Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoeks­projecten

WEB3-MV-lab

Howest streeft naar de ontwikkeling en openstelling van geavanceerde onderzoeksinfrastructuur om Vlaamse ondernemingen, overheden, organisaties en burgers te ondersteunen tijdens hun digitalisering. Howest gaat in dat kader een WEB3 & Metaverse Experience Lab oprichten.          

BLING

Blockchain als technologie of eerder als concept is nog vrij jong, maar heeft wereldwijd veel interesse en enthousiasme opgewekt bij burgers, burgerorganisaties, ondernemingen, dienstverleners en overheden.

Future Flemish Pig

Het algemene doel van het ICON-project is kennisverwerving over actuele uitdagingen in de varkensproductie en -verwerkingsketen in Vlaanderen en de samenwerking doorheen de keten verhogen.                                                                                            

UPSKILL Blue Energy

Om de groei en ontwikkeling van de economisch belangrijke sector ‘Blue Energy’ mee te ondersteunen, wordt - samen met POM West-Vlaanderen - een state-of-the art opleidingscentrum uitgebouwd in Bluebridge in het Ostend Science Park.                                                 

iBM-Metaverse4SME

Het succes van online shopping - plus de invloed van covid - zet de Vlaamse retail & detailhandel onder druk. Omdat online shoppen wellicht zal blijven groeien, wordt bekeken welke technologische en businessmodelinnovaties mogelijk zijn met Metaverse en Web3.                     

NLAB4CIT

Dit project focust op de digitale transformatie bij overheden. Hoe kunnen we de publieke dienstverlening aan de burger verbeteren, versnellen en innoveren door middel van nieuwe technologieën?                                                                                        

I-READ IN VET

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Het belangrijkste doel van het project is het vergroten van de leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen in beroepsgeoriënteerde opleidingen.

Lerend Netwerk XR

In Vlaanderen is heel wat expertise over de implementatie van XR in het onderwijs. Het is belangrijk om die kennis optimaal te benutten. Daarom werd dit Lerend Netwerk in het leven geroepen. 

EdHubAI

Dit onderzoek bewandelt twee sporen die gerelateerd zijn aan Artificiële Intelligentie (AI): het interpreteren van resultaten om zo leerlingen beter/individueler te begeleiden én het onderzoeken van welke AI-toepassingen interessant kunnen zijn voor het onderwijs.                

SPACE 2

Zijn AI-modellen in staat om realistische conversaties te voeren met mensen en complexe taken uit te voeren (zich gedragen als persona, bv cliënt bij psycholoog)? En hoe kunnen we de generatie AI-tools combineren om een geloofwaardige embodied conversational agent te creëren?