IT ondersteuning voor studenten en bezoekers

ICT Helpdesk

Je hebt permanent (24/7), zowel via laptop als gsm, toegang tot het leerplatform Leho en jouw lesrooster.

Heb je problemen met wifi, log-ins of je laptop? De ICT-helpdesk helpt je graag uit de nood.

  • Bel naar helpdesk op 056/28 60 60
    Elke werkdag van 8:00 tot 17:00
  • Of mail naar helpdesk@howest.be
  • Of ga langs bij de fysieke helpdesk op je campus.
    Campus Brugge centrum: lokaal BCE.C.1.004
    Campus Brugge station: lokaal BST5.B.0.004 (naast de cafetaria)
    Campus Kortrijk weide: lokaal KWE.A.0.102 (vlakbij het Forum)
    Openingsuren kunnen variëren, check dus best ter plekke.

Meest gestelde ICT vragen

1. Hoe geraak ik op de wifi?

Voor studenten en personeel

Selecteer het draadloze netwerk 'eduroam' en vul jouw Howest-login en -wachtwoord in.

Is je account nog niet geactiveerd? Dan kan je tijdens de kick-off week verbinding maken met het kick-off netwerk om je account te activeren. Na de kick-off week doe je dit via je mobiele hotspot of op je thuisnetwerk.

De eerste keer dat je eduroam gebruikt, zal het systeem je vragen of je het certificaat van het draadloze netwerk vertrouwt. Accepteer het certificaat. Daarna zal je verbonden zijn met eduroam, het draadloze netwerk van Howest.

Als eduroam niet verschijnt in de lijst met beschikbare netwerken, heb je waarschijnlijk een oudere laptop of smartphone. Kies in dat geval voor het netwerk eduroam-2.4. De inlogprocedure is identiek, maar de snelheid van dit netwerk is iets trager.
Het connectieprobleem van je oude laptop kan je oplossen door een wifi usb-dongle aan te schaffen. Zorg ervoor dat de dongle minimaal wifi-5 ondersteunt.

Connectieproblemen:

Indien je niet kan connecteren met eduroam of eduroam-2.4 kan dit verschillende redenen hebben. Hieronder enkele mogelijke oorzaken.

Minimum besturingssysteem

Zorg ervoor dat je besturingssysteem minstens voldoet aan:

  • Windows: Windows 10 build 1809
  • Macbook: MacOS 10.14 (Mojave)

DNS

Als je connectie kan maken met het netwerk, maar geen internet krijgt, staat je DNS verkeerd ingesteld. Zet je DNS op automatisch door dit stappenplan te volgen.

Technische info:

  • Netwerknaam/SSID: eduroam
  • Beveiligingstype: WPA2 Enterprise
  • Versleutelingstype: AES
  • Authenticatiemethode: PEAP
  • Authenticatieprotocol: MSCHAP
  • Sub authenticatie methode: EAP-MSCHAP V2
2. Hoe (re)activeer ik mijn Howest account?

Howest communiceert om veiligheidsredenen nooit via e-mail wachtwoorden. Om die reden vragen we je om je wachtwoord zelf in te stellen via de ‘wachtwoord reset methode’.

Via deze toepassing kan je een wachtwoord instellen. Daarbij stuurt het systeem een verificatiecode naar het e-mailadres dat je opgegeven hebt bij je inschrijving aan Howest (dus: je Gmail-mailadres, je Telenet-mailadres…). Soms komt het bericht met de verificatiemethode in je spam-map terecht. Check dus daar ook even.

Stel jouw wachtwoord in

  • Vul jouw Howest-login in. Als je die niet meer weet, kan je hem terugvinden in de mail die Howest na jouw inschrijving stuurde naar je persoonlijke e-mailadres. 
  • Vul de captcha-code in
  • Klik op Next
  • Kies een verificatiemethode en volg de instructies op het scherm

Kies een nieuw wachtwoord dat voldoet aan volgende minimumvereisten:

  • Minstens 14 tekens en maximum 256 tekens
  • Kies een voldoende moeilijk wachtwoord, dat voldoet aan 3 van de onderstaande criteria:
    • Kleine letters.
    • Hoofdletters.
    • Getallen (0-9)
    • Symbolen
3. Hoe geraak ik op mijn Howest (web)mail?

Alle Howest e-mailcommunicatie gebeurt op jouw Howest e-mailadres. Je houdt deze mailbox dus best in het oog. 

Raadpleeg je mails in de browser door te surfen naar outlook.office.com

OF

Configureer je (mobiel) toestel aan de hand van onderstaande handleidingen:

4. Hoe log ik in op het leerplatform Leho?

Alle communicatie over de modules waar je voor ingeschreven bent gebeurt via het leerplatform LEHO. Gebruik de browser van jouw voorkeur en surf naar leho.howest.be

OF

Installeer de app voor android- en iOS-toestellen. Via deze app krijg je alle meldingen van Leho ook rechtstreeks op jouw smartphone.  Bij de installatie van de app moet je aanduiden aan welke school je studeert. Kies voor Howest en log in met jouw Howest-account en -wachtwoord.  

Android toestelleniOS toestellen

Basisintroductie

Stel jouw profielfoto in

Wil je Leho in een andere taal gebruiken, volg dan onderstaand instructiefilmpje

Voeg jouw Leho-kalender toe aan jouw Howest-outlookagenda en mis geen enkele deadline

5. Hoe consulteer ik mijn lesrooster?

In je lesrooster vind je waar en wanneer jouw lessen plaatsvinden.

Stel  je lesrooster in op lesroosters.howest.be door de (module)klasgroepen te selecteren waarin je zit.

Let erop dat je het juiste academiejaar kiest!

Nadat je je profiel hebt ingesteld, wordt je lesrooster automatisch, elke nacht, gesynchroniseerd naar je Howest-agenda in MS Outlook.

Ken je jouw (module)klasgroep nog niet, vraag het dan zeker aan een van de lectoren tijdens de kick-off dagen.

6. Hoe laad ik mijn studentenkaart op om te betalen op de campus?

De Howest-campussen zijn volledig cashless. Dat betekent dat je in de restaurants en aan de drankautomaten enkel kan betalen met een bankkaart of met je studentenkaart. Printen op de campus kan enkel met je studentenkaart.

De studentenkaart opladen kan via howest.mynetpay.be en met alle courante debit- en creditkaarten.

 

7. Hoe consulteer ik mijn dossier in de studentenadministratie?

iBamaflex is het portaal van de Howest studentenadministratie.

Op dat portaal vind je:

  • je studiecontract met alle opleidingsonderdelen waarvoor je ingeschreven bent
  • je lijst van boeken en studiemateriaal
  • het attest voor je trein- of busabonnement
  • het overschrijvingsformulier voor je studiegeld en extra studiekost

Nog vragen hierover? Neem dan gerust contact op met het studentensecretariaat.

8. Hoe bestel ik online in een Howest restaurant?

In sommige campussen is het mogelijk om online een maaltijd te bestellen (voor 9u00) en te betalen. Zo vermijd je lange wachtrijen.

Surf hiervoor naar resto.howest.be log in met jouw Howest-account en -wachtwoord. Selecteer de juiste campus en bestellen maar.

Betalen gebeurt via het saldo op je studentenkaart. (zie eerder: Howest myNetPay).

Andere veelgestelde ICT vragen

1. Hoe kan ik vlot van thuis (via VPN) werken?

Om sommige online toepassingen van thuis uit de gebruiken heb je een beveiligde verbinding (VPN) nodig.

Volg het instructiefilmpje om VPN te installeren. Je hebt VPN nodig voor volgende toepassing:

  • Bibliotheek
  • ...

FortiClient VPN installeren en configureren

Het installatiebestand (FortiClient VPN) kan je downloaden op forticlient.com/downloads. Kies daar voor Windows of MacOS, afhankelijk van de computer die je gebruikt.

  1. Start de FortiClient VPN
  2. Klik op Configure VPN om de verbinding in te stellen
  3. Selecteer in het volgend menu IPsec VPN.
  4. Bij Connection Name mag je Howest VPN invullen.
  5. Bij Remote Gateway geef je dit IP adres op: sslvpn.howest.be
  6. Onder Authentication Method Pre-shared Key kopieer je de volgende tekenreeks: H5ATYtdI^evWIuu+UOIz|XhJ
    !! Let op dat je geen extra spaties kopieert anders zal de verbinding niet werken !!
  7. Klik daarna op Save om de verbinding op te slaan.
2. Hoe kan ik iets printen of kopiëren op de campus?

In elk gebouw staan printer copiers ter beschikking van de studenten.

Om een document te printen moet je het document via howest.mynetpay.be opladen naar de printserver.

Je betaalt je kopies aan het toestel met je opgeladen studentenkaart aan onderstaande tarieven.

  A4 A3
Zwart/wit €0.03 €0.06
Kleur €0.30 €0.60

 

 

 

Opgelet!

  • Dubbelzijdig printen wordt aan dubbel tarief gerekend.
  • Controleer zeker de kleurinstellingen als je niet per ongeluk je volledige cursus in dure kleurenprints wilt.