Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

YET 20

“The best is YET to come” bouwt verder op het onderzoeksproject YET (Youth Environment & engagement Tool) dat in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Omgeving werd uitgevoerd en paste in de subsidie-oproep “Samen verbeelden we ruimte”.                                 

Healthy Howest

Howest wil een voorbeeldfunctie opnemen als werkgever met oog voor gezondheid, en dit ook uitstralen naar het werkveld en partners, vandaar Healthy Howest. 

Urban meiden

In urban sports zijn opvallend minder meisjes en vrouwen actief. Tijdens Urban Meiden wordt onderzicht waarom dit zo is en hoe we de ruimte en het aanbod kunnen ontwerpen, samen met de meiden. Zo kunnen we een plek creëren waar zij elkaar kunnen ontmoeten voor urban sports.      

MetaTec

Tijdens het MetaTec Project zal er gefocust worden op metagenoom analyse (studie van al het aanwezige DNA afkomstig uit een bepaald staal) via de recentste nanopore sequencing technologie. 

Kapitein Werkgeluk

September 2022 betekende de start van het praktijkgericht onderzoek 'Kapitein Werkgeluk', met focus op het bevorderen van Werkgeluk bij (startende) leerkrachten en scholen secundair onderwijs. 

HA in beleid

Door de stijgende vergrijzing en bijbehorende maatschappelijke uitdagingen wint het inzetten op gezond en actief ouder aan belang. Lokale overheden kunnen hierin een belangrijke rol spelen door het voeren van een leeftijdsvriendelijk beleid.                                       

ELNA

Ervaringsleren in én met de natuur is een krachtige benaderingswijze om mensen te versterken in hun welzijn. De holistische benadering kan preventief en curatief ingezet worden. Ze geeft ook een antwoord op de roep om kracht- en herstelgericht te handelen in diverse contexten.   

WEB3-MV-lab

Howest streeft naar de ontwikkeling en openstelling van geavanceerde onderzoeksinfrastructuur om Vlaamse ondernemingen, overheden, organisaties en burgers te ondersteunen tijdens hun digitalisering. Howest gaat in dat kader een WEB3 & Metaverse Experience Lab oprichten.          

Muziek id metaverse

Er zijn steeds meer samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector, waarbij geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Toch roepen de vele nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen op in de muzieksector. 

Oasis

Hoe kan de media de shift maken op vlak van contentcreatie en technologie? Welke oplossingen uit de gamesector en XR kunnen de media helpen? En welke nieuwe mediaformaten kunnen ontstaan door kruisbestuiving tussen de media en de game-industrie?