Innovatieve hub in Kortrijk
The Enterprise is de plek in The Penta waar je kan proeven van onderzoek, ondernemerschap en expertise uit de diverse opleidingen van Howest.
Inspire, ideate & act: daar gaan we voor, elke dag opnieuw!
Why: waarom samenwerken?
Anticipating the future is het leidmotief en de drijfveer van Howest. In interactie met het bedrijfsleven, de overheid en de samenleving, geeft Howest mee sturing en invulling aan het welzijn en de welvaart.
The Enterprise wil samen (met/voor/door jongeren, leraren/docenten, onderzoekers, professionals, burgers, Howest) een inclusieve en transdisciplinaire community opbouwen, waar samenwerking en innovatie de rode draad vormen, om zo samen uitdagingen aan te gaan.
How: Inspire, ideate & act!
What: ontdek de samenwerkingsmogelijkheden
The Enterprise, dé cocreatiehub in de Penta, de Howest Campus Kortrijk Weide. Een plek waar ondernemende geesten elkaar ontmoeten. Via workshops, projecten en events verbinden we onderwijs, onderzoek en ondernemerschap om zo te komen tot unieke samenwerkingen en innoverende resultaten.
Howest biedt een ruime keuze aan (interactieve) workshops en educatieve projecten die gevolgd kunnen worden met jouw klas.
Howest beschikt over heel wat boeiende expertisecentra en labs die een gevarieerd aanbod aan workshops, studiedagen, tools en navormingstrajecten voor leerkrachten aanbieden.
Vanuit The Enterprise stemmen we met jullie af om de content van de workshop te linken aan jouw lessen en nemen we de praktische organisatie voor onze rekening. De workshops worden steeds gegeven door docenten vanuit één van onze talrijke opleidingen.
Heb je in het aanbod een geschikte sessie voor jouw klas gezien?
Wens je meer informatie?
enterprise [at] howest.be (Contacteer ons)
Als leerkracht, coördinator, pedagogisch begeleider kun je bij 'The Enterprise' terecht voor ondersteuning bij het opzetten en coachen van zowel onderzoek- en/of ontwerpprojecten als projecten op maat voor je school/organisatie. Zit je met een vraag, een uitdaging, innovatienood of behoefte aan professionalisering, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Tijdens een vrijblijvend intakegesprek kunnen we met plezier de uitdaging verder definiëren en samen kijken naar de best mogelijke ondersteuning of piste.
enterprise [at] howest.be (Contacteer ons)
Annelies Depaepe
Coördinator Enterprise
Onderzoek & Onderwijs
Creatieve generalist met een passie voor onderwijsinnovatie, stimuleren van creatief denken, cocreëren en ondernemend leren.
Cappon Oskar
Projectmedewerker
Onderzoek & Onderwijs
Nieuwsgierige biowetenschapper gemotiveerd om samen te bewegen naar een duurzame toekomst.
Katoo De Ruysscher
Projectmedewerker
Onderwijs & Steamhive
Creatieve duizendpoot met een mooie rugzak vol didactische expertise en STE(A)M-vaardigheden.
The Enterprise in beeld
The Enterprise, de bruisende hub voor innovatie en samenwerking in de Penta in Kortrijk.
Onze expertisecentra en labs in Howest
Howest biedt een ruime keuze aan (interactieve) workshops en educatieve projecten die gevolgd kunnen worden met jouw klas op de Howest-campussen of bij jou op school.
Als leerkracht wil je regelmatig bijkomende inspiratie en bagage krijgen. Howest voorziet een gevarieerd aanbod aan workshops, studiedagen, nuttige tools en navormingstrajecten voor leerkrachten.
Howest daagt je met de Vlaamse GIP en Young Researcher Award uit. Dien je eindwerk, onderzoeksproject of GIP in en maak kans op een mooie prijs voor jou en je school.
Tijdens de derde week van januari organiseert Howest de workshopweek Knappe Koppen. Je kan er met je klas komen proeven van boeiende, interactieve workshops binnen je vakdomein, afgestemd op de leerplannen van het secundair onderwijs. Een fantastische ervaring waarbij je leerlingen in aanraking komen met populaire wetenschappen.
De Mind- and Makerspace of kortweg ‘MaM’ is een open, creatieve ruimte voor denkers en doeners in Brugge. De MaM ontvangt dan ook zowel scholen en sociale organisaties als individuele creatievelingen, ondernemers en studenten en heeft daarbovenop een publieke werking. Het is bij uitstek een plaats van ontmoeting en samenwerking. De locatie, vlakbij het station én dichtbij het stadscentrum, vormt daarbij een echte troef.
Je kan als leerkracht niet enkel in de MaM terecht voor professionaliseringsactiviteiten, maar je vindt er ook de nodige ruimtes en infrastructuur om zelf les te geven of met de klasgroep een workshop te volgen. In het MaM zijn ze dol op combineren: ambachtelijke technieken met hoog-technologische toestellen, studenten met bedrijven, nadenken met maken, ondersteunen en zelf laten ontdekken... Ze houden er van om mensen met elkaar in contact te brengen en hen zo verder op weg te helpen. Learn – Dare – Make – Share – Care is hun credo waarmee ze de kruisbestuiving tussen de diverse bezoekers graag definiëren.
De Mind- and Makerspace wil 4 transformatieve vaardigheden helpen ontwikkelen: (1) zelfontwikkeling en kritisch denken, (2) creativiteit, (3) delen en samenwerken, en (4) durf tonen en initiatief nemen. Vaardigheden waarmee iedereen kleine en grote veranderingen in de wereld kan realiseren. Meer 'Mind'-gerichte activiteiten focussen op brainstormen, ontwerp en creativiteitstechnieken, terwijl het 'Maker'-aspect uiting vindt in zowel de verschillende digitale én ambachtelijke maaktechnieken als de foto-, video-, audio- en VR-studio's.
Edhub dienstverlening
Het EdHub dienstverleningscentrum bestaat uit een team enthousiaste lesgevers. Vanuit onderzoek in samenwerking met scholen kleuter, lager en secundair onderwijs komen ze tot interessante en direct toepasbare inzichten die ze graag met jullie delen via een ruim aanbod van (betalende) workshops, nascholingen en begeleidingstrajecten.
Een greep uit het aanbod:
- Vital Schools: beweegvriendelijk lesgeven
- Peersupport: preventief inzetten op (probleem)gedrag
- ONO: tool voor het ontwikkelen van projecten met transversale doelen zoals STEM
- AI in de klas: de mogelijkheden en impact van AI voor ons onderwijs
- Digitale tools: digitaal materiaal in de klas, mediawijsheid, AI, interactief lesmateriaal, blended learning, games in de klas, digitale inclusie...
- Edhub-methode: didactiek, ruimtegebruik en de integratie van educatieve technologie vormen één geheel
- Krachtige taalleeromgeving voor de kleuterklas
- Swift Shift: ondersteuning bij future-fit onderwijs
- Duurzaamheid: kerncompetenties duurzaamheid met focus op systeemdenken & partnerschappen
- ...
Innowiz
Innowiz is het expertise- en dienstverleningscentrum van Howest die gekoppeld is aan de opleiding Industrieel Productontwerpen en focust op toegepaste creativiteit en design thinking in het ontwerpproces.
Innowiz is een creativiteitsmethodiek met een waaier aan creativiteitstechnieken die iedereen kan gebruiken die op zoek is naar een oplossing voor een uitdaging of probleem.
Enerzijds helpen ze met Innowiz gestructureerde personen bij het tackelen van een uitdaging door hen inspiratie te bieden. Anderzijds bieden ze structuur aan eerder chaotische personen om hun creatief proces tot een goed einde te kunnen brengen. Het helpt om de vooruitgang in het proces bij te houden en anderzijds om, door middel van designsprints, tot creatievere ideeën te komen.
Voor wie?
- INNOWIZ inzetten om de betrokkenheid en motivatie van de leerlingen te vergroten
- INNOWIZ inzetten om als leerkracht eigen unieke en innoverende projecten te bedenken
- INNOWIZ inzetten om als organisatie te innoveren en unieke projecten op te zetten en tot een goed einde te brengen
Een greep uit hun aanbod
- Coaching en training voor scholen en organisaties
- Workshops en lezingen over toegepaste creativiteit
- Creativiteitstools
In het ‘Human Interface Technology Lab’ (HITlab), verbonden aan Howest Hogeschool, zijn ze geïnteresseerd in de interactie van de mens met technologie. HITlab richt zich op verschillende onderwerpen, variërend van het meten van gedrags- en (neuro-)fysiologische reacties van gebruikers, tot de ontwikkeling van adaptieve en immersieve toepassingen die kunnen inspelen op de mentale toestand van de gebruiker. U vindt er zowel state-of-the-art meetapparatuur die typisch in een laboratoriumomgeving wordt gebruikt (zoals hoogwaardige eye-tracking- en body-trackingsystemen en EEG-apparatuur voor het meten van hersenactiviteit) als gebruiksvriendelijke en goedkopere systemen die in de praktijk kunnen worden gebruikt (zoals mobiele eyetrackers en wearables). Ook beschikken ze over de nieuwste VR- en AR-systemen. Ze doen onderzoek in diverse sectoren, variërend van ergotherapie tot industrie 4.0.
Vital Cities
Vital Cities is een interdisciplinaire onderzoeks- en expertisecentrum van Howest dat kennis, inspiratie en begeleiding aanbiedt aan organisaties, federaties en overheden die een duurzame, beweegvriendelijke en leefbare omgeving willen realiseren op maat van de gebruikers.
Een greep uit het aanbod projecten met en voor kinderen, jongeren en het onderwijs:
- G.I.R.L.: .actieonderzoek naar welke drempels tienermeisjes ervaren voor het deelnemen aan sport- en vrijetijdsactiviteiten in de publieke ruimte. Samen met de lokale besturen, jeugdorganisaties en de meiden van Ronse, Roeselare en Antwerpen bouwen we aan een inclusieve plek waar tienermeisjes zich veilig voelen om te experimenteren met urban sports en Urban art.
- YET (youth environment & engagement tool) is een smartphone applicatie om jongeren te betrekken in het ontwerpen van de publieke ruimte.
- Wildspeeltool: bruikbaar kader om speelkansen te detecteren en kinderen uit te dagen met creatief spel adhv natuurelementen en omgevingselementen.
- Vital Schools: biedt ondersteuning aan directies, leerkrachten of ouders om een brede beweegvriendelijke schoolomgeving te creëren.
STEAMhive streeft samen met het ecosysteem van regionale STEM-gangmakers naar een ruimer, diverser, toegankelijk STE(A)M-aanbod voor kinderen en jongeren met het oog op talentontdekking als –ontwikkeling die alsook resulteert bewustere keuze voor een STEM-georiënteerde professionele opleiding en carrière.
Een STEM-aanbod is een mooie alsook broodnodige aanvulling op huidig vrijetijdsaanbod voor jongeren. Muziekacademie, toneelacademie, sportclub, jeugdbeweging etc. zijn welgekende buitenschoolse activiteiten waar een muzikaal, expressief, kunstzinnig, sportief, sociaal etc. kind of jongere zijn talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Maar wat het kind of de jongere die voeling heeft met bouwen, die aanleg heeft voor probleemoplossend denken, die graag zijn tanden bijt in een stukje elektronica, die programmeren fascinerend vindt,… Hoe kan zo’n profiel zijn talenten gaan ontdekken als ontwikkelen?!
Met dit netwerk streven we samen met alle partners naar een grotere, betere STEM-geletterdheid bij huidige jeugd als maatschappij. Een vroegtijdige aanraking met STEM kan een kind helpen in zijn talentontdekking en -ontwikkeling.
STEAMhive streeft naar een verduurzaming, verbetering, verruiming en lokale verankering van het buitenschools STE(A)M-aanbod voor de jongere door het ondersteunen van de verschillende spelers in het STE(A)M-landschap (STEAM-empowerment). Álle organisaties (waaronder ook kennisinstellingen) met interesse voor, met direct als indirecte affiniteit tot STE(A)M zijn welkom in het uniek STE(A)M-netwerk.
Gen Z, geboren tussen 1995 en 2009, is de toekomst. Als burger, als consument, als werknemer. Maar Gen Z laat niet makkelijk in de kaarten kijken. Ondanks de beschikbare kennis en (online) tools blijft het voor organisaties een uitdaging om Gen Z te begrijpen, te bereiken en te activeren. Het GenZLab helpt deze digital natives te begrijpen en erop in te haken. Enerzijds door relevante Gen Z kennis te verzamelen, anderzijds door organisaties te helpen bij Gen Z activatie. Gen Z onderzoeken, activeren en/of tot gedrags- of leefstijlverandering aanzetten? GenZLab to the rescue.
GenZLab gaat met hen aan de slag via cocreatiesessies, toekomstdenken, concept- of producttesting en "durf te vragen". Zo ontstaat er een echte GEN Z-community.
GenZLab deelt z'n expertise en inzichten via lezingen, de website en een toolbox. Zo stelden ze vanuit onderzoek en focusgroepen 8 persona's op en delen ze heel wat inzichten op hun website. Wil jij de generatie Z beter begrijpen? Herken je ook de activisten, realisten, chillers en futuristen in jouw klas? Wil je weten waarom ze bepaalde keuzes maken en hoe ze in het leven staan? Grasduin dan zeker eens op de website!
Quindo is het medialab waar jongeren de kans krijgen om crossmediale vaardigheden aan te scherpen. Het is een plaats waar ze onder begeleiding content kunnen maken en presenteren. Daarvoor werden de oude Radio 2-studio’s omgebouwd tot state-of-the art radiostudio. De ruimtes worden vandaag gebruikt voor onderzoek, mediaproductie, workshops en praktijklessen. Quindo werkt samen met heel wat verschillende opleidingen van Howest, onderwijs en een dertigtal externe partners, vooral uit de sociale sector en het culturele veld.
Mediawijsheid, digitale skills, STEM, fake news of schoolradio? Wanneer Quindo met jongeren rond media kan werken, is geen enkel project te gek. Onze radioworkshops zoals 'maak zelf radio' en de sessie 'ontmasker fake news' zijn populair in secundaire scholen, maar ook rond podcasting ('Start to listen to podcasts' of 'DIY podcasting') en video ('basics video' of 'smartphonevideo') kan Quindo je verder helpen.
Quindo realiseert heel wat projecten met en voor scholen. Zoals het project 'OKAN-klassen in Roots' waarbij het Nederlands op een speelse manier geoefend wordt via mediawijze activiteiten. Of het Intergenerationeel verhalenproject, een samenwerking van - Quindo, Buurtschool V-Tex en RVT De Korenbloem waarin kinderen rusthuisbewoners leren interviewen. Ze zochten een antwoord op volgende uitdaging: 'Hoe kan je kinderen warm maken voor geschiedenis zonder te vervallen in een opsomming van droge feiten en data?'.
Onderzoeksprojecten aan Howest
Howest anticipeert op en beantwoordt aan de behoeften van de maatschappij en het brede socio-economische werkveld. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt Howest mee aan de ombuiging van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.
Frederik D'hulster, algemeen directeur: "Zonder flankerend wetenschappelijk onderzoek en directe kennisproductie voor de professionele praktijk is het hoger onderwijs geen levensvatbare optie meer. Praktijkgericht en wetenschappelijk onderbouwd onderzoek versterkt de kennisbasis van de opleidingen en stimuleert de innovatieprocessen in de praktijk. Het is de noodzakelijk brandstof om ons onderwijs vurig en actueel te houden. Als geëngageerde partner in de quadruple helix ijvert Howest ervoor om het onderzoek en de maatschappelijke dienstverlening in de hogescholen nog meer vanuit haar sterktes - praktijkgericht, innovatief, vraaggestuurd – te organiseren.
Geoffrey Hamon, directeur Onderzoek, Dienstverlening & Ondernemerschap: "Het werkveld geeft mee vorm aan onze opleidingen en doet van zijn kant almaar vaker een beroep op Howest als innovatiepartner. We organiseren ons om vanuit een laagdrempelige dienstverlenende houding en met een interdisciplinaire aanpak een meerwaarde te creëren in onze regio en tegelijk ook ons onderwijs te versterken. Het stimuleren van ondernemerschap heeft doorheen de jaren een belangrijke plaats verworven in onze organisatie. Naast stages en bachelorproeven zetten we in op werkplekleren, waardoor we de samenwerking met het werkveld structureel verankeren.”
Howest zet in op een interdisciplinaire aanpak waarbij onderzoekers en lectoren uit verschillende opleidingen, het werkveld en andere kennisinstellingen, als evenwaardige partners samenwerken aan praktijkgerichte uitdagingen. En dat loont.
Wil je meer weten over de lopende onderzoeksprojecten aan Howest?