Kent u nog de Knikjesstraat? Dit ‘Random Acts of Kindness’-initiatief van Howest-studente Zarra Neirynck zette in 2019 inwoners in Brugge en in heel wat andere Vlaamse steden aan tot een vriendelijk knikje. Als vervolg pakken Zarra en Howest, de Hogeschool West-Vlaanderen, uit met ‘Knikje en Kopje?’-bordjes. Deze keer niet in het straatbeeld, wel in de leraarskamers van scholen. Hiermee wil Howest het belang van werkgeluk bij leerkrachten in het secundair onderwijs op de kaart zetten. De eerste bordjes worden overhandigd op 20 maart, niet toevallig De Internationale Dag van het Geluk.
‘Kapitein Werkgeluk’, een onderzoeksproject van de opleiding Toegepaste Psychologie aan Howest, heeft als missie (startende) leerkrachten secundair onderwijs te informeren over en te begeleiden naar meer werkgeluk. Werkgeluk bevordert instroom, vermijdt uitval en uitstroom én draagt bij aan kwalitatief onderwijs. “Vragen we aan leerkrachten wat een belangrijk element is van werkgeluk, dan komt vaak de goede relatie met collega’s naar voor”, zegt Sarah Daniels, onderzoeker aan Howest. “Maar daarbij komt ook wel vaak de kanttekening dat het niet altijd makkelijk is om elkaar te vinden. Daar willen we met het ‘Knikje en Kopje?’-bordje op inspelen”, voegt collega Laura De Blaere toe. Het bordje nodigt uit om niet enkel te knikken naar elkaar, maar er ook een vervolg aan te breien in de vorm van een kopje koffie, om zo maximaal in te zetten op een goede verbinding tussen leerkrachten. “Het drinken van een kopje koffie is het uitgelezen moment om je collega’s (beter) te leren kennen. Het zorgt voor veiligheid, vertrouwen of net dat warm extraatje. Bovendien is er altijd wel iemand die een kopje kan gebruiken”, zegt Daniels.
Random Acts of Kindness
Zulke kleine inspanningen worden ook Random Acts of Kindness (RAK) genoemd. Voor Zarra is het fijn om samen met Howest haar RAK-verhaal te vertalen naar het onderwijs. “In een sector die een springplank is voor het verdere succes van onze samenleving en waarbij de job als leerkracht misschien wel dé meest waardevolle job is die er bestaat”, zegt ze. “Leerkrachten zetten zich in vanuit een grote motivatie en persoonlijke betrokkenheid en verdienen dan ook alle aandacht op vlak van welbevinden en werkgeluk.” Het 'Knikje en Kopje?’ bordje typeert ook het Howest-DNA: atypisch, creatief en met aandacht voor kleine, lokale sociale innovaties. Innovaties die vandaag in het klein tonen wat morgen tot grote(re) verandering(en) kan leiden.
Welzijn
Tijdens de Internationale Dag van het Geluk op 20 maart worden de eerste officiële bordjes opgehangen in de Maricolen (Brugge), De Passer (Brugge), Sint-Jozef Humaniora (Brugge), Athena campus Pottelberg (Kortrijk) en Atlas Atheneum (Gistel). Allemaal zijn ze klaar om als school hun schouders te zetten onder een duurzaam welzijnsverhaal, gedragen door directie, beleid en leerkrachten. “Na dit startschot gaan ze samen met Kapitein Werkgeluk een werkgeluktraject voor hun school uitstippelen. De kick-off daarvan is in september, tijdens de Internationale Week van het Werkgeluk.”
Op aanvraag voor scholen
- Graag een ‘Knikje en Kopje?’-uithangbord voor jouw lerarenkamer? Via zarraknikt [at] gmail.com (zarraknikt[at]gmail[dot]com) bestel je jouw gratis exemplaar van dit sociaal creatief project, dit dankzij subsidie de stad Brugge. Oplage is beperkt.
- Wil je met je school inzetten op meer werkgeluk? Dan is Kapitein Werkgeluk er voor jou in de vorm van workshops werkgeluk die kunnen worden georganiseerd in jouw school. Weet je er graag meer over? Neem dan een kijkje op www.kapiteinwerkgeluk.be