Het doel van ERGO XR is het ontwikkelen van een Mixed Reality-applicatie waarmee leerlingen op een correcte en wetenschappelijk onderbouwde manier technieken leren om te tillen en heffen. De oefeningen zijn relevant voor de opleiding hout, bouw, elektriciteit, mechanica en zorg.
In de applicatie krijgt de leerling door tracking van de bewegingen onmiddellijk feedback als het tillen/heffen op een (on)juiste manier gebeurt. Er wordt gewerkt met verschillende niveaus waaronder uitleg d.m.v. geleide instructies tot een virtuele oefening en feedback op de realiteit. Leerlingen kunnen op hun eigen tempo oefenen tot ze de houding perfect onder de knie hebben (UDL). De app zou ons ook in staat moeten stellen om het leerproces (aantal pogingen, progressie, …) van de leerling continu te monitoren door middel van een 'learning dashboard'.
Gezien het belang van ergonomie binnen de verschillende beroepsgerichte richtingen wordt meteen ook een enorm schaalbare applicatie ontworpen. Tiloefeningen zijn relevant voor de opleiding hout, bouw, elektriciteit, mechanica en zorg. Om de bewegingen in kaart te brengen, maken we gebruik van sensoren (gyroscopen zitten in de MR brillen). Maar het kan ook zinvol zijn om extra sensoren te integreren om een goede tracking van de beweging van het lichaam te bekomen. Hoe accurater de registratie van bewegingen, hoe beter we feedback kunnen voorzien. De applicatie is adaptief aan de individuele morfologie van de leerling en aan het interesseveld/ studies. Door de adaptieve voorwerpen sluiten de situaties beter aan bij de leefwereld van de leerlingen en zien ze ook beter de noodzaak van het gebruik van correcte technieken. We willen objecten en oefeningen voor de harde sector, maar ook voor de zorg.