Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

Promised

PROMISED is een innovatief onderzoeksproject dat middelbare schooldocenten helpt om de ontwikkeling van wetenschappelijke, digitale, groene en taalkundige competenties in een tweede taal op een inclusieve en geïntegreerde manier aan te pakken.                                     

YET 20

“The best is YET to come” bouwt verder op het onderzoeksproject YET (Youth Environment & engagement Tool) dat in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Omgeving werd uitgevoerd en paste in de subsidie-oproep “Samen verbeelden we ruimte”.                                 

QUINDO4

Quindo is een broeinest waar Kortrijkse jongeren de tools krijgen om crossmediale vaardigheden aan te leren en aan te scherpen. Het is een plaats waar ze onder begeleiding content kunnen produceren en presenteren op een online platform, waarvan streaming radio de kern vormt.     

WoordSmid

Het project WoordSmid gaat op zoek naar oplossingen voor het dalende leesplezier en tanende leesvaardigheid binnen én buiten het onderwijs. In dit praktijkwetenschappelijk onderzoek bundelen de Mind- and Makerspace (MaM) en onderzoeksgroep School of Education hun krachten.       

MaM on the Move

Mind- and Makerspace (MaM) is een creatieve ruimte in Brugge die cruciale vaardigheden integreert in al haar activiteiten: zelfontplooiing en kritisch denken, delen en samenwerken, creatief vermogen en durf tonen, en initiatief nemen. Het aanbod voor scholen is (te) snel volzet. 

ZorgSTEM

Een nieuwe generatie zorgprofessionals neemt stilaan het heft in eigen handen en innoveert zelf in ziekenhuizen, revalidatie en woonzorgcentra. Ze openen de weg naar nieuwe open innovatie scenario’s. 

TEENIE TINY HOUSES

Het TEENie Tiny Houses project zet in op het aantonen dat bouwprofielen een enorm spectrum aan talenten omvatten via een uitdagende, duurzame en geïntegreerde bouw challenge.  

SD GUERILLARTS

Er wordt met een groep 14-plussers aan de slag gegaan om de SDG’s (duurzameontwikkelingsdoelstellingen) in de kijker te zetten via een artistieke-technologische interventie in hun stad/gemeente. In samenwerking met lokale jeugdorganisaties wordt een traject opgezet.              

STEAMHIVE III

Howest fungeert met STEAMhive als een echte gangmaker in het landschap van STEM in de vrije tijd. Binnen STEAMhive III biedt Howest vanuit de Mind- and Makerspace en The Enterprise ondersteuning aan organisaties die buitenschoolse STEM-activiteiten (willen) opzetten.