Overslaan en naar de inhoud gaan

De onderzoeksgroep Mensenmaat van Howest ontvangt van de provincie West-Vlaanderen een subsidie om werkgeluk meer te integreren in het onderwijs. "Werkgeluk is essentieel om leerkrachten aan boord te houden", zegt Howest-onderzoeker Sarah Daniels. Het lerarentekort en de hoge uitstroomcijfers vormen een grote uitdaging voor het onderwijs en op die manier ook voor de gekwalificeerde uitstroom van leerlingen.

Dagelijkse schoolwerking

De afgelopen weken kwam meermaals in het nieuws dat examens niet konden doorgaan omdat de leerlingen simpelweg geen lessen hadden gekregen door het ontbreken van leerkrachten. Het lerarentekort is nog altijd nijpend. Dit project gaat daarom de scholen op beleidsniveau sterker ondersteunen om meer geïntegreerd aan de slag te gaan met werkgeluk, een thema waar Howest veel onderzoek naar doet in het onderzoeksproject Kapitein Werkgeluk. Dankzij de nieuwe subsidie kan de kennis en expertise worden ingezet om concreet aan de slag te gaan in beleid en de dagelijkse schoolwerking. "We gaan de scholen begeleiden om werkgeluk te integreren in hun klassen", zegt onderzoeker Laura De Blaere. "We voorzien in een intensieve dagcursus en het is ook onze missie om werkgeluk bespreekbaarder te maken."

"Mooi voorbeeld"

De provincie ondersteunt in totaal acht innovatieve West-Vlaamse onderwijsprojecten, samen goed voor 129.266 euro. Howest haalt met 25.000 euro de hoogste subsidie binnen. De ondersteuning past binnen de provinciale subsidiereglementen flankerend onderwijs, waarbij de provincie innovatieve projecten wilt stimuleren, ondersteunen en een financiële duw in de rug geven. “Deze subsidies zijn een mooi voorbeeld van hoe de provincie West-Vlaanderen innovatieve projecten in het onderwijs ondersteunt”, stelt de nieuwe gedeputeerde voor Onderwijs Kelly Detavernier.

Sarah Daniels

Sarah Daniels

Laura De Blaere

Laura De Blaere