Overslaan en naar de inhoud gaan

In een verkort traject een commerciële en creatieve carrière tegemoet

Track M is een verkort traject binnen de afstudeerrichting Marketing van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement.

  • Heb je al een bachelordiploma op zak, maar ben je op zoek naar een extra troef om je profiel te boosten?
  • Wil je alles te weten komen over de job als digital marketeer of salesmanager in een bedrijf?

Track M biedt je de kans om je in 1 jaar tot digital marketing- of salesspecialist te ontpoppen. Afhankelijk van je voorkeur kan je kiezen uit twee specialisaties. Wil je ze combineren, dan kan dit zeker ook!

  • Ben je een geboren verkoper? Ga dan voor de specialisatie Marketing & Sales
  • Word je wild van digitale (marketing)tools? Kies dan voor Digital Marketing

Voor wie?

Je hebt minstens een bachelordiploma Bedrijfsmanagement (niet marketing), Communicatie(management), Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Human Resources Management, Journalistiek, Toerisme en Recreatiemanagement, Eventmanagement, Office Management, Hotelmanagement of een master Handelsingenieur (marketing). Andere diploma’s op aanvraag.

Onze troeven

  • Volwaardig bachelordiploma in 1 jaar tijd.
  • Praktijkgericht: met stages en concrete bedrijfsprojecten start je je eerste job met een stevige brok werkervaring!
  • De digitale transformatie zorgt ervoor dat bedrijven zowel sales als digitale experten hard nodig hebben.

Marketing_studenten op uitstap

Track M biedt je de kans om je in 1 jaar tot digital marketing- of salesspecialist te ontpoppen. Afhankelijk van je voorkeur kan je kiezen uit 2 specialisaties. Wil je ze combineren dan kan dit zeker ook!

  • Ben je een geboren verkoper, dan ga je beslist voor de specialisatie Marketing & Sales
  • Digitale enthousiastelingen kunnen bij ons kiezen voor Digitale marketing

Marketing & Sales

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepaste salestools in verschillende situaties.

Digitale Marketing

Krijg strategisch doorzicht en zet de juiste tools in om de hoogste en beste return te halen uit je eigen acties en platformen. Stop niet bij een leuke site of mooie beelden, maar ga voor strategische marketing die perfect meetbaar is en die echte impact heeft.

Jouw lesrooster

Elke week heb je 20 tot 24 uur les. De lesuren sluiten daarbij zo goed mogelijk op elkaar aan. Hieronder kan je een voorbeeld van een lesrooster bekijken. Dit kan per academiejaar uiteraard afwijken. Het definitieve lesrooster communiceren we in september.

Voorbeeldlesrooster

Track M explained

Track M biedt je de kans om je in 1 jaar tot digital marketing- of salesspecialist te ontpoppen.

Track M programma*

*dit is een niet-bindend modeltraject. Het wordt gepersonaliseerd op basis van het behaalde diploma.

Algemene marketingmodules

  • Marketing
    Je duikt in de marketingmix en je ontdekt alle facetten rond product-, prijs- en distributiebeleid. Je maakt kennis met de specifieke aspecten van b2b-marketing. En je krijgt inzicht in een succesvolle e-commercestrategie.
  • Market Research
    Ontdek de onderzoekstechnieken op basis waarvan marketingbeslissingen genomen worden. Leer cijfers en data correct interpreteren en inzetten.

Specialisatietrajecten

  • Sales & Marketing
    Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepaste salestools in verschillende situaties.
  • Digital Marketing
    Krijg strategisch doorzicht en zet de juiste tools in om de hoogste en beste return te halen uit je eigen acties en platformen. Stop niet bij een leuke site of mooie beelden, maar ga voor strategische marketing die perfect meetbaar is en die echte impact heeft.
Raadpleeg de ECTS-fiches van deze opleiding
Marketing stageplaats Yara Meulenberg

Waar kom je terecht?

Track M stoomt je klaar voor een waaier aan marketingfuncties zoals digital marketeer, social media manager, search expert, accountmanager, projectmanager, sales manager, business developer, consultant,…

Het vormt tegelijk de ideale basis om je eigen onderneming op te starten.

Dagonderwijs

Het dagtraject kan je volgen als voltijds dagstudent. Je hebt dan 20 tot 24 uur les per week. Daarnaast studeer je en werk je aan werkveldprojecten.

Contacteer lieven.theys [at] howest.be (Lieven Theys), trajectbegeleider van de opleiding Bedrijfsmanagement, voor de uitwerking van je traject op maat.

Kostenraming voor deze opleiding
Studiefinanciering

De sociale dienst van Stuvo staat klaar om je in alle discretie te ondersteunen bij financiële vragen. Bekijk samen of je in aanmerking komt voor studiefinanciering.

Lees meer

Inschrijven

Je kan je vanaf 1 maart registreren voor 2024-25. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving. Reserveer nu al jouw plek bij Howest!

Lees meer

Infodag
Zaterdag 4 mei
VAN 10u TOT 13u
Meer info

Kom langs op onze infodagen

Dit zijn de eerstvolgende infodagen voor Brugge:

Alle infodagen

Meer info?

Ontvang de brochure per post
Schrijf je in op de nieuwsbrief van deze opleiding.

Student met brochure van Howest

Troeven van de opleiding

Marketing, onze passie en onze expertise

De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd door marketing. Die passie geven ze graag door zodat jij een stevige basis hebt om jouw marketingcarrière uit te bouwen.

Aangezien we zelf doeners zijn, bevat elke les een stevige portie praktijk:

  • theorie onderbouwd met echte voorbeelden
  • real-life consultancy opdrachten
  • een ruim netwerk aan werkveldcontacten
  • blik achter de schermen van bedrijven

We brengen het echte bedrijfsleven naar je toe.

Marketing in de praktijk

De lijst aan praktijkonderdelen is eindeloos:

  • een blik achter de schermen tijdens tal van bedrijfsbezoeken
  • detailanalyse van bedrijfsprocessen
  • cases met echte bedrijfsdata
  • Google- en socialmediacampagnes opzetten en echte advertentiebudgetten spenderen
  • verkoopprocessen doorgronden en optimaliseren
  • meerdaagse studiereizen, al dan niet internationaal
  • gastdocenten
  • consultancy-opdrachten voor een bedrijf met jou als externe marketing manager
  • tal van stagemogelijkheden

Twee specialisaties

Je kan kiezen voor een van de twee specialisaties:

  • Marketing & Sales: leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met uitdagende verkoopsituaties en gebruik aangepaste ICT-programma’s.
  • Digital Marketing: zet de juiste tools in om de hoogste return te halen uit je acties en platformen. Beperk je niet tot een leuke site of mooie beelden, maar ga voor strategische marketing die perfect meetbaar is en die echte impact heeft.

Not an ordinary school trip

We trekken er graag op uit!

We beginnen met bezoeken aan een aantal bedrijven in West-Vlaanderen. Daarna trekken we naar Brussel of Antwerpen. Of we kijken mee achter de schermen bij grote bedrijven als Nestlé, DPG Media, Publicis…

We reizen ook naar een Europese stad. Zo trokken we dit jaar naar Amsterdam, dé sustainability hotspot bij uitstek!

Future of marketing Event

Elk jaar organiseren de derdejaarsstudenten Marketing van Howest een seminarie rond de nieuwste trends in de boeiende wereld van marketing. Het ideale netwerkevent voor onze alumni, studenten en lectoren.

Je kan je vanaf 1 maart registreren voor 2024-25. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving. Reserveer nu al jouw plek bij Howest!

Lees meer

Samenwerken

Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen. 

Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.

Bekijk onze onderzoeksprojecten

Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat. ​ ​

Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform.

Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project.

Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren.

Laptops
The Level

Hét grote pluspunt bij Howest is de persoonlijke aanpak. De lectoren kennen elke student en volgen je nauw op. De gebouwen van Howest hebben bovendien een ziel. Op de bruisende campussen heerst een gemoedelijke sfeer onder studenten en lectoren. Ook bij het administratief personeel en Stuvo staat de deur altijd open.

Aan deze hogeschool leer je niet enkel in boeken, je stapt ook de wereld in en oefent in de praktijk. De uitgebreide stages bereiden je voor op de arbeidsmarkt. Na de opleiding ben je klaar voor het echte werk of kan je verder studeren als je dat wil.

Evy Schacht
Howest Alumna 2021

Overtuigd? Schrijf je in!

Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community! 

Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link. 

Schrijf je in

Studenten in pauze met koffie op de campus

FAQ

Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Charlotte Vanhove

Charlotte Vanhove

Lector

Indien je een laptop koopt via Howest, kan je bekijken welke laptop de opleiding aanraadt. Indien je een laptop hebt of zelf een nieuw toestel wil kopen, dient deze minimum te voldoen aan dezelfde specificaties.

Bekijk welke laptop de opleiding aanraadt

Wil je graag een semester in het buitenland studeren? Of spreekt een internationale stage jou aan? Dat kan! Je ontdekt alle mogelijkheden om binnen Howest naar het buitenland te gaan op deze pagina. Tijdens je studies maken we jouw buitenlands avontuur samen concreet! 

Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of een dienst bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt, zodat zoveel mogelijk mensen het product of de dienst aankopen en er zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Kortom, het gaat over de juiste prijs zetten, op de juiste plaats aanwezig zijn, met het juiste product en een goede promotie daarbij. En nog belangrijker, de vijfde P, die van ‘people’, maakt het af.
Vanaf jouw tweede jaar kies je dan voor een specialisatie.

Wat is Digital Marketing?

Leer alles over adverteren met Google Ads en Facebook & Instagram Advertising. Daarnaast krijg je ook een grondige opleiding Google Analytics, SEO en zorgen we voor een goede kennis van zaken over alle aspecten van Digitale Marketing.

Wat is Sales?

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepast salestools in verschillende situaties.

Wij geloven dat er bij elke school een bepaald profiel van studenten past. Je kiest voor Howest als je kiest voor praktijkgericht onderwijs. In ons curriculum vertaalt dit zich in de uren werkveld. 1/3 van ons lessenrooster is werkplekleren waar je de theorie toepast in de praktijk in samenwerking met bedrijven

Daarnaast is Howest zeer persoonlijk. We coachen elke student in het zoeken naar zijn of haar eigen plekje binnen het bedrijfsleven. Ook dit zie je in de uren ‘personal & professional development,’ waar je de kans krijgt jouw eigen interesses en passies te ontdekken.

In het tweede jaar marketing zal je een keuze moeten maken tussen 2 afstudeertrajecten: Digital Marketing of Sales. Vanaf dan krijg je de basisvakken samen met de andere marketingstudenten, maar worden de specialisatietrajecten afzonderlijk gegeven, met een stevige diepgang.

Je hoeft geen creatieve duizendpoot te zijn om marketing te studeren. Als ‘marketeer’ ben je niet per se de persoon die de creaties maakt, maar wel diegene die de juiste briefings geeft aan de creatievelingen. Je bent dus eerder een creatief denker, geen zotte designer. Er zijn uiteraard creatieve marketeers, maar er zijn evengoed analytische en strategische marketeers. Er is dus een brede waaier aan mogelijkheden om de job als marketeer in te vullen.

 Wij zijn op zoek naar doeners met een stevige hands-on mentaliteit.

Met beide voeten op de werkvloer, dat is werkplekleren voor ons.

Ons netwerk strekt zich uit over heel België. Zowel voor stages als gastdocenten of projecten met bedrijven kunnen we bij ontzettend veel partners terecht. Dat is niet alleen boeiend voor ons, maar ook voor de studenten.

Door onze samenwerking met het werkveld blijven we mee met de noden van het werkveld en kunnen we innovatief onderwijs aanbieden. Je leert zoveel meer dan leerstof: de juiste attitudes op de werkvloer, meedraaien in de dagelijkse praktijk en een flinke dosis zelfredzaamheid zijn even noodzakelijk als kennis.

Bij Howest studeer je af met alvast een stevig netwerk op jouw LinkedIn profiel.

We bereiden ons voor op een wereld die constant in verandering is. Door ons nauw contact met het werkveld kunnen we inspelen op de vele maatschappelijke veranderingen en kunnen we vóór blijven op de trends en uitdagingen van de toekomst.

Door onze samenwerking met tal van bedrijven kunnen onze studenten regelmatig kennis opsteken bij specialisten die dag in, dag uit in het werkveld staan. Ze presenteren casestudies, wijden je in in nieuwe tools en leren je de knepen van het vak.

Ook de docenten binnen de opleiding hebben een flinke dosis aan bedrijfservaring.