Ontdek hier onze

interessante opleidingen

Afstudeerrichting
Keuzetraject

DESIGN & TECHNOLOGIE

BACHELOROPLEIDINGEN VOOR WERKSTUDENTEN

Afstudeerrichting
Keuzetraject

** Voorheen Multimedia en Communicatietechnologie

Volgend jaar naar het hoger onderwijs? We mailen je graag over onze infomomenten en opleidingen.

Goed geïnformeerd zijn is een belangrijke troef bij het maken van de juiste studiekeuze.

Laat je gegevens na

Informatie over het coronavirus en de organisatie van academiejaar 2020-2021

Blijf op de hoogte van de meest recente informatie betreffende de maatregelen die Howest neemt n.a.v. het coronavirus.

Lees meer

Feel the howest vibe

click play

Enthousiaste studenten

aan het woord

"Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou."

Gretel Coorevits

"Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou."

Gretel Coorevits

journalistiek

Ik beleefde een leuke tijd tijdens de opleiding Journalistiek van Howest. De relatief kleine klasjes zorgen ervoor dat je makkelijk je medestudenten leert kennen. Hét grote pluspunt bij Howest is de bereikbaarheid van je docenten. Ze zijn er echt voor jou. Toen ik in het tweede jaar wegens een medische ingreep meerdere weken afwezig was, gaf mijn docent me zelfs enkele bijlessen. Hoewel ik heel sociaal ben, leerde ik bij Howest over de drempel te stappen om mensen aan te spreken wanneer ik het wil. Bij deze opleiding leer je niet enkel in boeken, je stapt de wereld in en oefent in de praktijk. Tijdens je stage begint dan het echte werk. Na de opleiding ben je klaar voor het werkveld of je kunt verder studeren.

Wist je dat ...

Gretel is afgestudeerd in 2017.
KV Kortrijk-watcher voor Het Nieuwsblad en intussen nog bezig met een Master.

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

industrieel productontwerpen

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

"Mijn eerste ontwerp in productie."

Kevin Durant

industrieel productontwerpen

Veel pas afgestudeerde productontwerpers beginnen als technisch tekenaar, maar ik wilde absoluut iets maken dat meteen voor de markt bestemd was. Bij mijn sollicitatie heb ik de lat hoog gelegd en Novy is een Belgisch topmerk dat hoog op mijn lijstje stond. 

Bij Novy moet een ontwerp er meteen pal op zitten. Veel tijd om dingen uit te proberen is er niet en voor een pas afgestudeerde is die druk best hoog. Bovendien zat het bedrijf op een kantelmoment toen ik er begon: er werd toen hard gewerkt om een nieuwe stijl te ontwikkelen die voor een lange tijd nog uitgebreid zou kunnen worden naar nieuwe producten. Het nieuwe ontwerp moest echt heel innovatief zijn. Dat ik de opdracht kreeg om deze nieuwe stijl uit te werken was erg spannend, maar dankzij de opleiding, waar we geleerden omgaan met stress en deadlines, heb ik me toch niet laten overdonderen. Ik was vooral blij dat ik niet de jonge gast was die alleen maar een klein detail mocht uitwerken. 

Ik heb anderhalf jaar gewerkt aan het productierijp maken van de nieuwe dampkap. In de opleiding hebben we uiteraard nooit zo’n groot product gemaakt, dus het was bizar om ineens over zo’n heel grote puzzel van wel honderd onderdelen te moeten denken. 

We studeren af als een Zwitsers mes, we kunnen van alles, maar misschien niet even goed als een goeie schroevendraaier. Bij Novy heb ik in korte tijd heel veel heel specifieke kennis opgedaan, kennis die altijd van pas zal komen, wat de toekomst mij ook brengt.

Pas anderhalf jaar aan de slag bij een gerenommeerd bedrijf en al meteen een eigen product op de markt. Mijn vroegere docenten vragen zich af wat de volgende stap is. Dit nieuw ontwerp is vooral visueel innovatief, technisch zijn er nog veel mogelijkheden. Het kan altijd nog stiller, zuiniger en efficiënter. Ik kan wel duizend manieren bedenken waarop ik het nog beter zou kunnen maken. Daarom bestaan er ook generaties van producten, om telkens verder te streven naar een verbeterde versie (te kunnen presenteren). De initiatiefase ben ik door, ik ken de flow, ik ken mijn plaats, het lijkt alsof ik nu pas echt kan beginnen.

Wist je dat ...

Kevin is 27 jaar en R&D engineer bij Novy. Hij studeerde af in 2013. De dampkap ‘Mood’, zijn eerste ontwerp, komt in het najaar van 2015 op de markt.

"Het hoogtepunt van de opleiding was de internationalisering!"

Ben Mestdag

"Het hoogtepunt van de opleiding was de internationalisering!"

Ben Mestdag

ergotherapie

Wat  me aanzette tot het starten van de opleiding ergotherapie, was het werken met mensen. Ik wilde later een actieve job doen, binnen de sociale sector, waarbij creativiteit nodig is en waaruit ik voldoening kon halen.

Pluspunt tijdens de opleiding was dat je zelf kon ontdekken welke richting je na de opleiding wilde opgaan.  Iedere mogelijke doelgroep werd uitvoerig uit de doeken gedaan en ontdekt tijdens onze stages. Het contact met de docenten was leuk, en tijdens de opleiding heb ik enkele van mijn beste vrienden leren kennen. Hét hoogtepunt van de opleiding was de internationalisering, het ENOTHE-congres, dat doorging in A Coruña (wat een geluk met de locatie!). Een super-ervaring, goeie contacten gelegd met andere Europese studenten, een andere kijk op ergotherapie ervaren, … prachtig!

De opleiding gaf me een ruime achtergrond om van start te gaan in het werkveld. Ik wist perfect welke richting ik uit wilde. Vooral ‘Fysieke revalidatie’ en ‘Ontwikkeling’, waren de domeinen die tijdens me tijdens de opleiding het sterkst aanspraken. Binnen deze laatstgenoemde doelgroep werkte ik dan ook mijn BAP uit.
Ik zocht dan ook binnen deze domeinen een job, wat niet evident leek. In 2011 kon ik aan de slag in Groep Ubuntu, als ambulant begeleider, begeleiding aan huis. Na 1 jaar kreeg ik in dezelfde voorziening de kans om te starten als atelierbegeleider, wat ik nog steeds doe. Binnen deze job kan ik ,hetgeen ik in opleiding opdeed van kennis, goed gebruiken, en binnen ons atelier is de meerwaarde van een ergotherapeut goed merkbaar. Deze expertise en ervaring geef ik dan ook graag door aan studenten van Howest, die bij mij stage komen lopen!

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

industrieel productontwerpen

Vlak na mijn afstuderen besloot ik samen met een medestudent meteen een bedrijf op te richten. Als student waren we toch al gewend aan een leven zonder veel inkomen, we konden dan maar beter nog even doorzetten. Van in het begin hebben we het groots en internationaal aangepakt en onze ambities zijn niet min: we willen een nieuwe standaard introduceren. Dat wil zeggen dat over vijf, maximaal tien jaar, onze producten in huishoudens van Malawi tot New York zouden moeten liggen. Vandaar onze naam ook: Allocacoc geeft letterlijk een twist aan één van de bekendste merken ter wereld: Coca Cola, maar dan achterstevoren. Het is typisch voor wat wij doen: bestaande producten met een twist lanceren. Ons eerste product was de PowerCube, een modulaire stroomoplossing. Een innovatieve stekkerdoos eigenlijk. 

De enige manier om een nieuwe standaard te worden, is door meerwaarde te bieden tegenover wat er momenteel al op de markt is. Een doordacht ontwerp én niet duurder zijn dan huidige oplossingen zijn onze twee belangrijkste eisen. Daarom verkopen we liever een product honderd keer met slechts 1 euro winst, dan één product met honderd euro winst. 

Momenteel woon ik in Shanghai, waar we pas ons derde kantoor geopend hebben, dichtbij de assemblagelijn die we zelf opgericht hebben. We begonnen met zeven werknemers aan die lijn, nu geven we werk aan 150 lokale mensen. Verder hebben we nog kantoren in Nederland, in de VS en zijn we bezig er één te openen in Tokio. Als je internationaal handel wil drijven, is het belangrijk dat je je klanten in hun eigen tijdzone onmiddellijk kunt bedienen. 

De kern van ons bedrijf moet wel ontwerp blijven. Daarom geven we jonge ontwerpers de kans om hun product via ons op de markt te brengen. Dat is goed voor die ontwerpers en ook goed voor ons, want hoe het groter het gamma dat we kunnen aanbieden, hoe sterker we onze stempel op de markt kunnen drukken.

We zijn goed bezig, want er zijn nu al een tiental bedrijven die onze producten namaken (lacht). Dat is een grote eer, nagemaakt worden, en het heeft geen zin daar tegen te vechten. Als je een goed product hebt, hoef je er niet bang voor te zijn, integendeel: dit is enkel een bewijs dat je écht een nieuwe standaard introduceert.

Wist je dat ...

Arthur is 29 jaar en oprichter van Allocacoc, met een kantoor en fabriek in Shanghai. Hij studeerde af in 2007 en brengt nu het gamma PowerCube, een compacte 4-tot 5-stekkerdoos wereldwijd op de markt.

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

industrieel productontwerpen

Als materiaalingenieur bij lingerieproducent Van de Velde behoor ik tot het ontwerpteam. De pasvorm en de technische uitwerking van een beha zijn immers net zo belangrijk als het visuele ontwerp. Als materiaalingenieur onderzoek ik of de visuele ontwerpen wel haalbaar zijn, welke materialen geschikt zijn voor de concepten, wat de beste print- en productietechniek is van de materialen, of de tekening van het kant luxueus en sterk genoeg is, of het niet zal prikken, of je er geen allergische reacties aan kunt overhouden, of het kleurvast is en of het allemaal betaalbaar geproduceerd kan worden. We werken samen in een team waarbij ieder vanuit de eigen specialiteit kijkt naar het product. Het geeft een boost om te werken met deadlines. Elk seizoen moet er opnieuw een collectie liggen die productieklaar is, een hele uitdaging. 

Misschien is het een ietwat atypische richting die ik ben ingeslagen, ik denk dat de meeste afgestudeerde productontwikkelaars eerder bij een ontwerpbureau terechtkomen. Tijdens mijn stage dacht ik dat het leuk zou zijn om voortdurend andere soorten van producten te ontwerpen, maar ik hou ervan me te verdiepen in één specifiek product. 

Wat ik bij IPO geleerd heb, is dat het niet zo moeilijk is om mooie dingen te maken, maar dat om iets te kunnen verkopen er nog zoveel andere dingen spelen: de prijs, de kwaliteit, technologie en ergonomie, het komt allemaal samen. In Kortrijk hebben we altijd geleerd een uitvoerbaar product te ontwerpen, niet zomaar een fancy schets. Voorbij het concept denken dus. Ik herinner me nog één van onze eerste, echt uitgevoerde opdrachten: een pepermolen (lacht). Ik kwam uit een ASO-richting en had nog nooit iets met mijn handen gemaakt. Dat gaf echt wel een kick. 

Waar ik het meest trots op ben? De swim-collectie die ik mee heb opgestart, daar ben ik wel heel tevreden over. Het was een schot in de roos voor Van de Velde en voor ons was het extra leuk omdat de collectie eens niet onder kledij zou verdwijnen. Als ik iemand in onze collectie op het strand zie, krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Om je goed te voelen in je job denk ik dat het heel belangrijk is dat je affiniteit hebt met het product dat je maakt. Anders kun je je hart er niet in leggen, of er meerwaarde aan geven. En ja, uiteraard draag ik zelf ook lingerie uit onze collectie (lacht).

Wist je dat ...

Annelies is 27 jaar en materiaalexpert bij Van de Velde voor Marie-Jo. Ze studeerde af in 2009 en werkt mee aan de collectie “Alessandra” voor het najaar 2015.

"Ik koos voor Journalistiek aan Howest omdat het een heel praktijkgerichte opleiding is."

Lies Vandenberghe

"Ik koos voor Journalistiek aan Howest omdat het een heel praktijkgerichte opleiding is."

Lies Vandenberghe

journalistiek

Ik koos voor Journalistiek aan Howest omdat het een heel praktijkgerichte opleiding is. Zo leerde ik er zelf monteren, presenteren en filmen. Daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van voor mijn huidige job bij VTM NIEUWS. Als ik één raad kan meegeven aan toekomstige journalisten, dan is het om zo snel mogelijk in de journalistiek te werken tijdens je studies. Zelf heb ik vanaf mijn eerste jaar geschreven voor de Krant van West-Vlaanderen. Je kunt alleen maar groeien door het te doén én door fouten te maken.  Zoek in je laatste jaar ook een goede stageplaats,  waar je écht iets kunt bijleren. Wees niet bang om naar de andere kant van België te rijden en voor een nationale televisiezender, radio of krant te werken. Je wordt pas een goede journalist wanneer je uit je comfortzone komt. En wees na je studies niet bang om te freelancen. Ik heb vorig jaar die stap gezet en ik heb daar nog geen minuut spijt van. Als je jong en flexibel bent én je wilt hard werken, dan staat er je een mooie carrière als journalist te wachten.

Nu aan de slag bij ...

VTM NIEUWS en VTM-magazine Royalty als journalist en bij Qmusic en JOE fm als nieuwslezer

"Grijp alle kansen en doe ervaring op."

Marlies Maddens

"Grijp alle kansen en doe ervaring op."

Marlies Maddens

journalistiek

Ik heb lang getwijfeld om journalistiek te studeren, omdat ik te horen kreeg dat je onmogelijk werk kunt vinden met een bachelordiploma journalistiek en wie dan toch werk vindt, zou er amper geld aan verdienen. Intussen werk ik voor Het Nieuwsblad, De Standaard Regio, Krant van West-Vlaanderen én kreeg ik al heel wat andere werkaanbiedingen. Wie wil werken en de juiste journalistieke ingesteldheid heeft, kan dus wel degelijk een job bemachtigen en krijgt loon naar werken.
Eén gouden tip daarbij: ga zo snel mogelijk freelancen. Een lokale krant, een muziekblog, een sportwebsite, ... Maakt niet uit, maar grijp alle kansen en doe ervaring op.
Zo maak je al eens een persconferentie mee en leg je belangrijke contacten die later goed van pas zullen komen. Ik won destijds de Maes Music Reporter-wedstrijd en bracht verslag uit vanop de festivals.

Toen Het Nieuwsblad mij een job aanbood, kreeg ik dan ook de kans om de nationale pagina’s te vullen met nieuws vanop de festivals. Rock Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop, ...
Ik heb al verschillende memorabele festivalzomers achter de rug en kan oprecht zeggen: ik hou van mijn job!
Ik heb zelden een vrij weekend of een vrije avond, maar werken als journalist is zo boeiend en afwisselend, dat ik me niet meer kan inbeelden om nine-to-five op kantoor te zitten.

Nu aan de slag bij ...

Het Nieuwsblad & De Standaard regio (Mediahuis) als journalist

"Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair."

Tomas Valcke

"Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair."

Tomas Valcke

sport en bewegen

De Loopcoach levert professionele begeleiding voor bedrijven en indivdiuele lopers van elk niveau. Aan de hand van een inspanningstest, gepersonaliseerde trainingsprogramma’s en trainingsadvies volgen we hen stap voor stap op. Sam heeft zich tijdens zijn stagejaar in alle werkdomeinen van het bedrijf bewezen. Zijn brede basiskennis was dus een echt pluspunt! Hij werd zowel ingezet bij onderzoekstaken, in de voorbereiding en nazorg van trainingen als bij zuiver sporttechnische opdrachten.
Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair. Zijn meerwaarde voor het bedrijf resulteerde het jaar nadien in een samenwerkingscontract met de Loopcoach. Op dit moment is Sam de hoofdverantwoordelijke voor de biomechanische screenings van onze klanten in Vlaanderen en is hij verantwoordelijk voor de bedrijfscoaching in West-Vlaanderen.

Nu aan de slag bij ...

Zaakvoerder De Loopcoach