In het kader van de European Mental Health Week (13 tot 19 mei) hebben Howest-studenten samen met studenten uit Nederland, Portugal en Litouwen een Augmented Reality filter (AR) ontwikkeld om mentaal welzijn bespreekbaar te maken. De technieken die werden gebruikt, vloeien voort uit een onderzoeksproject van NewZ Lab. "AR wordt veelal gebruikt om te entertainen, maar je kan er ook mee informeren", zeggen Ingmar Proot en Lieselot Vandamme, onderzoekers van NewZ Lab.
Mythes over mentaal welzijn
Howest organiseerde onlangs een BIP - Blended Intensive Program (Eramus+) in Kortrijk. Onze Howesters werkten er samen met studenten uit Vilnius Tech (Litouwen), IPCA (Portugal - RUN EU-partner), NHL Stenden (Nederland - RUN EU-partner) Hogeschool Utrecht (Nederland) aan AR-filters rond mentaal welzijn. "Heel wat jongeren hebben mentale issues, maar er bestaan ook veel mythes en misverstanden over", zegt Lieselot Vandamme, onderzoeker aan Howest. "Die proberen de jongeren te counteren met deze AR filter, die ook gedeeld zal worden door de organisatie achter de European Mental Health Week. De organisatie probeert mentale gezondheid meer op de politieke agenda van de beleidsmakers te brengen."
Meer dan gekke smoelen
Wat is dat nu precies, zo'n AR-filter? "AR staat voor Augmented Reality ofwel Aangevulde Realiteit", zegt Ingmar Proot. "Het is een digitale toevoeging aan de wereld om jou heen, met behulp van software. Belangrijk om weten is dat augmented reality filters en lenzen meer zijn dan gekke smoelen of dansende hotdogs op Instagram, Snapchat of TikTok", zegt Howest-onderzoeker Ingmar Proot. "Een interactief verhaal vertellen? Met een AR-filter gebeurt het vanaf nu in een vingerknip."
Volg ook een AR-opleiding!
In kader van NewZ Lab organiseert de onderzoeksgroepen MCT, Communicatie en Journalistiek op 29 & 30 augustus en 12 & 13 september een vormingstraject. "We zullen de cursisten AR-filters en lenzen leren ontwikkelen met Meta Spark AR studio en Snapchat Lens studio", zegt Ingmar Proot. "We loodsen hen doorheen het hele proces van insights uit (media)onderzoek over het bedenken van een eerste idee tot de uiteindelijke uitwerking in de beschikbare softwarepakketten. Je moet geen programmeerspecialist zijn. Dat is net het leuke hieraan. We mikken op nieuwsmakers die op een interactieve manier een verhaal willen vertellen, maar ook op content creators."