Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

EntrepeneurUganda

Er is een hoge werkloosheidsgraad bij jongeren in Oeganda (83%, UBOS 2018). Tijdens dit onderzoek wordt bekeken hoe MUST (Mbarara University of Science and Technology) worden versterkt op het vlak van innovatie, technologie en ondernemerschap.                                     

FUND-UP

Dit onderzoek richt zich op financiële uitdagingen bij non-profitorganisaties, waarbij velen subsidie-afhankelijk zijn en hun financiële situatie achteruitgaat volgens de recente Barometer van Verenigingen.                                                                          

StartUpWellbeing

Werkbaar werk is essentieel voor duurzaam ondernemen. Ondanks de groeiende aandacht ontbreekt het aan een geïntegreerde en proactieve aanpak. StartUpWellbeing wil starts-ups proactief begeleiden en empoweren bij het uitwerken en implementeren van een werkbaarheidsplan.           

LORECO

We stoten als samenleving op verschillende grenzen: klimaatopwarming, afbrokkelen van lokale handel en minder sociale cohesie. Het zijn allemaal zaken die zijn veroorzaakt door de manier waarop we ons geldsysteem, economie en maatschappij hebben vormgegeven de voorbije decenia.  

BAR Brexit

De regelgeving met betrekking tot de de Brexit evolueert snel. Dit vraagt een doorgedreven specialisatie die zeer tijdsintensief is. Via dit project gaan we na welke update de opleidingen moeten krijgen.                                                                             

Logipro

De logistieke sector heeft hooggekwalificeerde profielen nodig. Deze bestaan nog niet, waardoor de bedrijven nieuwe medewerkers eerst moeten opleiden, wat veel tijd en geld kost. Dit Erasmus+ project beoogt de ontwikkeling van een leerprogramma dat Europese studenten voorbereidt

Gen Z Lab

Gen Z is de toekomst. Als burger, als consument, als werknemer,... Het Gen Z Lab ontwikkelt een methodiek (inclusief toolbox, coachingstraject en kennisplatform) die organisaties helpt deze digital natives te begrijpen, te bereiken en te activeren.

iBM-Metaverse4SME

Het succes van online shopping - plus de invloed van covid - zet de Vlaamse retail & detailhandel onder druk. Omdat online shoppen wellicht zal blijven groeien, wordt bekeken welke technologische en businessmodelinnovaties mogelijk zijn met Metaverse en Web3.                     

NewZ Lab

GenZ consumeert nieuws via 'side-door' bronnen zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Het zit gewoon in hun feed. Om in die stroom aan info relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepast content creëren op maat van Gen Z.