“The best is YET to come” bouwt verder op het onderzoeksproject YET (Youth Environment & engagement Tool) dat in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Omgeving werd uitgevoerd en paste in de subsidie-oproep “Samen verbeelden we ruimte”.
Maatschappelijke en medische vooruitgang liedt tot een verhoogde levensverwachting en gepaste zorg in de laatste levensfase. Een antwoord hierop is palliatieve zorg. Dit project staat voor 'upskilling' sociaal werken voor palliatieve zorg.
Dit tweejarig onderzoek richt zich op het objectiever in kaart brengen van het welzijn van cognitief sterke leerlingen binnen het secundair onderwijs.
Dit onderzoek bewandelt twee sporen die gerelateerd zijn aan Artificiële Intelligentie (AI): het interpreteren van resultaten om zo leerlingen beter/individueler te begeleiden én het onderzoeken van welke AI-toepassingen interessant kunnen zijn voor het onderwijs.
Het doel van ERGO XR is het ontwikkelen van een Mixed Reality-app waarmee leerlingen op een correcte en wetenschappelijk onderbouwde manier technieken leren om te tillen en heffen. De oefeningen zijn relevant voor de opleidingen hout, bouw, elektriciteit, mechanica en zorg.
Blockchain als technologie of eerder als concept is nog vrij jong, maar heeft wereldwijd veel interesse en enthousiasme opgewekt bij burgers, burgerorganisaties, ondernemingen, dienstverleners en overheden.
Slecht 0,3% van de wereldbevolking kan programmeren, terwijl 86% digitale oplossingen consumeert. Dit veroorzaakt een enorme skill gap. Het gebruik van no-code biedt hier een oplossing.
Tijdens het MetaTec Project zal er gefocust worden op metagenoom analyse (studie van al het aanwezige DNA afkomstig uit een bepaald staal) via de recentste nanopore sequencing technologie.
De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat digitale communicatiemiddelen - al dan niet in combinatie met face-to-face-contact - een meerwaarde kunnen hebben voor iedereen in contact met dienst-, hulp- en zorgverleners.
Kan gametechnologie helpen om een assessment tool te bouwen om visusbeperkingen bij kinderen en mensen met een mentale beperking in kaart te brengen?