Overslaan en naar de inhoud gaan

XR in de realiteit

Heel wat scholen hebben de ambitie om Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) of overkoepelend eXtended Reality (XR) te implementeren in hun aanbod. Zeker voor de leerlingen voor wie het trainen van vaardigheden tot de kerntaken behoort, kunnen toepassingen met XR een meerwaarde betekenen. Het steeds groeiende aanbod aan devices en toepassingen vormt echter een uitdaging voor vele scholen, die voornamelijk struikelen over praktische implementatie in de klascontext.

De behoefte leidde tot een consortium van 10 scholen die zich richtten tot Howest om als procesbegeleider hun vragen mee te nemen in een onderzoekstraject. Concreet zullen ervaringen met praktische organisatie, succeservaringen én valkuilen gebundeld worden en de onderzoeker brengt de technische tools waarmee wordt gewerkt in kaart.

Dit project beoogt de deelnemende leerkrachten te ondersteunen op het vlak van XR-toepassingen in hun lespraktijk en via de onderzoeksresultaten ondersteuning te bieden aan leerkrachten van A-fin scholen (buiten het consortium), die worstelen met dezelfde obstakels en vragen.