‘Upscaling Health Tech labs for Accelerating Innovations’ beoogt de uitbouw van de kennisboulevard digital health vanuit Brugge. De vele digitale technologieën (MHealth, XR, AI big data,...) vinden immers hun weg nog niet altijd naar de klant en de zorgprofessional.
Het project beoogt de oprichting en uitbouw van het Digital Health Lab in West-Vlaanderen, met als hoofdthema digitale preventieve gezondheid.
De gezondheidszorg in België staat onder druk door de toenemende vergrijzing. Daarnaast zijn er ook een aantal limieten aan wat bereikt kan worden met standaard therapie. Het gebruik van Extended Reality, zoals Virtual, Augmented, of Mixed Reality, kan hier mogelijk een meerwaard
Howest en Sport Vlaanderen hebben vanuit de Sportinnovatiecampus expertise opgebouwd in de niche ‘exergames’ of ‘interactieve beweeggames’. Vanuit deze samenwerking richten we samen een ruimte in voor onderzoek, opleiding en dienstverlening rond dit thema.
Howest wil een voorbeeldfunctie opnemen als werkgever met oog voor gezondheid, en dit ook uitstralen naar het werkveld en partners, vandaar Healthy Howest.
In dit project onderzoeken we hoe het mogelijk wordt om een virtueel beweegplatform te ontwikkelen waar bewegingen ‘echt’ worden aangevoeld in real-time. Er is namelijk een hoge drop-out om, na de opstart met een coach, een beweegprogramma alleen of op afstand te volgen.
Quindo is een broeinest waar Kortrijkse jongeren de tools krijgen om crossmediale vaardigheden aan te leren en aan te scherpen. Het is een plaats waar ze onder begeleiding content kunnen produceren en presenteren op een online platform, waarvan streaming radio de kern vormt.
Het project WoordSmid gaat op zoek naar oplossingen voor het dalende leesplezier en tanende leesvaardigheid binnen én buiten het onderwijs. In dit praktijkwetenschappelijk onderzoek bundelen de Mind- and Makerspace (MaM) en onderzoeksgroep School of Education hun krachten.
September 2022 betekende de start van het praktijkgericht onderzoek 'Kapitein Werkgeluk', met focus op het bevorderen van Werkgeluk bij (startende) leerkrachten en scholen secundair onderwijs.
Dit project wil 'Oral Literature for Development' (OL4D) als een nieuwe denkrichting introduceren, gebaseerd op de overtuiging dat cultuur en creativiteit centraal staan in de ontwikkeling van alle mensen.