Creative Business (keuzetraject)

"Creative Business is een keuzetraject binnen de bacheloropleiding Communicatiemanagement"

Creative WHAT?

Nieuwe ideeën, technologieën en producten veranderen de wereld. Maar hoe brengen innovatieve ondernemingen die naar de markt? Creative Business zit op het snijvlak van communicatie, business en nieuwe technologieën en vertaalt ver-van-mijn-bed ideeën naar begrijpbaar verlangen bij de consument. Cutting edge? Damn sure!

Technology x Story x Business

Tesla, Alibaba, virtual reality, e-commerce, the cashless society,… Innovatieve concepten, trends en technologieën trekken de aandacht. Zeker wanneer er een straf verhaal aan vasthangt. En dat is de meerwaarde van Creative Business: je helpt ondernemers en bedenkers van geniale concepten om hun nieuwste idee naar de markt te brengen. Weapons of choice? Een uniek (merk)verhaal, kennis van de creatieve én de communicatiesector, inzicht in what’s hot and what’s not, en straffe projectmanagement skills.

Met je verhaal beweeg je mensen, of het nu journalisten, gamers, consumenten of investeerders zijn. Je geeft een business idee concreet vorm en maakt een complexe technologie of dienst begrijpelijk. Je bedenkt een gepast verdienmodel én communicatieplan. Zet je in op een social media campagne, influencers of radiospots om je idee naar buiten te brengen? Bouw je best een user community op via podcasts, affiches of TikTok? Ga je een abonnementformule promoten of kijk je naar een pay-per-click model?

Waarom Creative Business bij Howest?

  1. Veel praktijk: Uiteraard krijg je theorie, maar die dient als basis voor het bedenken van strategische en creatieve oplossingen. Learn by doing! Hoe lanceer je een maaltijdbox (Foodbag!)? Hoe bouw je een grotere community voor Levensloop van Stichting tegen Kanker? Welke opportuniteiten zijn er gelinkt aan online koopgedrag en duurzaamheid?
     
  2. All-in focus: We mikken op de ontwikkeling van je creativiteit én je digitale en strategische competenties.
     
  3. Elk semester zijn er samenwerkingen met kleine én grote, lokale én internationale spelers, topgastsprekers en bedrijfsbezoeken. Je komt bovendien in het hart van de West-Vlaamse ondernemersspirit terecht.
     
  4. Je maakt kennis met cutting edge technologieën in verschillende domeinen, van e-commerce tot video, van gaming tot voice recognition.
     
  5. Inzetten op trends: Je leert maatschappelijke trends detecteren én erop inspelen. Onder andere de Let’s Talk events brengen je up-to-speed over what’s hot and happening!
     
  6. Mogelijkheid om internationale ervaring op te doen via Erasmus, stages, projecten, studiereizen
     
  7. Persoonlijke begeleiding: Je bent zeker van één-op-één begeleiding, ook dankzij de kleine klasgroepen.

Jouw toekomst

De Creative Business professional werkt voor organisaties met een sterke technologische insteek en bedrijven die inspelen op trends en innovaties, gaande van start-ups tot techgiganten, van creatieve bureaus tot de publieke sector. Denk daarbij aan gamingbedrijven, app-bouwers, communicatiebureaus, online marketing agencies, productontwerpers, creatieve en innovatieve ondernemers,… Kortom, overal waar cutting edge opportuniteiten zijn!

Wat doe je dan een hele dag?

Opportuniteiten in de markt detecteren en daarop inspelen, dat geeft de creative business professional energie! Mensen enthousiasmeren, dynamisch samenwerken met creatieve en innovatieve collega’s, brainstormen en concepten bedenken, creatieve ideeën aftoetsen met de doelgroep, snel schakelen,… Gezonde afwisseling tussen denkwerk, samenwerken en netwerken. 

Every day is like a box of chocolates: you never know upfront what you’ll get!

Een journalist tekst en uitleg geven tijdens een productlancering. Een Instagramcampagne op poten zetten om jongeren te tonen hoe duurzaam je bedrijf werkt. Kort en krachtig pitchen waarvoor je start-up staat. Elke innovatieve organisatie heeft creative business professionals nodig. Er wacht jou dus een heel brede waaier aan jobs in diverse sectoren. 

Technologie evolueert and that is a good thing for you! Want dat betekent dat er groeiende mogelijkheden zijn voor nieuwe en bestaande bedrijven om samen te bouwen aan the next big thing. En met jouw storytelling én projectmanagement skills help jij hen om die innovatie naar de markt te brengen. Er is dus meer dan genoeg creative business!