Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarover?

Deze postgraduaatsopleiding is speciaal ontworpen om professionals in de informatietechnologie te voorzien van de benodigde kennis en vaardigheden om efficiënt en effectief te kunnen functioneren in een coördinerende rol binnen een onderwijsinstelling.

In deze opleiding wordt aandacht besteed aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van ICT en de invloed hiervan op de onderwijsorganisatie. Je leert onder andere om ICT-projecten op te zetten en te coördineren, IT-architecturen te ontwerpen en te implementeren, en om te gaan met veranderingen binnen de organisatie.

De opleiding bestaat uit verschillende modules en is opgebouwd uit zowel theoretische kennis als praktische toepassingen. Na succesvolle afronding van deze opleiding ben je in staat om als ICT-coördinator te fungeren en je onderwijsinstelling naar een hoger niveau te tillen.

Voor wie?

De opleiding is bedoeld voor:

    • ICT-coördinatoren in het leerplichtonderwijs
    • Afgestudeerde leerkrachten secundair onderwijs met onderwijsvak Informatica
    • Leerkrachten met affiniteit voor informatica of die een sterke interesse hebben om hierin te groeien. Je hebt enkel een voorkennis van Windows en basic ICT-skills nodig voor inschrijving. De rest leren wij jou aan.
    • Afgestudeerden in het graduaat Systeem- en netwerkbeheer kunnen zich inschrijven voor een traject op maat. Behoor jij tot deze categorie, neem dan contact op voor meer concrete informatie.

    Waarom?

    Een ICT-coördinator in het leerplichtonderwijs is een duizendpoot, een manusje-van-alles wat ICT betreft. Hij/zij is een innovator, pedagogisch ondersteuner, beleidsmedewerker, mediacoach, netwerkbeheerder, technicus, webbeheerder, helpdeskmedewerker, LMS-beheerder, ...

    Hoe?

    Het traject verloopt volledig online en is een combinatie van online lessen en instructievideo's met opdrachten.

    Wat zal je leren?

    Het postgraduaat loopt over 1 academiejaar.

    Jaarhelft 1 (oktober-december)

    • Systeemonderhoud & ICT Support Essentials (3 studiepunten)
      • System management (windows & linux)
      • Datacommunicatie
    • Softwareontwikkeling Essentials (3 studiepunten)
      • Basis HTML, JavaScript en CSS voor websiteontwikkeling
    • Beheer en beveiliging schoolinfrastructuur Essentials (3 studiepunten)
      • Security Essentials
      • Threats, Vulnerabilites & Attacks
    • Cloud management (3 studiepunten)
      • Beheer en gebruik van:
        • Microsoft 365
        • Google for Education

    Jaarhelft 2 (februari-juni)

    • Change management & ICT beleid (3 studiepunten)
      • Implementatie van een ICT-beleid
    • Systeemonderhoud & ICT Support Advanced (3 studiepunten)
      • Installatie en beheer van windows server
      • Powershell
      • Beheer Active Directory
      • Group Policies
      • Backup
    • Beheer en beveiliging schoolinfrastructuur Advanced (3 studiepunten)
      • Firewall configuratie (pfSense)
      • Packet Filtering, NAT, VPN, …
    • Softwareontwikkeling Advanced (3 studiepunten)
      • Werken met het vrij gedistribueerd versiebeheer systeem genaamd Git. Dit legt de basis voor het efficiënt samenwerken aan dezelfde programmacode

    Data en locatie

    Het traject verloopt volledig online en is een combinatie van online lessen en instructievideo's met opdrachten.

    Er zijn geen fysieke lesmomenten.

    Tijdsinvestering

    Deze opleiding omvat 23 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

    Evaluatiemethode

    Dit verschilt wat van module tot module. Het is een combinatie van opdrachten die gedurende het academiejaar moeten uitgevoerd worden en enkele opdrachten die op het einde ingediend moeten worden. Er zijn geen examens voorzien.

    Resultaat

    Het succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.

    Toelatingsvoorwaarden

    In het bezit zijn van een bachelor- of graduaatsdiploma. Indien men niet beschikt over het juiste diploma maakt men een afspraak voor een intakegesprek.

    Extra info

    • Afhankelijk van de inhoud van het vak, de ervaring van de docenten en de gastprofessoren is er een variatie aan lestypes: hoorcolleges, praktische oefeningen, praktijkervaringsuitwisseling en zo meer.
      Tijdens de opleiding wordt gebruik gemaakt van het digitaal interactief studieplatform.

    Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuille

    Deze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1002390.

    Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.

    Kostprijs

    De kostprijs van deze opleiding in 2024 bedraagt €950.

    Contactpersoon

    Gene Vangampelaere - gene.vangampelaere [at] howest.be

    Steun­maatregelen

    Vlaams opleidingsverlof

    Wil je als werknemer je opleiding combineren met je job? Dan heb je misschien recht op Vlaams Opleidingsverlof. Ontdek hieronder alle informatie en de voorwaarden.

    Lees meer

    KMO-portefeuille

    De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor ondernemers financiële steun krijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Howest is een erkende opleidingsverstrekker, waardoor het zou kunnen dat jouw opleiding in aanmerking komt voor deze maatregel.

    Lees meer

    Opleidingscheques

    Wil je een opleiding volgen om jouw positie op de arbeidsmarkt te versterken? Misschien hebt je recht op een opleidingscheque, waarmee je een deel van die opleiding kan betalen. Zelf betaal je maar de helft van de opleidingscheque, de Vlaamse overheid betaalt de andere helft.

    Lees meer

    Inschrijven

    Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden.

    Welke documenten hou je klaar?

    • Tijdens de online registratie wordt een kopie van je ID gevraagd (voor en achterkant).
    • Je zal ook een kopie van je diploma hoger onderwijs moeten uploaden.

    Online inschrijven

    Na je registratie

    • Na het voltooien van de online registratie ontvang je een mail met alle informatie nodig om je inschrijving te vervolledigen.
    • Je dossier wordt eerst verwerkt en gecontroleerd door Howest. Pas daarna worden je contract en de vraag tot betaling van het studiegeld en extra studiekost elektronisch bezorgd.
    Infoavond
    Maandag 17 juni
    VAN 18u TOT 20u
    Meer info

    Ontmoet Howest Academy

    Dit zijn de eerstvolgende infodagen voor Brugge:

    Troeven van de opleiding

    Link met de bedrijfswereld

    Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

    Straffe docenten

    Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

    Altijd up-to-date

    Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

    Officieel diploma van de hogeschool

    Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

    Overtuigd? Schrijf je in!

    Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

    Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

    Schrijf je in

    Studenten in pauze met koffie op de campus

    FAQ

    Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

    Gene Vangampelaere

    Aanspreekpunt Postgraduaat

    Het doorlopen van de volledige online registratie impliceert dat je definitief bent ingeschreven en je je engageert tot het betalen van het inschrijvingsgeld. Na de behandeling van jouw dossier ontvang je per mail een factuur voor betaling van het inschrijvingsgeld.

    De meeste vervolgopleidingen (zoals postgraduaten, micro degrees en navormingen) komen niet in aanmerking voor het studiebeurstarief. Beurstarieven zijn voorbehouden voor studenten met een diplomacontract in het reguliere opleidingsaanbod (graduaten en bachelors). Check wel de andere mogelijkheden van de Vlaamse overheid zoals Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille en opleidingscheques.

    Ja, dat is mogelijk. Stuur uw rekeningnummer en factuurgegevens naar howestacademy [at] howest.be. De terugbetaling van het oorspronkelijk betaalde inschrijvingsgeld zal pas gebeuren na registratie van de betaling met de KMO-wallet. U heeft dus tijdelijk een dubbele betaling uitstaan.

    Als je opleiding gedeeltelijk of volledig gefinancierd wordt met financiële steun (KMO, Vlaams vormingsverlof, Vlaamse schooltoelage, Vlaamse opleidingscheques), is het belangrijk om de voorwaarden van het financiële steunprogramma met betrekking tot de aanwezigheidsplicht na te kijken. Studenten zijn verantwoordelijk voor de formele registratie van hun aanwezigheid door de docenten.

    De coördinator van je cursus zal aangeven welk platform gebruikt zal worden voor kortlopende cursussen. Voor langlopende opleidingen staat je cursusmateriaal op leho.howest.be. Je kunt inloggen met de gegevens die je na inschrijving hebt ontvangen van de centrale studentenadministratie.

    Stuur een e-mail naar howestacademy [at] howest.be en je krijgt snel antwoord.

    Voor kortlopende postgraduaatopleidingen is directe inschrijving via de webpagina definitief en bindend. Voor diploma- en kredietopleidingen zoals bachelor-, associate- en micrograduaten is voorinschrijving niet bindend, maar het verzekert je wel van een plaats in het programma.

    • Voor een graduaats diploma:
      Je bent officieel ingeschreven als je je online voorinschrijving hebt voltooid en digitaal hebt ondertekend. Na verwerking en goedkeuring van je online inschrijving door de registrar ontvang je inloggegevens en een factuur voor de betaling van het inschrijfgeld.
    • Voor microdegrees:
      Je bent officieel ingeschreven nadat je vooraanmelding is verwerkt door de studentenadministrateur en nadat je je opleidingscontract hebt ondertekend. Dit kan handmatig of digitaal via het digitale leerplatform: https://leho.howest.be/ (snelkoppeling onderaan -> ibamaflex -> belangrijke informatie).

    Betaling van het inschrijfgeld dient te geschieden uiterlijk 1 oktober of - indien de cursus op een ander tijdstip start - binnen 15 dagen na inschrijving. Voor betalingen per factuur geldt de uiterste betaaldatum vermeld op de factuur. Alleen in uitzonderlijke gevallen is betaling in termijnen toegestaan en alleen als er een termijnregeling is ingediend en akkoord bevonden door de financieel medewerker van Howest. Neem contact met ons op via howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) voor meer informatie.