Overslaan en naar de inhoud gaan

NewZ Lab

Logo van NewZ Lab

Hoe krijgen media in Vlaanderen Gen Z warm voor nieuws?

Media in Vlaanderen staan voor uitdagingen als het gaat om de interesse van Gen Z voor nieuws. Ze lijken de connectie met jongeren te verliezen. NewZ Lab onderzoekt daarom mogelijkheden om deze doelgroep toch te bereiken.

Zo wordt ingespeeld op het actuele mediagebruik van jongeren. Gen Z consumeert nieuws vooral via ‘side-door’ bronnen, zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Ze gaan minder actief op zoek naar nieuws. Het zit gewoon in hun feed naast alle andere berichten.

Om in die stroom aan informatie relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepaste content creëren op maat van Gen Z. Denk bijvoorbeeld aan nieuws brengen via AR-filters en effecten voor Instagram. Dit alles met twee belangrijke doelstellingen. Het productieproces moet voor redacties laagdrempelig en werkbaar blijven én er wordt bekeken hoe actuele verdienmodellen de financiële levensvatbaarheid van de media in Vlaanderen kunnen blijven garanderen.

De eerste insights met bruikbare tips voor nieuwsmakers

NewZ Lab stelde 23 juni 2023 een eerste onderzoeksrapport voor aan de partners van de begeleidingsgroep. In de aanloop naar de ontwikkeling van de prototypes is de relatie tussen Gen Z, nieuws en AR in dit rapport in kaart gebracht, met spraakmakende resultaten. Het onderzoek geeft nieuwsmakers interessante inzichten over het nieuwsgebruik van Gen Z met bruikbare tips voor de creatie van (nieuws)content voor een jong publiek.

De inzichten uit het onderzoeksrapport zijn gebaseerd op 20 focusgroepen met Vlaamse jongeren tussen 14 en 21 jaar, bestaand nationaal en internationaal mediaonderzoek en 9 diepte-interviews met deze redactiemedewerkers: Marjorie Blomme, Stamp Media; Katrien Van Der Slycken VRT @nwsnwsnws; Nicolas Staelens, Focus & WTV; Jonas Lips, DPG Media; Alexander Ballekens en Emilie Declerck, Quindo; Pieterjan Neirynck, De Tijd; Janne Vandevelde, Metro; Kris Vander Gracht, RingTv en Eva Van Driessche Flair.

Bekijk het volledige onderzoeksrapport
NewZ Lab | Eerste prototype: AR-filter over inflatie/deflatie

Eerste prototype: AR-filter over inflatie/deflatie

Onder begeleiding van de NewZ Lab-onderzoeksgroep hebben Gen Z’ers (studenten communicatie, journalistiek en MCT tussen 18 en 24 jaar) in co-creatie met redactiemedewerkers Louise Hoedt van VRT @nwsnwsnws en Janne Vandevelde van Metro een eerste concept voor een AR-nieuwsfilter bedacht. Daarna gebeurde de ontwikkeling van het prototype in 8thWall (WebAR) en Meta Spark AR. In de zomer van 2023 volgde een eerste user test bij de Gen Z-doelgroep ism BUFFL. Bij 310 Vlaamse jongeren tussen 13 en 26 jaar werd gepolst naar hoe belangrijk het consumeren van nieuws voor hen is en wat hun attitude ten opzichte van het gebruik van AR-filters als nieuws format is. Via QR-code kon de filter getest worden. Op basis daarvan kon het eerste prototype herzien worden. Dit resulteerde in een geüpdatete versie op Instagram.

Learnings over de economische voor- en nadelen van AR in journalistieke content

De evolutie van consumentengedrag en technologie zorgen ervoor dat mediabedrijven zich keer op keer moeten aanpassen aan de markt om winstgevend te blijven. Vooral de zoektocht naar een goede inkomstenstrategie gericht op jongere doelgroepen is een grote uitdaging.

Dit rapport biedt inzicht in de bestaande en toekomstige verdienmodellen die in de sector worden gebruikt. Ook nieuwe strategieën om een jonger publiek te bereiken en de efficiënte integratie van augmented reality (AR) in het journalistieke productieproces komen aan bod.

Bekijk het volledige rapport

quote van geert dewaele over AR-toepassingen binnen de journalistiek
AR filter stand van NewZ Lab op dag van de wetenschap

Next up: AR prototype 2

Uit de bevraging ‘tIsaanu! uitgevoerd door De Ambrassade en het Kenniscentrum Kinderrechten (Keki) blijkt dat jongeren in Vlaanderen wakker liggen van mentaal welzijn. Ze vinden terecht dat er meer aandacht mag zijn voor het mentaal welbevinden van mensen. Voor het tweede prototype wordt daarom thematisch in die richting gedacht. Keep you posted!

Op de hoogte blijven?

Van verdere onderzoeksresultaten, het voorstellen van de prototypes tot de organisatie van workshops en lezingen. Laat je gegevens achter en je hoort als eerste waar NewZ Lab mee bezig is.

Over het NewZ Lab project

Gen Z consumeert nieuws vooral via ‘side-door’ bronnen, zoals Instagram en TikTok, en steeds minder via de klassieke kanalen. Ze gaan minder actief op zoek naar nieuws. Het zit gewoon in hun feed naast alle andere berichten. Om in die stroom aan informatie relevant te blijven, wil NewZ Lab aangepaste content creëren op maat van Gen Z. Denk bijvoorbeeld aan nieuws brengen via AR-filters en effecten voor Instagram.

Enerzijds omvat het NewZ Lab-project een onderzoek naar de manier waarop de content met behulp van een immersieve nieuwservaring media tot een Gen Z interesseniveau kan tillen. Anderzijds gaat het over de specifieke distributieaanpak die deze hedendaagse vorm van storytelling nodig heeft voor een optimaal bereik.

Hoe krijgen media in Vlaanderen Gen Z warm voor nieuws?

Deze onderzoeksvraag bevat 4 subvragen:

  1. Wat is het mediagebruik van Gen Z en hoe doet deze doelgroep aan nieuwsgaring?
  2. Welke content moeten redacties in Vlaanderen aanbieden om Gen Z met nieuws te blijven boeien?
  3. Hoe kan het productieproces van deze nieuwe content (denk aan de ontwikkeling van AR-filters) werkbaar zijn voor Vlaamse en regionale redacties?
  4. Welke actuele businessmodellen kunnen media in Vlaanderen inzetten om met de voorgenoemde content rendabel te zijn?

De doelstellingen die NewZ Lab wil bereiken:

  1. Vlaamse en regionale media alle tools in handen te geven om redactionele content op een succesvolle manier tot bij Gen Z te krijgen.
  2. Het organiseren van een vormingstraject (workshops) op maat van de doelgroep om de methodologie te illustreren.
  3. De integratie van de onderzoeksresultaten in de opleidingsprogramma’s van de betrokken opleidingen.
  4. Howest studenten klaarstomen voor een future proof job in een steeds sneller evoluerende mediasector.
  5. Het opbouwen van een duurzaam netwerk van Vlaamse en regionale mediaspelers, digital content creators, distributiepartners en Gen Z.
  6. Een positieve economische impact op middellange termijn voor de Vlaamse en regionale media ten gevolge van een groter en duurzamer publieksbereik.
  7. Maatschappelijke meerwaarde creëren door Gen Z in contact te brengen met betrouwbaar nieuws van kwaliteitsvolle Vlaamse en regionale mediabedrijven.

Om de uiteenlopende kennisdomeinen samen te brengen, ontstond aan Howest een partnerschap tussen de opleidingen Communicatie, Multimedia en Creatieve Technologie en Journalistiek.

Partners

Voor zowel de looptijd als de resultaten van het project is een nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkeld. NewZ Lab vindt een klankbord bij een brede waaier aan partners.

Meet the team

Ingmar Proot

Ingmar Proot

project manager

Media & Communicatie

Ingmar.Proot [at] howest.be (Mail) LinkedIn

Lieselot Vandamme

Lieselot Vandamme

Researcher

Media & Storytelling

Lieselot.Vandamme [at] howest.be (Mail) LinkedIn

Arno Van Haverbeke

Arno Van Haverbeke

Researcher

Journalistiek

Arno.Van.Haverbeke [at] howest.be (Mail) LinkedIn

Jens Eeckhout

Jens Eeckhout

Researcher

Extended Reality & GameTech

Jens.Eeckhout [at] howest.be (Mail) LinkedIn

Sarah Vierstraete

Sarah Vierstraete

Researcher

Content Creation

Sarah.Vierstraete [at] howest.be (Mail) LinkedIn

Jens Krijgsman

Jens Krijgsman

Researcher

Data analyse, AI & Fullstack

Jens.Krijgsman [at] howest.be (Mail) LinkedIn