Een commerciële, creatieve carrière tegemoet
"Leer van echte experten en echte cases uit het bedrijfsleven in een futureproof opleiding vol creativiteit, variatie en commercieel inzicht."
Je bent:
- een variatiezoeker
- een creatief denker, maar geen zotte designer
- hands-on
- een digital nomad/social media-minded of een commercieel talent
Hou je van een opleiding met veel variatie waarin je strategie, communicatie en onlinemarketingtools wil combineren, dan is deze opleiding beslist iets voor jou. Je leert niet alleen strategisch te denken en het breder kader te zien, je past de kennis ook meteen concreet toe.
Als marketeer ben je de kern van het bedrijf. Jij ontwikkelt nieuwe ideeën en zorgt dat deze bij de juiste mensen terecht komen in het bedrijf. Met de volgende vakken stomen we je klaar voor een marketingcarrière:
- Marketing: je ontdekt wat marketing nu precies is en leert een doelgerichte strategie op te stellen en te vertalen naar klantgerichte acties.
- Marketingcommunicatie: zet een sterk merk op de kaart. Met een onderscheidende communicatiestrategie leer je goede content maken, verspreiden en opvolgen door de impact te meten.
- Market Research: ontdek de onderzoekstechnieken op basis waarvan marketingbeslissingen genomen worden. Leer cijfers en data correct interpreteren en inzetten.
Specialisaties
Afhankelijk van je voorkeur kan je vanaf jaar 2 kiezen uit verschillende specialisaties:
- Wil je je verdiepen in de technieken van verkoop, dan ga je beslist voor de specialisatie Marketing & Sales.
- Digitale enthousiastelingen kunnen bij ons kiezen voor Digital Marketing.
Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met uitdagende verkoopsituaties en gebruik aangepaste ICT-programma’s.
Als digitaal marketeer krijg je strategisch doorzicht en zet je de juiste tools in om de hoogste en beste return te halen uit je eigen acties en platformen. Stop niet bij een leuke site of mooie beelden, maar ga voor strategische marketing die perfect meetbaar is en die echte impact heeft.
Na twee stages, concrete bedrijfsprojecten en echte consultancy opdrachten start je je eerste job met een stevige brok werkervaring!
Waar kom je terecht?
Met een diploma ‘Bedrijfsmanagement – Marketing’ kan je veel kanten uit. Denk aan de marketingafdeling van een bedrijf, marketingbureaus, communicatiebureaus, digital manager, social media manager, sales manager, business developer, consultant… Jobs en aanbod genoeg! Bovendien vormt deze opleiding de ideale basis om jouw eigen onderneming op te starten.


Marketing & Sales
Ben je een commercieel talent? Dan kan je je bij Howest specialiseren in Marketing & Sales. Een combinatie van commerciële skills, de juiste ICT tools en strategisch inzicht vormen jou tot een impactvolle sales manager.

Digital Marketing
Als digital nomad speel je met digital tools om de hoogste en beste return te halen uit je eigen acties. Je gaat hierbij een stap verder: je stopt niet bij een leuke site of wat mooie beelden. Je gaat voor een digitale strategie met impact.
Jouw lesrooster
Elke week heb je 20 à 24 uur les. De lesuren sluiten zo goed mogelijk op elkaar aan. Hieronder kan je een voorbeeld lesrooster consulteren. Dit kan per academiejaar uiteraard afwijken. Het definitief lesrooster wordt in september gecommuniceerd.
Eerste jaar
In je eerste jaar krijg je veel modules die voor elke student bedrijfsmanagement essentieel zijn. Deze algemene managementmodules worden aangevuld met een aantal specifieke modules uit jouw afstudeerrichting of keuzetraject. Bovendien maak je al kennis met het werkveld.
Tweede jaar
Tijdens je tweede opleidingsjaar ligt de nadruk op de specifieke modules uit jouw keuzetraject of afstudeerrichting. Hierdoor word je een specialist in jouw domein. Bovendien zet je in het tweede opleidingsjaar al jouw eerste stappen in het werkveld.
Derde jaar
In het derde jaar ben je helemaal klaar voor het werkveld! Stages, projecten en de bachelorproef zorgen ervoor dat je met en voor het werkveld werkt in jouw derde jaar. Daar ligt dan ook de nadruk op. Dit wordt aangevuld met een aantal specifieke modules uit jouw keuzetraject of afstudeerrichting. Hierdoor word je volledig klaargestoomd voor je eerste job!

Jouw toekomst
Diploma op zak?
Met een diploma ‘Bedrijfsmanagement – marketing’ kan je veel kanten uit. Denk aan de marketingafdeling van een bedrijf, marketingbureaus, communicatiebureaus, digital manager, social media manager, sales manager, business developer, consultant…
Marketing zit in de lift, jobs en aanbod genoeg! Bovendien vormt deze opleiding de ideale basis om jouw eigen onderneming op te starten.
Verder studeren?
Bij Howest geloven we in de voordelen van levenslang leren. Door jouw vakbekwaamheid uit te breiden en nieuwe skills aan te leren, bieden er zich meer doorgroeimogelijkheden, kansen en opportuniteiten aan.
Door de stevige basis aan bedrijfsmanagementvakken die bij elke afstudeerrichting terugkomt, kan je in een zeer korte periode (1/1,5 jaar) een tweede bachelorsdiploma bedrijfsmanagement behalen. Er zijn reeds enkele afgestudeerden van marketing die nadien nog een extra jaar HR Management, Chinese Business Management, Sport Business Management, Real Estate, Communicatiemanagement... hebben gevolgd en telkens met succes. Concreet zou dit kunnen betekenen dat je in 4 jaar 2 diploma’s haalt!
Uiteraard beperkt het zich niet enkel tot de richting bedrijfsmanagement. Op de website van Howest Academy kan je steeds ons actueel aanbod van bijscholing vinden.
Dagonderwijs
Het dagtraject kan je volgen als voltijds dagstudent. Je hebt dan 20u à 24u per week les. Daarnaast studeer je en werk je aan werkveldprojecten.
Heb je reeds een opleiding gevolgd en heb je vrijstellingen? Of wil je een dagtraject combineren met een (deeltijdse) job? We kunnen een traject op maat van jouw situatie samenstellen. Meer informatie kan je hiervoor verkrijgen via de trajectbegeleider van de opleiding dhr. Lieven Theys (lieven.theys [at] howest.be).
Verkort traject
Verkort traject met een graduaatsdiploma
Heb je al een graduaatsdiploma op zak? Dan kan je mogelijks een bachelordiploma bedrijfsmanagement behalen in anderhalf tot twee jaar. Vanuit de graduaatsopleiding marketing en communicatiesupport wordt een verkort traject voorzien naar bedrijfsmanagement, afstudeerrichting marketing.
Verkort traject met een bachelordiploma (Track M)
Je hebt al een bachelordiploma op zak, maar je bent op zoek naar een extra troef om je profiel te boosten? Je wil alles te weten komen over de job als digital marketeer of salesmanager in een bedrijf?
Track M biedt je de kans om je in 1 jaar tot digital marketing- of salesspecialist te ontpoppen. Afhankelijk van je voorkeur kan je kiezen uit 2 specialisaties. Wil je ze combineren dan kan dit zeker ook!
- Ben je een geboren verkoper, dan ga je beslist voor de specialisatie Marketing & Sales
- Digitale enthousiastelingen kunnen bij ons kiezen voor Digitale marketing
Track M stoomt je klaar voor een waaier aan marketingfuncties zoals digital marketeer, social media manager, search expert, accountmanager, projectmanager, sales manager, business developer, consultant,… of vormt de ideale basis om jouw eigen onderneming op te starten.
Meer informatie vind je op https://www.howest.be/nl/opleidingen/graduaat-of-bachelor-in-verkort-traject/bedrijfsmanagement/track-m-marketing-in-verkort
Voor specifieke vragen kan je contact opnemen met mevr. Charlotte Vanhove: charlotte.vanhove [at] howest.be.

Starten in februari
Je hebt het gevoel dat je niet de juiste studiekeuze hebt gemaakt, maar je wilt niet bij de pakken blijven zitten? Start een nieuwe opleiding in februari! Het kan!

Inschrijven
Je kan je nu reeds online registreren. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving. Reserveer nu al jouw plek bij Howest!
Kom langs op onze infodagen
Dit zijn de eerstvolgende infodagen voor Brugge:

Opleiding in beeld
Troeven van de opleiding
Marketing is onze passie en onze expertise
De docenten zijn stuk voor stuk gepassioneerd door marketing. Die passie geven we graag door zodat je een stevige basis hebt om jouw marketingcarrière uit te bouwen.
Aangezien we zelf doeners zijn, bevat elke les ook een stevige portie praktijk:
- theorie onderbouwd met echte voorbeelden
- real-life consultancy opdrachten
- een ruim netwerk aan werkveldcontacten
- achter de schermen duiken van een bedrijf…
We brengen het echte bedrijfsleven graag naar jou toe.
Praktijk: steek de handen uit de mouwen en ga aan de slag!
Met twee stages en concrete bedrijfsprojecten start je je eerste job met een stevige brok werkervaring.
Via deze praktijkervaringen kan je proeven van de specialisatie die je hebt gekozen en jouw weg vinden in het bedrijfsleven.
En de lijst aan praktijkonderdelen is eindeloos:
- een blik achter de schermen van een bedrijf tijdens één van de vele bedrijfsbezoeken
- bedrijfsprocessen binnenstebuiten keren
- analytische competenties aanscherpen in cases met echte bedrijfsdata
- Google en social media campagnes opzetten en echte advertentiebudgetten spenderen van een bedrijf
- verkoopprocessen doorgronden en optimaliseren
- meerdaagse studiereizen, al dan niet internationaal
- gastdocenten die je inwijden in de laatste nieuwe trends
- wekelijkse consultancy opdrachten voor een bedrijf waar jij de externe marketing manager bent
- tal van stagemogelijkheden
Not an ordinary school trip
We trekken er graag op uit! Het eerste jaar verkennen we een aantal bedrijven in West-Vlaanderen. In jaar 2 en jaar 3 trekken we wat verder weg: zo ontdek je in 3 dagen de marketingscène in Brussel of Antwerpen. Meekijken achter de schermen bij bedrijven als Nestlé, DPG Media, Publicis,… Of verken je een Europese stad. Zo trokken we dit jaar naar Amsterdam, dé sustainability hotspot bij uitstek!
Future of marketing Event
De derdejaarsstudenten Marketing van Howest organiseren elk jaar een seminarie omtrent de nieuwste trends in de boeiende wereld van marketing. Het ideale netwerkevent voor onze alumni, studenten en lectoren.
Inschrijven
Je kan je nu reeds online registreren. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving. Reserveer nu al jouw plek bij Howest!
Samenwerken
Howest heeft een breed aanbod van samenwerkingsmogelijkheden met studenten. Samen met onze studenten zoeken we naar oplossingen voor reële cases aangebracht door onze partners. Tijdens die samenwerking zie je de studenten aan het werk, beoordeel je mee hun werk en indien het klikt, kan je hen aanwerven na afstuderen.
Howest anticipeert via onderzoek ook op de behoeften van de maatschappij in het algemeen en het brede socio-economische werkveld in het bijzonder. De hogeschool kiest bewust voor nieuwe profielen en innovatieve niches. Op die manier werkt de onderwijsorganisatie mee aan het ombuigen van de fameuze West-Vlaamse braindrain in een braingain.
Een bachelorproef, een brainstorm, een projectweek of een semester lang samenwerken met een groep studenten? Contacteer onze opleidingen voor een samenwerking op maat.
Wil je een stageproject indienen en zo in contact komen met vers Howest talent? Gebruik hiervoor het Howest stageplatform.
Kruisbestuiving is belangrijk voor nieuwe ideeën! Daar zijn we ons volledig van bewust. Daarom investeert Howest in incubatoren op de verschillende campussen. Studenten, onderzoekers, maar ook externe starters werken er onder één dak aan de uitbouw van hun eigen project.
Bovendien organiseren we onze incubatoren thematisch. Dat zorgt voor zeer veel specialistische kennis op één centrale plaats. Combineer dit met de nabijheid van andere starters en er ontstaat een frisse dynamiek, een open vizier en kruisbestuiving. Studenten aan Howest die werken aan hun eigen bedrijf kunnen een gratis werkplek krijgen in één van de incubatoren.

Nieuws

Hét grote pluspunt bij Howest is de persoonlijke aanpak. De lectoren kennen elke student en volgen je nauw op. De gebouwen van Howest hebben bovendien een ziel. Op de bruisende campussen heerst een gemoedelijke sfeer onder studenten en lectoren. Ook bij het administratief personeel en Stuvo staat de deur altijd open.
Aan deze hogeschool leer je niet enkel in boeken, je stapt ook de wereld in en oefent in de praktijk. De uitgebreide stages bereiden je voor op de arbeidsmarkt. Na de opleiding ben je klaar voor het echte werk of kan je verder studeren als je dat wil.
Overtuigd? Schrijf je in!
Heb je jouw keuze gemaakt? Wij kijken ernaar uit om je op te nemen in onze Howest-community!
Alle informatie over inschrijven vind je via onderstaande link.

FAQ
Vind je niet wat je zoekt of heb je specifieke vraag over deze opleiding. Neem gerust contact met ons op.

Indien je een laptop koopt via Howest, kan je hier bekijken welke laptop de richting aanraadt. Indien je een laptop hebt of zelf een nieuw toestel wil kopen, dient deze minimum te voldoen aan dezelfde specificaties.
Wil je graag een semester in het buitenland studeren? Of spreekt een internationale stage jou aan? Dat kan! Je ontdekt alle mogelijkheden om binnen Howest naar het buitenland te gaan op deze pagina. Tijdens je studies maken we jouw buitenlands avontuur samen concreet!
Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of een dienst bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt, zodat zoveel mogelijk mensen het product of de dienst aankopen en er zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Kortom, het gaat over de juiste prijs zetten, op de juiste plaats aanwezig zijn, met het juiste product en een goede promotie daarbij. En nog belangrijker, de vijfde P, die van ‘people’, maakt het af.
Vanaf jouw tweede jaar kies je dan voor een specialisatie.
Wat is Digital Marketing?
Leer alles over adverteren met Google Ads en Facebook & Instagram Advertising. Daarnaast krijg je ook een grondige opleiding Google Analytics, SEO en zorgen we voor een goede kennis van zaken over alle aspecten van Digitale Marketing.
Wat is Sales?
Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepast salestools in verschillende situaties.
Wij geloven dat er bij elke school een bepaald profiel van studenten past. Je kiest voor Howest als je kiest voor praktijkgericht onderwijs. In ons curriculum vertaalt dit zich in de uren werkveld. 1/3 van ons lessenrooster is werkplekleren waar je de theorie toepast in de praktijk in samenwerking met bedrijven
Daarnaast is Howest zeer persoonlijk. We coachen elke student in het zoeken naar zijn of haar eigen plekje binnen het bedrijfsleven. Ook dit zie je in de uren ‘personal & professional development,’ waar je de kans krijgt jouw eigen interesses en passies te ontdekken.
In het tweede jaar marketing zal je een keuze moeten maken tussen 2 afstudeertrajecten: Digital Marketing of Sales. Vanaf dan krijg je de basisvakken samen met de andere marketingstudenten, maar worden de specialisatietrajecten afzonderlijk gegeven, met een stevige diepgang.
Je hoeft geen creatieve duizendpoot te zijn om marketing te studeren. Als ‘marketeer’ ben je niet per se de persoon die de creaties maakt, maar wel diegene die de juiste briefings geeft aan de creatievelingen. Je bent dus eerder een creatief denker, geen zotte designer. Er zijn uiteraard creatieve marketeers, maar er zijn evengoed analytische en strategische marketeers. Er is dus een brede waaier aan mogelijkheden om de job als marketeer in te vullen.
Wij zijn op zoek naar doeners met een stevige hands-on mentaliteit.
Met beide voeten op de werkvloer, dat is werkplekleren voor ons.
Ons netwerk strekt zich uit over heel België. Zowel voor stages als gastdocenten of projecten met bedrijven kunnen we bij ontzettend veel partners terecht. Dat is niet alleen boeiend voor ons, maar ook voor de studenten.
Door onze samenwerking met het werkveld blijven we mee met de noden van het werkveld en kunnen we innovatief onderwijs aanbieden. Je leert zoveel meer dan leerstof: de juiste attitudes op de werkvloer, meedraaien in de dagelijkse praktijk en een flinke dosis zelfredzaamheid zijn even noodzakelijk als kennis.
Bij Howest studeer je af met alvast een stevig netwerk op jouw LinkedIn profiel.
We bereiden ons voor op een wereld die constant in verandering is. Door ons nauw contact met het werkveld kunnen we inspelen op de vele maatschappelijke veranderingen en kunnen we vóór blijven op de trends en uitdagingen van de toekomst.
Door onze samenwerking met tal van bedrijven kunnen onze studenten regelmatig kennis opsteken bij specialisten die dag in, dag uit in het werkveld staan. Ze presenteren casestudies, wijden je in in nieuwe tools en leren je de knepen van het vak.
Ook de docenten binnen de opleiding hebben een flinke dosis aan bedrijfservaring.