Overslaan en naar de inhoud gaan

Word een gepassioneerd reisorganisator

Doe je niets liever dan in je vrije tijd reizen uitstippelen, voor jezelf, familie en vrienden? Of ben je aan de slag als beginnend reisagent, maar mis je een degelijke basiskennis? In beide gevallen is de microdegree Reisorganisatie - een lessenpakket uit onze bacheloropleiding Toerisme & Recreatiemanagement - iets voor jou!

Droom je van een job in de reissector?

Onze microdegree Reisorganisatie is je ideale toegangsticket tot de reissector. Met deze crash course bieden we je een degelijke basiskennis aan: je leert hoe de toeristische sector werkt en leert alles over de drie toeristische bouwstenen: bestemmingen, logies en transport.

Daarnaast word je ondergedompeld in vaktechnieken om unieke reisprogramma’s te ontwerpen voor verschillende doelgroepen. Na deze opleiding ben je helemaal klaar voor je eerste job als reisagent

Ben je al aan de slag in de reissector?

Ben je aan het werk als reisagent, maar heb je geen vooropleiding toerisme genoten? Dat kan perfect, want de reissector is bijzonder gastvrij voor enthousiaste reizigers die van aanpakken weten. Tegelijk mis je ongetwijfeld een degelijke basiskennis toerisme. Deze crash course zal je helpen om je sneller in te werken in je nieuwe job. Dat is uiteraard ook interessant voor je werkgever. Goed om weten: je kan ook kiezen voor een selectie uit het vakkenpakket, in functie van jouw noden.

Deze opleiding bevat geen stage, geen eindwerk en geen verplichte groepsuitstappen. Na afloop krijg je wél een officieel attest én creditbewijzen om je competenties te staven.

Reiskoffer staat klaar

Algemeen

Deze microdegree is ideaal voor iedereen die gebeten is door de reismicrobe en klaar is om van zijn passie zijn beroep te maken. Een diploma hoger onderwijs hoeft niet, maar goede studie- en planningsvaardigheden zijn een pluspunt.

Semester 1

  • Basiskennis toerisme (3 SP)
  • Bestemmingen (6 SP)
  • Toeristisch transport (3SP)
  • Toeristische wetgeving (3 SP)

Semester 2

  • Logies (3 SP)
  • Reisorganisatie (6 SP)
  • Reisorganisatie en verkoop (6 SP)

Datum en locatie

Er zijn verschillende instapmomenten mogelijk tussen september en maart. De opleiding wordt georganiseerd via afstandsonderwijs. zeldzame momenten on campus vinden plaats in The Penta in Kortrijk.

Duurtijd

Deze opleiding duurt een jaar, maar spreiding over twee jaar is ook mogelijk. We bekijken graag samen met jou de mogelijkheden tijdens een intakegesprek.

Aantal studiepunten

Deze opleiding bestaat uit 30 studiepunten.

Kostprijs

De kostprijs van deze opleiding in 2024 bedraagt €702.

Steun­maatregelen

Vlaams opleidingsverlof

Wil je als werknemer je opleiding combineren met je job? Dan heb je misschien recht op Vlaams Opleidingsverlof. Ontdek hieronder alle informatie en de voorwaarden.

Lees meer

KMO-portefeuille

De kmo-portefeuille is een maatregel waardoor ondernemers financiële steun krijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren. Howest is een erkende opleidingsverstrekker, waardoor het zou kunnen dat jouw opleiding in aanmerking komt voor deze maatregel.

Lees meer

Opleidingscheques

Wil je een opleiding volgen om jouw positie op de arbeidsmarkt te versterken? Misschien hebt je recht op een opleidingscheque, waarmee je een deel van die opleiding kan betalen. Zelf betaal je maar de helft van de opleidingscheque, de Vlaamse overheid betaalt de andere helft.

Lees meer

Inschrijven

Je inschrijving afronden voor het academiejaar 2024-2025 kan vanaf 1 juli 2024 op de infodagen op de campus, online en elke werkdag op afspraak in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding doorgaat. Je inschrijving verloopt online via de online registratie.

Welke documenten hou je klaar?

  • Tijdens de online registratie wordt een kopie van je ID gevraagd (voor en achterkant).
  • Je zal ook een kopie van je diploma hoger onderwijs moeten uploaden.

Online inschrijven

Na je registratie

  • Na het voltooien van de online registratie ontvang je een mail met alle informatie nodig om je inschrijving te vervolledigen.
  • Je dossier wordt eerst verwerkt en gecontroleerd door Howest. Pas daarna worden je contract en de vraag tot betaling van het studiegeld en extra studiekost elektronisch bezorgd.
Ontmoet
Howest Academy

Ontmoet Howest Academy

Troeven van de opleiding

Link met de bedrijfswereld

Tijdens een opleiding aan Howest Academy ga je aan de slag met cases en uitdagingen uit jouw werkveld. Het docententeam van Howest wordt bovendien aangevuld met toonaangevende gastsprekers en experten ter zake. Op die manier garanderen we je een praktische vertaling van de aangeboden leerinhoud.

Straffe docenten

Als je kiest voor een opleiding aan Howest Academy, dan kies je voor kwaliteit. Onze docenten zijn niet alleen inhoudelijke experten in hun domein, ze zijn ook didactisch sterk om de lesinhoud te vertalen naar haalbare leerervaringen. Op die manier kan jij je vooropgestelde doelstellingen halen in combinatie met je werk en je gezin.

Altijd up-to-date

Deze opleiding speelt niet alleen in op de actuele veranderingen, ze is ook een stapje voor door de link met het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek dat aan Howest wordt gevoerd.

Officieel diploma van de hogeschool

Je ontvangt een officieel erkend diploma van de Hogeschool West-Vlaanderen, dat je helpt om een duurzame loopbaan uit te stippelen.

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je een specifieke vraag over deze opleiding? Neem gerust contact met ons op.

Vicky Van Den Heede

Het doorlopen van de volledige online registratie impliceert dat je definitief bent ingeschreven en je je engageert tot het betalen van het inschrijvingsgeld. Na de behandeling van jouw dossier ontvang je per mail een factuur voor betaling van het inschrijvingsgeld.

De meeste vervolgopleidingen (zoals postgraduaten, micro degrees en navormingen) komen niet in aanmerking voor het studiebeurstarief. Beurstarieven zijn voorbehouden voor studenten met een diplomacontract in het reguliere opleidingsaanbod (graduaten en bachelors). Check wel de andere mogelijkheden van de Vlaamse overheid zoals Vlaams Opleidingsverlof, KMO-portefeuille en opleidingscheques.

Ja, dat is mogelijk. Stuur uw rekeningnummer en factuurgegevens naar howestacademy [at] howest.be. De terugbetaling van het oorspronkelijk betaalde inschrijvingsgeld zal pas gebeuren na registratie van de betaling met de KMO-wallet. U heeft dus tijdelijk een dubbele betaling uitstaan.

Als je opleiding gedeeltelijk of volledig gefinancierd wordt met financiële steun (KMO, Vlaams vormingsverlof, Vlaamse schooltoelage, Vlaamse opleidingscheques), is het belangrijk om de voorwaarden van het financiële steunprogramma met betrekking tot de aanwezigheidsplicht na te kijken. Studenten zijn verantwoordelijk voor de formele registratie van hun aanwezigheid door de docenten.

De coördinator van je cursus zal aangeven welk platform gebruikt zal worden voor kortlopende cursussen. Voor langlopende opleidingen staat je cursusmateriaal op leho.howest.be. Je kunt inloggen met de gegevens die je na inschrijving hebt ontvangen van de centrale studentenadministratie.

Stuur een e-mail naar howestacademy [at] howest.be en je krijgt snel antwoord.

Voor kortlopende postgraduaatopleidingen is directe inschrijving via de webpagina definitief en bindend. Voor diploma- en kredietopleidingen zoals bachelor-, associate- en micrograduaten is voorinschrijving niet bindend, maar het verzekert je wel van een plaats in het programma.

  • Voor een graduaats diploma:
    Je bent officieel ingeschreven als je je online voorinschrijving hebt voltooid en digitaal hebt ondertekend. Na verwerking en goedkeuring van je online inschrijving door de registrar ontvang je inloggegevens en een factuur voor de betaling van het inschrijfgeld.
  • Voor microdegrees:
    Je bent officieel ingeschreven nadat je vooraanmelding is verwerkt door de studentenadministrateur en nadat je je opleidingscontract hebt ondertekend. Dit kan handmatig of digitaal via het digitale leerplatform: https://leho.howest.be/ (snelkoppeling onderaan -> ibamaflex -> belangrijke informatie).

Betaling van het inschrijfgeld dient te geschieden uiterlijk 1 oktober of - indien de cursus op een ander tijdstip start - binnen 15 dagen na inschrijving. Voor betalingen per factuur geldt de uiterste betaaldatum vermeld op de factuur. Alleen in uitzonderlijke gevallen is betaling in termijnen toegestaan en alleen als er een termijnregeling is ingediend en akkoord bevonden door de financieel medewerker van Howest. Neem contact met ons op via howestacademy [at] howest.be (howestacademy[at]howest[dot]be) voor meer informatie.

Ben je ingeschreven voor een bachelor-na-bachelor, een postgraduaat, een micro degree en/of een navorming? Dan kom je niet in aanmerking voor financiële ondersteuning in je studiekosten.

Heb je hier toch vragen rond? Neem contact op met de sociale dienst van Stuvo