De vakantie zit er bijna op. Het studentenleven komt eraan. Hoog tijd dus om de knoop door hakken en je in te schrijven! 

Lees meer

Ontdek hier onze

interessante opleidingen

Feel the howest vibe

click play

Enthousiaste studenten

aan het woord

"Doordat coaching één van de centrale pijlers is, zijn mijn communicatieskills er ook op vooruit gegaan."

Laura Ulrichts

"Doordat coaching één van de centrale pijlers is, zijn mijn communicatieskills er ook op vooruit gegaan."

Laura Ulrichts

toegepaste gezondheidswetenschappen

Ik ben al mijn hele leven bezig rond gezondheid en hoe deze te optimaliseren.

Toen ik in het begin van het 6de middelbaar het welgekende boekje met alle studierichtingen kreeg, sprong Toegepaste Gezondheidswetenschappen er dan ook meteen voor mij uit. Tijdens de openlesdag en het infomoment kreeg ik een nog beter beeld van de opleiding en schreef ik mij meteen in.

Nu in mijn 2de jaar merk ik dat ik al veel meer kennis heb over gezondheid. Doordat coaching één van de centrale pijlers is, zijn mijn communicatieskills er ook op vooruit gegaan. De goede begeleiding van de lectoren is ook absoluut een meerwaarde. TGW is zeker top voor mijn professionele en persoonlijke ontwikkeling.

"Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie."

Maxim Verhellen

"Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie."

Maxim Verhellen

Energiemanagement

Maxim heeft net het eerste jaar achter de rug. In het secundair heeft Maxim Elektriciteit-Elektronica gevolgd. De mix van vakken in Energiemanagement spraken Maxim direct aan omdat de focus niet alleen ligt op de elektrische kant. Het toffe aan de richting is dat de topics die je ziet in de les ook meteen worden toegepast op je eigen woning (in het eerste jaar).
Later zou Maxim graag energieadvies op maat geven aan bedrijven of bij mensen thuis. Het geeft zoveel zelfvoldoening als je mensen kan overtuigen van de noodzaak om anders om te gaan met energie. Het kan en moet anders.
In zijn vrije tijd kan Maxim zijn overtollige energie kwijt bij het jeugdbasket van Waregem waar hij speelt bij de tweede landelijke of soms ook wel eerste nationale ploeg.

"Grijp alle kansen en doe ervaring op."

Marlies Maddens

"Grijp alle kansen en doe ervaring op."

Marlies Maddens

journalistiek

Ik heb lang getwijfeld om journalistiek te studeren, omdat ik te horen kreeg dat je onmogelijk werk kunt vinden met een bachelordiploma journalistiek en wie dan toch werk vindt, zou er amper geld aan verdienen. Intussen werk ik voor Het Nieuwsblad, De Standaard Regio, Krant van West-Vlaanderen én kreeg ik al heel wat andere werkaanbiedingen. Wie wil werken en de juiste journalistieke ingesteldheid heeft, kan dus wel degelijk een job bemachtigen en krijgt loon naar werken.
Eén gouden tip daarbij: ga zo snel mogelijk freelancen. Een lokale krant, een muziekblog, een sportwebsite, ... Maakt niet uit, maar grijp alle kansen en doe ervaring op.
Zo maak je al eens een persconferentie mee en leg je belangrijke contacten die later goed van pas zullen komen. Ik won destijds de Maes Music Reporter-wedstrijd en bracht verslag uit vanop de festivals.

Toen Het Nieuwsblad mij een job aanbood, kreeg ik dan ook de kans om de nationale pagina’s te vullen met nieuws vanop de festivals. Rock Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop, ...
Ik heb al verschillende memorabele festivalzomers achter de rug en kan oprecht zeggen: ik hou van mijn job!
Ik heb zelden een vrij weekend of een vrije avond, maar werken als journalist is zo boeiend en afwisselend, dat ik me niet meer kan inbeelden om nine-to-five op kantoor te zitten.

Nu aan de slag bij ...

Het Nieuwsblad & De Standaard regio (Mediahuis) als journalist

"Tijdens de zoektocht naar de ideale opleiding was het belangrijk dat ook het niet technologische zoals het economische aspect aan bod kwam zoals in Energiemanagement."

Ruben D'helft

"Tijdens de zoektocht naar de ideale opleiding was het belangrijk dat ook het niet technologische zoals het economische aspect aan bod kwam zoals in Energiemanagement."

Ruben D'helft

Energiemanagement

Ruben D’helft zit in het laatste jaar Energiemanagement. Ruben heeft Elektriciteit-Elektronica gestudeerd in het VTI van Waregem, een pure technische richting. Tijdens de zoektocht naar de ideale opleiding was het belangrijk dat ook het niet technologische zoals het economische aspect aan bod kwam zoals in Energiemanagement.

Als enegiemanager word je niet opgeleid tot 1 specifiek beroep maar tot een energie-expert die in verschillende sectoren aan de slag kan. Howest heeft mooie labo’s waar we aan de slag kunnen met zonnepanelen, luchtgroepen en een warmtekrachtkoppeling waardoor de theorie direct kan omgezet worden in de praktijk.

"Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair."

Tomas Valcke

"Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair."

Tomas Valcke

sport en bewegen

De Loopcoach levert professionele begeleiding voor bedrijven en indivdiuele lopers van elk niveau. Aan de hand van een inspanningstest, gepersonaliseerde trainingsprogramma’s en trainingsadvies volgen we hen stap voor stap op. Sam heeft zich tijdens zijn stagejaar in alle werkdomeinen van het bedrijf bewezen. Zijn brede basiskennis was dus een echt pluspunt! Hij werd zowel ingezet bij onderzoekstaken, in de voorbereiding en nazorg van trainingen als bij zuiver sporttechnische opdrachten.
Dankzij zijn ervaring met eventorganisatie, zijn commercieel inzicht en bewegingstechnische kennis was het een uitstekend voorbereide stagiair. Zijn meerwaarde voor het bedrijf resulteerde het jaar nadien in een samenwerkingscontract met de Loopcoach. Op dit moment is Sam de hoofdverantwoordelijke voor de biomechanische screenings van onze klanten in Vlaanderen en is hij verantwoordelijk voor de bedrijfscoaching in West-Vlaanderen.

Nu aan de slag bij ...

Zaakvoerder De Loopcoach

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

"De geboorte van een award-winning product en studio."

Pieter Stichelbaut

industrieel productontwerpen

Creativiteit is maar zoveel waard als je er zelf mee wil doen. Voor mij betekent dat dat ik moet ondernemen én dat ik zelf producten wil bedenken. Mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels, in mijn familie is iedereen altijd al ondernemer geweest. Ik heb het dus met de paplepel meegekregen en wellicht dat ik er daarom ook geen angst voor heb. Wordt het niks, probeer ik het morgen opnieuw, in een andere markt. 

Met Innodux zijn mijn partner en ik heel low-profile begonnen. Het idee voor de Aesteem, een frameless lichtschakelaar met schuifmechanisme, was er al, maar terwijl het ontwikkeld werd, moest er ook wel geld in het laatje komen. Dus ben ik daarnaast begonnen met een freelance engineeringbureau waarvoor ik door bedrijven ingeschakeld word voor consultancy, second opinions, enzovoort. Als je IPO gestudeerd hebt, ben je een allrounder, je hebt zoveel mogelijkheden. 

Intussen is onze lichtschakelaar klaar, we hebben hem op Interieur 2014 gepresenteerd en hebben er een Henry Van de Velde-award mee gewonnen. Een leuke erkenning van de vernieuwing en afwerking van ons product. Wat er zo vernieuwend is aan de schakelaar? In de eerste plaats de vormgeving, daarmee onderscheidt hij zich van alle concurrenten. We mikken op een hoger marksegment, dat oog heeft voor details als een schakelaar. Verder zijn we ook ingegaan tegen de trend van touchscreens en van swipen en kozen voor een terugkeer naar het authentieke: een ouderwetse klik als je de schakelaar indrukt. Iets dat een gevoel van degelijkheid geeft.

We vragen 200 euro voor deze schakelaar, dan moet je ook een perfect product afleveren waarover je alle controle hebt. Daarom produceren we alles lokaal. Belgisch design wordt immers tot ver buiten onze landsgrenzen als een zeer hoogwaardig kwaliteitskenmerk gezien. Of 200 euro duur is voor zo’n product? Uiteindelijk zijn we in dit segment maar met z’n vijven op de Belgische markt, wij zijn nog geeneens de duurste. Als je weet dat er een markt bestaat voor schakelaars van 400 euro, stelt dat enigszins gerust.

Wist je dat ...

Pieter is 29 jaar en zaakvoerder van Innodux. Hij studeerde af in 2007 en oogstte in 2014 zijn eerste Henry van de Velde label met Aesteem.

"Het toekomstig energielandschap biedt veel potentieel en mooie uitdagingen!"

Arne Delaere

"Het toekomstig energielandschap biedt veel potentieel en mooie uitdagingen!"

Arne Delaere

Energiemanagement

Arne heeft al 2 jaar succesvol afgewerkt en zal dus volgend jaar afstuderen. Arne heeft geen technische achtergrond want hij heeft in het middelbaar Economie – Moderne talen gestudeerd in het Prizma College te Izegem. De interesse in duurzame energie en de toekomstgerichtheid van de opleiding heeft Arne overtuigd om Energiemanagement te kiezen. Het toekomstig energielandschap biedt veel potentieel en mooie uitdagingen!
Een extra troef is dat specifieke cursussen zoals EPC of ISO50001 gewoon ingebed zijn in het opleidingsprogramma, alsook de vele contacten met het werkveld en de bedrijfsbezoeken.
Als Arne volgend jaar afstudeert zou hij graag nog verder studeren voor een masterdiploma in de “sustainable energy”. Daarna wil Arne graag energieadviseur worden in de kantoor en woningmarkt. Toekomst verzekerd!
Wil jij meer weten over de opleiding Energiemanagement, kom dan zeker langs op één van onze infodagen, of stuur ons een email om een afspraak te maken met een docent die je met plezier meer uitleg en een rondleiding gaan geven.

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

"Een verhaal van internationalisering en ondernemerschap."

Arthur Limpens

industrieel productontwerpen

Vlak na mijn afstuderen besloot ik samen met een medestudent meteen een bedrijf op te richten. Als student waren we toch al gewend aan een leven zonder veel inkomen, we konden dan maar beter nog even doorzetten. Van in het begin hebben we het groots en internationaal aangepakt en onze ambities zijn niet min: we willen een nieuwe standaard introduceren. Dat wil zeggen dat over vijf, maximaal tien jaar, onze producten in huishoudens van Malawi tot New York zouden moeten liggen. Vandaar onze naam ook: Allocacoc geeft letterlijk een twist aan één van de bekendste merken ter wereld: Coca Cola, maar dan achterstevoren. Het is typisch voor wat wij doen: bestaande producten met een twist lanceren. Ons eerste product was de PowerCube, een modulaire stroomoplossing. Een innovatieve stekkerdoos eigenlijk. 

De enige manier om een nieuwe standaard te worden, is door meerwaarde te bieden tegenover wat er momenteel al op de markt is. Een doordacht ontwerp én niet duurder zijn dan huidige oplossingen zijn onze twee belangrijkste eisen. Daarom verkopen we liever een product honderd keer met slechts 1 euro winst, dan één product met honderd euro winst. 

Momenteel woon ik in Shanghai, waar we pas ons derde kantoor geopend hebben, dichtbij de assemblagelijn die we zelf opgericht hebben. We begonnen met zeven werknemers aan die lijn, nu geven we werk aan 150 lokale mensen. Verder hebben we nog kantoren in Nederland, in de VS en zijn we bezig er één te openen in Tokio. Als je internationaal handel wil drijven, is het belangrijk dat je je klanten in hun eigen tijdzone onmiddellijk kunt bedienen. 

De kern van ons bedrijf moet wel ontwerp blijven. Daarom geven we jonge ontwerpers de kans om hun product via ons op de markt te brengen. Dat is goed voor die ontwerpers en ook goed voor ons, want hoe het groter het gamma dat we kunnen aanbieden, hoe sterker we onze stempel op de markt kunnen drukken.

We zijn goed bezig, want er zijn nu al een tiental bedrijven die onze producten namaken (lacht). Dat is een grote eer, nagemaakt worden, en het heeft geen zin daar tegen te vechten. Als je een goed product hebt, hoef je er niet bang voor te zijn, integendeel: dit is enkel een bewijs dat je écht een nieuwe standaard introduceert.

Wist je dat ...

Arthur is 29 jaar en oprichter van Allocacoc, met een kantoor en fabriek in Shanghai. Hij studeerde af in 2007 en brengt nu het gamma PowerCube, een compacte 4-tot 5-stekkerdoos wereldwijd op de markt.

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

"Een atypisch product met boeiende ontwerpuitdagingen."

Annelies Sierens

industrieel productontwerpen

Als materiaalingenieur bij lingerieproducent Van de Velde behoor ik tot het ontwerpteam. De pasvorm en de technische uitwerking van een beha zijn immers net zo belangrijk als het visuele ontwerp. Als materiaalingenieur onderzoek ik of de visuele ontwerpen wel haalbaar zijn, welke materialen geschikt zijn voor de concepten, wat de beste print- en productietechniek is van de materialen, of de tekening van het kant luxueus en sterk genoeg is, of het niet zal prikken, of je er geen allergische reacties aan kunt overhouden, of het kleurvast is en of het allemaal betaalbaar geproduceerd kan worden. We werken samen in een team waarbij ieder vanuit de eigen specialiteit kijkt naar het product. Het geeft een boost om te werken met deadlines. Elk seizoen moet er opnieuw een collectie liggen die productieklaar is, een hele uitdaging. 

Misschien is het een ietwat atypische richting die ik ben ingeslagen, ik denk dat de meeste afgestudeerde productontwikkelaars eerder bij een ontwerpbureau terechtkomen. Tijdens mijn stage dacht ik dat het leuk zou zijn om voortdurend andere soorten van producten te ontwerpen, maar ik hou ervan me te verdiepen in één specifiek product. 

Wat ik bij IPO geleerd heb, is dat het niet zo moeilijk is om mooie dingen te maken, maar dat om iets te kunnen verkopen er nog zoveel andere dingen spelen: de prijs, de kwaliteit, technologie en ergonomie, het komt allemaal samen. In Kortrijk hebben we altijd geleerd een uitvoerbaar product te ontwerpen, niet zomaar een fancy schets. Voorbij het concept denken dus. Ik herinner me nog één van onze eerste, echt uitgevoerde opdrachten: een pepermolen (lacht). Ik kwam uit een ASO-richting en had nog nooit iets met mijn handen gemaakt. Dat gaf echt wel een kick. 

Waar ik het meest trots op ben? De swim-collectie die ik mee heb opgestart, daar ben ik wel heel tevreden over. Het was een schot in de roos voor Van de Velde en voor ons was het extra leuk omdat de collectie eens niet onder kledij zou verdwijnen. Als ik iemand in onze collectie op het strand zie, krijg ik een glimlach op mijn gezicht. Om je goed te voelen in je job denk ik dat het heel belangrijk is dat je affiniteit hebt met het product dat je maakt. Anders kun je je hart er niet in leggen, of er meerwaarde aan geven. En ja, uiteraard draag ik zelf ook lingerie uit onze collectie (lacht).

Wist je dat ...

Annelies is 27 jaar en materiaalexpert bij Van de Velde voor Marie-Jo. Ze studeerde af in 2009 en werkt mee aan de collectie “Alessandra” voor het najaar 2015.