De afstudeerrichting Independent Game Production (IGP) neemt je mee doorheen de volledige productie van een spel.
Je maakt kennis met de game engine waarbinnen je een wereld tot leven brengt. Tegelijk leer je de ins en outs van de content creation tools waarmee je die ontwerpt.
We leggen de focus op de kennis die nodig is om het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Aangevuld met een stevige portie game design kennis ben je klaar om 3D en games als jouw favoriete medium aan te wenden.
Als student binnen IGP krijg je de nodige kennis aangereikt om je eigen game te ontwikkelen binnen een pipeline die geschikt is voor kleinere producties. Je komt onder meer in aanraking met de wereld van applied en serious gaming waardoor je kansen op tewerkstelling zich niet beperken tot de gaming industrie.
Als IGP’r ben je een meerwaarde voor elk bedrijf dat met gamification, VR, AR en innovatie bezig is. Gemotiveerde en ondernemende studenten krijgen bovendien de kans om in te stappen in ons incubatie verhaal en daar hun eerste stappen te zetten in de richting van een eigen studio.
Toekomstige jobopportuniteiten:
- Game designer
- Indie game developer
- Applied game developer
- Mobile/ casual game developer
- 2D/3D designer
- ...
We geven je een raming van de studiekost van de opleiding Independent Game Production aan Howest. We maken daarbij een onderscheid tussen de algemene studiekost en de opleidingsgebonden studiekosten.
De sociale dienst van Stuvo staat klaar om je in alle discretie te ondersteunen bij financiële vragen. Bekijk samen of je in aanmerking komt voor studiefinanciering.
Je kan je vanaf 1 maart registreren voor academiejaar 2025-26. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving. Reserveer nu al jouw plek bij Howest!
Kom langs op onze infodagen
Dit zijn de eerstvolgende infodagen voor Kortrijk:
Opleiding in beeld
Troeven van de opleiding
Internationale opleiding
De opleiding Digital Arts en Entertainment werd door The Rookies in 2017, 2018 én 2021 uitgeroepen tot beste gaming school ter wereld.
DAE heeft daarnaast een heel uitgebreid wereldwijd netwerk met daarin veel van de grootste spelers in het werkveld. Onze alumni hebben over de jaren heen posities weten te veroveren binnen zowat al deze bedrijven.
De opleiding DAE biedt tot slot heel wat internationale kansen. Zowel wat lessen, gastsprekers, studiereizen, stages als tewerkstelling betreft. In je laatste semester ga je maar liefst 18 weken op stage.
Praktijkgericht
Je krijgt heel veel praktijk. Met uitzondering van een paar vakken ligt de klemtoon op praktisch leren. De meeste lessen bestaan uit 1 tot 2 uur theorie en 4 tot 6 uur praktijk.
De opleiding is ook heel actueel. Ze speelt sterk in op de hedendaagse noden van de sector. De aangeleerde skills zijn bijgevolg heel relevant. De lat ligt hoog, maar je diploma leidt wel naar een veelbelovende carrière.
Welke technologie/software gebruiken we?
Autodesk 3D Studio Max, Autodesk Maya, Unreal UDK, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Pixologic Zbrush, PS3 Dev Kit, Adobe After Effects, Adobe CS4, C++, .NET Framework (C#), Eyeon Fusion, Microsoft Visual Studio Professional, DirectX SDK, Unity, MySql, Lumonix ShaderFX, Nvidia FX Composer, Nvidia PhysX SDK, fmod, Open GL ES, WebGL, Maxscript, HLSL, GLSL, …
Inspirerende campus
Digital Arts en Entertainment heeft zijn thuisbasis in The Level, een gebouw dat specifiek ontworpen werd om niet alleen de ambities van onze DAE-studenten te illustreren, maar ook om de sensatie van een game te benaderen. Dat bewijzen onder meer de bizarre trappartij, de letterlijke opdeling in levels, de ruwe materialen, het mystieke licht dat uit het atrium komt…
Vanaf het tweede jaar volg je ook les in The Square.
Extra activiteiten
In het tweede jaar krijg je tijdens het academiejaar een week vrij om aan de game of film jam deel te nemen. In teams van vijf krijg je dan drie dagen de tijd om een game of kortfilm te maken.
Verder zijn er TEDX-presentaties, worden er workshops rond nieuwe games georganiseerd en zijn er studietrips naar het buitenland.
Samenwerken
Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen.
Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.
Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat.
Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform.
Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project.
Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren.
Nieuws
Hét grote pluspunt bij Howest is de persoonlijke aanpak. De lectoren kennen elke student en volgen je nauw op. De gebouwen van Howest hebben bovendien een ziel. Op de bruisende campussen heerst een gemoedelijke sfeer onder studenten en lectoren. Ook bij het administratief personeel en Stuvo staat de deur altijd open.
Aan deze hogeschool leer je niet enkel in boeken, je stapt ook de wereld in en oefent in de praktijk. De uitgebreide stages bereiden je voor op de arbeidsmarkt. Na de opleiding ben je klaar voor het echte werk of kan je verder studeren als je dat wil.
Overtuigd? Schrijf je in!
Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community!
Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link.
FAQ
Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op. Wij staan elke weekdag voor je klaar tussen 9u en 17u. Stel andere vragen aan deze contactpersoon:
Indien je een laptop koopt via Howest, kan je bekijken welke laptop de opleiding aanraadt. Indien je een laptop hebt of zelf een nieuw toestel wil kopen, dient deze minimum te voldoen aan dezelfde specificaties.
Wil je graag een semester in het buitenland studeren? Of spreekt een internationale stage jou aan? Dat kan! Je ontdekt alle mogelijkheden om binnen Howest naar het buitenland te gaan op deze pagina. Tijdens je studies maken we jouw buitenlands avontuur samen concreet!
Er bestaat helaas geen secundair programma dat naadloos aansluit op Digital Arts and Entertainment (DAE). Als je in het middelbaar echter voldoende inzicht hebt verworven in wiskunde of andere relevante inhoud (bv. een stevige basis programmeren voor de majors Game Development, Sound Design of Independent Game Production, tekenen en kunstgeschiedenis voor de major Game Graphics Production of 3D Animation) zal je gemakkelijker je weg vinden binnen een aantal modules uit het eerste jaar.
Met een Vlaams diploma secundair onderwijs of HBO5 kan je aan deze opleiding beginnen. Is dat niet het geval, dan kan je alsnog inschrijven als je aan volgende voorwaarden voldoet:
- Je behaalde een certificaat van algemene en beroepsvorming.
- Ben je ouder dan 21 jaar? Dan kan je een toelatingsprocedure opstarten.
Voor internationale studenten en studenten met andere diploma’s dan hierboven vermeld
Hoewel de algemene consensus eerder naar “nee” neigt, is dit niet geheel onmogelijk, op voorwaarde dat je kiest voor een individueel traject (4 jaar of langer) en niet meer dan een parttimejob verricht. De modules “groepsproject“ en “stage” uit het laatste jaar zijn helaas niet verenigbaar met een job tijdens de kantooruren, aangezien je aanwezigheid verplicht is op school of op de stageplaats.
Neen, nagenoeg alle lesactiviteiten worden fysiek gegeven.
Voorkennis is in principe niet vereist. De kunstvakken starten op basisniveau, maar het tempo en de complexiteit nemen snel toe. Als je voorkeur naar een van de artistieke majors gaat, is het daarom wel aangeraden om rudimentaire tekenvaardigheden te hebben.
Ongeveer 80% van onze studenten vindt een job binnen de 2 maand na afstuderen. 60% kan aan de slag in België, de rest verlegt haar grenzen naar het buitenland. We komen tot de vaststelling dat 2 jaar na afstudeerdatum, ongeveer 60% van de alumni in het buitenland tewerkgesteld zijn.
Howest heeft in Kortrijk onlangs een vestiging geopend met studentenkoten: The Howest Wing. Deze faciliteiten vind je in de Vercruysselaan. Daarnaast vind je in de buurt van de campus nog heel wat andere opties om op kot te gaan.
Afhankelijk van de gekozen major zal je inzicht verwerven in de meest gangbare 3D- of programmeersoftwarepakketten. Een gedetailleerd vind je in de sectie “Course overview” op de website. Voor elke module worden de gebruikte lesmaterialen er uitvoerig beschreven.
De meeste lessen vereisen een performante gaminglaptop of werkstation (bekijk de huidige hardwarevereisten).
Koop je toestel geen jaar op voorhand. Prijzen dalen immers en nieuwe technologie wordt regelmatig geïntroduceerd. Maar wacht ook niet tot het laatste moment om je toestel te bestellen. Zorg ervoor dat je volledig uitgerust bent voor de start van het academiejaar.
Voor een aantal vakken heb je een tekentablet nodig. We raden een Wacom Intuos Pro (Medium) aan voor artists en de Small-versie voor ontwikkelaars. Deze tekentablets kosten respectievelijk ongeveer € 250 en € 100 en kan je ook via Howest aankopen.
Al het cursusmateriaal zit in de inschrijvingskost. Afhankelijk van de gekozen major komen er nog enkele kleinere kosten bij, zoals voor de aankoop van een boek, tekenmateriaal, bedrijfsbezoek, etc.
Dat is afhankelijk van de gekozen major.
- Studenten Game Development en Sound Design krijgen vooral C++ te zien.
- Binnen Independent Game Production is C# de meest gebruikte programmeertaal.
- Studenten binnen Game Graphics Production of Visual Effects leren scripts schrijven in Processing (JAVA), Python en andere relevante scripttalen.
Heb je een Vlaams diploma TSO, ASO of BSO? Dan je je zowel voor het Nederlandstalige als Engelstalige programma inschrijven. Heb je een BSO-diploma of een diploma van een andere Belgische onderwijsinstelling? Dan moet je een bewijs van minimumbeheersing CEFR level B2 (of equivalent) in de Engelse taal kunnen voorleggen om toegelaten te worden tot het Engelstalige curriculum.
(Internationale) studenten die in de laatste situatie verkeren, kunnen een overzicht van de gelijkgestelde certificaten raadplegen.
Hoewel je je in principe op elk moment van het academiejaar kan inschrijven, raden we sterk aan om je niet later dan drie weken na de start van het academiejaar in te schrijven. Door het hoge tempo waaraan je nieuwe lesinhoud aanleert, is het nagenoeg onmogelijk om de inhaalbeweging te maken en gelijktijdig de lopende lessen bij te wonen.
Starten in het tweede semester is absoluut niet aanbevolen. Voor de meeste lesinhoud uit het tweede semester heb je immers voorkennis van modules uit het eerste semester nodig.
Je kan inschrijven voor het totale aantal studiepunten waarover je nog beschikt. Studiekrediet bijkopen is niet mogelijk.
Ja. Als je aan de voorwaarden voldoet, kan je in een later stadium overschakelen van het Nederlandstalige naar het Engelstalige programma (of omgekeerd).
Ja. Er zijn verschillende formules. Je kan een extra jaar inlassen om de werklast te spreiden of je kan kiezen voor een creditcontract en je programma à la carte samenstellen (rekening houdend met de volgtijdelijkheid).
Kies je voor een creditcontract, dan kan je je weliswaar niet inschrijven voor de modules uit het laatste jaar (stage, eindwerk, groepsproject).
Als de inhoud van je vooropleiding voldoende overlapt met de inhoud van een of meerdere DAE-modules, kan je een vrijstelling aanvragen. Je kan de procedure opstarten tot 15 dagen na de start van het academiejaar, of 15 dagen na je inschrijvingsdatum als je later gestart bent.
Om een vrijstelling aan te vragen, stuur je een mail naar trajectbegeleidingdae [at] howest.be (trajectbegeleidingdae[at]howest[dot]be) en vermeld je de module waarvoor je denkt in aanmerking te komen voor een vrijstelling. Bezorg tevens een overzicht van de relevante modules uit je vooropleiding, alsook een puntenoverzicht of creditbewijs.
Een trajectbegeleider van de opleiding zal je aanvraag verwerken en zijn beslissing kort daarna doorsturen. Als je na de start van het academiejaar een vrijstelling aanvraagt, is het verstandig om de lessen te blijven volgen in afwachting van de beslissing.
Helaas zijn er momenteel geen mogelijkheden voor het behalen van een masterdiploma.
Absoluut, je bent welkom op onze infodagen. Elke major voorziet een korte presentatie gevolgd door een vragenronde. De medewerkers van de opleiding staan je bovendien graag te woord voor eventuele andere vragen die niet gerelateerd zijn aan een bepaalde major.
Nee. Je bent enkel gelimiteerd door je toewijding aan het programma en je bereidwilligheid om de vereiste tijd te investeren.
Nee. Iedereen die aan de voorwaarden voldoet, kan inschrijven voor de opleiding.
Nee. Maar je zal snel tot het besef komen dat het nagenoeg onmogelijk is om alles zelfstandig bij te houden en de leerstof autonoom te verwerken als je regelmatig de (praktijk)lessen mist.
Het is ons doel om de meest bekwame, inzetbare medewerkers op te leiden voor de internationale entertainmentindustrie. Ongeacht de gekozen major ligt de focus steeds op het creëren van inhoud die geschikt is voor de productiepijplijn van een entertainmenttoepassing.
Zowel games als films zijn een grafisch medium en zijn beiden het product van een complexe productiepijplijn die heel wat technische aspecten bevat en verschillende types softwarepakketten hanteert.
Het profiel dat onze opleiding voor ogen heeft, is dat van een Technical Artist. Een werknemer die zowel over technische als artistieke vaardigheden beschikt. Wil je enkel artistieke bekwaamheden verwerven, of uitsluitend code schrijven, dan is Digital Arts and Entertainment voor jou misschien niet de juiste keuze.
Games of films maken verschilt fundamenteel van gamen of films bekijken. Als je dit onderscheid niet kan maken, ga je een moeilijk traject tegemoet binnen Digital Arts and Entertainment. Het betekent echter niet dat gamen of films kijken niet kan bijdragen tot je kennis van het medium, maar daar ligt onze focus niet op. Alles wat wij proberen aan te leren, heeft betrekking op wat zich achter de schermen afspeelt bij een game of film.
Wereldwijd zijn er slechts een paar scholen die een opleiding van hetzelfde niveau aanbieden als Howest. Als je Digital Arts and Entertainment zou vergelijken met voetbal, spelen wij niet bij een dorpsploeg, maar in de Champions League. Met andere woorden: Digital Arts and Entertainment is het digitale equivalent van topsport. We leggen de lat dan ook zeer hoog. Je zal hard moeten trainen om het vereiste niveau te halen. Jezelf blijven pushen om je grenzen te verleggen is een essentieel kenmerk van een succesvolle DAE-student. Feedback aanvaarden en vertalen naar manieren om jezelf te verbeteren, is dan weer een onmisbare attitude binnen de opleiding.
Concreet: Digital Arts and Entertainment studeren gaat niet enkel om het behalen van een diploma, maar ook om het gepassioneerd te zijn door de kennis en vaardigheden die we jou gedurende het traject aanleren.
Het studentenleven binnen Digital Arts and Entertainment kan soms zwaar zijn door de hoge werkdruk en de hoge verwachtingen die wij onze studenten opleggen. Studenten die zich afsluiten van de groep zullen het daarom ook moeilijker hebben. Jezelf integreren binnen de studentencommunity is een essentieel onderdeel van het studentenleven. Anderen helpen waar je kan en geholpen worden waar jij het moeilijk hebt, vormt de kern van onze community.
Een realistische planning opstellen en je werk ernaar schikken, is cruciaal. Zonder time management zal je snel achterstand oplopen. Als student Digital Arts and Entertainment plan je je opdrachten dus ruim op voorhand in om geen deadlines te missen. Tegen deadlines aanwerken is dan ook een essentieel onderdeel van je training binnen Digital Arts and Entertainment. Zo word je voorbereid op je latere beroep, waar een gemiste releasedatum de aandeelhouders van je gamestudio onrustig maakt, of zelfs het einde van de studio kan betekenen.
Studenten die het modeltraject volgen, hebben ongeveer 25 contacturen per week. Gezien onze sterke focus op praktijkleren, zal je je vaardigheden ook buiten de les verder moeten verfijnen door aan taken of opdrachten te werken.
Voor elk uur les komt een bijkomend uur werk buiten de les erbij. Je zal dus elke week 40 tot 50 uur moeten bezig zijn met je opleiding om het vereiste niveau te halen. Dit komt ongeveer neer op een fulltime werkweek.
De internationale community zorgt voor een positieve stemming op de campus, onder meer door de verscheidenheid in culturele en sociale achtergronden van onze internationale studenten. Met hun unieke verhaal brengen ze een ander perspectief binnen in onze community. Zij hebben immers besloten om hun thuisland te verlaten om hun passie voor de games- of VFX-industrie te voeden binnen Digital Arts and Entertainment aan Howest.
Elke week organiseert ons communityteam samen met de studenten verschillende activiteiten:
Energy boost work-outs op maandag- en woensdagavond.
Zumba op dinsdagavond.
Study Nights: elke donderdagavond blijft de campus open om samen te studeren in een ontspannen sfeer. Ons Study Night-team voorziet af en toe ook leuke activiteiten zoals een gamingavond, Nerf gun-gevechten, pingpongwedstrijden of Global Taste Affair (een eetfestival waarbij zowel onze internationale als lokale studenten eten klaarmaken en delicatessen uit hun thuisland of regio aanbieden.
Workshops en gastdocenten: we nodigen geregeld gastsprekers uit de bedrijfswereld uit om onze studenten te inspireren. Onze alumni komen ook vaak langs om portfoliofeedback te geven en over de projecten te praten waar ze mee bezig zijn. De onderwerpen zijn divers: artistieke en programmeertopics, hoe binnen geraken in de industrie, aandachtspunten bij de release van een game, een film ontleden, ...
Creativity week: in het tweede semester worden de lessen één week lang vervangen door leuke en creatieve workshops, presentaties, Game/VFX jams, avondactiviteiten, ... Onze campus zit vol met creatieve studenten en die week kunnen ze hun creatieve grenzen verleggen.
Internationale studiereizen: in het verleden brachten studiereizen ons als naar de VS, Canada, Japan en het VK. Tijdens deze reizen geven we studenten de kans om grote internationale spelers in de industrie te bezoeken en een kijkje te nemen achter de schermen. Tijdens deze bezoeken krijgen studenten advies van onschatbare waarde en mogelijk wordt ze zelfs een stageplaats aangeboden. In het verleden hebben we onder meer volgende bedrijven bezocht: Microsoft Game Studios, Facebook, Unity, Pixar, Sony Pictures, Imagineworks, MPC, ILM, Framestore, The Mill, DNEG, Electronic Arts, The Creative assembly, ...
In de major Game Graphics Production (GGP) groei je uit tot een 3D-artist voor de game-industrie. Je krijgt de keuze om je te verdiepen in het creëren van gameobjecten of personages (minor Assets) of om een meer technische route in te slaan met focus op het scheppen van spelomgevingen en de automatisatie van de workflow (minor Environments). Hoewel bij beide minortrajecten de klemtoon ligt op het artistieke aandeel van gameontwikkeling, ligt het accent in de minor Environments iets meer op technische en programmeervaardigheden.
Hoewel concept artists aanleveren niet onze focus is, bevat de minor Assets binnen GGP wel een aantal relevante vakken die focussen op tekenvaardigheid. Wil je echter een pure concept artist worden, dan is Digital Arts and Entertainment misschien niet het meest geschikte programma voor jou. Nagenoeg alle majors bevatten immers ook modules van technische aard.
De minor Environments is naar alle waarschijnlijkheid de juiste studiekeuze voor jou! Binnen deze minor spenderen we een groot deel van de tijd aan het aanleren van tools en vaardigheden die je nodig hebt om programmeer-, scripting- of andere technische vaardigheden te verweven in een 3D-omgeving.
Hoewel de creatie van een game in essentie een samenwerking is tussen verschillende domeinen van het werkveld, kunnen we stellen dat gameontwikkelaars zich in de kern van het raderwerk bevinden. Ze zijn verantwoordelijk voor de vertaling van visuele ideeën, animaties, geluiden en de spelervaring zelf naar leesbare en performante code.
Dit betekent dat gameontwikkelaars de visie van de gamedirector moeten kunnen begrijpen en over de technische expertise moeten beschikken om die in de spelervaring te implementeren.
Waar de studenten uit de major Game Graphics Production vaak als de artists van een gameproject worden beschouwd, zijn de studenten uit de major Game Development eerder de programmeurs.
Je kan voor je inschrijving op verschillende manieren al uitzoeken of Game Development de juiste keuze voor je is. Volg enkele online tutorials rond programmeren, experimenteer in Unity of Game Maker, maak een mod via de Steam workshop, participeer in een jam via itch.io, ... Wakkeren die ervaringen je interesse aan, dan is Game Development je op het lijf geschreven.
Indien je in het secundair onderwijs gemiddeld 4 u wiskunde per week gezien hebt, volstaat dit. Indien je meer dan 4u per week wiskunde had, zullen de wiskundige modules nog toegankelijker blijken. Studenten die minder dan 4u wiskunde per week genoten in het secundair onderwijs kunnen nog steeds slagen, maar zullen een extra inspanning moeten leveren.
De major Independent Game Production (IGP) bouwt verder op de technical artist-fundamenten van het DAE-profiel. Daarbij vestigen we ook de aandacht op de keuzes inzake gamedesign en het proces van gameontwikkeling. We geven een gedetailleerd overzicht van het volledige productie- en businessproces van gameontwikkeling en gamedesign zodat je als afgestudeerde student IGP over de knowhow beschikt om je eigen studio op te richten, je eigen productie op te zetten of een ondersteunende rol kan opnemen binnen een bestaande productie als assistent producer of gameplay designer.
De major Sound Design (SD) wil studenten een goed afgestemde set van sound- en programmeervaardigheden meegeven. Als student SD verwerf je de competenties die nodig zijn om antwoorden te kunnen bieden op alle vragen met betrekking tot het sound design van een audiovisuele of gameproductie. Daarvoor moet je enerzijds genoeg inzicht hebben in de specifieke wensen en die perfect kunnen integreren in de productie, anderzijds moet je ook duidelijk advies kunnen geven op het vlak van sound design van een productie. Het curriculum biedt inzicht in de 5 grote pijlers van game sound design: SFX, Music implementatie, Voice recording/acting, Foley recording en Ambient. Bovendien krijgen studenten ook een stevige basis recording, mix-down, mastering en audio spatialization.
Ben je gefascineerd door de magie van animatie? We nemen je mee doorheen het productieproces van een 3D-animatiefilm. We starten met het opzetten van een storyboard en evolueren van een 2D-animatieschets naar een 3D-block-out om uiteindelijk tot de eindscène te komen. Doorheen dit proces ben *jij* de poppenspeler. Je leert virtuele wezens springen, lopen, vliegen, vechten, verliefd worden, ...
Frame per frame leer je referentiemateriaal analyseren. Of het personage nu een dier, mens, object of buitenaards wezen is, het silhouet, de emotie en de key pose moeten universeel en geloofwaardig zijn. Hier stopt het echter niet. Als student 3D Animation verken je ook de productiepijplijn van 3D modeling, sculpting, texturing, rigging, shading, ...
Bij de start van het studieprogramma leggen we meteen de fundamenten door je te leren om anatomisch en op het vlak van perspectief correct te tekenen. Je krijgt een introductie tot SideFX Houdini, gekoppeld aan een stevige basis wiskunde die je in staat zal stellen om spectaculaire procedurele 3D-content te creëren. Bovendien krijg je in onze hightech greenkey studio de kans om te experimenteren met motion capture en photogrammetry.
In de major Visual Effects onthullen we de geheimen van VFX-blockbusters. Vanaf dag één kijk je achter de schermen om te ontdekken hoe diverse visuele effecten tot stand komen. Het proces van filmmagie start met rotoscoping, tracking, matchmoving en compositing. Je neemt een duik in de greenkey studio of gaat op locatie filmen met een draagbaar green screen. Bij de start van deze major krijg je een stevige technische basis die onder meer bestaat uit wiskunde en programmeren. Eens de fundamenten gelegd zijn, ontgrendel je geleidelijk het volledige potentieel van SideFX Houdini. Je ontleedt diverse visuele effecten en leert die zelf creëren.
Daarnaast zie je alle mogelijke scenario’s op het vlak van simulaties: explosions, smoke, particles, fluids, cloth, muscles, hair, ... Je wordt letterlijk de CGI-meester van een hyperrealistische 3D-scène. Je leert ook opnames combineren met 2.5D matte paintings en set extensions. Technieken zoals compositing en color grading vormen de laatste stappen van het productieproces.
De inhoud van dit curriculum is afgestemd op de actuele noden van de filmindustrie. De werkkansen voor een bekwame Visual Effects artist zijn dan ook onbeperkt, of je nu in Londen, Montreal of dichter bij huis aan de slag gaat.
Een character artist en een animator zijn twee geheel verschillende profielen. Uitblinken in beide domeinen is niet onmogelijk, maar de vereiste vaardigheden aanleren, kan niet binnen één enkel opleidingsprogramma.