Howest onderzoekt morele stress bij leerkrachten secundair onderwijs

Dat leerkrachten onder druk staan, hoeft geen betoog. Elke dag opnieuw worden zij – en hun directies – uitgedaagd om hun visie op wat voor hen goed onderwijs is, in de praktijk te brengen. Onderzoekers van de Educatieve bachelor Secundair Onderwijs en van de bachelor Verpleegkunde aan Howest brachten de problematiek van ‘morele stress’ in kaart en gingen op zoek naar oplossingen.

“Leerkrachten kiezen bewust voor het onderwijs vanuit een grote persoonlijke bewogenheid om jongeren op te leiden”, leggen Howest-onderzoekers Evelyne Depoorter en Veronique Hoste uit. “Wanneer ze door allerhande omstandigheden niet meer slagen in deze opdracht, kan er morele stress ontstaan. Uit ons onderzoek is gebleken dat die morele stress enerzijds kan leiden tot ziekteverzuim, emotioneel afhaken of zelfs het verlaten van het onderwijs. Anderzijds stellen we vast dat morele stress evenzeer iets is om te koesteren. Het blijkt een belangrijke barometer te zijn om op te komen voor wat er echt toe doet in de job van leerkracht, evenals een motor voor verandering. Of zoals een leerkracht ons vertelde: 'Zolang ik het voel en erom geef, kan ik er iets mee doen'."

Het onderzoek van de Educatieve bachelor Secundair Onderwijs en de bachelor Verpleegkunde van Howest bestond uit twee grote blokken. In eerste instantie namen de onderzoekers de problematiek van morele stress onder de loep en gingen ze op zoek naar de oorzaken en bronnen van morele stress. Daarna identificeerden ze de hulpbronnen die leerkrachten secundair onderwijs kunnen helpen bij het vergroten van hun morele veerkracht.

Op vrijdag 20 november 2020 gaat het onderzoeksteam in gesprek over hun bevindingen met prof. dr. Geert Kelchtermans, hoofd van het Centrum voor Onderwijsvernieuwing en de Ontwikkeling van Leraar en School aan de KU Leuven. Geïnteresseerden kunnen dit symposium online meevolgen van 13u30 tot 15u30. Vooraf registreren is wel nodig via onderstaande link.