Marketing (afstudeerrichting)

Bachelor Bedrijfsmanagement

Marketing (afstudeerrichting)
"Leer van echte experten en echte cases uit het bedrijfsleven in een futureproof opleiding vol creativiteit, variatie en commercieel inzicht."

Je bent: 

  • een variatiezoeker  
  • een creatief denker, maar geen zotte designer 
  • hands-on 
  • een digital nomad/social media-minded of een commercieel talent 

Hou je van een opleiding met veel variatie waarin je strategie, communicatie en onlinemarketingtools wil combineren, dan is deze opleiding beslist iets voor jou. Je leert niet alleen strategisch te denken en het breder kader te zien, je past de kennis ook meteen concreet toe. 

Als marketeer ben je de kern van het bedrijf. Jij ontwikkelt nieuwe ideeën en zorgt dat deze bij de juiste mensen terecht komen in het bedrijf. Met de volgende vakken stomen we je klaar voor een marketingcarrière: 

  • Marketing: je ontdekt wat marketing nu precies is en leert een doelgerichte strategie op te stellen en te vertalen naar klantgerichte acties. 
  • Marketingcommunicatie: zet een sterk merk op de kaart. Met een onderscheidende communicatiestrategie leer je goede content maken, verspreiden en opvolgen door de impact te meten. 
  • Market Research: ontdek de onderzoekstechnieken op basis waarvan marketingbeslissingen genomen worden. Leer cijfers en data correct interpreteren en inzetten. 

Specialisaties

Afhankelijk van je voorkeur kan je vanaf jaar 2 kiezen uit verschillende specialisaties

  • Wil je je verdiepen in de technieken van verkoop, dan ga je beslist voor de specialisatie Marketing & Sales.  
  • Digitale enthousiastelingen kunnen bij ons kiezen voor Digital Marketing

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met uitdagende verkoopsituaties en gebruik aangepaste ICT-programma’s. 

Als digitaal marketeer krijg je strategisch doorzicht en zet je de juiste tools in om de hoogste en beste return te halen uit je eigen acties en platformen. Stop niet bij een leuke site of mooie beelden, maar ga voor strategische marketing die perfect meetbaar is en die echte impact heeft. 

Na twee stages, concrete bedrijfsprojecten en echte consultancy opdrachten start je je eerste job met een stevige brok werkervaring! 

Waar kom je terecht?

Met een diploma ‘Bedrijfsmanagement – Marketing’ kan je veel kanten uit. Denk aan de marketingafdeling van een bedrijf, marketingbureaus, communicatiebureaus, digital manager, social media manager, sales manager, business developer, consultant… Jobs en aanbod genoeg! Bovendien vormt deze opleiding de ideale basis om jouw eigen onderneming op te starten. 

Passie voor jouw toekomst

Howest is veel meer dan een hogeschool met 24 bachelor- en 12 graduaatsopleidingen.

Het is een hogeschool met passie voor jouw toekomst. Een hogeschool waar elke student centraal staat en waar we die via persoonlijke begeleiding op weg zetten naar een diploma dat voorsprong geeft op de arbeidsmarkt.

Onze troeven

Als toekomstig marketeer word je vanaf het 1ste jaar ondergedompeld in de praktijk. Ontdek onze bedrijfsbezoeken, cases, projecten, stagemomenten...

Jouw toekomst

Heb je een diploma Bedrijfsmanagement Marketing op zak? Ontdek welke jobs en mogelijkheden tot verder studeren je als marketeer kan kiezen.

Let's do it!

Afstuderen met een diploma Bedrijfsmanagement Marketing bij Howest betekent dat je heel wat werkervaring opdoet tijdens je studies.

Leer ons kennen

Binnen de opleiding brengen docenten een pak marketingexpertise mee uit het bedrijfsleven. Zij komen uit de praktijk of staan er nog met een voet in. 

Lies Vanhaelemeesch

Lies Vanhaelemeesch

Lies is docent binnen de stamvakken van Bedrijfsmanagement alsook de afstudeerrichting marketing en international business management. Haar passie gaat over ondernemerschap, sales en marktonderzoek. Met haar jarenlange ervaring in een Amerikaanse multinational spreekt ze rechtstreeks vanuit de praktijk. 

Stel je vraag
François Cauliez

François Cauliez

François is al meer dan 25 jaar freelance copywriter en werkt voor nationale en internationale bedrijven. Als gastdocent komt hij lesgeven vanuit de dagdagelijkse praktijk. Wat is een creatieve briefing, wat is een concept, een campagne, een slogan, enzovoort? Hoe schrijf je goede copy? Welke elementen kan je gebruiken om je boodschap over te brengen? De antwoorden op al deze en andere vragen leer je al doende: door heel veel voorbeelden te zien, zelf te brainstormen en creatieve concepten te bedenken. Door te zien hoe creativiteit werkt en vorm krijgt, sta je als marketeer of sales sterker in je schoenen.

Stel je vraag
Falke Mally

Falke Mally

Falke is docent binnen de opleiding Marketing en neemt je graag mee in de boeiende wereld van marketinganalyse, de verschillende marketingmix elementen en mediaplanning. Falke werkte verschillende jaren in de Retail industrie voor bedrijven zoals Nielsen, Vandemoortele en Alpro waar ze verschillende marketingjobs invulde. Ook de wereld van de reclameagentschappen is geen onbekende voor haar. 

Stel je vraag
Charlotte Vanhove

Charlotte Vanhove

Charlotte is afstudeer­verantwoordelijke en docent van de opleiding. Dat wil zeggen dat zij samen met de collega’s een relevant en kwaliteitsvol curriculum samenstelt. Zij heeft haar kennis hands-on opgedaan als marketeer bij Vandemoortele en Alpro. Daar heeft ze +10 jaar ervaring opgedaan in verschillende marketingfuncties waarvan ze 9 jaar Digital Manager was voor de Belgische markt. 
 

Stel je vraag

Ben je al overtuigd van je studiekeuze? Nu inschrijven

Veelgestelde vragen

Marketing, wat is dat eigenlijk?

Marketing is de verzamelnaam van alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of een dienst bij zoveel mogelijk mensen bekend wordt, zodat zoveel mogelijk mensen het product of de dienst aankopen en er zoveel mogelijk omzet wordt gegenereerd. Kortom, het gaat over de juiste prijs zetten, op de juiste plaats aanwezig zijn, met het juiste product en een goede promotie daarbij. En nog belangrijker, de vijfde P, die van ‘people’, maakt het af.

Vanaf jouw tweede jaar kies je dan voor een specialisatie. 

Wat is Digital Marketing?

Leer alles over adverteren met Google Ads en Facebook & Instagram Advertising. Daarnaast krijg je ook een grondige opleiding Google Analytics, SEO en zorgen we voor een goede kennis van zaken over alle aspecten van Digitale Marketing.

Wat is Sales?

Als sales ben je het gezicht van je bedrijf. Leer klanten zoeken, benaderen en onderhouden. Volg verkoopresultaten op, leer omgaan met moeilijke situaties en gebruik aangepast salestools in verschillende situaties.
 

Waarom zou ik de opleiding Marketing volgen aan Howest?

Wij geloven dat er bij elke school een bepaald profiel van studenten past. Je kiest voor Howest als je kiest voor praktijkgericht onderwijs. In ons curriculum vertaalt dit zich in de uren werkveld. 1/3 van ons lessenrooster is werkplekleren waar je de theorie toepast in de praktijk in samenwerking met bedrijven. Er zijn heel wat voordelen aan deze studiemethode die je kan vinden op link naar de FAQ over ‘wat is werkplekleren of werkveld

Daarnaast is Howest zeer persoonlijk. We coachen elke student in het zoeken naar zijn of haar eigen plekje binnen het bedrijfsleven. Ook dit zie je in de uren ‘personal & professional development,’ waar je de kans krijgt jouw eigen interesses en passies te ontdekken.

In het tweede jaar marketing zal je een keuze moeten maken tussen 2 afstudeertrajecten: Digital Marketing of Sales. Vanaf dan krijg je de basisvakken samen met de andere marketingstudenten, maar worden de specialisatietrajecten afzonderlijk gegeven, met een stevige diepgang.

Past de opleiding Marketing bij mij?

Je hoeft geen creatieve duizendpoot te zijn om marketing te studeren. Als ‘marketeer’ ben je niet per se de persoon die de creaties maakt, maar wel diegene die de juiste briefings geeft aan de creatievelingen. Je bent dus eerder een creatief denker, geen zotte designer. Er zijn uiteraard creatieve marketeers, maar er zijn evengoed analytische en strategische marketeers. Er is dus een brede waaier aan mogelijkheden om de job als marketeer in te vullen. 

Wij zijn op zoek naar doeners met een stevige hands-onmentaliteit.

Kom ik al in contact met het werkveld tijdens de opleiding?

Met beide voeten op de werkvloer, dat is werkplekleren voor ons.

Ons netwerk strekt zich uit over heel België. Zowel voor stages als gastdocenten of projecten met bedrijven kunnen we bij ontzettend veel partners terecht. Dat is niet alleen boeiend voor ons, maar ook voor de studenten.

Door onze samenwerking met het werkveld blijven we mee met de noden van het werkveld en kunnen we innovatief onderwijs aanbieden. Je leert zoveel meer dan leerstof: de juiste attitudes op de werkvloer, meedraaien in de dagelijkse praktijk en een flinke dosis zelfredzaamheid zijn even noodzakelijk als kennis.

Bij Howest studeer je af met alvast een stevig netwerk op jouw LinkedIn profiel.

Kan ik ook buitenlandse ervaring opdoen?

Vanaf het tweede jaar biedt de opleiding marketing veel mogelijkheden om naar het buitenland te gaan. Enerzijds kan je kiezen om een businessgame van één week te gaan spelen in het buitenland, anderzijds kan je een semester in het buitenland studeren en ook je afsluitende stage kan je in het buitenland doen.

Vergeet daarnaast ook de studiereis niet die we met de tweede- en laatstejaars maken. De afgelopen jaren ging die naar Londen of Dublin. We hebben nog heel wat Europese steden op onze wishlist staan.

Waar kan ik nadien aan de slag?

Met een diploma ‘Bedrijfsmanagement – marketing’ kan je veel kanten uit. Denk aan de marketingafdeling van een bedrijf, marketingbureaus, communicatiebureaus, digital manager, social media manager, sales manager, business developer, consultant… Jobs en aanbod genoeg! Bovendien vormt deze opleiding de ideale basis om jouw eigen onderneming op te starten.

Kan ik na de opleiding nog verder studeren?

Bij Howest geloven we in de voordelen van levenslang leren. Door jouw vakbekwaamheid uit te breiden en nieuwe skills aan te leren, bieden er zich meer doorgroeimogelijkheden, kansen en opportuniteiten aan. 

Door de stevige basis aan bedrijfsmanagementvakken die bij elke afstudeerrichting terugkomt, kan je in een zeer korte periode (1/1,5 jaar) een tweede bachelorsdiploma bedrijfsmanagement behalen. Er zijn reeds enkele afgestudeerden van marketing die nadien nog een extra jaar HR Management / Chinese Business / Sport Business / Real Estate hebben gevolgd en telkens met succes. Concreet zou dit kunnen betekenen dat je in 4 jaar 2 diploma’s haalt! 

Uiteraard kan je ook nog gaan voor een masterdiploma. Via een schakelprogramma kan je gemakkelijk doorstromen en kan je toch nog die master halen waar je misschien al zo lang van droomt.  

 Op de website van Howest Academy kan je steeds ons actueel aanbod van bijscholing vinden.

Is de opleiding futureproof?

We bereiden ons voor op een wereld die constant in verandering is. Door ons nauw contact met het werkveld kunnen we inspelen op de vele maatschappelijke veranderingen en kunnen we vóór blijven op de trends en uitdagingen van de toekomst. 

Door onze samenwerking met tal van bedrijven kunnen onze studenten regelmatig kennis opsteken bij specialisten die dag in, dag uit in het werkveld staan. Ze presenteren casestudies, wijden je in in nieuwe tools en leren je de knepen van het vak. 

Ook de docenten binnen de opleiding hebben een flinke dosis aan bedrijfservaring. Leer onze docenten kennen.

Hoe ziet mijn lessenrooster eruit?

Bekijk een voorbeeldrooster

Opgelet. Het gaat hier om voorbeeldroosters die geen rekening houden met keuzevakken, vrijstellingen, persoonlijke samenstelling van een studieprogramma... 
Deze voorbeeldroosters geven toekomstige studenten een idee van hoe hun lessenrooster eruit kan zien. 

Nog vragen die niet beantwoord zijn? Stel ze

Zit je nog met inhoudelijke vragen over de opleiding? Aarzel niet om contact op te nemen met charlotte.vanhove@howest.be