Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

Startklaar

De onderzoeksgroep Secundair Onderwijs wil met dit project een aantal belangrijke didactische en pedagogische principes aanreiken om leraren die (her)starten zonder pedagogische bekwaamheid te ondersteunen. Dit zal de kwaliteit van de onderwijskwaliteit ten goede komen.          

DIPSTER 2_0

Tijdens dit project wordt een online leerplatform ontwikkeld waar kan worden gewerkt aan de onderwijsdoelen op het vlak van digitale competenties.                                                                                                                                      

EduMac-XR

In dit project wordt het prototype van de VR- training (ontwikkeld in de PWO SPRINT EDU XR) geoptimaliseerd en uitgebreid. Deze VR-training is gericht op leerlingen uit het secundair onderwijs (arbeidsmarktfinaliteit) die leren werken met complexe houtbewerkingsmachines.         

Kapitein Werkgeluk

September 2022 betekende de start van het praktijkgericht onderzoek 'Kapitein Werkgeluk', met focus op het bevorderen van Werkgeluk bij (startende) leerkrachten en scholen secundair onderwijs. 

AHUMAIN

Zowel ‘Internet of Things’ (IoT) als ‘Artificial Intelligence’ (AI) verandert onze wereld snel. Het AHUMAIN-project verbindt de IoT- en AI- specialisaties daartoe tot één consistent curriculum, afgestemd op de Oostafrikaanse markt. 

DiGaME

Het DiGaMe project heeft als doel binnen het wiskundeonderwijs op maat gemaakte instructies te bieden, afgestemd op de individuele behoeften van elke student, en tegelijkertijd de betrokkenheid en motivatie te verhogen.                                                             

EntrepeneurUganda

Er is een hoge werkloosheidsgraad bij jongeren in Oeganda (83%, UBOS 2018). Tijdens dit onderzoek wordt bekeken hoe MUST (Mbarara University of Science and Technology) worden versterkt op het vlak van innovatie, technologie en ondernemerschap.                                     

Logipro

De logistieke sector heeft hooggekwalificeerde profielen nodig. Deze bestaan nog niet, waardoor de bedrijven nieuwe medewerkers eerst moeten opleiden, wat veel tijd en geld kost. Dit Erasmus+ project beoogt de ontwikkeling van een leerprogramma dat Europese studenten voorbereidt

No-code (r)evolutie

Slecht 0,3% van de wereldbevolking kan programmeren, terwijl 86% digitale oplossingen consumeert. Dit veroorzaakt een enorme skill gap. Het gebruik van no-code biedt hier een oplossing.

P5 Uganda

Er is een hoge werkloosheidsgraad bij jongeren in Uganda (83%, UBOS 2018). Dit komt door een grote skills gap en school drop-outs. Er zijn ook heel wat afgestudeerden (bachelors en masters) die geen job vinden door beperkte vaardigheden. De curricula van de universiteiten zijn te