Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

Art-Ie

In 'Artificiële Intelligentie Inspiratie' (Art-Ie) wordt onderzocht hoe de grensregio Vlaanderen-Nederland kan worden versterkt op het vlak van digitale innovatie, met focus op Artificiële Intelligentie (AI). Het wil voornamelijk kmo's samenbrengen met kennisinstellingen.        

ERGO XR

Het doel van ERGO XR is het ontwikkelen van een Mixed Reality-app waarmee leerlingen op een correcte en wetenschappelijk onderbouwde manier technieken leren om te tillen en heffen. De oefeningen zijn relevant voor de opleidingen hout, bouw, elektriciteit, mechanica en zorg.      

AI-UPD8

De Howest-onderzoeksgroepen DAE Research en Business en Media willen met AI-UPD8 een levend kennis- en expertisecentrum zijn en blijven voor elke Vlaamse kmo die met vragen zit rond generatieve AI, geïnspireerd wil worden of begeleiding nodig heeft bij de implementatie.          

WEB3-MV-lab

Howest streeft naar de ontwikkeling en openstelling van geavanceerde onderzoeksinfrastructuur om Vlaamse ondernemingen, overheden, organisaties en burgers te ondersteunen tijdens hun digitalisering. Howest gaat in dat kader een WEB3 & Metaverse Experience Lab oprichten.          

STARlab

In dit project doen het Howest AI Lab en het Howest Energy Lab een gezamenlijke inspanning om hun bestaande AI-onderzoeksinfrastructuur uit te breiden, met als doel het kunnen ontwikkelen en trainen van de nieuwe generatie AI-modellen.                                             

Vertiports

Dronetransport is en blijft van de belangrijkste toepassingen door het logistiek potentieel, de kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid en inzetbaarheid voor risicovolle taken. Met Vertiports wordt West-Vlaanderen voorbereid op de evolutie naar onbemand luchtverkeer.           O

Manuf Excellence

Om effectief te verbeteren, moeten bedrijven hun situatie kunnen inschatten en de juiste technologieën kunnen selecteren. Beide aspecten blijken niet evident voor kmo's. Dit project beoogt de uitbouw van een onderzoeksinfrastructuur om demonstraties/validaties te kunnen opzetten.

GalvanEyez Infra

Het creëren van digitale content (marketingcampagnes, websites, apps en VR/AR-applicaties) vereist een grondig begrip van de ervaringen en reacties van de eindgebruiker. Traditionele methoden zoals surveys geven waardevolle inzichten, maar missen vaak de onbewuste reacties.      

Ergo XR 2

Het doel van ERGO XR 2 is het ontwikkelen van een Mixed Reality-app waarmee leerlingen op een correcte en wetenschappelijk onderbouwde manier technieken leren om te tillen en heffen. De oefeningen zijn relevant voor de opleidingen hout, bouw, elektriciteit, mechanica en zorg.    

BLING

Blockchain als technologie of eerder als concept is nog vrij jong, maar heeft wereldwijd veel interesse en enthousiasme opgewekt bij burgers, burgerorganisaties, ondernemingen, dienstverleners en overheden. De Vlaamse overheid onderzoekt actief en proactief deze technologie en ma