General Programme Practical How to apply? Waarover? Deze postgraduaatsopleiding is speciaal ontworpen om professionals in de informatietechnologie te voorzien van de benodigde kennis en vaardigheden om efficiënt en effectief te kunnen functioneren in een coördinerende rol binnen een onderwijsinstelling. In deze opleiding wordt aandacht besteed aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van ICT en de invloed hiervan op de onderwijsorganisatie. Je leert onder andere om ICT-projecten op te zetten en te coördineren, IT-architecturen te ontwerpen en te implementeren, en om te gaan met veranderingen binnen de organisatie. De opleiding bestaat uit verschillende modules en is opgebouwd uit zowel theoretische kennis als praktische toepassingen. Na succesvolle afronding van deze opleiding ben je in staat om als ICT-coördinator te fungeren en je onderwijsinstelling naar een hoger niveau te tillen. Voor wie? De opleiding is bedoeld voor: ICT-coördinatoren in het leerplichtonderwijs Afgestudeerde leerkrachten secundair onderwijs met onderwijsvak Informatica Leerkrachten met affiniteit voor informatica of die een sterke interesse hebben om hierin te groeien. Je hebt enkel een voorkennis van Windows en basic ICT-skills nodig voor inschrijving. De rest leren wij jou aan. Afgestudeerden in het graduaat Systeem- en netwerkbeheer kunnen zich inschrijven voor een traject op maat. Behoor jij tot deze categorie, neem dan contact op voor meer concrete informatie. Waarom? Een ICT-coördinator in het leerplichtonderwijs is een duizendpoot, een manusje-van-alles wat ICT betreft. Hij/zij is een innovator, pedagogisch ondersteuner, beleidsmedewerker, mediacoach, netwerkbeheerder, technicus, webbeheerder, helpdeskmedewerker, LMS-beheerder, ... Hoe? Het traject verloopt volledig online en is een combinatie van online lessen en instructievideo's met opdrachten. Wat zal je leren? Het postgraduaat loopt over 1 academiejaar. Jaarhelft 1 (oktober-december) Systeemonderhoud & ICT Support Essentials (3 studiepunten) System management (windows & linux) Datacommunicatie Softwareontwikkeling Essentials (3 studiepunten) Basis HTML, JavaScript en CSS voor websiteontwikkeling Beheer en beveiliging schoolinfrastructuur Essentials (3 studiepunten) Security Essentials Threats, Vulnerabilites & Attacks Cloud management (3 studiepunten) Beheer en gebruik van: Microsoft 365 Google for Education Jaarhelft 2 (februari-juni) Change management & ICT beleid (3 studiepunten) Implementatie van een ICT-beleid Systeemonderhoud & ICT Support Advanced (3 studiepunten) Installatie en beheer van windows server Powershell Beheer Active Directory Group Policies Backup Beheer en beveiliging schoolinfrastructuur Advanced (3 studiepunten) Firewall configuratie (pfSense) Packet Filtering, NAT, VPN, … Softwareontwikkeling Advanced (3 studiepunten) Werken met het vrij gedistribueerd versiebeheer systeem genaamd Git. Dit legt de basis voor het efficiënt samenwerken aan dezelfde programmacode Data en locatieHet traject verloopt volledig online en is een combinatie van online lessen en instructievideo's met opdrachten.Er zijn geen fysieke lesmomenten, wel 2 kickoff momenten op de campus bij de start van elke jaarhelft. Telkens op zaterdagvoormiddag (21/09/2024 en 15/02/2025).TijdsinvesteringDeze opleiding omvat 23 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.EvaluatiemethodeDit verschilt wat van module tot module. Het is een combinatie van opdrachten die gedurende het academiejaar moeten uitgevoerd worden en enkele opdrachten die op het einde ingediend moeten worden. Er zijn geen examens voorzien.ResultaatHet succesvol volgen van een postgraduaat leidt tot een getuigschrift indien je beschikt over een graduaats-, bachelor- of masterdiploma. Voldoe je niet aan deze voorwaarden dan krijg je een bewijs van deelname.ToelatingsvoorwaardenIn het bezit zijn van een bachelor- of graduaatsdiploma. Indien men niet beschikt over het juiste diploma maakt men een afspraak voor een intakegesprek.Extra infoAfhankelijk van de inhoud van het vak, de ervaring van de docenten en de gastprofessoren is er een variatie aan lestypes: hoorcolleges, praktische oefeningen, praktijkervaringsuitwisseling en zo meer.Tijdens de opleiding wordt gebruik gemaakt van het digitaal interactief studieplatform.Minimum vereisten laptop: min. 16GB RAM, 512 SSD HD.Vlaams opleidingsverlof & KMO-portefeuilleDeze opleiding komt in aanmerking voor Vlaams Opleidingsverlof met de volgende code ODB-1002390.Deze opleiding komt in aanmerking voor steun via de kmo-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competenties (erkenningsnummer: DV.O241438). De steunaanvraag moet gebeuren binnen de veertien dagen na de start van de opleiding. Meer informatie vind je op www.kmo-portefeuille.be.KostprijsDe kostprijs van deze opleiding in 2024 bedraagt €950.ContactpersoonGene Vangampelaere - gene.vangampelaere [at] howest.be Steunmaatregelen Inschrijven Je inschrijving verloopt online via de online registratie. Bij het beëindigen van de inschrijvingsprocedure betaal je het inschrijvingsgeld van dit postgraduaat. Vroegtijdig uitschrijven -voor de feitelijke start van het postgraduaat- resulteert in een gedeeltelijk terugbetaling van het studiegeld. 20% van het studiegeld wordt niet terugbetaald en aangerekend als een administratieve kost. Eenmaal de opleiding van start is gegaan wordt er geen terugbetaling meer gedaan, ongeacht of bepaalde opleidingsonderdelen in het eerste of tweede semester worden aangeboden. What documents should you have in hand? A copy of your ID (front and back) will be requested during online registration. You will also need to upload a copy of your higher education diploma. Online registration Open your online registratie and check that all necessary documents have been uploaded. Are all of your documents in order? Not put your study programme together and sign it. After registering After completing your online registration, you will receive an e-mail with all the information needed to complete your enrolment. After your file has been checked and processed by Howest, you will receive your contract and a request for payment of tuition fees and extra study costs, delivered electronically. Info days Read more Meet Howest Academy Troeven van de opleiding Link met de bedrijfswereld Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud. Straffe docenten Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin. Altijd up-to-date Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd. Officieel diploma van de hogeschool Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen. Nieuws Nieuws Exceptionally Positive Quality Report for Howest We are still in full exam season, but Howest has already received its review this week. Colleges and universities undergo an institutional assessment every six years, and in 2024 Howest got a review. And we scored exceptionally well! Nieuws Clone of Exceptionally Positive Quality Report for Howest We are still in full exam season, but Howest has already received its review this week. Colleges and universities undergo an institutional assessment every six years, and in 2024 Howest got a review. And we scored exceptionally well! Nieuws Frederik D’hulster Named New President of Howest Frederik D'hulster, current vice president for Education and International Affairs at Howest University of Applied Sciences, has been appointed by the board of directors to succeed Lode De Geyter as president. Overtuigd? Schrijf je in! Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. Schrijf je in FAQ Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op. Gene Vangampelaere Aanspreekpunt Postgraduaat Contact What is the payment process for my course? Completing the online registration implies that you are officially enrolled and commits you to paying the registration fee. After your file is processed, you will receive an email with an invoice for payment of the registration fee. Am I entitled to a scholarship or reduced fees? Most advanced programmes (such as micro degrees and post-graduate programmes) are not eligible for scholarships or reduced fees. That type of financial assistance is reserved for students within the standard programmes (bachelor's). However, there are other possibilities offered by the Flemish government such as Flemish educational allowance, KMO-portefeuille and study vouchers. Can I still use the SME-wallet if I have already paid by bank transfer? Yes, it is possible. Please send your account number and billing details to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be). The refund for the originally paid registration fee will only be made after registration of payment with the SME-wallet. You will therefore temporarily have a double payment pending. Is attendance compulsory? If your training is partially or fully funded through financial assistance (SME, Flemish training leave, Flemish educational allowance, Flemish training vouchers), it is important to check the terms of the financial assistance programme concerning compulsory attendance. Students are responsible for having their attendance formally registered by the lecturers. Where can I find my course material? The coordinator of your course will indicate which platform will be used for short-term courses. For long-term programmes, your course material can be found on leho.howest.be. You can log in with the details you received from the registrar’s office after enrolment. Who can I contact for administrative information about my further education? Send an e-mail to howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) and you will get a quick reply. Is a registration via the website final? For short-term postgraduate courses, direct registration via the webpage is final and binding. For diploma and credit courses such as bachelor’s, associates and microdegrees, pre-registration is not binding, but it assures you a place in the programme. When am I considered officially enrolled for diploma and credit courses? For associates degree: You are officially enrolled once you have completed your pre-registration online and signed it digitally. After processing and approval of your online registration by the registrar’s office, you will receive login details and an invoice for payment of the registration fee. For microdegrees: You are officially enrolled after your pre-registration has been processed by the student registrar and after you have signed your programme contract. This can be done manually or digitally via the digital student learning platform: https://leho.howest.be/ (shortcut at the bottom -> ibamaflex -> important information). Can I pay my tuition fees in installments? Payment of the registration fee must be made no later than 1 October or - if the course starts at another time - within 15 days of registration. For payments made by invoice, the latest payment date mentioned on the invoice applies. Only in exceptional cases will instalment payments be allowed and only if an instalment plan has been submitted and agreed to by Howest's financial officer. Please contact us at howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) for more information. Kan ik financiële steun aanvragen voor mijn studiekosten? Ben je ingeschreven voor een bachelor-na-bachelor, een postgraduaat, een micro degree en/of een navorming? Dan kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning in je studiekosten.Heb je hier toch vragen rond? Neem contact op met de sociale dienst van Stuvo