Overslaan en naar de inhoud gaan

Het EdHub-dienstverleningscentrum bestaat uit een team enthousiaste lerarenopleiders. Vanuit onderzoek in samenwerking met kleuter, lager, secundair én hoger onderwijs komen we tot interessante en direct toepasbare inzichten die we graag met jullie delen. De Edhub-lesgevers zijn veelgevraagde sprekers en workshoppers. Als team staan we bekend voor een evidence-informed didactiek, sterk onderbouwd en met zorg uitgewerkt tot boeiende sessies.

Hieronder een greep uit het aanbod. Mocht je een vraag hebben naar invulling voor bijvoorbeeld een pedagogische studiedag of een event op locatie, aarzel niet om contact op te nemen. Mail naar edhub [at] howest.be (edhub[at]howest[dot]be) en vermeld de doelgroep, thema of concrete nood, locatie en datum... Dan bekijken we de mogelijkheden.

Per item zie je doelgroep en duur. Sessies kunnen los afgenomen worden of in een mix om een traject te bekomen. De overige sessies bieden we aan als workshop op de inspiratiedagen op campus Brugge/Oudenaarde of kunnen aangevraagd worden om op (eigen) locatie te geven voor een team leraren.

edhub [at] howest.be (Vraag een nascholing aan)

EdHub

AI voor beleid

De komst van generatieve AI heeft een grote impact op het onderwijs en op het toekomstige werkveld van de leerlingen. Voor directies werpt dit belangrijke vragen op, zoals: Wat is het standpunt rond AI op mijn school? Hoe kunnen we op een verantwoorde manier met AI omgaan op school? Mogen leerlingen, leerkrachten en ander personeel dit gebruiken? Wanneer wel en wanneer niet? Hoe kan ik een degelijk AI-beleid uitwerken? Met welke richtinggevende kaders op Europees en Vlaams niveau moet ik rekening houden?

AI goed inzetten in onderwijs vraagt een stevige voorbereiding en doordenking van alle facetten van het onderwijs. Het implementeren van een AI-beleid is dan ook niet eenvoudig. In deze workshop bespreken we hoe schoolteams stap voor stap een eigen AI-beleid op school kunnen ontwikkelen.

Als richtinggevende kaders staan we stil bij de inhouden van de “AI act” van het Europees Parlement, de “Ethische richtsnoeren voor het gebruik van AI en data bij onderwijzen en leren voor onderwijsactoren” van de Europese Commissie en de visietekst “Verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs” van Kenniscentrum Digisprong. Vervolgens gaan we na aan welke randvoorwaarden de school best voldoet om AI sterk in te zetten in het pedagogisch beleid.

  • Doelgroep: schooldirecteurs, beleidsmedewerkers
  • Duur: 3u

Inspiratiesessie: een staalkaart van AI-mogelijkheden

Deze lezing brengt een evidence-informed visie op wat AI voor onderwijs vandaag kan betekenen. Hoe leg je het leerrendement écht hoger, wat moeten leerkrachten weten om aan de slag te kunnen met AI en wat kan wie de basis al meeheeft nog meer leren?

Een sessie die inspireert, richt en sensibiliseert. Achteraf heb je zicht op wat AI en onderwijs vandaag zijn en hoe je de volgende stappen kan zetten.

Onderwerpen die aan bod komen in deze sessie:

  • Wat elke leraar zou moeten weten over AI
  • Welke AI-tools zijn écht relevant? Hoe ontdek je welke bij jouw vak(ken) past?
  • Hoe haal je het meerste uit een chatbot? Prompting!
  • AI-zoekmachines vernieuwen research en lesontwerp
  • Werken met hele grote documenten, zoals een volledige cursus, om sterk cursusmateriaal of doordachte examens te bouwen.
  • Ethiek: privacy en fraude
  • Hoe maak je opdrachten 'fraudeproof', hoe kan je opdrachten omdenken voor het AI-tijdperk?

  • Doelgroep: deze lezing heeft een versie voor secundair onderwijs en hoger onderwijs.
  • Duur: 2u (kan ook 1u, maar we adviseren sterk de versie van 2u)

Tip: Deze lezing is de ideale introductie om daarna, optioneel, met hands-on workshops aan de slag te gaan.

AI voor research

We analyseren hoe ‘AI-antwoordmachines’ de manier waarop we informatie op het internet vinden en verwerken, fundamenteel veranderen. De presentatie belicht innovatieve concurrenten van Google en onderzoekt de toepassingen van deze technologieën in het onderwijs. We bespreken hoe de symbiose tussen AI en webinhoud nieuwe werkwijzen mogelijk maakt, die veel verder gaan dan het simpelweg aanklikken van zoekresultaten. Hoe kunnen AI-antwoordmachines en onderwijs samen nieuwe kansen creëren voor research, lesontwerp en klasoefeningen?

Na deze sessie zal je:

  • een brede blik hebben op AI-zoekmachines en hun opmerkelijke mogelijkheden voor lesgevers;
  • op een didactisch sterke manier AI kunnen inzetten via AI-zoekmachines, met inzichten uit de lerarenopleiding van Howest;
  • je leerlingen doorheen het internet helpen navigeren op heel nieuwe manieren, mét blik op relevante werkvormen die dat waarmaken.

  • Doelgroep: deze lezing heeft een versie voor secundair onderwijs en een voor hoger onderwijs.
  • Duur: 3u

AI voor lesontwerp

Met AI-tools voor lesontwerp kunnen we doelmatig en met een sterke didactiek tot nieuwe lesinhoud komen. We ontdekken ook nieuwe manieren om met leerinhoud om te gaan, zoals het genereren van leerinhoud, oefeningen en evaluatiemateriaal.

Met handige prompts komen we tot remediëringsopdrachten op maat. We bekijken daarom het brede aanbod aan chatbots en hun specifieke mogelijkheden, zodat we begrijpen welke tools voor ons eigen vak het relevantst zijn.

Nieuwe presentatietools die het grafisch vormgeven van ons overnemen, helpen om de lesfocus op inhoud te leggen zodat cursusinhoud primeert.

We focussen niet naïef op het uitbesteden van zinvol menselijk werk aan AI, maar net op hoe AI een hefboom kan zijn voor beter werk. Saai routinewerk proberen we wél uit te besteden natuurlijk.

  • Doelgroep: deze lezing heeft een versie voor secundair onderwijs en een voor hoger onderwijs.
  • Duur: 3u of 4u

AI voor talen

AI-openers voor taalleerkrachten & hun leerlingen: taalkrachtiger lesgeven, met AI als sidekick

In deze workshop verkennen taalleerkrachten – van Engels tot Frans en Nederlands – hoe AI hen kan ondersteunen bij het ontwerpen van lessen en lesmaterialen. Hoe kan je inzetten op meer differentiatie en meer feedback, maar misschien in minder tijd?

Daarnaast wordt gekeken hoe AI ook in de klas met leerlingen op een zinvolle manier ingezet kan worden.

Een praktische steekkaart vol tips en tools, gecombineerd met inspirerende voorbeelden uit de klaspraktijk, zorgen voor inspiratie waarmee leerkrachten meteen aan de slag kunnen om hun bestaande materialen (teksten, video’s ...) met behulp van AI krachtiger en effectiever in te zetten. Daarnaast is er bijzondere aandacht voor het 'omdenken' van klassieke taaltaken, zoals schrijfopdrachten, in tijden van AI: hoe kunnen we deze opdrachten zo ontwerpen dat ze leerlingen blijven uitdagen tot kritisch, creatief en authentiek taalgebruik?

Er wordt ook nagedacht over een helder kader voor het inzetten van AI in leerlingenopdrachten, zodat technologie en AI op een leerrijke en effectieve manier deel kan uitmaken van de taalles.

Een workshop voor wie nieuwsgierig is naar wat AI écht kan betekenen in de taalklas – praktisch, realistisch en met oog voor kansen, praktisch aan de slag gaan én kritische reflectie.

  • Doelgroep: taalleerkrachten secundair onderwijs
  • Duur: 3u

Valide evalueren in het AI-tijdperk: concreet aan de slag met AI-competenties en nieuwe opdrachtvormen

Vanuit de juiste AI-competenties leren we opdrachten concreet omdenken zodat ze klaar zijn voor het AI-tijdperk. We leren welke AI-competenties volgens onderzoek relevant zijn. Daarna gaan we hands-on aan de slag om nieuwe versies van onze opdrachten te ontwikkelen. We zorgen ervoor dat die zo valide en fraudeproof als mogelijk zijn. We versterken tegelijk onze AI-geletterdheid én die van onze studenten. We handelen vanuit onze leerdoelen zodat de omgedachte opdrachten passen binnen het curriculum.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs en lectoren hoger onderwijs
  • Duur: 2u of 3u

AI voor praktijkvakken

In deze workshop duiken we in de wereld van AI-toepassingen voor praktijkvakken, van houtbewerking tot haartooi, van plastische opvoeding tot muziek. Deze wordt gegeven door lectoren uit de graduaatsopleiding zij-instromers voor praktijkleerkrachten in het secundair onderwijs. Hij is dus uitgewerkt samen met de doelgroep zelf: praktijkleerkrachten.

We verkennen mogelijkheden voor procesevaluatie vanuit een sterke evidence-informed didactiek. We demonstreren én oefenen in hoe leerplandoelen en eigen leerdoelen vertaald kunnen worden naar concrete en bruikbare les- en evaluatiematerialen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en casussen gaan we samen aan de slag om die uit te werken naar een hoge didactische standaard en met oog voor eigenheid van de klasgroepen.

We introduceren nieuwe AI-tools die jou niet alleen ondersteunen bij het verfijnen en coachen van leerlingen, maar ook je eigen lespraktijk vanuit verschillende invalshoeken belichten. AI als een krachtig hulpmiddel om jouw praktijkvak te versterken!

  • Doelgroep: secundair onderwijs
  • Duur: 3u of 4u

AI & inclusie

Ontdek hoe artificiële intelligentie kansen kan creëren voor élke leerling. Deze interactieve workshop dompelt je onder in de wereld van AI vanuit een inclusieve bril. We laten zien hoe AI ingezet kan worden om onderwijs toegankelijker, rechtvaardiger én krachtiger te maken – voor zowel leerlingen als leerkrachten.

Verwacht geen droge theorie, maar hands-on werkvormen, tools en denkkaarten die je meteen kan toepassen in je klas, school of beleid. Voor wie? Leerkrachten, leerondersteuners, ICT-coördinatoren, beleidsondersteuners en iedereen die mee wil bouwen aan inclusief en toekomstgericht onderwijs.

  • Doelgroep: secundair onderwijs
  • Duur: 2u

Digitale inclusie / Er zit een coach in je device!

Hoe kun je met eenvoudige ingrepen je onderwijs inclusief ontwerpen?
Opbouw van deze sessie:
- Inclusie en toegankelijkheid: wat is dat?
We bepalen eerst verschillende behoeften binnen de inclusieve klasgroep (cognitief, auditief, visueel, neurodivers …).
- Inclusie en toegankelijkheid: hoe doe je dat (met technologie)?
Daarna bekijken we enkele functies die tegemoet komen aan enkele van die specifieke behoeften (bv. Insluitende lezer, Reflect, Office Lens …)
- Solve for one, extend to many
Uiteindelijk ‘reframen’ we de definitie van inclusie: ‘solve for one, extend to many’. We komen tot de conclusie dat diversiteit een bron van meerwaarde kan zijn – eerder dan een horde die moet worden genomen – wanneer dit ondersteund kan worden door technologie (bv. Editor, Reading Progress, Presenter Coach …).
Deelnemers kunnen meteen ook zelf zaken uittesten en de meerwaarde ervaren. Een mix van theorie en praktijk.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs en basisonderwijs
  • Duur: 1,5u

Interactieve visuele communicatie

In deze sessie bekijken we mogelijkheden van interactieve visuele communicatie a.d.h.v. enkele concrete voorbeelden. Deze zullen je vast inspireren om je leerinhoud op een andere manier aan te brengen.
Daarna zoomen we in op één specifieke toepassing: Genially. Je krijgt een crash course waarin de basisbeginselen gedemonstreerd worden.
Wedden dat je meteen aan de slag wil?

  • Doelgroep: leraren
  • Duur: 1,5u

Meer (digitale) interactie in je les

Via een interactief digitaal bord dat gedeeld is met je leerlingen, kun je iedereen betrekken in jouw les. Samen brainstormen, materiaal delen, poëzie schrijven, spelvormen toepassen … kan zo in elke live les op afstand of in een klas een meerwaarde zijn. Dit alles kan via één digitale tool: Mural (vergelijkbaar met Miro). Breng je laptop mee voor deze sessie, zodat je alles optimaal kunt meebeleven.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1u of 2u

Webinar: Meer (digitale) interactie in je les

Via een interactief digitaal bord dat gedeeld is met je leerlingen, kun je iedereen betrekken in jouw les. Samen brainstormen, materiaal delen, poëzie schrijven, spelvormen toepassen … kan zo in elke live les op afstand of in een klas een meerwaarde zijn. Dit alles kan via één digitale tool: Mural (vergelijkbaar met Miro). Breng je laptop mee voor deze sessie, zodat je alles optimaal kunt meebeleven.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1,5u

Het bos door de digitale bomen

Hoe kun je in het gigantisch aanbod van ICT-tools, platformen en toepassingen je weg vinden? Hoe zorg je ervoor dat alles geordend blijft? In deze workshop reiken we je een aantal hulplijnen. Je kunt meteen zelf aan de slag.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1u of 2u

Game based learning faciliteren met kleinere tools

Hoe kan je de motivatie van leerlingen hoog houden of verhogen?
Maak praktisch kennis met verschillende (gratis) kleine tools om gamification en game-based learning toe te passen in jouw les of lesfase.
In de workshop ervaar je zelf het effect van enkele tools en zie je enkele inspirerende voorbeelden.
Je kijkt achter de schermen van de ontworpen game based leeractiviteiten en analyseert het verloop van de ervaren werkvormen.
Tenslotte ga je zelf aan de slag met één of meerdere tools om met extra inspiratie, meer vaardigheid en vooral veel goesting naar huis te gaan.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 2u tot 3u

Blended learning

We starten met het helder zetten van de definitie en de kenmerken van blended leren. We onderzoeken een aantal concrete scenario's en gaan na of ze blended zijn of niet. Daarna maken we kennis met een aantal veelvoorkomende vormen van blended leren en zoeken we uit welke blend voor jouw vak het meest geschikt is.

Vervolgens zoomen we in op het ABC-model waarbinnen 6 soorten leeractiviteiten onderscheiden worden. Je gaat na hoe de verdeling van leeractiviteiten er momenteel uitziet voor jouw vak of lessenreeks. Vervolgens denk je na over de gewenste verdeling en verhouding tussen de verschillende soorten leeractiviteiten.

Eens dit in kaart is gebracht, ga je individueel aan de slag om jouw huidige lessenreeks om te vormen tot een doordacht blended traject waarbij fysieke lesmoment en online leermomenten (al dan niet in afstandsonderwijs) elkaar afwisselen, aanvullen én versterken. Je tekent een doordachte mix uit. We doen dat aan de hand van een online dashboard. In deze fase bouw je, letterlijk, je bestaande les(senreeks) om.

Je gaat naar huis met een zeer concreet en een sterk (visueel) plan.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 3u

Blended & flipped werken in de taalles, met AI als sidekick

Ontdek hoe je digitale én klassikale momenten naadloos combineert met EdTech- en AI-tools voor taallessen. Je leert concrete formats en werkvormen kennen, krijgt hands-on inspiratie, ervaart hoe AI- en EdTechtools meerwaarde kunnen bieden en ontwerpt zelf een lesflow die online en klassikaal werken versterkt.

We starten kort met de kern van blended & flipped learning: de ideale mix van synchroon en asynchroon, online en offline, zodat je leerlingen gemotiveerd blijven en hun taalvaardigheid effectief groeit. Daarna duik je in de tool-stations, waar je:
• kant-en-klare formats en inspiratiefiches om je op weg te zetten;
• slimme AI-toepassingen leert kennen om feedback en differentiatie te optimaliseren;
werkvormen leert kennen die passen bij jouw taalles.

Met je eigen leerdoel voor ogen stel je een complete lesflow samen, inclusief voorbereidend (digitaal) werk, AI-ondersteunde activiteiten en klassikale momenten die inzetten op taalvaardigheid. Aan het einde van de workshop neem je mee:
• ideeën voor je lessen;
• inspiratie om je (schrijf)opdrachten om te denken (ook AI-proof);
• praktische AI-en EdTech-tips;
Vraag je inspiratiesessie aan voor jouw vakgroep talen op school en verrijk je taallessen met concrete, direct inzetbare blended- en flipped-scenario’s!

  • Doelgroep: taalleerkrachten (Frans, Engels, Nederlands, Latijn, Duits, Spaans) secundair onderwijs
  • Duur: 3u

AI-opener - Meer doen met een kennisclip in je les

Van popcornmoment tot actief leren

"AI can give every student on the planet an artificially intelligent, but amazing, personal tutor, and every teacher on the planet an amazing, artificial intelligent teaching assistant." — Sal Khan, oprichter van Khan Academy

Als leerkracht wil je dat je leerlingen actief aan de slag gaan en de leerstof écht verwerken. AI biedt unieke kansen om dit te versterken, niet door je rol over te nemen, maar door bestaande lesmaterialen zoals video’s slimmer en effectiever in te zetten. AI daagt ons uit om anders naar opdrachten en lesactiviteiten te kijken en biedt tegelijk concrete mogelijkheden om de leerinspanning van leerlingen te vergroten.

Wanneer wij goed voorbereid voor de klas staan, hoort vooral de leerling hard te werken, toch? In deze lezing / workshop laat ik zien hoe AI je helpt dit te realiseren bij het inzetten van video en kennisclips in je les. AI kan ons ondersteunen in het inzetten op differentiatie, personalisatie en activerende werkvormen.

Ontdek hoe AI niet alleen je lespraktijk versterkt, maar ook leerlingen uitdaagt om dieper en actiever te leren – in de les!

  • Doelgroep: leerkrachten lager, secundair, hoger onderwijs
  • Duur: 1 of 1,5-2 uur (lezing of workshop)

AI in de les LO

In deze dynamische hands-on workshop laten we je zien hoe je AI op een inspirerende manier kunt inzetten in je lessen. We beginnen met een boeiend algemeen deel over het bewust en verantwoord gebruik van AI, waarna we samen praktisch aan de slag gaan.
Met behulp van AI creëren we lesplannen die aansluiten bij het leerplan en de specifieke kenmerken van jouw school en leerlingen (beginsituatie). Vanuit de leerplandoelen genereren we samen lesdoelen, evaluatiecriteria en leerinhouden.
Daarnaast hebben we oog voor een krachtige leeromgeving voor iedereen. Inclusive by design betekent dat we bewust alternatieven ontwerpen voor leerlingen die deels of niet kunnen deelnemen aan een LO-les met behulp van AI.
De sessie wordt verrijkt met inspirerende good practices (rubrics/ kijkwijzers/ periodeplannen).

  • Doelgroep: leraren
  • Duur: 2u

AI-openers voor lager onderwijs

Ontdek hoe artificiële intelligentie jouw werk als leerkracht lager onderwijs makkelijker én creatiever maakt. In deze hands-on nascholing leer je hoe je in een klik aangepast beeldmateriaal maakt, automatisch oefeningen genereert, AI-tutoren inzet voor extra oefenkansen, en aantrekkelijk lesmateriaal samenstelt. Geen voorkennis nodig: je krijgt meteen bruikbare tools en slimme tips waarmee je tijd wint en je leerlingen nóg beter bereikt. Echte "AI-openers" dus!

  • Doelgroep: leraren lager onderwijs
  • Duur: 2u of 3u (trajecten ook mogelijk op aanvraag)

EdTech & AI als B.O.O.S.T. voor je lespraktijk

Begeleid, Ondersteun, Organiseer, Stimuleer, Transformeer met AI en EdTech.

Twee inspirerende en hands-on sessies over het zinvol inzetten van artificiële intelligentie en educatieve technologie in het secundair onderwijs.

Digitale tools en artificiële intelligentie bieden vandaag krachtige kansen om ons onderwijs slimmer, efficiënter én betekenisvoller te maken. In dit tweedelig traject ontdekken deelnemers hoe ze AI en EdTech gericht kunnen inzetten om hun lespraktijk te versterken — met aandacht voor zowel de rol van de leerkracht als de actieve betrokkenheid van leerlingen.

We werken vanuit een heldere kapstok: een digitale B.O.O.S.T. voor je onderwijspraktijk:
Begeleid jezelf en je leerlingen
Ondersteun je lesvoorbereiding en klaswerking, én ook je leerlingen
Organiseer je leeromgeving en lesmaterialen met slimme tools
Stimuleer de interactie en betrokkenheid in je lessen
Transformeer je onderwijs stap voor stap

Sessie 1 – EdTech & AI als ondersteuning voor de leerkracht
Begeleid, Ondersteun & Organiseer
In deze sessie ligt de nadruk op AI en EdTech als ondersteuning van jouw lesontwerp en klasorganisatie. Je ontdekt hoe digitale tools je helpen om doelgericht en efficiënt te werken – zonder de regie los te laten.

We verkennen onder meer:
- Het verschil tussen een chatbot en een zoekbot, en hoe je beide zinvol inzet bij lesvoorbereiding en het ontwerpen van je lesmaterialen
- Hoe je tools, prompts, links en inspiratie systematisch kan verzamelen en organiseren (zoals via Symbaloo)
- EdTech-oplossingen die klasmanagement versterken, zoals (slimme) groepenmakers, interactieve timers, beloningssystemen en digitale routines

Je krijgt praktische voorbeelden en handige formats aangereikt en gaat meteen zelf aan de slag met je eigen lescontext.
Inclusief gedeelde Padlet vol tools, tips en reflecties

Sessie 2 – EdTech & AI als motor voor activerend leren
Stimuleer & Transformeer
In deze sessie verschuift de focus naar de leerling: hoe zet je AI en EdTech in om leerlingen actiever, zelfstandiger en creatiever te laten leren?

We verkennen onder meer:
- Tools die samenwerkend leren ondersteunen, zoals Padlet en Sandbox voor co-creatie, brainstorm of interactie
- Hoe je lesmateriaal verrijkt met interactieve elementen, zoals interactieve video’s (zoals EdPuzzle, Bookwidgets) en beelden waarin leerlingen actief klikken, kiezen en verkennen (Genially)

Je past dit meteen toe op eigen lesmateriaal of een bestaande opdracht en herwerkt die tot een dynamische, EdTech-verrijkte activiteit.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 2 halve dagen (timing in overleg)
  • Vorm: interactieve vorming met veel ruimte voor uitproberen, delen en herwerken
  • Inclusief: werkbundel, toolgids, gedeelde Padlet, praktijkgerichte ondersteuning

Lessen ontwerpen met EdHub-methode

De EdHub-methode heeft tot doel om bestaande lessen te analyseren en om te vormen zodat didactiek, ruimtegebruik en de integratie van educatieve technologie één geheel vormen. Deze workshop leert niet werken met ICT of met ICT-tools maar zet in op de samenhang van een uitgewerkt didactisch kader, inspirerend ruimtegebruik en laagdrempelige technologische aanpassingen om op die manier het leerproces en de leerwinst van leerlingen te optimaliseren.

Tijdens de workshop wordt gewerkt met een fysieke toolbox die bestaat uit een analyse- en ontwerpformulier, een handleiding en een kaartenset. Na het volgen van deze hands-on workshop ben je in staat om zelfstandig met deze methodiek verder aan de slag te gaan.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 4u

Hoe bouw ik mijn bestaande lessenreeks om tot een blended traject?

Een hands-on workshop waarin je de leeractiviteiten in jouw lessenreeks omvormt tot een traject waarin online en fysiek leren elkaar afwisselen en versterken, je leerlingen in interactie gaan met de leerstof, met elkaar en met jou als leraar en waarbij de lerenden een zekere mate van flexibiliteit aangeboden wordt.

We starten met “Wat is blended leren?” en “Wat is het niet?”. Daarna komen een aantal
vormen van blended leren aan bod en zoomen we in op het ABC-model. Vervolgens breng je de leeractiviteiten binnen je huidige lessenreeks in kaart en bouwen we jouw bestaande lessenreeks om tot een blended traject. Het eindresultaat is een sterk visueel beeld van jouw blended traject.

  • Doelgroep: directie, pedagogisch ondersteuners en leraren secundair onderwijs die structureel interactief afstandsonderwijs inbouwen (cfr. nieuwe wetgeving 1 september 2022)
  • Duur: 3 u

Formatief evalueren en feedback geven

Online webinar over formatief evalueren. Het webinar zet leraren aan om kritische te kijken en eigen feedback onder de loep te nemen. Je krijgt handige tips om feedback slim te organiseren.

Inhouden die in dit webinar aan bod komen:

  • Belang van evalueren
  • Summatief en formatief evalueren
  • Formatief evalueren en feedback geven
  • Feedback op verschillende niveaus
  • Diverse methodes om feedback te geven
  • Tips om het haalbaar te houden
  • Tools om feedback te geven: Google Forms en EdPuzzle

Herbekijk het webinar en download de powerpoint hier.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1u

De multimediatheorie als kennisbasis voor het inzetten van digitaal materiaal in de les

We werpen een blik op de veronderstellingen rond multimedia. Met enkele
concrete principes leer je hoe je op een duurzame manier multimedia kan
inzetten.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1,5u

Je (taal)les versterken en verrijken met interactief lesmateriaal

Hoe transformeer je je bestaande cursus en lesmateriaal tot interactieve content die leerlingen motiveert, activeert en actief laat (ver)werken?

We vertrekken vanuit je bestaande les(sen) en materialen. We kijken wat de mogelijkheden zijn om interactieve afbeeldingen, interactieve presentaties en video’s in te zetten in de les.

We kijken hoe we bestaande content, eigen (digitale) oefeningen en lesmaterialen kunnen samenbrengen in een leerpad of in een (kleine) escape room.

  • Doelgroep: (CLIL-) leerkrachten
  • Duur: 2u

Ontdek wat we van Howest en ED HUB voor jou als CLIL-leerkracht of CLIL-team kunnen betekenen.

We bieden - naast een masterclass voor beginnende CLIL-leerkrachten - ook andere workshops voor CLIL-leerkrachten aan.

Ontdek het aanbod op de CLIL masterclasses website. Ook met specifieke vragen rond CLIL kan je daar terecht.

  • Doelgroep: leraren (lager-) en secundair onderwijs
  • Duur: verschillende formats

Howest CLIL masterclasses: aanbod

Maak van je kleuterklas een krachtige taalleeromgeving

Taalstimulansen in de kleuterklas zijn een hefboom voor betere schoolkansen. Taal kan zorgen voor verwondering en plezier, taal kan verbinden, maar helaas is taal soms ook een enorme drempel. Hoe ga je daarmee om? Wat werkt?

Deze sessie biedt een combinatie van informatie en inspiratie.

  • Doelgroep: (zorg)leraren kleuteronderwijs
  • Duur: 2u

Of je nu een ervaren leraar bent die op zoek is naar vernieuwing, een taalleraar die deel wil uitmaken van een dynamisch CLIL-team, of een leraar in opleiding bent die droomt van een toekomst als CLIL-leerkracht, onze vorming biedt je alle tools en kennis die je nodig hebt om een effectieve CLIL-leerkracht te worden. Leer hoe je een taal impliciet kunt onderwijzen en verwerven, terwijl je een niet-taalvak geeft in het Frans, Engels of Duits en maak kennis met deze boeiende onderwijsvorm.

Ontdek de voordelen van CLIL voor zowel leerkrachten als leerlingen en hoe je deze innovatieve onderwijsvorm succesvol kunt implementeren binnen je school en team. Na vorming heb je alle tools en kennis in handen die nodig is om een je eigen CLIL-cursus vorm te geven en je lessen van de nodige taal- en inhoudelijke ondersteuning te voorzien. We kijken hoe we de werkdruk kunnen beperken en ontdekken hoe we effectieve CLIL-lessen kunnen geven.

Wil je met je team aan de slag of wil je als individuele leerkracht je verder in CLIL professionaliseren... in onze vormingen zit voor elk wat wils.

Ons aanbod voor (toekomstige) CLIL-leerkrachten en CLIL-scholen vind je op de onze website. Klik zeker eens door en neem contact op.

CLIL masterclasses @Howest

Begeleidingstraject voor de PLG/vakgroep CLIL (op maat van de CLIL-vakgroep) doorheen een schooljaar

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: begeleidingstraject

Howest CLIL masterclasses: aanbod

Taal out of the box

In deze workshop belichten we taal op een creatieve manier en leggen we de link met o.a. spelvormen, beweging, zintuigen en apps.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1u

‘Al spelend leer je meer’ – drama als didactisch middel in andere leerdomeinen (taal en wo tijd/geschiedenis)

‘En als uitsmijter mogen de leerlingen dan een toneeltje spelen’ staat er in de handleiding. Het is vaak het eerst wat geschrapt wordt. In deze workshop werken we net vanuit de sterkte van spelend leren zodat de leerstof echt beleefd wordt. Dus geen uitsmijter hier, maar de motor van de les. Hoe doe je dat? Waar let je op? Hoe begeleid je dit?

  • Doelgroep: leraren kleuter- en lager onderwijs
  • Duur: 1u

AI-openers voor taalleerkrachten & hun leerlingen: taalkrachtiger lesgeven, met AI als sidekick

"AI can give every student on the planet an artificially intelligent, but amazing, personal tutor, and every teacher on the planet an amazing, AI teaching assistant." – Salman Khan (Khan Academy)

Deze quote vat mooi samen waar deze workshop om draait. AI hoeft de leerkracht niet te vervangen en is - bij goed gebruik - ook geen wondermiddel zijn dat dagelijks uren werk bespaart. AI kan wel een waardevolle sidekick worden: een hulpmiddel en sparringpartner voor je les ontwerp, een brainstormpartner die je op weg helpt om leerlingen actiever, dieper en persoonlijker te laten leren tijdens de les.
Want... als de leerkracht goed voorbereid is, zijn het vooral de leerlingen die actief aan de slag gaan in de taalles, toch?!

In deze workshop verkennen taalleerkrachten – van Engels tot Frans en Nederlands – hoe AI hen kan ondersteunen bij het ontwerpen van lessen en lesmaterialen. Hoe kan je inzetten op meer differentiatie en meer feedback, maar misschien in minder tijd?
Daarnaast wordt gekeken hoe AI ook in de klas met leerlingen op een zinvolle manier ingezet kan worden.

Een praktische steekkaart vol tips en tools, gecombineerd met inspirerende voorbeelden uit de klaspraktijk, zorgen voor inspiratie waarmee leerkrachten meteen aan de slag kunnen om hun bestaande materialen (teksten, video’s ...) met behulp van AI krachtiger en effectiever in te zetten. Daarnaast is er bijzondere aandacht voor het 'omdenken' van klassieke taaltaken, zoals schrijfopdrachten, in tijden van AI: hoe kunnen we deze opdrachten zo ontwerpen dat ze leerlingen blijven uitdagen tot kritisch, creatief en authentiek taalgebruik?

Er wordt ook nagedacht over een helder kader voor het inzetten van AI in leerlingenopdrachten, zodat technologie en AI op een leerrijke en effectieve manier deel kan uitmaken van de taalles.

Een workshop voor wie nieuwsgierig is naar wat AI écht kan betekenen in de taalklas – praktisch, realistisch en met oog voor kansen, praktisch aan de slag gaan én kritische reflectie.

Na deze workshop kunnen deelnemers:
gerichter en efficiënter lesmateriaal zoeken, bijsturen en ontwerpen met behulp van AI;
AI op een zinvolle manier inzetten in de taalles, aangepast aan hun vak (Engels, Frans of Nederlands);
bestaande opdrachten en leermiddelen verrijken met AI om het leren van leerlingen te verdiepen;
schrijfopdrachten en andere taaltaken herdenken en herontwerpen zodat ze blijven uitdagen tot authentiek, creatief en kritisch taalgebruik;
kritisch reflecteren over de rol van AI in de klaspraktijk en hierover in gesprek gaan met collega’s en leerlingen;
een basiskader hanteren om AI op een transparante, verantwoorde en leerbevorderende manier te integreren in opdrachten voor leerlingen.

  • Doelgroep: OKAN- en (taal)leerkrachten secundair onderwijs
  • Duur: 2u, 3u, 2x3u of een traject van 3 halve dagen over het schooljaar (alles is mogelijk)

Preventief inzetten op (probleem)gedrag door peersupport.

Peer support is een methode van, voor en door jongeren; waar ze er zijn voor elkaar, zorgen voor elkaar, elkaar (onder)steunen en naar elkaar luisteren.

Jongeren geven in de eerste plaats de voorkeur aan het raadplegen van leeftijdsgenoten of mensen met vergelijkbare levensstijlen ('peers') wanneer ze met vragen en problemen zitten. Ze zoeken ondersteuning en hulp bij elkaar. Dit houdt in dat ze op gelijkwaardige basis samenwerken en elkaar helpen.

In deze workshop leer je om jongeren te benaderen vanuit hun sterktes en talenten en proberen we samen (probleem)gedrag de kiem in te smoren.

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs
  • Duur: 1,5u

Digitale inclusie. Er zit een coach in je device!

Hoe kun je met eenvoudige ingrepen je onderwijs inclusief ontwerpen? Je test in deze workshop meteen zelf zaken uit en ervaart zo de meerwaarde van inclusief onderwijs.

We bepalen eerst de verschillende behoeften binnen je inclusieve klasgroep (cognitief, auditief, visueel, neurodivers …). Daarna bekijken we enkele functies die tegemoet komen aan de specifieke behoeften van je leerlingen (bv. Insluitende lezer, Reflect, Office Lens …). Uiteindelijk ‘reframen’ we de definitie van inclusie: ‘solve for one, extend to many’. We komen tot de conclusie dat diversiteit een bron van meerwaarde kan zijn wanneer dit ondersteund kan worden door technologie (bv. Editor, Reading Progress, Presenter Coach …).

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs
  • Duur: 1,5u

Vital Schools: beweegvriendelijk lesgeven

Beweegvriendelijk lesgeven duurzaam implementeren? Hoe pak je dit aan? Drie jaar lang hebben we een tiental pilootscholen ondersteund bij het ontwikkelen van praktijkvoorbeelden betreffende beweegvriendelijk lesgeven. Tijdens deze doe-workshop delen we een selectie van praktijkvoorbeelden die meteen in het werkveld toe te passen zijn. Meer informatie over de verschillende soorten vormingen op vitalschools.be.

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs + directie
  • Duur: begeleidingstraject op maat van de school

Digital fitness

Jongeren en volwassenen zitten teveel neer per dag. Eén van de hoofdoorzaken is onze digitale wereld waarin we leven. Maar kunnen we ook deze digitale tools inzetten om juist wel te gaan bewegen? In deze workshop verkennen we mogelijks volgende tools: actionbound, makey makey fitness, Blazepods, VR-sportgames, plankpad app, ... We testen deze uit en als afsluit maken we onze eigen beweeggame.

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs, lectoren hoger onderwijs
  • Duur: 1,5u

Gezelschapsspellen in beweging

Gezelschapsspellen zijn boeiend en motiverend om te spelen, dus waarom niet deze spellen als basis gebruiken om te bewegen? Tijdens deze sessie krijgen de deelnemers waardevolle praktijkvoorbeelden waarbij jonge en 'oudere' kinderen extra gemotiveerd raken voor bewegingsvaardigheden via speldynamiek. Een doe-sessie met een lach!

  • Doelgroep: leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren secundair onderwijs en lectoren hoger onderwijs
  • Duur: 1,5u

Innovatieve sporten

Het sport- en bewegingslandschap in Vlaanderen is constant in verandering. Klassieke sporten krijgen steeds meer 'concurrentie' van nieuwe innovatieve sporten. Zijn deze sporten even waardevol om onze doelen in het bewegingsonderwijs te bereiken? Of kunnen we leerlingen nog meer motiveren via deze innovatieve sporten? Deze workshop kan heel praktisch aangeboden worden: verschillende innovaties (spikeball, pickleball, backyardgames, ...) kunnen op maat worden aangeboden. Daarnaast kan deze workshop ook een eerste stap zijn in het aanpassen van een curriculum van een vakgroep LO.

  • Doelgroep: leraren lager onderwijs en secundair onderwijs, lectoren hoger onderwijs
  • Duur: 1,5u

Kampvuurkoken

In deze boeiende workshop gaan we aan de slag met heel wat verschillende vaardigheden. Leerlingen of leraren leren hoe ze hout op een veilige manier kunnen hakken en vuur maken. In overleg kiezen we verschillende gerechten die we op het vuur kunnen klaarmaken. Alle materialen worden door ons voorzien in deze workshop.

  • Doelgroep: leraren lager onderwijs en secundair onderwijs, lectoren hoger onderwijs
  • Duur: 3u

Beeldende workshop: Van Verbeelding tot Beeld – Wat betekent werkgeluk voor jou?

Waar woorden tekortschieten, helpen beelden. Beelden helpen om grip te krijgen op datgene wat moeilijk te vatten is. Vandaag vloeit er heel wat inkt over werkgeluk. Maar wat betekent werkgeluk nu écht? Tijdens deze workshop leer je gebruikmaken van beeld en verbeelding om tot nieuw en dieper inzicht te komen. Je gaat aan de slag met creatieve materialen om expressie te geven aan wat werkgeluk voor jou betekent. Deze creërende workshop gaat uit van het principe: iedereen is creatief.

We nemen de tijd om vaart te minderen. Via beeld gaan we naar de kern van wat werkgeluk betekent en vinden we een gemeenschappelijke taal. Je gaat naar huis met nieuwe persoonlijke inzichten, zo ook jouw innerlijke kompas naar meer werkgeluk en hoe dit bijdraagt aan het gelukkig voor de klas staan. Wij zorgen voor een warme en positieve beleving, te beginnen met een koffie als warm verbindingsmoment.

Na de workshop ontvang je van ons een follow-up rapportage met enkele sfeerbeelden en de bevindingen toegepast op het Kompas van Werkgeluk. Deze bevindingen helpen het (toekomstige) welzijnsbeleid voor en door leerkrachten correct te oriënteren.

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs
  • Duur: 3u

Navigatie workshop: Van Haven tot Horizon - Hoe werkgeluk verankeren in jullie school?

Op je eigen eiland ken je alleen jouw eigen zand. Nieuwe horizonten ontdek je samen. Tijdens deze workshop ga je in dialoog over werkgeluk, welke pijlers hierbij belangrijk zijn, welk effect werkgeluk heeft en wat belangrijke geluksvaardigheden zijn.

Via creatieve technieken varen we de clichés voorbij en zoeken we het punt aan de horizon op. Samen vissen we uit welke acties nodig zijn om werkgeluk (nog) beter te verankeren in jouw school. Je stapt uit deze workshop met nieuwe, gezamenlijke inzichten; hoe verder koers te varen naar een gelukkig schoolklimaat. Wij zorgen voor een warme en positieve beleving, te beginnen met een koffie als warm verbindingsmoment.

Na de workshop ontvang je van ons een follow-up rapportage met enkele sfeerbeelden en het uitgestippelde actieplan. Deze bevindingen helpen het (toekomstige) welzijnsbeleid correct te implementeren.

  • Doelgroep: leraren lager- en secundair onderwijs
  • Duur: 3u

Swift shift

Swift-Shift helpt schoolteams om vlot te bewegen naar een ‘Future-fit’ onderwijs. Overwin de drempels rond onderwijsvernieuwing en word een duurzaam, zelfsturend team dat met energie, pedagogische tact, passie en gedrevenheid onderwijsuitdagingen aangaat. Het project zet in op drie dimensies:

  1. Future-fit teams: lerende teams die dynamisch, zelfsturend en veerkrachtig zijn.
  2. Future-fit onderwijs: future-fit onderwijs zorgt dat leerlingen situaties snel en goed begrijpen, mensen verstaan en passend kunnen handelen omdat ze voorstellingsvermogen en zelfvertrouwen hebben.
  3. Future-fit leiderschap: leiderschap dat zorgt voor de nodige samenhang.
  • Doelgroep: directie, pedagogische ondersteuners en leraren secundair onderwijs
  • Duur: begeleidingstraject

Communicatiekanalen op schoolniveau

In dit traject leer je hoe je de communicatiekanalen binnen je school / organisatie optimaliseert en visualiseert.

We gebruiken een communicatiemodel met 3 pijlers als handvat om je communicatiestromen in kaart te brengen en het werkterrein helder af te bakenen. Het is een handvat om je visie op het intern communicatiebeleid vorm te geven en te visualiseren.

  • Doelgroep: directie
  • Duur: begeleidingstraject

Professionaliseringsplan

In dit traject ondersteunen we jou in het uitschrijven van een sterk professionaliseringsbeleid waarin de beleidslijnen van de school en noden van de individuele leerkracht centraal staan, aan de hand van checklists, richtvragen en stappenplannen.

  • Doelgroep: directie
  • Duur: begeleidingstraject

Bevraging digitale lerarencompetentie

Wil je de leerkrachten 1ste graad die lesgeven over sleutelcompetentie 4 bevragen over hun professionaliseringsnoden? Neem deze forms dan bij de hand. Hierin werden de competenties in sleutelcompetentie 4 voor de leerlingen omgezet naar de competenties die de leerkrachten nodig hebben om dit voldoende krachtig te onderwijzen. Vanuit deze resultaten kan je in digisnap op zoek gaan naar specifieke nascholingen/sessies.

  • Doelgroep: leraren eerste graad secundair onderwijs
  • Duur: bevraging - karen.nys [at] howest.be (mail voor info)

eTwinning/mogelijkheden internationalisering

Mogelijkheden van het eTwinning platform voor leerkrachten secundair onderwijs + bijkomende mogelijkheden internationalisering.Een mix van theorie en praktijk.

  • Doelgroep: leraren basisonderwijs en secundair onderwijs
  • Duur: 1u

ONO - de tool voor het ontwikkelen van STEM-projecten

In deze workshop maken de leerkrachten kennis met de ONO tool ono.howest.be, die STEM-teams helpt bij het ontwerpen van STEM-projecten, maar evengoed leerkrachten van andere disciplines ondersteunt om samen projecten te ontwikkelen die gekoppeld zijn aan transversale doelen (zoals sleutelcompetentie 13). Er wordt in deze sessie ook informatie gegeven over STEAM Your Portfolio, het gloednieuwe professionaliseringssysteem voor STEM-leerkrachten basisonderwijs en secundair onderwijs.

  • Doelgroep: leraren secundair onderwijs
  • Duur: 1u

Aan de slag met duurzaamheid in je klas

In deze workshop verhelderen we het begrip duurzaamheid. We voorzien daarbij een mini-masterclass rond de kerncompetenties duurzaamheid met focus op systeemdenken & partnerschappen.

  • Doelgroep: leraren basisonderwijs
  • Duur: 1u

Playful learning: ‘loose parts play’

De meerwaarde, het belang van loose parts play in de kleuterklas wordt in deze workshop via sensopathisch spel ervaren via de lichtbak. Tijdens deze sessie krijgt de leerkracht concrete handvaten om hier verder mee aan de slag binnen elke thema, tijdens elk seizoen...

  • Doelgroep: leraren kleuteronderwijs
  • Duur: 1u

Actief musiceren in de lagere school

We verkennen de mogelijkheden van musiceren, improviseren en componeren in enkele concrete oefeningen voor de lagere school.

  • Doelgroep: leraren lager onderwijs
  • Duur: 1u

EDIT

Verschillende leergebieden met elkaar verbinden, levert zeker een bijdrage aan kwaliteitsvol onderwijs. Kinderen zien het verband tussen leerinhoud en ook de leerkracht ervaart heel veel vrijheid. Het uitwerken van een project is, desondanks de vele voordelen, niet evident. De toolkit ‘EDIT’ wil hiertoe antwoorden bieden. We vertrekken vanuit het onderwerp ‘voeding’ om de werking van de toolkit toe te lichten. Het onderzoek is nog lopende, dus feedback wordt heel erg gewaardeerd.

  • Doelgroep: leraren lager onderwijs
  • Duur: 1u