Meet & greet

"Kleuteronderwijs studeren doe je niet alleen!"

De opleiding kleuteronderwijs vormt – zoals alle hogeschoolopleidingen – een uitdagend traject. Het goede nieuws? Er staan heel wat mensen klaar om jou hier zoveel mogelijk bij te ondersteunen en begeleiden.

Zo kan je altijd terecht bij de trajectbegeleider van de bachelor onderwijs kleuteronderwijs, die je graag helpt met het opstellen van je studietraject en aandachtig naar je vragen of verzuchtingen luistert.

Contacteer ons

howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

Heb je vragen over de opleiding bachelor onderwijs? Aarzel niet om ons te contacteren. Wij nemen spoedig contact met jou op.

Jouw trajectbegeleider

Van der Stock Leen Howest-2017-080.jpg
  • Heb je vragen in verband met jouw studietraject?
  • Wil je weten hoe je studietraject eruit zal zien?
  • Heb je al eens een opleiding hoger onderwijs aangevat en vraag je je af of je eventuele vrijstellingen kunt bekomen voor bepaalde modules?
  • Kies je voor een ander traject dan het modeltraject?

Met al deze vragen kun je terecht bij de trajectbegeleider van de opleiding bachelor onderwijs kleuteronderwijs. Deze zal jou helpen bij het opstellen van jouw studietraject.

Lectorenteam lerarenopleiding kleuteronderwijs

Maar de kern van de opleiding wordt natuurlijk gevormd door onze enthousiaste lectoren zelf, die we hier graag aan je voorstellen: 

Devos Kenneth Howest-2017-092.jpg

Kenneth Devos

/ Aanspreekpunt Kleuteronderwijs
/ Lector

In 2007 studeerde ik af als leerkracht lager onderwijs aan howest. De praktijkervaringen die ik hier opdeed, hebben me destijds aangezet om me verder te verdiepen in de onderwijskundige materie. Drie jaar later behaalde ik mijn Master in de Pedagogische Wetenschappen. Sinds 2013 werk ik voor de opleiding bachelor kleuter- en lager onderwijs waar ik mee verantwoordelijk ben voor de uitbouw van de pedagogische modules, didactische ateliers en stages. Onderzoekend leren en onderzoek spreken mij bijzonder aan. Voor inspiratie inzake STEM en integratie van ICT in de klaspraktijk kun je bij mij terecht. Ik hou ervan om mijn kennis en ervaring te delen. Niet alleen met mijn studenten maar ook met het werkveld. Om mijn voeling met de praktijk niet te verliezen, zet ik me in om mijn interesses aan jonge nieuwsgierigen over te brengen. Naast het verzorgen van workshops voor deze doelgroep in de week van de wetenschap, help ik ook actief mee met de uitbouw van de kinderuniversiteit en de wetenschapsacademies. Ik hoop alvast mijn passie voor onderwijs aan jullie door te geven.

Van der Stock Leen Howest-2017-080.jpg

Leen Van Der Stock

/ Trajectbegeleider
/ Stagecoördinator
/ Coördinator afstandsonderwijs
/ Lector

In 1999 behaalde ik mijn masterdiploma in de geografie aan de Universiteit Gent. Onmiddellijk na het afstuderen ben ik gestart als leerkracht Secundair Onderwijs in aso-, tso- en bso-richtingen. Ik gaf er doorheen de jaren verschillende vakken zoals aardrijkskunde, Project Algemene Vakken, projecten in vrije ruimte. De praktijkervaringen die ik daar opdeed, hebben me destijds aangezet om me te solliciteren als lector aan howest.
Sinds 2007 werk ik voor de opleiding bachelor kleuter- en lager onderwijs waar ik mee verantwoordelijk ben voor de modules wereldoriëntatie en kinderuniversiteit en de organisatie van stages en trajecten. Voeling houden met de doelgroep, kleuters en leerlingen lager onderwijs is voor mij ontzettend belangrijk. Naast het geven van skilessen aan kinderen van 3 tot en met 12 jaar in de wintervakanties, ben ik ook steeds bereid workshops te verzorgen voor deze doelgroep in de week van de wetenschap. Ik help ook actief mee met de uitbouw van de kinderuniversiteit. Mijn droom voor jullie: “kinderen te allen tijde blijven verwonderen”.

    Carine Vanmassenhove

    / Verantwoordelijke IKZ
    / Stagecoördinator

    Afgestuurd als master in de Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Brussel begon ik mijn carrière in diverse bedrijfssectoren waar ik een waaier aan praktische ervaring opdeed.In 1995 maakte ik de overstap naar het onderwijs. Een nieuwe uitdaging begon waarbij de focus niet meer op het commerciële lag, wel op het onderwijskundige. Sinds 1997 werk ik voor howest. Driemaal zes is blijkbaar scheepsrecht. Zes jaar kon ik mijn praktijkervaring delen als lector communicatie in de opleidingen office management, marketing, logistiek management en toegepaste architectuur. Zes jaar coördineerde ik de opleiding office management. Zes jaar deelde ik mijn onderwijskundige ervaringen met alle opleidingen binnen Howest als stafmedewerker dienst onderwijs. Tegenwoordig ben ik stagecoördinator en kwaliteitsmedewerker voor BABO. Ik werk samen met collega’s aan een praktijkgerichte opleiding waar stage een essentieel onderdeel van uitmaakt en waar kwaliteitsvol onderwijs een vast gegeven is. Ik sta altijd klaar om jullie met raad en daad te ondersteunen beginnende bij de start van jullie opleiding.

      Ringoet Els.jpg

      Els Ringoet

      / Mentor
      / Lector

      In 1985 studeerde ik af als licentiaat in de Germaanse filologie aan de Vrije Universiteit Brussel en behaalde ik het diploma van geaggregeerde in het secundair onderwijs. Les geven was immers wat ik altijd al wilde. In de beginjaren van mijn carrière was ik leerkracht Nederlands en Engels in diverse athenea. Sinds 1993 ben ik als lector Nederlands verbonden aan howest in de opleidingen bachelor kleuter- en lager onderwijs. De studenten, die me zeer na aan het hart liggen, wil ik mijn passie voor het Nederlands overbrengen, zodat ze op hun beurt de kinderen in hun klas een rijk taalklimaat aanbieden. Als mentor van de opleiding bied ik een luisterend oor voor wie het moeilijk heeft op studiegebied of op persoonlijk vlak. Welbevinden is immers geen hol begrip in howest.

      Kris Hulsen.JPG

      Kris Hulsen

      / Lector

      Als kleine jongen droomde ik reeds weg bij de natuurdocumentaires van kapitein Cousteau, sir David Attenborough, de Bush Tucker Man en vele anderen. Getuigenissen van onbekende landen en onmetelijke oceanen, ontzagwekkende dieren en tropische planten. Ze lieten een grote indruk op me na. Sinds die tijd namen mijn grootvader en vader me graag mee de natuur in in binnen- en buitenland: we visten er tot de zon onderging (en langer). Ik kreeg de smaak te pakken en het liet me niet meer los. In 1995 studeerde ik als bioloog af aan de Gentse universiteit. Mijn passie voor water en vissen had toen een ietwat andere wending gekregen. Als plantkundige ging mijn interesse vooral uit naar ziektes bij planten en de bestrijding ervan. Na enkele jaren van boeiend onderzoek kwam ik in de lerarenopleiding howest terecht. Sindsdien heb ik de kracht van het delen en doorgeven van een passie pas écht begrepen: ze maken van een leerkracht een ‘leef-kracht’.In de cursus wereldoriëntatie vul ik natuurbeleving en techniekonderwijs aan kinderen inhoudelijk (wat?) en didactisch (hoe?) in. Hoe krijg je verwondering en wat kan je er verder mee doen? Hoe inspireer je kinderen en maak je hen kritisch-creatief? Hoe buig je alledaagse problemen om tot uitdagingen voor in de klas en daarbuiten?

      Tamar Engels

      / Lector

      Ik studeerde creatieve therapie Drama aan de Hogeschool van Utrecht. Het lerarenberoep trok mij echter aan en in 2001 studeerde ik af als leraar Nederlands, aardrijkskunde en geschiedenis voor het secundair onderwijs. Onlangs behaalde ik het diploma creatief agogisch coach. Ik combineerde het lesgeven en het dramatisch spel in verschillende jobs en freelance opdrachten. Sinds 2009 doe ik dat in howest in de modules expressieve ontwikkeling, leercoach en in de didactische ateliers. Ik hou van actieve en ervaringsgerichte lessen en vind het belangrijk om studenten te begeleiden in hun persoonlijke groei naar het leraarschap.

      Mareel Line Howest-2017-101.jpg

      Line Mareel

      / Lector

      In 2000 studeerde ik af als Meester in de beeldende kunst aan Lucca school of Art, een deel van die studie deed ik als Erasmusstudent aan het Kent Institute of Art and Design. Pedagogische en didactische ervaring deed ik op tijdens mijn aggregaatsopleiding aan de Academie van Antwerpen en tijdens mijn werkervaring als begeleider en uitvoerder van creatieve projecten in scholen in binnen en buitenland. Zelf ben ik ook actief als kunstenaar. www.linemareel.be. Sinds 2003 geef ik expressieve ontwikkeling en cultuur en maatschappij aan de Bachelors kleuter- en lager onderwijs. In deze modules ontdekken we de wereld via kunst, cultuur en reizen, leren we respect hebben voor het ‘andere in de ander’ en zien we wat je verantwoordelijkheid opnemen als burger van deze democratische samenleving kan betekenen.

      De Maré Rik Howest-2017-094.jpg

      Rik De Maré

      / Lector
      / Verantwoordelijke alumniwerking

      Als lector muziek hoop ik jullie de meerwaarde van muzische vorming te laten beleven. Na mijn diploma “master in muziek” was ik vooral werkzaam als muzikant en leerkracht gitaar. Het spelenderwijs musiceren als onderdeel van de harmonische ontwikkeling is voor kinderen belangrijk.  "Elemental music is never just music. It's bound up with movement, dance and speech, and so it is a form of music in which one must participate, in which one is involved not as a listener but as a co-performer." Carl Orff.

      Drama, beeld en muziek vinden elkaar dus in de lessen expressieve ontwikkeling. Door samenzang, muziek beluisteren en gitaar spelen verkennen we de specifieke aspecten van muziek. Actief musiceren, improviseren en componeren vormen een onderdeel van de lessen.  Vanuit een respectvolle houding verkennen we de eigen expressiemogelijkheden.  Maar ook kunst en cultuur krijgen aandacht in de opleiding. Een orkestrepetitie of  theatervoorstelling bijwonen, behoort ook tot de mogelijkheden.

      Celine Sercu

      / Lector

      Mijn geloof in de kracht van onderwijs en mijn liefde voor het lerarenberoep brachten me er op het einde van mijn middelbaar onderwijs toe de master in de pedagogische wetenschappen aan te vatten. Onmiddellijk na het afstuderen combineerde ik de ‘specifieke lerarenopleiding’ met een deeltijdse job bij ‘Studio Globo’, een ngo gespecialiseerd in ontwikkelingseducatie. Daar stimuleerde ik kinderen uit het lager onderwijs om een brede blik op diversiteit te ontwikkelen via begeleiding van inleefateliers en ontwerpen van didactisch materiaal.
      Na enkele jaren als educatief medewerker te werken, maakte ik de gedroomde overstap naar de lerarenopleiding. In de bachelor lager onderwijs geef ik hoofdzakelijk les in de algemene pedagogische modules. Dat de leerkracht van de toekomst gelooft in zijn of haar kracht het verschil te kunnen maken voor elk kind blijft mijn ultieme drijfveer om binnen de lerarenopleiding howest te werken.

      Lindsey Devlieghere

      / Lector

      In 2001 startte mijn howest-verhaal en vatte ik de opleiding leerkracht lager onderwijs aan, drie jaar later had ik mijn diploma op zak. De onderwijsmicrobe was zo sterk dat ik nog meer wou leren over kinderen en onderwijs. Ik besliste om verder te studeren en zo behaalde ik mijn Master in de Pedagogische wetenschappen, optie onderwijspedagogiek. Sinds 2008 werk ik in de lerarenopleiding howest waar ik mee verantwoordelijk ben voor de uitbouw van de pedagogische modules, didactische ateliers en stages. Onderwijs en in het bijzonder de jongste kinderen zijn mijn passie. Dat geef ik graag door aan de studenten. Tijdens de lessen probeer ik inzicht te geven in een kindgerichte manier van lesgeven en stimuleer ik studenten om een brede kijk te ontwikkelen op opvoeding en onderwijs. Naast het lesgeven aan studenten geef ik diverse workshops aan leerkrachten kleuteronderwijs. Voor mij is dit een van de manieren om in contact te treden met het werkveld. Dit vind ik ontzettend belangrijk; zo weet ik wat er leeft in het onderwijs en blijf ik up-to-date.

      Gert Muylle

      / Lector

      Reeds 20 jaar ben ik werkzaam in het kleuter- en lager onderwijs als leerkracht bewegingsopvoeding in Menen en Brugge. Daar kon ik mijn energie en passie delen met deze doelgroep. Sinds 2012 werk ik voor de opleiding bachelor kleuter- en lager onderwijs waar ik mee verantwoordelijk ben voor de verschillende modules bewegingsopvoeding, didactische ateliers en stages. Mijn focus ligt vooral op het doorgeven van mijn praktijkervaringen aan studenten.

      howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

      Inge Duytschaever

      / Bachelorproefcoördinator
      / Lector

      Na mijn master en postgraduaat in de filosofie, koos ik ervoor om ‘de hoge toren’ filosofie achter mij te laten en te zoeken hoe ik mijn vaardigheden praktisch kon inzetten in de maatschappij (1999). In de praktische filosofie trainde ik volwassenen in het maken van morele oordelen (doen wat juist is) en allerlei filosofische vaardigheden zoals vragen stellen, luisteren, redeneren. Daarenboven filosofeer ik al jaren met kinderen van het basisonderwijs, ik combineer dit vaak met kunstprojecten. Ik hou ervan kinderen samen te laten nadenken zonder inhoudelijk te bepalen waar ‘het’ naartoe moet. Ik vind het dus belangrijk te werken met wat er leeft in de groep, en in te gaan op wat er aangebracht wordt door de studenten, kinderen.

      howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

       

      Rony Moortgat

      / Verantwoordelijke postgraduaat NCZ
      / Lector

       

      Bieke Steeman

      / Lector

      In 1999 studeerde ik af als kleuteronderwijzer aan Howest, sindsdien mocht ik me 20 jaar lang verdiepen in de leefwereld van kinderen. Samen op ontdekking, vol verwondering hun wereld helpen onderzoeken om zo hun eigen talenten te ontdekken en als kleuteronderwijzer deze verder mee ontwikkelen. Iedere dag de uitdaging aangaan om een krachtige leeromgeving te creëren. 17 jaar in het Freinetonderwijs gaven me de ruimte en de kans me hierin te ontplooien! Als leerkracht vond ik het fantastisch om kindertekeningen om te zetten naar een digitaal ontwerp in functie van bv. affichering, om technieken de klas en het schoolmilieu binnen te brengen. Ik hoop dat de vonk kan overslaan op de studenten en dat ik vanuit de praktijk m’n enthousiasme en ervaringen kan delen via de modules playfull learning, wiskunde voor kleuters, wetenschapsacademie en didactische ateliers.

      Bieke Van Parys

      / Bachelorproefcoördinator
      / Lector

      In 1995 studeerde ik af als licentiate ( huidige master) in de Godsdienstwetenschappen. Daarna ben ik gestart als leerkracht in het kunstsecundair onderwijs waar ik in de hogere jaren RKG gaf. Mijn passie voor kunst en mijn ruime interesse in alles wat met cultuur en religie te maken heeft wil ik graag doorgeven. Sinds 2016 geef ik zingeving, optie RKG binnen de opleiding bachelor kleuter- en lager onderwijs. Ik wil de studenten, naast een theoretisch- godsdienstige basis, een waaier aan mogelijkheden, tips en originele praktische uitwerkingen geven, om als leerkracht godsdienst aan de slag te kunnen. Picasso schreef: “Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is: hoe er één te blijven als je groot wordt”. Ook als toekomstig godsdienstleerkracht kunnen we deze quote omzetten naar onze zingeving. Ik hoop jullie te kunnen inspireren.

      Verstraete Stefanie Howest-2017-057_1.jpg

      Stefanie Verstraete

      / Onderzoekscoördinator

      De Laere Frederik Howest-2017-128.jpg

      Frederik De Laere

      / Coördinator internationalisering 

      Proefstuderen

      howest illustraties_toekomst cropped.png

      Zit je in je laatste jaar secundair onderwijs en ben je benieuwd hoe het is om te studeren in de lerarenopleiding? Wil je weten hoe het eraan toegaat in een les? Wil je al eens kennismaken met lectoren en studenten? Kom dan zeker langs voor een sessie proefstuderen.

      Voor de opleidingen KleuteronderwijsLager onderwijs en Secundair onderwijs kun je in de periode februari tot en met eind juni om het even wanneer een les komen volgen.

      Contacteer de opleiding voor het bijwonen van een proefles. 

      Volg ons op sociale media

      Locatie Campus lerarenopleiding howest

      howest illustraties_locatie cropped.png

      De lerarenopleiding van Howest bevindt zich in Campus Brugge Centrum en is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Rondom de campus is betalend parkeren mogelijk. De campus beschikt ook over een overdekte fietsenstalling.