EdHub onderzoeks- en dienstverleningscentrum
Howest EdHub is het onderzoeks- en expertisecentrum van de lerarenopleidingen van Howest. Vanuit drie thema’s – de AI-geletterde school, (digitale) didactiek, welzijn en begeleidingstrajecten – vertalen we de nieuwste onderwijskundige inzichten naar krachtige, haalbare oplossingen voor de klas en de school. Ons team combineert praktijkgericht onderzoek met hands-on dienstverlening: inspirerende workshops, maatwerktrajecten, webinars, studiedagen én een high-tech experimenteerruimte in Brugge.
Nieuw vanaf 2025-2026
Artificiële intelligentie (AI) sluipt steeds sneller de klas en ook de leraarskamer in. Dat opent kansen voor gepersonaliseerd leren, efficiëntie, anders kijken naar lesontwerp en evaluaties, maar roept ook vragen op over ethiek, privacy en gelijke toegang. Met ons nieuwe programma De AI-geletterde school begeleiden we leraren en schoolteams stap voor stap: evidence-informed workshops, keynotes en langdurige trajecten tonen hoe je AI verantwoord inzet, planlast verlaagt en leerwinst verhoogt, zodat elke leraar én leerling straks AI-vaardig is.
Voor wie is ons EdHub-aanbod?
- Leraren in kleuter-, lager-, secundair én hoger onderwijs die hun didactische toolbox willen uitbreiden.
- Schoolteams en directies die begeleiding zoeken bij digitale en pedagogische vernieuwing.
- Onderwijsprofessionals & beleidsmakers die evidence-based praktijkvoorbeelden en onderzoek willen inzetten.
- Howest-studenten & alumni die willen experimenteren en co-creëren in real-life projecten.
Zo groeit EdHub uit tot de ontmoetingsplek waar onderzoek, innovatie en onderwijs elkaar dagelijks versterken – voor beter leren, lesgeven en samenwerken.
Heb je vragen over ons aanbod? Contacteer communicatie [at] howest.be (edhub[at]howest[dot]be)
Dienstverlening
Workshops
Ontdek EdHub, dé plek voor leraren in het kleuter-, lager- en secundair onderwijs. Leer nieuwe vaardigheden, ontwikkel innovatieve lesmethoden en inspireer je klas met onze interactieve workshops. Schrijf je vandaag in en verrijk je onderwijservaring met EdHub.
Leren van EXpertvideo's voor een krachtige brede basiszorg
Studio LEX 2.0 versterkt leraren in het vormgeven van brede basiszorg. Via praktijkgerichte e-courses maak je kennis met expertvideo’s uit de klaspraktijk, ondersteund door evidence-based inzichten, praktijktips en (reflectie)opdrachten. Het project wil leraren versterken in het omgaan met diversiteit en het bieden van krachtige brede basiszorg, door te leren van collega's via observatie.
De e-courses zijn ontwikkeld voor leraren die hun klaspraktijk willen verdiepen én voor zorgcoördinatoren, directies, beleidsmedewerkers en aanvangsbegeleiders die collega's willen begeleiden in hun groei. Elke module is inzetbaar voor individuele of teamgerichte professionalisering.
Begeleid je collega's bij het gebruik van de e-courses? Dan kan je aan de slag met de coachingskit: een toolbox met kijkwijzers, methodieken en werkvormen om teamgesprekken en coaching te ondersteunen. Zo wordt de transfer naar de klaspraktijk versterkt en werk je aan duurzame professionalisering op schoolniveau.
Aan de slag gaan hiermee?
Alle info
Aanbod op maat
Niet gevonden wat je zocht of wil je graag een specifieke sessie op school voor een vakgroep of lerarenteam? Bijvoorbeeld 'Hoe maak je de overstaf van handboek naar laptop met je leerlingen?' Neem vrijblijvend contact op en we bezorgen je een offerte op maat.
edhub [at] howest.be (Meer info aanbod op maat)
‘Game for Thought’ is een initiatief van de opleiding Digital Arts and Entertainment (DAE) van Howest, in samenwerking met het lokale medialab Quindo. Tijdens deze reeks van livestreams en podcasts worden ethische dilemma’s en thema’s uit de dagelijkse leefwereld van jongeren bespreekbaar gemaakt. Ethische onderwerpen waar jongeren tijdens het gamen mee in aanraking komen, worden verduidelijkt en vertaald naar de ‘buitenwereld’.
We streamen maandelijks vanaf onze campus The Level en evalueren kritisch onderwerpen op het snijvlak van gaming en sociale ethiek.
We onderzoeken de impact en implicaties van ontwikkelingen in de branche, terwijl we nadenken over onze verantwoordelijkheden als makers, waarbij we ingaan op het vermogen van gaming om de virtuele realiteit te overstijgen. Hoe beïnvloedt de gamewereld de hedendaagse wereld buiten de schermen - en vice versa?
Experimenteerruimte EdHub
Wil je experimenteren met het samenspel tussen didactiek, onderwijs, technologie en ruimte? Dan moet je in de EdHub-experimenteerruimte in Brugge zijn. Dit lokaal werd volledig uitgerust met de nieuwste snufjes en geeft je de kans om naar hartenlust te oefenen in een veilige omgeving. Beginner of gevorderd: iedereen welkom!
edhub [at] howest.be (Meer info & boeken)
Ben je als school op zoek naar studenten lerarenopleiding secundair onderwijs algemene vakken of lichamelijke opvoeding voor het begeleiden van activiteiten op jullie school, neem zeker en vast contact op. De dienstverleningsactiviteiten staan los van de effectieve lesopdrachten welke studenten hebben in het kader van de actieve stageperiodes.
Een dienstverleningsopdracht kan een (halve) dag zijn zoals meehelpen op een schoolfeest, het begeleiden van een sportdag, … of kan bestaan uit meerdere dagen zoals een wetenschapsweek begeleiden, mee een GWP organiseren,
Hoe kunnen we binnen het bestaande bewegingsbeleid van de school, 'vitale' en duurzame acties ontwikkelen die 'minder lang stilzitten en meer bewegen' stimuleren binnen de klascontext?
De vernieuwde Vlaamse gezondheidsaanbevelingen voor sedentair gedrag en lichaamsbeweging pleiten voor een gezonde mix van zitten, staan en bewegen, elke dag.
Recent onderzoek toont echter aan dat een groot deel van de jongeren te lang zit en onvoldoende beweegt. Daarenboven is er nood aan good practices om ‘minder lang stilzitten en meer beweging’ te stimuleren binnen de klascontext.
Wil je graag meer informatie: www.vitalschools.be
Behalen pedagogische bekwaamheid en/of extra onderwijsbevoegdheid
Dankzij je bachelordiploma heb je een uitstekende vakkennis. Nu wil je ook anderen enthousiast maken voor je vakgebied en de stap naar het onderwijs zetten. Je wordt niet alleen leerkracht, maar ook opvoeder, begeleider, innovator en onderzoeker, creatieve organisator en cultuurparticipant.
Je werkt samen met leerlingen, ouders, een schoolteam en externe organisaties. Een veelzijdige en fijne uitdaging!
Je beschikt over nuttige beroepservaring en het kriebelt om les te geven? Of je geeft al les, maar je mist theoretische achtergronden én/of het juiste diploma om je carrière in het onderwijs verder uit te bouwen? Dan ben je bij Howest aan het juiste adres.
Je kan deze opleiding volgen in onze campussen in Brugge of Oudenaarde en deels @home.
Postgraduaten voor onderwijs
Spijker je kennis en vaardigheden bij en blijf op de hoogte van de nieuwste evoluties in je vakgebied. Specialiseer je verder en inspireer mee de collega’s op jouw school!
Dit postgraduaat is bedoeld om mensen die reeds een diploma hebben behaald in een geïntegreerde, specifieke of initiële lerarenopleiding te vormen tot leraar niet-confessionele zedenleer (NCZ) voor het lager onderwijs.
Waarom dit postgraduaat? Het uitwerken van een proactief welzijnsbeleid is niet alleen een wettelijke verplichting, maar bovenal een must voor iedere werkgever die wil waken over de veiligheid, gezondheid en welzijn van zijn medewerkers.
Tools voor leerkrachten
ONO, kort voor ‘Onderzoek en Ontwerp’, is een tool om leerkrachtenteams secundair onderwijs op weg te helpen om unieke, uitdagende STE(A)M-projecten uit te werken op maat van hun klas.
Door middel van verschillende doel- en actiekaarten wordt een onderzoek- en/of ontwerpproces uitgestippeld waarbij rekening wordt gehouden met de zelfgestuurde vaardigheden van de leerlingen.
INNOWIZ is een hands-on methode die ingezet kan worden waar de nood aan creativiteit hoog is. Door middel van een laagdrempelig stappenplan, bestaande uit een verzameling van eenvoudige technieken, biedt INNOWIZ ondersteuning bij het ontwikkelen van nieuwe inzichten en ideeën.
INNOWIZ kan zowel gebruikt worden door leerkrachten(teams) om unieke en innoverende projecten te bedenken, maar kan ook perfect ingezet worden in de klas om leerlingen te ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing voor hun ontwerpuitdaging.
De EdHub-methode laat toe om op een flexibele manier je les(sen) te ontwerpen, vertrekkende vanuit de doelen en met aandacht voor het samenspel van didactiek, ruimte en technologie.
Bij de methode hoort een handleiding, analyse- en ontwerpformulier en een kaarten- en schijfjesset.
Met dit pakket kan je op voorhand experimenteren met diverse klasopstellingen.
Blijf op de hoogte
Wil je op de hoogte blijven van navormingen voor leraren georganiseerd door EdHub?
Blijf op de hoogte