Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

TESTEREP

Hoe evolueerde het Vlaamse kustlandschap de afgelopen 5000 jaar op zee en op land? Dat is de hoofdvraag die onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel, KU Leuven, Howest en VLIZ willen beantwoorden in het zopas gestarte project ‘Testerep.’

MJP Blended HV

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat digitale communicatiemiddelen - al dan niet in combinatie met face-to-face-contact - een meerwaarde kunnen hebben voor iedereen in contact met dienst-, hulp- en zorgverleners. 

Be-Mobile

Onderzoeksgroep MCT/STAR lab van Howest zal in onderaanneming van Be-Mobile instaan voor het onderzoeken en ontwikkelen van mogelijke Android en iOS smartphone applicaties gericht op het ergonomisch gebruik door voetgangers en fietsers (actieve weggebruikers).                    

EdHubAI

Dit onderzoek bewandelt twee sporen die gerelateerd zijn aan Artificiële Intelligentie (AI): het interpreteren van resultaten om zo leerlingen beter/individueler te begeleiden én het onderzoeken van welke AI-toepassingen interessant kunnen zijn voor het onderwijs.                

SPACE 2

Zijn AI-modellen in staat om realistische conversaties te voeren met mensen en complexe taken uit te voeren (zich gedragen als persona, bv cliënt bij psycholoog)? En hoe kunnen we de generatie AI-tools combineren om een geloofwaardige embodied conversational agent te creëren?    

Vertiports

Dronetransport is en blijft van de belangrijkste toepassingen door het logistiek potentieel, de kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid en inzetbaarheid voor risicovolle taken. Met Vertiports wordt West-Vlaanderen voorbereid op de evolutie naar onbemand luchtverkeer.           O

Manuf Excellence

Om effectief te verbeteren, moeten bedrijven hun situatie kunnen inschatten en de juiste technologieën kunnen selecteren. Beide aspecten blijken niet evident voor kmo's. Dit project beoogt de uitbouw van een onderzoeksinfrastructuur om demonstraties/validaties te kunnen opzetten.

GalvanEyez Infra

Het creëren van digitale content (marketingcampagnes, websites, apps en VR/AR-applicaties) vereist een grondig begrip van de ervaringen en reacties van de eindgebruiker. Traditionele methoden zoals surveys geven waardevolle inzichten, maar missen vaak de onbewuste reacties.      

Care4XR

Tijdens SIOPA (Smart Immersive Occupational Performance Assessment) worden virtual reality-applicaties ontwikkeld voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel en visuele moeilijkheden.                                                                                          

Blue Balance

Het Blue BALANCE project wil draagvlak creëren onder burgers en toeristen voor duurzame economische activiteiten langs de kust (o.a. kustbescherming, blauwe voeding, hernieuwbare energie, havens en toerisme).