Een internationaal consortium werkt samen aan innovatie in palliatieve zorg onderwijs voor bachelors in de verpleegkunde.
Maatschappelijke en medische vooruitgang liedt tot een verhoogde levensverwachting en gepaste zorg in de laatste levensfase. Een antwoord hierop is palliatieve zorg. Dit project staat voor 'upskilling' sociaal werken voor palliatieve zorg.
We werken samen met referentieverpleegkundigen palliatieve zorg om escape games te ontwikkelen die later vrij beschikbaar worden gesteld in de sector. De games vormen een innovatieve manier om te interageren, probleemoplossend vermogen te testen en uitdagingen aan te gaan.
Hoewel verpleegkundigen de grootste groep zorgprofessionals zijn die betrokken zijn bij het verlenen van de palliatieve zorg (PC), is er nog steeds niet voldoende aandacht voor in de basisopleiding verpleegkunde. Daarom werkt Howest de projecten NursEduPal uit.
Tijdens SIOPA (Smart Immersive Occupational Performance Assessment) worden virtual reality-applicaties ontwikkeld voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel en visuele moeilijkheden.
Door de stijgende vergrijzing en bijbehorende maatschappelijke uitdagingen wint het inzetten op gezond en actief ouder aan belang. Lokale overheden kunnen hierin een belangrijke rol spelen door het voeren van een leeftijdsvriendelijk beleid.
Ervaringsleren in én met de natuur is een krachtige benaderingswijze om mensen te versterken in hun welzijn. De holistische benadering kan preventief en curatief ingezet worden. Ze geeft ook een antwoord op de roep om kracht- en herstelgericht te handelen in diverse contexten.
De hoofdfocus van dit project is het creëren van meer algemeen bewustzijn binnen de Vlaamse industrie en logistiek over de reële risico’s op het vlak van cyberveiligheid en vervolgens deze doelgroep activeren om hun cyberveiligheidscapaciteit te verhogen.
De regelgeving met betrekking tot de de Brexit evolueert snel. Dit vraagt een doorgedreven specialisatie die zeer tijdsintensief is. Via dit project gaan we na welke update de opleidingen moeten krijgen.