Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

WEB3-MV-lab

Howest streeft naar de ontwikkeling en openstelling van geavanceerde onderzoeksinfrastructuur om Vlaamse ondernemingen, overheden, organisaties en burgers te ondersteunen tijdens hun digitalisering. Howest gaat in dat kader een WEB3 & Metaverse Experience Lab oprichten.          

Future Flemish Pig

Het algemene doel van het ICON-project is kennisverwerving over actuele uitdagingen in de varkensproductie en -verwerkingsketen in Vlaanderen en de samenwerking doorheen de keten verhogen.                                                                                            

UPSKILL Blue Energy

Om de groei en ontwikkeling van de economisch belangrijke sector ‘Blue Energy’ mee te ondersteunen, wordt - samen met POM West-Vlaanderen - een state-of-the art opleidingscentrum uitgebouwd in Bluebridge in het Ostend Science Park.                                                 

Vertiports

Dronetransport is en blijft van de belangrijkste toepassingen door het logistiek potentieel, de kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid en inzetbaarheid voor risicovolle taken. Met Vertiports wordt West-Vlaanderen voorbereid op de evolutie naar onbemand luchtverkeer.            

Manuf Excellence

Om effectief te verbeteren, moeten bedrijven hun situatie kunnen inschatten en de juiste technologieën kunnen selecteren. Beide aspecten blijken niet evident voor kmo's. Dit project beoogt de uitbouw van een onderzoeksinfrastructuur om demonstraties/validaties te kunnen opzetten.

DIGITALIS

EDIH DIGITALIS biedt ondersteuning aan lokale bedrijven op het vlak van AI, digitalisatie van de industrie en cybersecurity.                                                                                                                                                            

Muziek id metaverse

Er zijn steeds meer samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector, waarbij geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Toch roepen de vele nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen op in de muzieksector. 

XR in de realiteit

Heel wat scholen hebben de ambitie om Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) of overkoepelend eXtended Reality (XR) te implementeren in hun aanbod. Zeker voor de leerlingen voor wie het trainen van vaardigheden tot de kerntaken behoort, kunnen toepassingen met XR een meerwa

IVART

De klinische oogheelkundige praktijk wordt dagelijks geconfronteerd met de beperkingen van de beschikbare visuele assessment en revalidatietools. Oogheelkundigen stoten telkens opnieuw op uitdagingen bij het verkrijgen van betrouwbare resultaten van visustesten bij kinderen.     

XR Factor

XR-factor wil Vlaamse secundaire scholen met dubbele finaliteit en/of arbeidsmarktfinaliteit met uiteenlopende XR-expertise bevragen. Om een volledig systeembeeld te krijgen, treden we ook in gesprek met externe stakeholders van de XR-implementaties in de scholen.