Inschrijven
Hoe kan ik inschrijven aan Howest?

Je kan je plaatsje reeds reserveren door vooraf online te registreren. Na het afsluiten van de registratie ontvang je een mail met alle info nodig voor je definitieve inschrijving.
Registreren voor academiejaar 2021-22 zal mogelijk zijn vanaf zaterdag 6 maart.
Ben je een internationale student of een Belgische student met een internationaal diploma en wil je je inschrijven in één van onze Engelstalige of Nederlandstalige opleidingen? Volg dan de instructies voor internationale aanvragen.
Definitief inschrijven: waar en wanneer?

Definitief inschrijven voor 2021-22 kan vanaf 26 juni. Dit kan op infodagen en op elke werkdag in het studentensecretariaat van de Howest-campus waar jouw opleiding gehuisvest is, of dit kan online.
Online inschrijven
Open je online registratie en controleer of alle nodige documenten zijn opgeladen.
Alle documenten in orde? Stel nu je studieprogramma samen en onderteken het. Daarna wordt je dossier verwerkt en gecontroleerd door Howest. Pas daarna worden je contract en de vraag tot betaling van het studiegeld en extra studiekost elektronisch bezorgd.
Inschrijven op de campus
Wil je liever definitief inschrijven in het studentensecretariaat? Zorg er dan wel voor dat je eerst alle nodige documenten hebt opgeladen. Open daarvoor je online registratie.
Alle documenten in orde? Maak dan een afspraak op een van de campussen hieronder. Tijdens je afspraak wordt je contract opgemaakt en kan je het studiegeld en extra studiekost ter plaatse betalen met bancontact.
Openingsuren, contactgegevens en routeplan
Vrijstellingen of traject op maat?
Vraag je tijdens je online registratie vrijstellingen aan of kies je om een traject op maat te volgen? Dan zal je eerst een afspraak moeten maken met je trajectbegeleider voor je je inschrijving kan afronden. De contactgegevens van je trajectbegeleider vind je in de mail die je ontvangt na je online registratie.
Welke documenten dien ik op te laden bij de online registratie?

- Een kopie van de voor- en achterkant van je identiteitskaart ( indien EID niet ingelezen)
- Een kopie van je diploma secundair onderwijs
- Bewijs van toelating indien een buitenlands diploma of na een toelatingsproef/onderzoek (zie toelatingsvoorwaarden)
- Indien van toepassing: attest waarmee je aantoont dat je vorig academiejaar recht had op een schooltoeslag voor het secundair onderwijs of een studietoelage van de Vlaamse overheid. Bij afgifte van een van deze attesten betaal je bij inschrijving verminderd studiegeld (beurstarief)
- Het bewijs dat je de instaptoets afgelegd hebt (Educatieve bachelor)
Kostprijs?

- Wat kost jouw inschrijving?
- Heb je recht op een studietoelage?
- Studiegeld betalen met opleidingscheques is mogelijk indien je voldoet aan de voorwaarden
- Studiegeld betalen via KMO-portefeuille is mogelijk. Ons registratienummer is DV.O241438. De aanvraag dient uiterlijk binnen de 2 weken na de startdatum zijn ingediend.
- Studiegeld gespreid betalen is mogelijk volgens spreidingsplan opgemaakt door een medewerker dienst studentenvoorziening.
Studentensecretariaat

Voor informatie over je inschrijving en je administratief dossier kan je het studentensecretariaat contacteren.
Toelatingsvoorwaarden

Wie zich wil inschrijven in een bacheloropleiding, moet minstens een Vlaams diploma secundair onderwijs of HBO5 hebben behaald. Ook met een Nederlands diploma VWO en MBO-niveau 4 kan men rechtstreeks inschrijven.
Studenten met een ander (buitenlands) diploma secundair onderwijs kunnen inschrijven indien hun diploma toegang biedt tot de universiteit in het land van behalen diploma en indien men voldoet aan de taalvoorwaarden opgenomen in het onderwijs- en examenreglement. Stuur eerst een mail naar toelating@howest.be om na te gaan of je diploma in aanmerking komt. Indien dit zo is, krijg je een bewijs van toelating, waarmee je je kan inschrijven.
Wie zich wil inschrijven in een graduaatsopleiding, kan dit met een diploma secundair onderwijs maar ook met een getuigschrift van het tweede leerjaar derde graad BSO dat minstens 3 jaar geleden behaald werd.
Wie niet voldoet aan deze voorwaarden, krijgt via een toelatingsonderzoek alsnog de kans zich in te schrijven. Er zijn speciale procedures voor het toelatingsonderzoek.
Wil je inschrijven in een bachelor onderwijs, dan dien je eerst de Instaptoets Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Kleuteronderwijs af te leggen.
Wat je vroeger al gedaan hebt: evk en evc

Met wat je vroeger hebt gestudeerd (eerder verworven kwalificaties - evk) of elders hebt geleerd door ervaring (eerder verworven competenties - evc) kun je voor een studietraject misschien wel vrijgesteld worden voor één of verschillende opleidingsonderdelen of partims.
Er zijn speciale procedures voor evk en evc's.
Starten in februari

Je hebt het gevoel dat je niet de juiste studiekeuze gemaakt hebt, maar je wilt niet bij de pakken blijven zitten? Start aan Howest een nieuwe opleiding in februari.
Een aantal graduaatsopleidingen starten in februari volledig opnieuw met een modeltraject. In dit geval kan je 2 jaar later reeds je diploma behalen.
Voor andere opleidingen bieden we je de mogelijkheid om via een traject op maat over te stappen naar de opleiding die bij je past. Je start in februari en de opleiding is gespreid over een extra semester. Zo verlies je geen volledig academiejaar en verhoog je je kans op slagen.
Neem een kijkje in het opleidingsaanbod en maak een afspraak met de trajectbegeleider om samen je traject op maat uit te stippelen.
Algemene info inschrijvingen / studiegeld / leerkrediet
Voor informatie over je inschrijving en administratief dossier kan je het studentensecretariaat contacteren.
Het studiegeld bedraagt 947,20 euro voor een modeltraject van 60 studiepunten voor niet-beursstudenten.
Voor individuele trajecten is het studiegeld afhankelijk van het aantal opgenomen studiepunten.
Je betaalt het beurstarief van 111,90 euro indien je aantoont dat je vorig academiejaar recht had op een schooltoeslag voor het secundair onderwijs of een studietoelage had (bewijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Studiefinanciering of afschrift van een rekeninguittreksel).
Studiegeld wordt betaald bij inschrijving met Bancontact. Cash of visa worden niet aanvaard.
Indien blijkt dat je voor het huidig academiejaar geen recht hebt op een studietoelage, dient er bijbetaald te worden tot het tarief van niet-beursstudent.
Specifiek aan de student doorgerekende kosten en jaarlicenties van het softwarepakket Basis worden op forfaitaire basis opgeteld bij het studiegeld. Voor academiejaar 2020-2021 bedraagt deze forfaitaire kost €90 (onder voorbehoud van wijzigingen). Kosten voor cursusmateriaal, boeken, andere opleidingsspecifieke software, studiereizen … zijn hierin niet inbegrepen.
Voor bepaalde opleidingen wordt naast de forfaitaire kost een gemotiveerde, opleidingsspecifieke studiekost aangerekend. Het gaat hierbij om kosten gemaakt voor hetzij lidmaatschappen van beroepsverenigingen, hetzij voor extra opleidingsspecifieke software, het gebruik van specifiek materiaal of het bijwonen van events.
Werkende studenten zonder diploma hoger onderwijs kunnen betalen met maximaal 250 euro aan opleidingscheques per academiejaar (conform de regeling van de VDAB).
Werkende studenten kunnen betalen via KMO-portefeuille. Vermeld dit zeker bij inschrijving. De aanvraag moet binnen de 14 dagen na de kick-off gebeuren.
Een studiebeurs kan je hier op papier of online aanvragen.
Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer info. Maak een afspraak
Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer informatie. Maak een afspraak
Wens je vrijstellingen aan te vragen, deeltijds te studeren of een creditcontract aan te gaan voor een of meerdere opleidingsonderdelen? Maak dan vóór je definitieve inschrijving een afspraak met de trajectbegeleider.
Breng dit naar je afspraak:
- Officieel rapport / diploma van eerder gevolgde opleiding(en)
- Studiegids / studiefiches van eerder gevolgde opleiding(en)
Na het vastleggen van je studietraject kom je langs in het studentensecretariaat voor definitieve inschrijving.
- Voor een graduaatsopleiding is het leerkrediet niet van toepassing. Hiervoor kan je inschrijven.
- Voor bacheloropleidingen kan je alleen inschrijven ten belope van je beschikbare leerkrediet (met uitzondering van zij die al een masterdiploma behaalden en hun leerkrediet met 140 studiepunten verminderd zagen).
Je kan hier de stand van je leerkrediet raadplegen.
De studentenkaart krijg je na je definitieve inschrijving bij de start van het academiejaar.
Met deze kaart geniet je van heel wat voordelen in het binnen- en buitenland.
De studentenkaart wordt gebruikt om te kopiëren, printen, betalen aan de automaten en in de cafetaria, en toegang te krijgen tot de parking. Je kan het saldo van de studentenkaart online opladen, maar ook aan het onthaal.
Op en rond de campus
Per campus is er een specifiek aanbod middagmalen (warme schotel, belegd broodje, pasta, koude schotel, warme snack, soep).
Via de pagina huisvesting vind je alle info omtrent studentenhuisvesting.
- CAMPUS BRUGGE
Als student in Brugge kan je via het project ‘Brugge studentenstad’ aan interessante voorwaarden een studentenfiets huren. Hiervoor betaal je €6/maand. De minimum huurperiode is 3 maanden. Meer info
- CAMPUS KORTRIJK
Als student in Kortrijk kan je een fiets huren aan interessante voorwaarden bij Mobiel. Hiervoor betaal je €5/maand. Meer info
- TREIN
Attesten voor een treinabonnement worden meegegeven bij definitieve inschrijving. Hiermee kan je een schoolabonnement of campuskaart aankopen en reis je tegen studententarief.
- BUS
Bij aankoop van een Buzzy Pass krijg je 35 procent korting. Raadpleeg de dienstregeling van De Lijn.
- COMBI-ABONNEMENT (TREIN + BUS)
Met het attest voor een treinabonnement koop je een combi-abonnement bij NMBS. Je krijgt 35 procent korting op het bus-gedeelte. Hiervoor dien je het formulier in te vullen.
- BUSPAS
Voor studenten die in Kortrijk studeren, bestaat de mogelijkheid een studentenpas van De Lijn aan te kopen voor busvervoer in Groot-Kortrijk. Hiervoor betaal je een administratieve kost van €10. Meer info.
Op de website van Howest kan je je campus kiezen en de parkeergelegenheid checken.
Start en organisatie academiejaar
Het academiejaar start met de kick-off-dagen, die plaatsvinden in de week van 14 september.
Tijdens de kick-off zijn er onthaaldagen en wordt er toelichting gegeven bij uurrooster, onderwijs- en examenreglement, studentenbegeleiding, leerplatform Leho en gebruik van je Howest e-mailaccount.
Je krijgt ook de kans kennis te maken met je nieuwe klasgenoten, de Howest-campus en Stuvo (dienst studentenvoorzieningen). Daarnaast wordt een aantal praktische afspraken gemaakt om het jaar goed te starten.
Je aanwezigheid op deze kick-offdagen is een must. De gedetailleerde planning ervan vind je vanaf 1 september hier terug.
De lessen voor eerstejaarsstudenten starten officieel op maandag 21 september. In de week ervoor zijn er kick-off-dagen waarop je aanwezigheid een must is.
Howest biedt tussen 31 augustus en 11 september instapcursussen aan om je voor te bereiden op je graduaats- of bachelorstudies. Je oefent de nodige basiskennis nog eens in en krijgt een goed idee van wat je opleiding nu echt inhoudt. Die cursussen zijn optioneel.
Groepsverdelingen en uurroosters worden bekendgemaakt tijdens de kick-off-week. Vanaf dan zijn de lesroosters terug te vinden via esroosters.howest.be.
- Academische kalender voor academiejaar 2020-2021
- Specifieke opleidingskalender bij de start van het academiejaar beschikbaar via leho.howest.be
- 02/11/2020 – 08/11/2020: Herfstvakantie
- 21/12/2020 – 03/01/2021: Wintervakantie
- 01/02/2021 – 07/02/2021: Intersemestrieel verlof
- 05/04/2021 – 18/04/2021: Lentevakantie
Studiemateriaal / software / laptops
Vanaf 1 september kan je de boekenlijst terugvinden op howest.be/kickoffweek.
De boekenverkoop wordt door Standaard Boekhandel georganiseerd tijdens de kick-off-activiteiten op de campus en/of tijdens een ander aangekondigd moment.
Betaling kan alleen met Bancontact. Raadpleeg dus zeker vooraf de boekenlijst, zodat je een idee hebt van de kostprijs. Breng deze boekenlijst mee naar het aankoopmoment.
Het is mogelijk hier een factuur van te krijgen, mits je de nodige gegevens bij de hand hebt (naam en adres werkgever plus BTW-nummer).
Cursussen worden online aangeboden en kunnen indien gewenst zelf uitgeprint worden.
Iedere Howest-student heeft een laptop met legale software nodig. De opleiding biedt specifiek type laptop aan. Meer info omtrent laptops
Bijkomende vragen? Klik hier of neem contact op via laptops@howest.be.
Het softwarepakket via groepsaankoop, dat nodig voor je opleiding, is in de extra studiekost inbegrepen. Aangezien de softwarelicenties één jaar geldig zijn, wordt het pakket pas geactiveerd bij de start van het academiejaar.
Bij een aantal opleidingen wordt naast deze software via groepsaankoop nog andere opleidingsspecifieke software gebruikt. Indien van toepassing voor jouw opleiding is vanaf 1 september een lijst te raadplegen op www.howest.be/kickoffweek. Deze software kan tegen een studentvriendelijke prijs worden aangekocht via www.academicshop.be/howest.
Statuten en faciliteiten
Alle informatie over aanvraagprocedure, onderbouw, bewijsstukken en attesten vind je via howest.be/faciliteiten.
De talentcoach regelt alle faciliteiten en ondersteuning voor en met jou, in overleg met de opleiding.
Ben je student-ondernemer, of zal je dit statuut aanvragen? Dan moet je contact opnemen met één van de ondernemingscoaches van Howest.
- Voor Kortrijk is dit Bram De Muynck - bram.de.muynck@howest.be of 0479 82 53 92.
- Voor Brugge is dit Marie Vermast - marie.vermast@howest.be of 0478 445 822.
Wie minstens 50 procent tewerkgesteld is in de privésector in het Vlaamse Gewest én ingeschreven staat in een opleiding geregistreerd op vlaanderen.be/vlaams-opleidingsverlof, komt onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof. Controleer deze voorwaarden zeker op voorhand.