Dit onderzoek richt zich op financiële uitdagingen bij non-profitorganisaties, waarbij velen subsidie-afhankelijk zijn en hun financiële situatie achteruitgaat volgens de recente Barometer van Verenigingen.
We stoten als samenleving op verschillende grenzen: klimaatopwarming, afbrokkelen van lokale handel en minder sociale cohesie. Het zijn allemaal zaken die zijn veroorzaakt door de manier waarop we ons geldsysteem, economie en maatschappij hebben vormgegeven de voorbije decenia.
Howest en Sport Vlaanderen hebben vanuit de Sportinnovatiecampus expertise opgebouwd in de niche ‘exergames’ of ‘interactieve beweeggames’. Vanuit deze samenwerking richten we samen een ruimte in voor onderzoek, opleiding en dienstverlening rond dit thema.
Slecht 0,3% van de wereldbevolking kan programmeren, terwijl 86% digitale oplossingen consumeert. Dit veroorzaakt een enorme skill gap. Het gebruik van no-code biedt hier een oplossing.
In urban sports zijn opvallend minder meisjes en vrouwen actief. Tijdens Urban Meiden wordt onderzicht waarom dit zo is en hoe we de ruimte en het aanbod kunnen ontwerpen, samen met de meiden. Zo kunnen we een plek creëren waar zij elkaar kunnen ontmoeten voor urban sports.
In dit project onderzoeken we hoe het mogelijk wordt om een virtueel beweegplatform te ontwikkelen waar bewegingen ‘echt’ worden aangevoeld in real-time. Er is namelijk een hoge drop-out om, na de opstart met een coach, een beweegprogramma alleen of op afstand te volgen.
Met MimiQgame willen we een technische proof of concept (TPOC) van een facial retraining game ontwikkelen als ondersteuning in de revalidatie van personen met een perifere aangezichtsverlamming.
Scholen engageren zich steeds meer voor duurzame initiatieven. Om deze zichtbaar te maken én om een kompas te bieden aan scholen om met de veelheid aan aspecten van duurzaamheid om te gaan, wilt de Noord-Zuid dienst van Brugge hen ondersteunen met het platform SDGeneration.