“The best is YET to come” bouwt verder op het onderzoeksproject YET (Youth Environment & engagement Tool) dat in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Omgeving werd uitgevoerd en paste in de subsidie-oproep “Samen verbeelden we ruimte”.
Een internationaal consortium werkt samen aan innovatie in palliatieve zorg onderwijs voor bachelors in de verpleegkunde.
Het onderzoek XRxNursing richt zich op het verkennen van de mogelijkheden van Extended Reality-technologieën (XR) als potentieel instrument om de link tussen kennis en vaardigheden te versterken bij verpleegkundigen.
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Het belangrijkste doel van het project is het vergroten van de leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen in beroepsgeoriënteerde opleidingen.
In dit project wordt het prototype van de VR- training (ontwikkeld in de PWO SPRINT EDU XR) geoptimaliseerd en uitgebreid. Deze VR-training is gericht op leerlingen uit het secundair onderwijs (arbeidsmarktfinaliteit) die leren werken met complexe houtbewerkingsmachines.
Dit tweejarig onderzoek richt zich op het objectiever in kaart brengen van het welzijn van cognitief sterke leerlingen binnen het secundair onderwijs.
XR-factor wil Vlaamse secundaire scholen met dubbele finaliteit en/of arbeidsmarktfinaliteit met uiteenlopende XR-expertise bevragen. Om een volledig systeembeeld te krijgen, treden we ook in gesprek met externe stakeholders van de XR-implementaties in de scholen.
Dit onderzoek bewandelt twee sporen die gerelateerd zijn aan Artificiële Intelligentie (AI): het interpreteren van resultaten om zo leerlingen beter/individueler te begeleiden én het onderzoeken van welke AI-toepassingen interessant kunnen zijn voor het onderwijs.
De hoofdfocus van dit project is het creëren van meer algemeen bewustzijn binnen de Vlaamse industrie en logistiek over de reële risico’s op het vlak van cyberveiligheid en vervolgens deze doelgroep activeren om hun cyberveiligheidscapaciteit te verhogen.
Binnen URBAN XR LAB wordt onderzocht hoe we 14+ jongeren actief kunnen betrekken bij het (her)ontwerpen van ruimtes, met de nadruk op duurzaam ruimtegebruik en het potentieel van Extended Reality (XR) voor visualisatie en simulatie van ontwerpen.