header--person header--title

Bachelor Digital Arts and Entertainment (DAE)

Bachelor Digital Arts and Entertainment (DAE)

Droom je in 2D of 3D van werelden die nog niet bestaan? Ben je creatief, vindingrijk en ambitieus, en bovenal gepassioneerd door games, films en special effects? Wil je ongeziene dingen realiseren met state of the arttechnologie en -software? Dan is de bachelor Digital Arts and Entertainment je op het lijf geprogrammeerd.

De bachelor Digital Arts and Entertainment behoort internationaal tot de absolute top. DAE heeft een sterke internationale focus en wordt als gevolg hiervan zowel in het Nederlands als in het Engels gegeven.

Wie kiest voor DAE, kiest voor een internationaal gerespecteerde opleiding die je helemaal klaarstoomt voor de wonderlijke maar al even uitdagende wereld van games en film.  Om het even welke keuze je maakt wordt je binnen DAE altijd opgeleid tot een “technical artist”, dewelke een mix is tussen technische en grafische competenties met een sterke productiefocus.

Het programma van de online infodag DAE is te vinden op de DAE website. Het concept van deze online infodag is dat je eerst via de DAE Website de introductie filmpjes per major bekijkt en daarna de inhoud van de major van jouw keuze bekijkt door op deze link te klikken. De live stream is de rode draad doorheen deze infodag. Heb je na alles wat je gehoord, gezien en gelezen hebt nog vragen, dan kun je via onderstaande chat kanalen rechtstreeks met de juiste mensen in gesprek gaan.

Brochure downloaden Brochure aanvragen Opleidingswebsite

Een vraag over de opleiding?

DAE General

DAE leidt “Technical Artist” profielen op voor de internationale entertainment industrie. Heb je na het beluisteren en bekijken van alle Majorspecifieke informatie nog algemene vragen over DAE, dan helpen we je hier graag verder.

Stuur e-mail

DAE Global

Ben jij een internationale student die zich wenst in te schrijven voor DAE? Of ben je een Belgische student nieuwsgierig naar wat de global community precies voor jou kan betekenen? Onze DAE community managers beantwoorden met plezier al jouw vragen!

Stuur e-mail

DAE Study Track Counseling

Heb je vragen met betrekking tot je inschrijving? Overweeg je een individueel opleidingstraject waarbij je de opleiding over een extra jaar kan spreiden? Wij helpen jou graag verder!

Stuur e-mail

Sound Design

De nieuwe DAE-major Sound Design belicht alle aspecten van het voorzien van hedendaagse games en films van professionele audio.

Stuur e-mail

3D Animation

In deze nieuwe major word je ondergedompeld in het magische universum van animatiefilm. 
Dit curriculum omvat de algemene vaardigheden van een 3D artiest gespecialiseerd in 3D animatie.

Stuur e-mail

Visual Effects

In de Visual Effects major leer je grondig alle facetten van de 3D pipeline. Je ontwikkelt een sterke technische basis met een focus op compositing en simulaties.

Stuur e-mail

Game Graphics Production

Wordt één van de beste 3D artiesten in de games industrie. Specialiseer jezelf in het maken van individuele 3D assets en characters of wordt de technische sleutelfiguur van het art team.

Stuur e-mail

Independent Game Production

Independent game production geeft ondernemende mensen de belangrijkst artistieke en technische skill om hun visie te vertalen van idee tot game.

Stuur e-mail

Game Development

Als een DAE Game Developer heb je alle vaardigheden om als developer te werken aan games of zelfs een game engines in de industrie. Met een set van artistieke en technische vaardigheden geef je jezelf een gegeerd profiel.

Stuur e-mail

Ben je al overtuigd van je studiekeuze? Nu inschrijven

De opleiding in beeld

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Graag geven we je een sneakpreview van wat je te wachten staat.

Campus Kortrijk Weide - The Level

The Level beschikt over een ruime greenkey studio, hightech motion capture systeem, VR/AR-lab, kenniscentrum, enzovoort. Het tot de verbeelding sprekende interieur vormt de kers op de taart. De campus ligt bovendien op een boogscheut van het station én vlak bij het centrum van Kortrijk. Kortom, dit is in alle opzichten de ideale locatie.

Contactgegevens:

Botenkopersstraat 2, 8500 Kortrijk
+32 56 23 43 60
the.level@howest.be
Meer info en routeplan

Veelgestelde vragen over de opleiding

Welk secundair diploma is de beste voorbereiding op een bachelor Digital Arts and Entertainment?

Er bestaat helaas geen secundair programma dat naadloos aansluit op Digital Arts and Entertainment (DAE). Als je in het middelbaar echter voldoende inzicht hebt verworven in wiskunde of andere relevante inhoud (bv. een stevige basis programmeren voor de majors Game Development, Sound Design of Independent Game Production, tekenen en kunstgeschiedenis voor de major Game Graphics Production of 3D Animation) zal je gemakkelijker je weg vinden binnen een aantal modules uit het eerste jaar. 

Wat zijn de toelatingsvoorwaarden van Digital Arts and Entertainment?

Met een Vlaams diploma secundair onderwijs of HBO5 kan je aan deze opleiding beginnen. Is dat niet het geval, dan kan je alsnog inschrijven als je aan volgende voorwaarden voldoet:  

  • Je behaalde een certificaat van algemene en beroepsvorming.
  • Ben je ouder dan 21 jaar? Dan kan je een toelatingsprocedure opstarten. 

Voor internationale studenten en studenten met andere diploma’s dan hierboven vermeld

Kan ik Digital Arts and Entertainment combineren met werken?

Hoewel de algemene consensus eerder naar “nee” neigt, is dit niet geheel onmogelijk, op voorwaarde dat je kiest voor een individueel traject (4 jaar of langer) en niet meer dan een parttimejob verricht. De modules “groepsproject“ en “stage” uit het laatste jaar zijn helaas niet verenigbaar met een job tijdens de kantooruren, aangezien je aanwezigheid verplicht is op school of op de stageplaats.

Kan de opleiding DAE vanop afstand gevolgd worden?

We zullen het komend academiejaar streven om meer online elementen  op te nemen in onze manier van lesgeven. Recente ervaring leert ons dat die een goede aanvulling kunnen zijn op de klassieke manier van lesgeven.
Fysieke lessen blijven echter de norm, de opleiding kan dus niet louter vanop afstand gevolgd worden.

Moet ik over bepaalde tekenvaardigheden beschikken om te kunnen slagen voor de artistieke majors?

Voorkennis is in principe niet vereist. De kunstvakken starten op basisniveau, maar het tempo en de complexiteit nemen snel toe. Als je voorkeur naar een van de artistieke majors gaat, is het daarom wel aangeraden om rudimentaire tekenvaardigheden te hebben.  

Kan je als houder van een diploma DAE rekenen op werkgelegenheid?

Ongeveer 80% van onze studenten vindt een job binnen de 2 maand na afstuderen. 60% kan aan de slag in België, de rest verlegt haar grenzen naar het buitenland. We komen tot de vaststelling dat 2 jaar na afstudeerdatum, ongeveer 60% van de alumni in het buitenland tewerkgesteld zijn.

Hoeveel bedraagt de studiekost?

Voor een berekening van de studiekost kan je terecht op deze link of via de wegwijzer.

Kom ik in aanmerking voor een studiebeurs?

Om uit te maken of je in aanmerking komt voor een studiebeurs kan je terecht op www.studietoelagen.be.

Daarnaast kan je contact opnemen met een medewerker van STUVO. Die kan je begeleiden doorheen het aanvraagproces of in sommige situaties een alternatieve manier van financiering voorzien. 

Meer informatie

Wanneer vinden de examens plaats?

Er zijn 3 examenperiodes doorheen het academiejaar: 

  • In januari voor de modules uit het eerste semester. 
  • In juni voor de modules uit het tweede semester. 
  • In augustus voor herexamens uit het eerste en tweede semester. 
Hoe ziet een academische kalender eruit?

Een voorbeeld van een academische kalender vind je via deze link.

Kan ik op kot op de campus?

Howest heeft in Kortrijk onlangs een vestiging geopend met studentenkoten: The Wing. Deze faciliteiten vind je in de Vercruysselaan. Daarnaast vind je in de buurt van de campus nog heel wat andere opties om op kot te gaan.

Meer informatie

 

Welke softwarepakketten worden gebruikt binnen het studieprogramma?

Afhankelijk van de gekozen major zal je inzicht verwerven in de meest gangbare 3D- of programmeersoftwarepakketten. Een gedetailleerd vind je in de sectie “Course overview” op de website. Voor elke module worden de gebruikte lesmaterialen er uitvoerig beschreven.

Wat zijn de hardwarevereisten? 

De meeste lessen vereisen een performante gaminglaptop of werkstation. De huidige hardwarevereisten zijn: 

  • CPU: 8e of 9e generatie Intel core i5 of AMD Ryzen equivalent 
  • GPU: RTX2060 of hoger 
  • GEHEUGEN: 16GB DD4 RAM 
  • OPSLAG: 1TB HDD (SSD voor opstartpartitie is aangeraden) 
  • BEELDSCHERM: 15” FHD (1080p) 

Een laptop met gelijkaardige specificaties kost normaal €1.000 à € 1.500. Dankzij een partnerovereenkomst kan je je toestel via Howest aankopen aan een competitieve prijs. Hierbij is een servicecontract van 3 jaar inbegrepen. 

Meer informatie

Koop je toestel geen jaar op voorhand. Prijzen dalen immers en nieuwe technologie wordt regelmatig geïntroduceerd. Maar wacht ook niet tot het laatste moment om je toestel te bestellen. Zorg ervoor dat je volledig uitgerust bent voor de start van het academiejaar. 

Voor een aantal vakken heb je een tekentablet nodig. We raden een Wacom Intuos Pro (Medium) aan voor artists en de Small-versie voor ontwikkelaars. Deze tekentablets kosten respectievelijk ongeveer € 250 en € 100 en kan je ook via Howest aankopen.

Komen er nog kosten bij bovenop de aankoop van een laptop en tablet?

Al het cursusmateriaal zit in de inschrijvingskost. Afhankelijk van de gekozen major komen er nog enkele kleinere kosten bij, zoals voor de aankoop van een boek, tekenmateriaal, bedrijfsbezoek, etc. 

Welke computertaal leer ik binnen Digital Arts and Entertainment?

Dat is afhankelijk van de gekozen major. 

  • Studenten Game Development en Sound Design krijgen vooral C++ te zien. 
  • Binnen Independent Game Production is C# de meest gebruikte programmeertaal. 
  • Studenten binnen Game Graphics Production of Visual Effects leren scripts schrijven in Processing (JAVA), Python en andere relevante scripttalen. 
Kan ik inschrijven voor het Engelse of Nederlandstalige programma?

Heb je een Vlaams diploma TSO, ASO of BSO? Dan je je zowel voor het Nederlandstalige als Engelstalige programma inschrijven. Heb je een BSO-diploma of een diploma van een andere Belgische onderwijsinstelling? Dan moet je een bewijs van minimumbeheersing CEFR level B2 (of equivalent) in de Engelse taal kunnen voorleggen om toegelaten te worden tot het Engelstalige curriculum. 

(Internationale) studenten die in de laatste situatie verkeren, kunnen een overzicht van de gelijkgestelde certificaten raadplegen.

Kan ik inschrijven na de start van het academiejaar?

Hoewel je je in principe op elk moment van het academiejaar kan inschrijven, raden we sterk aan om je niet later dan drie weken na de start van het academiejaar in te schrijven. Door het hoge tempo waaraan je nieuwe lesinhoud aanleert, is het nagenoeg onmogelijk om de inhaalbeweging te maken en gelijktijdig de lopende lessen bij te wonen. 

Starten in het tweede semester is absoluut niet aanbevolen. Voor de meeste lesinhoud uit het tweede semester heb je immers voorkennis van modules uit het eerste semester nodig. 

Ik beschik over minder dan 60 studiepunten. Kan ik toch inschrijven?

Je kan inschrijven voor het totale aantal studiepunten waarover je nog beschikt. Studiekrediet bijkopen is niet mogelijk.

Kan ik overschakelen van het Nederlandstalige naar het Engelstalige programma?

Ja. Als je aan de voorwaarden voldoet, kan je in een later stadium overschakelen van het Nederlandstalige naar het Engelstalige programma (of omgekeerd). 

Kan ik gedeeltelijk inschrijven (in plaats van het modeltraject van 60 studiepunten)?

Ja. Er zijn verschillende formules. Je kan een extra jaar inlassen om de werklast te spreiden of je kan kiezen voor een creditcontract en je programma à la carte samenstellen (rekening houdend met de volgtijdelijkheid). 

Kies je voor een creditcontract, dan kan je je weliswaar niet inschrijven voor de modules uit het laatste jaar (stage, eindwerk, groepsproject). 

Ik heb al een deel van de inhoud van deze bachelor gezien in een andere opleiding hoger onderwijs. Kom ik in aanmerking voor een vrijstelling?

Als de inhoud van je vooropleiding voldoende overlapt met de inhoud van een of meerdere DAE-modules, kan je een vrijstelling aanvragen. Je kan de procedure opstarten tot 15 dagen na de start van het academiejaar, of 15 dagen na je inschrijvingsdatum als je later gestart bent. 

Om een vrijstelling aan te vragen, stuur je een mail naar trajectbegeleidingdae@howest.be en vermeld je de module waarvoor je denkt in aanmerking te komen voor een vrijstelling. Bezorg tevens een overzicht van de relevante modules uit je vooropleiding, alsook een puntenoverzicht of creditbewijs. 

Een trajectbegeleider van de opleiding zal je aanvraag verwerken en zijn beslissing kort daarna doorsturen. Als je na de start van het academiejaar een vrijstelling aanvraagt, is het verstandig om de lessen te blijven volgen in afwachting van de beslissing. 

Kan ik een masterdiploma behalen binnen Digital Arts and Entertainment?

Helaas zijn er momenteel geen mogelijkheden voor het behalen van een masterdiploma. 

Kan ik de school bezoeken zodat ik makkelijker kan beslissen of Digital Arts and Entertainment de juiste opleiding voor mij is?

Absoluut, je bent welkom op onze infodagen. Elke major voorziet een korte presentatie gevolgd door een vragenronde. De medewerkers van de opleiding staan je bovendien graag te woord voor eventuele andere vragen die niet gerelateerd zijn aan een bepaalde major. 

COVID-19 UPDATE: Zolang de gezondheidsmaatregelen inzake sociale afstand van kracht zijn, is een bezoek aan de school niet mogelijk. Ondertussen voorzien we echter online alternatieven. Neem een kijkje op onze website voor meer informatie. 

Is er een maximumleeftijd om in te schrijven voor deze opleiding?

Nee. Je bent enkel gelimiteerd door je toewijding aan het programma en je bereidwilligheid om de vereiste tijd te investeren. 

Is het aantal inschrijvingen beperkt?

Nee. Iedereen die aan de voorwaarden voldoet, kan inschrijven voor de opleiding. 

Is aanwezigheid tijdens de lessen verplicht?

Nee. Maar je zal snel tot het besef komen dat het nagenoeg onmogelijk is om alles zelfstandig bij te houden en de leerstof autonoom te verwerken als je regelmatig de (praktijk)lessen mist. 

Wat is de missie van Digital Arts and Entertainment?

Het is ons doel om de meest bekwame, inzetbare medewerkers op te leiden voor de internationale entertainmentindustrie. Ongeacht de gekozen major ligt de focus steeds op het creëren van inhoud die geschikt is voor de productiepijplijn van een entertainmenttoepassing.

Zowel games als films zijn een grafisch medium en zijn beiden het product van een complexe productiepijplijn die heel wat technische aspecten bevat en verschillende types softwarepakketten hanteert.

Het profiel dat onze opleiding voor ogen heeft, is dat van een Technical Artist. Een werknemer die zowel over technische als artistieke vaardigheden beschikt. Wil je enkel artistieke bekwaamheden verwerven, of uitsluitend code schrijven, dan is Digital Arts and Entertainment voor jou misschien niet de juiste keuze. 

Maak ik meer kennis om te slagen als ik veel game of films bekijk?

Games of films maken verschilt fundamenteel van gamen of films bekijken. Als je dit onderscheid niet kan maken, ga je een moeilijk traject tegemoet binnen Digital Arts and Entertainment. Het betekent echter niet dat gamen of films kijken niet kan bijdragen tot je kennis van het medium, maar daar ligt onze focus niet op. Alles wat wij proberen aan te leren, heeft betrekking op wat zich achter de schermen afspeelt bij een game of film. 

Hoe weet ik of ik het juiste profiel heb voor Digital Arts and Entertainment?

Wereldwijd zijn er slechts een paar scholen die een opleiding van hetzelfde niveau aanbieden als Howest. Als je Digital Arts and Entertainment zou vergelijken met voetbal, spelen wij niet bij een dorpsploeg, maar in de Champions League. Met andere woorden: Digital Arts and Entertainment is het digitale equivalent van topsport. We leggen de lat dan ook zeer hoog. Je zal hard moeten trainen om het vereiste niveau te halen. Jezelf blijven pushen om je grenzen te verleggen is een essentieel kenmerk van een succesvolle DAE-student. Feedback aanvaarden en vertalen naar manieren om jezelf te verbeteren, is dan weer een onmisbare attitude binnen de opleiding. 

Concreet: Digital Arts and Entertainment studeren gaat niet enkel om het behalen van een diploma, maar ook om het gepassioneerd te zijn door de kennis en vaardigheden die we jou gedurende het traject aanleren. 

Hoe zien het studentenleven en het werkregime van een DAE-student eruit?

Het studentenleven binnen Digital Arts and Entertainment kan soms zwaar zijn door de  hoge werkdruk en de hoge verwachtingen die wij onze studenten opleggen. Studenten die zich afsluiten van de groep zullen het daarom ook moeilijker hebben. Jezelf integreren binnen de studentencommunity is een essentieel onderdeel van het studentenleven. Anderen helpen waar je kan en geholpen worden waar jij het moeilijk hebt, vormt de kern van onze community. 

Een realistische planning opstellen en je werk ernaar schikken, is cruciaal. Zonder time management zal je snel achterstand oplopen. Als student Digital Arts and Entertainment plan je je opdrachten dus ruim op voorhand in om geen deadlines te missen. Tegen deadlines aanwerken is dan ook een essentieel onderdeel van je training binnen Digital Arts and Entertainment. Zo word je voorbereid op je latere beroep, waar een gemiste releasedatum de aandeelhouders van je gamestudio onrustig maakt, of zelfs het einde van de studio kan betekenen. 

Hoeveel uur zal ik per week moeten investeren in de opleiding?

Studenten die het modeltraject volgen, hebben ongeveer 25 contacturen per week. Gezien onze sterke focus op praktijkleren, zal je je vaardigheden ook buiten de les verder moeten verfijnen door aan taken of opdrachten te werken.

Voor elk uur les komt een bijkomend uur werk buiten de les erbij. Je zal dus elke week 40 tot 50 uur moeten bezig zijn met je opleiding om het vereiste niveau te halen. Dit komt ongeveer neer op een fulltime werkweek. 

Wat is het belang van de internationale community?

De internationale community zorgt voor een positieve stemming op de campus, onder meer door de verscheidenheid in culturele en sociale achtergronden van onze internationale studenten. Met hun unieke verhaal brengen ze een ander perspectief binnen in onze community. Zij hebben immers besloten om hun thuisland te verlaten om hun passie voor de games- of VFX-industrie te voeden binnen Digital Arts and Entertainment aan Howest. 

Welke buitenschoolse activiteiten zijn er?

Elke week organiseert ons communityteam samen met de studenten verschillende activiteiten: 

Energy boost work-outs op maandag- en woensdagavond. 

Zumba op dinsdagavond.

Study Nights: elke donderdagavond blijft de campus open om samen te studeren in een ontspannen sfeer. Ons Study Night-team voorziet af en toe ook leuke activiteiten zoals een gamingavond, Nerf gun-gevechten, pingpongwedstrijden of Global Taste Affair (een eetfestival waarbij zowel onze internationale als lokale studenten eten klaarmaken en delicatessen uit hun thuisland of regio aanbieden. 

Workshops en gastdocenten: we nodigen geregeld gastsprekers uit de bedrijfswereld uit om onze studenten te inspireren. Onze alumni komen ook vaak langs om portfoliofeedback te geven en over de projecten te praten waar ze mee bezig zijn. De onderwerpen zijn divers: artistieke en programmeertopics, hoe binnen geraken in de industrie, aandachtspunten bij de release van een game, een film ontleden, ... 

Creativity week: in het tweede semester worden de lessen één week lang vervangen door leuke en creatieve workshops, presentaties, Game/VFX jams, avondactiviteiten, ... Onze campus zit vol met creatieve studenten en die week kunnen ze hun creatieve grenzen verleggen. 

Internationale studiereizen: in het verleden brachten studiereizen ons als naar de VS, Canada, Japan en het VK. Tijdens deze reizen geven we studenten de kans om grote internationale spelers in de industrie te bezoeken en een kijkje te nemen achter de schermen. Tijdens deze bezoeken krijgen studenten advies van onschatbare waarde en mogelijk wordt ze zelfs een stageplaats aangeboden. In het verleden hebben we onder meer volgende bedrijven bezocht: Microsoft Game Studios, Facebook, Unity, Pixar, Sony Pictures, Imagineworks, MPC, ILM, Framestore, The Mill, DNEG, Electronic Arts, The Creative assembly, ...

Wat is de essentie van de major Game Graphics Production?

In de major Game Graphics Production (GGP) groei je uit tot een 3D-artist voor de game-industrie. Je krijgt de keuze om je te verdiepen in het creëren van gameobjecten of personages (minor Assets) of om een meer technische route in te slaan met focus op het scheppen van spelomgevingen en de automatisatie van de workflow (minor Environments). Hoewel bij beide minortrajecten de klemtoon ligt op het artistieke aandeel van gameontwikkeling, ligt het accent in de minor Environments iets meer op technische en programmeervaardigheden. 

Ik wil concept artist worden? Is Game Graphics Production dan de juiste major?

Hoewel concept artists aanleveren niet onze focus is, bevat de minor Assets binnen GGP wel een aantal relevante vakken die focussen op tekenvaardigheid. Wil je echter een pure concept artist worden, dan is Digital Arts and Entertainment misschien niet het meest geschikte programma voor jou. Nagenoeg alle majors bevatten immers ook modules van technische aard. 

Ik wil iets gaan doen met programmeren, maar dan wel het visuele luik van een game-ervaring, in plaats van gameplay of back-end. Is de major Game Graphics Production dan de juiste keuze?

De minor Environments is naar alle waarschijnlijkheid de juiste studiekeuze voor jou! Binnen deze minor spenderen we een groot deel van de tijd aan het aanleren van tools en vaardigheden die je nodig hebt om programmeer-, scripting- of andere technische vaardigheden te verweven in een 3D-omgeving. 

Wat is de essentie van de major Game Development?

Hoewel de creatie van een game in essentie een samenwerking is tussen verschillende domeinen van het werkveld, kunnen we stellen dat gameontwikkelaars zich in de kern van het raderwerk bevinden. Ze zijn verantwoordelijk voor de vertaling van visuele ideeën, animaties, geluiden en de spelervaring zelf naar leesbare en performante code. 

Dit betekent dat gameontwikkelaars de visie van de gamedirector moeten kunnen begrijpen en over de technische expertise moeten beschikken om die in de spelervaring te implementeren. 

Waar de studenten uit de major Game Graphics Production vaak als de artists van een gameproject worden beschouwd, zijn de studenten uit de major Game Development eerder de programmeurs. 

Hoe kan ik mij best voorbereiden op de major Game Development?

Je kan voor je inschrijving op verschillende manieren al uitzoeken of Game Development de juiste keuze voor je is. Volg enkele online tutorials rond programmeren, experimenteer in Unity of Game Maker, maak een mod via de Steam workshop, participeer in een jam via itch.io, ... Wakkeren die ervaringen je interesse aan, dan is Game Development je op het lijf geschreven. 

Welke wiskundige achtergrond is vereist voor de major Game Development?

Indien je in het secundair onderwijs gemiddeld 4 u wiskunde per week gezien hebt, volstaat dit. Indien je meer dan 4u per week wiskunde had, zullen de wiskundige modules nog toegankelijker blijken. Studenten die minder dan 4u wiskunde per week genoten in het secundair onderwijs kunnen nog steeds slagen, maar zullen een extra inspanning moeten leveren.

Wat is de essentie van de major Independent Game Production?

De major Independent Game Production (IGP) bouwt verder op de technical artist-fundamenten van het DAE-profiel. Daarbij vestigen we ook de aandacht op de keuzes inzake gamedesign en het proces van gameontwikkeling. We geven een gedetailleerd overzicht van het volledige productie- en businessproces van gameontwikkeling en gamedesign zodat je als afgestudeerde student IGP over de knowhow beschikt om je eigen studio op te richten, je eigen productie op te zetten of een ondersteunende rol kan opnemen binnen een bestaande productie als assistent producer of gameplay designer. 

Wat is de essentie van de major Sound Design?

De major Sound Design (SD) wil studenten een goed afgestemde set van sound- en programmeervaardigheden meegeven. Als student SD verwerf je de competenties die nodig zijn om antwoorden te kunnen bieden op alle vragen met betrekking tot het sound design van een audiovisuele of gameproductie. Daarvoor moet je enerzijds genoeg inzicht hebben in de specifieke wensen en die perfect kunnen integreren in de productie, anderzijds moet je ook duidelijk advies kunnen geven op het vlak van sound design van een productie. Het curriculum biedt inzicht in de 5 grote pijlers van game sound design: SFX, Music implementatie, Voice recording/acting, Foley recording en Ambient. Bovendien krijgen studenten ook een stevige basis recording, mix-down, mastering en audio spatialization. 

Wat is de essentie van de major 3D Animation?

Ben je gefascineerd door de magie van animatie? We nemen je mee doorheen het productieproces van een 3D-animatiefilm. We starten met het opzetten van een storyboard en evolueren van een 2D-animatieschets naar een 3D-block-out om uiteindelijk tot de eindscène te komen. Doorheen dit proces ben *jij* de poppenspeler. Je leert virtuele wezens springen, lopen, vliegen, vechten, verliefd worden, ...

Frame per frame leer je referentiemateriaal analyseren. Of het personage nu een dier, mens, object of buitenaards wezen is, het silhouet, de emotie en de key pose moeten universeel en geloofwaardig zijn. Hier stopt het echter niet. Als student 3D Animation verken je ook de productiepijplijn van 3D modeling, sculpting, texturing, rigging, shading, ... 

Bij de start van het studieprogramma leggen we meteen de fundamenten door je te leren om anatomisch en op het vlak van  perspectief correct te tekenen. Je krijgt een introductie tot SideFX Houdini, gekoppeld aan een stevige basis wiskunde die je in staat zal stellen om spectaculaire procedurele 3D-content te creëren. Bovendien krijg je in onze hightech greenkey studio de kans om te experimenteren met motion capture en photogrammetry.

Wat is de essentie van de major Visual Effects?

In de major Visual Effects onthullen we de geheimen van VFX-blockbusters. Vanaf dag één kijk je achter de schermen om te ontdekken hoe diverse visuele effecten tot stand komen. Het proces van filmmagie start met rotoscoping, tracking, matchmoving en compositing. Je neemt een duik in de greenkey studio of gaat op locatie filmen met een draagbaar green screen. Bij de start van deze major krijg je een stevige technische basis die onder meer bestaat uit wiskunde en programmeren. Eens de fundamenten gelegd zijn, ontgrendel je geleidelijk het volledige potentieel van SideFX Houdini. Je ontleedt diverse visuele effecten en leert die zelf creëren. 

Daarnaast zie je alle mogelijke scenario’s op het vlak van simulaties: explosions, smoke, particles, fluids, cloth, muscles, hair, ... Je wordt letterlijk de CGI-meester van een hyperrealistische 3D-scène. Je leert ook opnames combineren met 2.5D matte paintings en set extensions. Technieken zoals compositing en color grading vormen de laatste stappen van het productieproces. 

De inhoud van dit curriculum is afgestemd op de actuele noden van de filmindustrie. De werkkansen voor een bekwame Visual Effects artist zijn dan ook onbeperkt, of je nu in Londen, Montreal of dichter bij huis aan de slag gaat. 

Ik wil personages kunnen ontwerpen, maar die ook animeren. Kies ik dan de major 3D Animation of Game Graphics Production?

Een character artist en een animator zijn twee geheel verschillende profielen. Uitblinken in beide domeinen is niet onmogelijk, maar de vereiste vaardigheden aanleren, kan niet binnen één enkel opleidingsprogramma.