Howest en Sport Vlaanderen hebben vanuit de Sportinnovatiecampus expertise opgebouwd in de niche ‘exergames’ of ‘interactieve beweeggames’. Vanuit deze samenwerking richten we samen een ruimte in voor onderzoek, opleiding en dienstverlening rond dit thema.
Slecht 0,3% van de wereldbevolking kan programmeren, terwijl 86% digitale oplossingen consumeert. Dit veroorzaakt een enorme skill gap. Het gebruik van no-code biedt hier een oplossing.
In urban sports zijn opvallend minder meisjes en vrouwen actief. Tijdens Urban Meiden wordt onderzicht waarom dit zo is en hoe we de ruimte en het aanbod kunnen ontwerpen, samen met de meiden. Zo kunnen we een plek creëren waar zij elkaar kunnen ontmoeten voor urban sports.
In dit project onderzoeken we hoe het mogelijk wordt om een virtueel beweegplatform te ontwikkelen waar bewegingen ‘echt’ worden aangevoeld in real-time. Er is namelijk een hoge drop-out om, na de opstart met een coach, een beweegprogramma alleen of op afstand te volgen.
Howest wil een voorbeeldfunctie opnemen als werkgever met oog voor gezondheid, en dit ook uitstralen naar het werkveld en partners, vandaar Healthy Howest.
Het verkennende PWO-project heeft geleid tot belangrijke inzichten over het potentieel van de Vital Brains App. Dit project streeft ernaar met een afgewerkt product het werkveld te ondersteunen en mensen sneller te kunnen oriënteren naar gespecialiseerde hulpverlening.
Door de stijgende vergrijzing en bijbehorende maatschappelijke uitdagingen wint het inzetten op gezond en actief ouder aan belang. Lokale overheden kunnen hierin een belangrijke rol spelen door het voeren van een leeftijdsvriendelijk beleid.
Zijn AI-modellen in staat om realistische conversaties te voeren met mensen en complexe taken uit te voeren (zich gedragen als persona, bv cliënt bij psycholoog)? En hoe kunnen we de generatie AI-tools combineren om een geloofwaardige embodied conversational agent te creëren?
September 2022 betekende de start van het praktijkgericht onderzoek 'Kapitein Werkgeluk', met focus op het bevorderen van Werkgeluk bij (startende) leerkrachten en scholen secundair onderwijs.