Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

EdHubAI

Dit onderzoek bewandelt twee sporen die gerelateerd zijn aan Artificiële Intelligentie (AI): het interpreteren van resultaten om zo leerlingen beter/individueler te begeleiden én het onderzoeken van welke AI-toepassingen interessant kunnen zijn voor het onderwijs.                

SPACE 2

Zijn AI-modellen in staat om realistische conversaties te voeren met mensen en complexe taken uit te voeren (zich gedragen als persona, bv cliënt bij psycholoog)? En hoe kunnen we de generatie AI-tools combineren om een geloofwaardige embodied conversational agent te creëren?    

Vertiports

Dronetransport is en blijft van de belangrijkste toepassingen door het logistiek potentieel, de kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid en inzetbaarheid voor risicovolle taken. Met Vertiports wordt West-Vlaanderen voorbereid op de evolutie naar onbemand luchtverkeer.            

Manuf Excellence

Om effectief te verbeteren, moeten bedrijven hun situatie kunnen inschatten en de juiste technologieën kunnen selecteren. Beide aspecten blijken niet evident voor kmo's. Dit project beoogt de uitbouw van een onderzoeksinfrastructuur om demonstraties/validaties te kunnen opzetten.

UPSKILL Blue Energy

Om de groei en ontwikkeling van de economisch belangrijke sector ‘Blue Energy’ mee te ondersteunen, wordt - samen met POM West-Vlaanderen - een state-of-the art opleidingscentrum uitgebouwd in Bluebridge in het Ostend Science Park.                                                 

DIGITALIS

EDIH DIGITALIS biedt ondersteuning aan lokale bedrijven op het vlak van AI, digitalisatie van de industrie en cybersecurity.                                                                                                                                                            

Muziek id metaverse

Er zijn steeds meer samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector, waarbij geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Toch roepen de vele nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen op in de muzieksector. 

XR in de realiteit

Heel wat scholen hebben de ambitie om Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) of overkoepelend eXtended Reality (XR) te implementeren in hun aanbod. Zeker voor de leerlingen voor wie het trainen van vaardigheden tot de kerntaken behoort, kunnen toepassingen met XR een meerwa

IVART

De klinische oogheelkundige praktijk wordt dagelijks geconfronteerd met de beperkingen van de beschikbare visuele assessment en revalidatietools. Oogheelkundigen stoten telkens opnieuw op uitdagingen bij het verkrijgen van betrouwbare resultaten van visustesten bij kinderen.     

XR Factor

XR-factor wil Vlaamse secundaire scholen met dubbele finaliteit en/of arbeidsmarktfinaliteit met uiteenlopende XR-expertise bevragen. Om een volledig systeembeeld te krijgen, treden we ook in gesprek met externe stakeholders van de XR-implementaties in de scholen.