ambitieniveau. De student neemt het eigen leerproces geleidelijk aan in eigen handen.
- Een brede waaier aan begeleidingstools laat een gediversifieerde instroom van studenten toe de gewenste competenties te verwerven.
- De keuzes binnen de leeromgeving zijn gebaseerd op evidence-informed onderwijsonderzoek. Deze keuzes zorgen voor een toename in flexibiliteit en effectiviteit van het leren en worden ondersteund door educatieve technologie, learning analytics en een sterke interactie met het werkveld.
- Howest zet in op een leer- en onderzoeksomgeving waarin studenten en medewerkers maximaal de kans krijgen om internationale/interculturele (leer)ervaringen op te doen.
- Curricula zijn op elkaar afgestemd om multidisciplinaire samenwerking met het werkveld te borgen.
- Thematische onderzoeks- en dienstverleningslabs, waar infrastructuur en expertise gedeeld worden, faciliteren de samenwerking tussen stakeholders en borgen de resultaten, de samenwerking met de opleidingen en het werkveld.
- Expertisecentra voor langlopende onderzoeksprojecten verzekeren een continu vernieuwingsproces en disseminatie van kennis. Ze laten de resultaten hiervan indalen in de opleidingen.
- Howest medewerkers delen hun ervaring en competenties met elkaar. Ze zijn actieve interne en externe netwerkers die de organisatie inspireren en zuurstof geven.
- De geïntegreerde en duurzaam geconcipieerde en beheerde campussen zijn de bruisende biotopen voor de lerende gemeenschap van studenten, medewerkers en partners. Zij vormen fysieke en virtuele open gemeenschappen, het zijn ontmoetingsplaatsen die het strikte leren en onderzoeken overstijgen. Het maximaal fysiek en virtueel toegankelijk maken van de faciliteiten is voor de organisatie een prioriteit.
Howest biedt innovatieve en toekomstgerichte opleidingen, onderzoek en dienstverlening aan.
- Met het oog op het aantrekken van nieuwe doelgroepen en op basis van actuele inzichten in onderzoek en onderwijsvernieuwing neemt Howest een voortrekkersrol op. Howest doet dit door verder te bouwen aan een actueel en vernieuwend opleidingen- en onderzoeksportfolio.
- Howest speelt in op de behoefte aan een leven lang leren en ontwikkelt hiervoor relevante en op maat vormgegeven opleidingen voor een brede diversiteit aan doelgroepen en kwalificatieniveaus.
- Howest deelt haar expertise met haar stakeholders. Howest ontwikkelt hiervoor valoriseerbare kennis en stemt deze af op uitdagingen in het relevante regionale werkveld. Ze vertaalt kennis en expertise in een voor de eindgebruiker behapbaar formaat.
- Resultaten uit onderzoek en dienstverlening worden breed toegankelijk gesteld, gekoppeld aan hun context en verrijkt met metadata om vervolgprojecten en verdere valorisatie maximaal te faciliteren.
- Howest wil een bevoorrechte partner zijn in sterke lerende netwerken. Howest sluit hiervoor duurzame, op vertrouwen gebaseerde partnerschappen met internationale en regionale experts, bedrijven en non-profit organisaties.
- Het werkveld is op elk niveau een structurele partner bij het in kaart brengen en ontwikkelen van het opleidingen- en onderzoeksportfolio.
- In haar externe en interne communicatie profileert Howest zich naar alle stakeholders als een waardevolle partner en een sterk merk.
- Howest creëert een netwerk van ambassadeurs die het opleidingen- en onderzoeksportfolio breed kenbaar maken.


Proud member of RUN-EU
Sinds januari 2024 zijn we met Howest lid van de European University Alliantie RUN-EU (Regional University Network – European University). Dit internationaal partnerschap vertaalt zich in een dynamische en innovatieve omgeving op het gebied van onderzoeksprojecten, joint bachelor- en masterprogramma’s en kortlopende uitwisselingstrajecten voor studenten en personeel. De deelname aan RUN-EU biedt Howest toegang tot een netwerk van gelijkgestemde instellingen met een vergelijkbare schaalgrootte en een gedeelde visie en missie. Deze samenwerking stelt ons in staat om flexibel en snel in te spelen op nieuwe initiatieven die anders moeilijk te realiseren zouden zijn binnen de Vlaamse context.
In onze samenwerking streven we naar een geborgde organisatorische samenwerking met nadruk op de versterking van de quadruple helix met focus op regionale impact. Hierbij dienen we de samenwerkingen met regionale partners verder uit te bouwen en versterken. Met de deelname aan RUN-EU heeft Howest de ambitie om als referentie in Europese projecten erkend te worden. Daarnaast vormt ons lidmaatschap bij een European University Alliantie een accelerator om internationalisering in te bedden in de opleidingen. Door in alle onze curricula toekomstbestendige skills en vaardigheden te verankeren zorgen we er bovendien voor dat studenten op een duurzame manier kunnen bijdragen aan de economische, sociale, culturele en ecologische ontwikkelingen van de regio’s.
Bovendien zetten we in op de ontwikkeling van korte RUN-EU leertrajecten die niet alleen flexibele kansen bieden aan onze reguliere studenten maar die ook leermogelijkheden bieden voor onze regionale partners in het kader van levenslang leren. Bovendien biedt RUN-EU extra inspirerende en internationale kansen, zowel voor onderwijzend personeel, onderzoekers als stafmedewerkers en administratieve medewerkers.

Van bruisende campussen naar ecosystemen
De voorbije jaren realiseerde Howest geïntegreerde campussen in Brugge en Kortrijk. De duurzame, centraal gelegen en open campussen moeten een ontmoetingsplaats worden voor innovatie, creatie en leren van elkaar. Onderzoek en de resultaten ervan worden beter zichtbaar op onze campussen. De missiegedreven aanpak van onderzoek wordt vormgegeven met externe stakeholders waarbij voor specifieke uitdagingen ecosystemen opgezet worden met structurele partners die vanuit een gedeeld engagement de uitdagingen vanuit verschillende disciplines en invalshoeken benaderen. Op die manier wensen we de kans op effectieve implementatie van resultaten en de beoogde impact te maximaliseren.
Gezien de veranderende noden van de studenten en de steeds meer diverse doelgroep van studenten en lerenden moet ook de virtuele leeromgeving verder worden versterkt. De flexibiliteit waarmee we de mix van fysieke en virtuele leeromgevingen combineren en aanbieden, sluit aan bij de behoeften van de betrokkenen. Het draagt bij aan een dynamische en toegankelijke uitwisseling van kennis en ideeën in een bruisend ecosysteem.
De sterke samenwerking en netwerking moet ook bijdragen aan het creëren van een omgeving waarin iedereen zich welkom en ondersteund voelt. Door, in samenwerking met de verschillende actoren, onze leer- en onderzoeksomgeving continu te evalueren en te innoveren kunnen we, bovendien, beter inspelen op de behoeften van een diverse studentenpopulatie.

Duurzaam Howest
Howest staat voor duurzaamheid. We willen studenten en personeel inspireren en empoweren om op een duurzame manier bij te dragen aan de maatschappelijke ontwikkeling. Om die reden zijn we, in samenwerking met CIFAL Flanders, gestart met een traject om SDG pionieer te worden.
Om de reeds bestaande krachten te bundelen en om gedragenheid binnen de organisatie te creëren werd een duurzaamheidscoach aangesteld en een task force Duurzaam Howest opgericht met vertegenwoordiging uit het management, diensten en opleidingen. We streven ernaar om duurzaamheid in te bedden in onze dagelijkse organisatie, strategie, onderwijs én onderzoek.
Howest wil studenten klaarstomen om, vanuit een multidisciplinaire en holistische benadering, een verantwoordelijke rol op te nemen in duurzame ontwikkeling. We zetten daarom de komende jaren in op het verankeren van duurzaamheidscompetenties in ons onderwijsbeleid en in de professionalisering van onze medewerkers en studenten. We beogen professionals op te leiden die niet alleen vakinhoudelijk en technisch onderlegd zijn, maar ook maatschappelijk betrokken zijn en oplossingsgericht maar ook toekomstgericht denken. We streven naar futureproof opleidingsprogramma’s waar niet alleen ruimte is voor sectorspecifieke innovaties maar waar studenten ook zelf de duurzaamheidscompetenties en ondernemingszin krijgen aangeleerd.
In een wereld die geconfronteerd wordt met complexe maatschappelijke uitdagingen, is de nood aan fundamentele transities groter dan ooit. Innovatie vormt de sleutel tot het realiseren van deze transities. Met missiegedreven onderzoek beoogt Howest niet alleen bij te dragen aan wetenschappelijke vooruitgang, maar vooral ook aan concrete en toepasbare oplossingen die gekoppeld zijn aan de behoeften van de samenleving. We versterken ons praktijkgericht onderzoek met als doel een brede maatschappelijke meerwaarde te creëren.