Het Blue BALANCE project wil draagvlak creëren onder burgers en toeristen voor duurzame economische activiteiten langs de kust (o.a. kustbescherming, blauwe voeding, hernieuwbare energie, havens en toerisme).
Het succes van online shopping - plus de invloed van covid - zet de Vlaamse retail & detailhandel onder druk. Omdat online shoppen wellicht zal blijven groeien, wordt bekeken welke technologische en businessmodelinnovaties mogelijk zijn met Metaverse en Web3.
GenZ consumeert nieuws via 'side-door' bronnen zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Het zit gewoon in hun feed. Om in die stroom aan info relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepast content creëren op maat van Gen Z.
Er zijn steeds meer samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector, waarbij geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Toch roepen de vele nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen op in de muzieksector.
Digital Arts & Entertainment wil de studio-infrastructuur uitbreiden naar een Virtuele Productie Studio (VP). Typerend daaraan is dat alle filmcamera’s worden uitgerust met trackingsystemen waardoor men altijd de exacte positie kent tegenover de virtueel getoonde omgeving.
Na een survey bij ruim 900 Vlamingen blijkt de Vlaamse televisiekijker klaar voor de volgende stap: Extended Reality (XR) in de media.
Het TEENie Tiny Houses project zet in op het aantonen dat bouwprofielen een enorm spectrum aan talenten omvatten via een uitdagende, duurzame en geïntegreerde bouw challenge.
Er wordt met een groep 14-plussers aan de slag gegaan om de SDG’s (duurzameontwikkelingsdoelstellingen) in de kijker te zetten via een artistieke-technologische interventie in hun stad/gemeente. In samenwerking met lokale jeugdorganisaties wordt een traject opgezet.