Inschrijven

Hoe kan ik inschrijven aan Howest?

Stap 1 om je in te schrijven aan Howest is je voorinschrijving. Deze online registratie zorgt ervoor dat je definitieve inschrijving vlotter verloopt. Om je vooraf in te kunnen schrijven, heb je je elektronische identiteitskaart en een aantal documenten nodig. Heb je nog niet alle gevraagde documenten? Geen probleem, je kan deze later opladen bij je definitieve inschrijving.

Stap 2 is je definitieve inschrijving. Dat kan vanaf 27 juni online of in het studentensecretariaat op de campus.

Online registreren Vragen? Start chat

Definitief inschrijven: waar en wanneer?

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

Vanaf zaterdag 27 juni kan je definitief inschrijven. Dat kan online of op afspraak in het studentensecretariaat (elke werkdag).

Online inschrijven

Open je online registratie en controleer of alle nodige documenten zijn opgeladen.

Alle documenten in orde? Stel nu je studieprogramma samen en onderteken het. Daarna wordt je dossier verwerkt en gecontroleerd door Howest. Pas daarna worden je contract en de vraag tot betaling van het studiegeld en extra studiekost elektronisch bezorgd. 

Inschrijven op de campus

Wil je liever definitief inschrijven in het studentensecretariaat? Zorg er dan wel voor dat je eerst alle nodige documenten hebt opgeladen. Open daarvoor je online registratie

Alle documenten in orde? Maak dan een afspraak op een van de campussen hieronder. Tijdens je afspraak wordt je contract opgemaakt en kan je het studiegeld en extra studiekost ter plaatse betalen met bancontact.

Opleidingen in Brugge

Campus Brugge Station - BST5
Rijselstraat 5

Maak een afspraak

Opleidingen in Kortrijk

Campus Kortrijk Weide -Gebouw J
Graaf Karel de Goedelaan 32

Maak een afspraak

Opleidingen in Oudenaarde

Campus Oudenaarde
Fortstraat 47

Maak een afspraak

Openingsuren, contactgegevens en routeplan

Vrijstellingen of traject op maat?

Vraag je tijdens je online registratie vrijstellingen aan of kies je om een traject op maat te volgen? Dan zal je eerst een afspraak moeten maken met je trajectbegeleider voor je je inschrijving kan afronden. De contactgegevens van je trajectbegeleider vind je in de mail die je ontvangt na je online registratie.

Welke documenten dien ik op te laden bij de online registratie?

howest illustraties_programma cropped.png
  • Een kopie van je identiteitskaart (voor- en achterkant)
     
  • Een kopie van je diploma secundair onderwijs of je voorlopig diploma + (indien een buitenlands diploma secundair onderwijs - bewijs van toelating – zie toelatingsvoorwaarden)
     
  • Indien van toepassing: attest waarmee je aantoont dat je vorig academiejaar recht had op een schooltoeslag voor het secundair onderwijs of een studietoelage van de Vlaamse overheid. Bij afgifte van een van deze attesten betaal je bij inschrijving verminderd studiegeld (beurstarief)
     
  • Indien van toepassing: attest van werk / werkloosheid (@home, brugprogramma verpleegkunde)
     
  • Het bewijs dat je de instaptoets afgelegd hebt (Educatieve bachelor)
     
  • Het bewijs dat je geslaagd bent voor de artistieke toelatingsproef (bachelor Digital Design & Development - Devine)

Kostprijs?

howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

Studentensecretariaat

howest illustraties_programma cropped.png

Voor informatie over je inschrijving en je administratief dossier kan je het studentensecretariaat contacteren.

Toelatingsvoorwaarden

howest illustraties_cursusmateriaal cropped.png

Wie zich wil inschrijven in een bacheloropleiding, moet minstens een Vlaams diploma secundair onderwijs of HBO5 hebben behaald. Ook met een Nederlands diploma VWO en MBO-niveau 4 kan men rechtstreeks inschrijven.

Studenten met een ander (buitenlands) diploma secundair onderwijs kunnen inschrijven indien hun diploma toegang biedt tot de universiteit in het land van behalen diploma en indien men voldoet aan de taalvoorwaarden opgenomen in het  onderwijs- en examenreglement. Stuur eerst een mail naar toelating@howest.be om na te gaan of je diploma in aanmerking komt. Indien dit zo is, krijg je een bewijs van toelating, waarmee je je kan inschrijven.

Wie zich wil inschrijven in een graduaatsopleiding, kan dit met een diploma secundair onderwijs maar ook met een getuigschrift van het tweede leerjaar derde graad BSO dat minstens 3 jaar geleden behaald werd.

Wie niet voldoet aan deze voorwaarden, krijgt via een toelatingsonderzoek alsnog de kans zich in te schrijven. Er zijn speciale procedures voor het toelatingsonderzoek.

Wil je inschrijven in een bachelor onderwijs, dan dien je eerst de Instaptoets Lager onderwijs, Secundair onderwijs, Kleuteronderwijs af te leggen.

Wil je inschrijven in de bachelor digital design & development, dient eerst te slagen voor een artistieke toelatingsproef.

Wat je vroeger al gedaan hebt: evk en evc

howest illustraties_kwaliteitslabel cropped.png

Met wat je vroeger hebt gestudeerd (eerder verworven kwalificaties - evk) of elders hebt geleerd door ervaring (eerder verworven competenties - evc) kun je voor een studietraject misschien wel vrijgesteld worden voor één of verschillende opleidingsonderdelen of partims.

Er zijn speciale procedures voor evk en evc's.

Starten in februari

howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

Je hebt het gevoel dat je niet de juiste studiekeuze gemaakt hebt, maar je wilt niet bij de pakken blijven zitten? Start aan Howest een nieuwe opleiding in februari.

Een aantal graduaatsopleidingen starten in februari volledig opnieuw met een modeltraject.  In dit geval kan je 2 jaar later reeds je diploma behalen.

Voor andere opleidingen bieden we je de mogelijkheid om via een traject op maat over te stappen naar de opleiding die bij je past. Je start in februari en de opleiding is gespreid over een extra semester. Zo verlies je geen volledig academiejaar en verhoog je je kans op slagen.

Neem een kijkje in het opleidingsaanbod en maak een afspraak met de trajectbegeleider om samen je traject op maat uit te stippelen.

Veelgestelde vragen

howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

Vind hier een antwoord op de veelgestelde vragen over inschrijvingen, studiegeld, leerkrediet, start en organisatie academiejaar, studiemateriaal, stoftware en laptops.

Algemene info inschrijvingen / studiegeld / leerkrediet

Waar kan ik terecht met vragen over inschrijving en mijn dossier?

Voor informatie over je inschrijving en administratief dossier kan je het studentensecretariaat contacteren.
 

Hoeveel bedraagt het studiegeld?

Het studiegeld bedraagt 947,20 euro voor een modeltraject van 60 studiepunten voor niet-beursstudenten. 

Voor individuele trajecten is het studiegeld afhankelijk van het aantal opgenomen studiepunten.

Je betaalt het beurstarief van 111,90 euro indien je aantoont dat je vorig academiejaar recht had op een schooltoeslag voor het secundair onderwijs of een studietoelage had (bewijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, afdeling Studiefinanciering of afschrift van een rekeninguittreksel).

Studiegeld wordt betaald bij inschrijving met Bancontact. Cash of visa worden niet aanvaard.

Indien blijkt dat je voor het huidig academiejaar geen recht hebt op een studietoelage, dient er bijbetaald te worden tot het tarief van niet-beursstudent.
 

Komen er nog extra studiekosten bij het studiegeld?

Specifiek aan de student doorgerekende kosten en jaarlicenties van het softwarepakket Basis worden op forfaitaire basis opgeteld bij het studiegeld. Voor academiejaar 2020-2021 bedraagt deze forfaitaire kost €90 (onder voorbehoud van wijzigingen). Kosten voor cursusmateriaal, boeken, andere opleidingsspecifieke software, studiereizen … zijn hierin niet inbegrepen.

Voor bepaalde opleidingen wordt naast de forfaitaire kost een gemotiveerde, opleidingsspecifieke studiekost aangerekend. Het gaat hierbij om kosten gemaakt voor hetzij lidmaatschappen van beroepsverenigingen, hetzij voor extra opleidingsspecifieke software, het gebruik van specifiek materiaal of het bijwonen van events.
 

Kan ik betalen met opleidingscheques?

Werkende studenten zonder diploma hoger onderwijs kunnen betalen met maximaal 250 euro aan opleidingscheques per academiejaar (conform de regeling van de VDAB).

Kan ik betalen met KMO-portefeuille?

Werkende studenten kunnen betalen via KMO-portefeuille. Vermeld dit zeker bij inschrijving. De aanvraag moet binnen de 14 dagen na de kick-off gebeuren. 

Meer info

Heb ik recht op een studiebeurs?

Een studiebeurs kan je hier op papier of online aanvragen.

Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer info. Maak een afspraak

Zijn er financiële tegemoetkomingen? Kan ik gespreid betalen?

Je kan terecht bij de Stuvo-medewerker sociale dienstverlening voor meer informatie. Maak een afspraak

ik wens een individueel traject: vrijstellingen aanvragen, deeltijds studeren of inschrijven voor slechts een aantal modules.

Wens je vrijstellingen aan te vragen, deeltijds te studeren of een creditcontract aan te gaan voor een of meerdere opleidingsonderdelen? Maak dan vóór je definitieve inschrijving een afspraak met de trajectbegeleider.

Breng dit naar je afspraak:

  • Officieel rapport / diploma van eerder gevolgde opleiding(en)
  • Studiegids / studiefiches van eerder gevolgde opleiding(en)

Na het vastleggen van je studietraject kom je langs in het studentensecretariaat voor definitieve inschrijving.

Mijn leerkrediet is op! Wat nu?
  • Voor een graduaatsopleiding is het leerkrediet niet van toepassing. Hiervoor kan je inschrijven.
  • Voor bacheloropleidingen kan je alleen inschrijven ten belope van je beschikbare leerkrediet (met uitzondering van zij die al een masterdiploma behaalden en hun leerkrediet met 140 studiepunten verminderd zagen).

Je kan hier de stand van je leerkrediet raadplegen.

Wanneer krijg ik een studentenkaart en wat kan ik ermee doen ?

De studentenkaart krijg je na je definitieve inschrijving bij de start van het academiejaar.

Met deze kaart geniet je van heel wat voordelen in het binnen- en buitenland.

De  studentenkaart wordt gebruikt om te kopiëren, printen, betalen aan de automaten en in de cafetaria, en toegang te krijgen tot de parking. Je kan het saldo van de studentenkaart online opladen, maar ook aan het onthaal.

Op en rond de campus

Is er een mogelijkheid om iets te eten op de campus?

Per campus is er een specifiek aanbod middagmalen (warme schotel, belegd broodje, pasta, koude schotel, warme snack, soep).

Waar kan ik een kot vinden?

Via de pagina huisvesting vind je alle info omtrent studentenhuisvesting.

Is er een mogelijkheid om een fiets te huren?
  • CAMPUS BRUGGE
    Als student in Brugge kan je via het project ‘Brugge studentenstad’ aan interessante voorwaarden een studentenfiets huren. Hiervoor betaal je €6/maand. De minimum huurperiode is 3 maanden. Meer info 
     
  • CAMPUS KORTRIJK 
    Als student in Kortrijk kan je een fiets huren aan interessante voorwaarden bij Mobiel. Hiervoor betaal je €5/maand. Meer info
Welke kortingen zijn er voor het openbaar vervoer?
  • TREIN
    Attesten voor een treinabonnement worden meegegeven bij definitieve inschrijving. Hiermee kan je een schoolabonnement of campuskaart aankopen en reis je tegen studententarief.
     
  • BUS
    Bij aankoop van een Buzzy Pass krijg je 35 procent korting. Raadpleeg de dienstregeling van De Lijn.
     
  • COMBI-ABONNEMENT (TREIN + BUS)
    Met het attest voor een treinabonnement koop je een combi-abonnement bij NMBS. Je krijgt 35 procent korting op het bus-gedeelte. Hiervoor dien je het formulier in te vullen.
     
  • BUSPAS 
    Voor studenten die in Kortrijk studeren, bestaat de mogelijkheid een studentenpas van De Lijn aan te kopen voor busvervoer in Groot-Kortrijk. Hiervoor betaal je een administratieve kost van €10. Meer info.
     
Ik kom met de auto naar school. Is er parkeergelegenheid in de buurt?

Op de website van Howest kan je je campus kiezen en de parkeergelegenheid checken.

Start en organisatie academiejaar

Wanneer start het academiejaar?

Het academiejaar start met de kick-off-dagen, die plaatsvinden in de week van 14 september.

Tijdens de kick-off zijn er onthaaldagen en wordt er toelichting gegeven bij uurrooster, onderwijs- en examenreglement, studentenbegeleiding, leerplatform Leho en gebruik van je Howest e-mailaccount.

Je krijgt ook de kans kennis te maken met je nieuwe klasgenoten, de Howest-campus en Stuvo (dienst studentenvoorzieningen). Daarnaast wordt een aantal praktische afspraken gemaakt om het jaar goed te starten.

Je aanwezigheid op deze kick-offdagen is een must. De gedetailleerde planning ervan vind je vanaf 1 september hier terug. 

Vanaf wanneer starten de lessen?

De lessen voor eerstejaarsstudenten starten officieel op maandag 21 september. In de week ervoor zijn er kick-off-dagen waarop je aanwezigheid een must is.

Kan ik mij voorbereiden op mijn toekomstige studie? Zijn er instapcursussen?

Howest biedt tussen 31 augustus en 11 september instapcursussen aan om je voor te bereiden op je graduaats- of bachelorstudies. Je oefent de nodige basiskennis nog eens in en krijgt een goed idee van wat je opleiding nu echt inhoudt. Die cursussen zijn optioneel.

Meer info 
 

Waar kan ik mijn lesrooster terugvinden?

Groepsverdelingen en uurroosters worden bekendgemaakt tijdens de kick-off-week. Vanaf dan zijn de lesroosters terug te vinden via esroosters.howest.be.

Waar kan ik de academische kalender terugvinden?
Wanneer vallen de vakanties in academiejaar 2020-2021?
  • 02/11/2020 – 08/11/2020: Herfstvakantie
  • 21/12/2020 – 03/01/2021: Wintervakantie
  • 01/02/2021 – 07/02/2021: Intersemestrieel verlof
  • 05/04/2021 – 18/04/2021: Lentevakantie

Studiemateriaal / software / laptops

Waar kan ik mijn boekenlijst vinden?

Vanaf 1 september kan je de boekenlijst terugvinden op howest.be/kickoffweek.  

Waar en wanneer kan ik mijn boeken kopen?

De boekenverkoop wordt door Standaard Boekhandel georganiseerd tijdens de kick-off-activiteiten op de campus en/of tijdens een ander aangekondigd moment.

Betaling kan alleen met Bancontact. Raadpleeg dus zeker vooraf de boekenlijst, zodat je een idee hebt van de kostprijs. Breng deze boekenlijst mee naar het aankoopmoment. 

Het is mogelijk hier een factuur van te krijgen, mits je de nodige gegevens bij de hand hebt (naam en adres werkgever plus BTW-nummer).

Is er naast boeken nog ander cursusmateriaal voorzien?

Cursussen worden online aangeboden en kunnen indien gewenst zelf uitgeprint worden.

Moet ik een eigen laptop hebben om mijn studie aan te vangen? En zo ja, welke?

Iedere Howest-student heeft een laptop met legale software nodig. De opleiding biedt specifiek type laptop aan. Meer info omtrent laptops

Bijkomende vragen? Klik hier of neem contact op via laptops@howest.be.

Waar en wanneer kan ik die legale software kopen?

Het softwarepakket via groepsaankoop, dat nodig voor je opleiding, is in de extra studiekost inbegrepen. Aangezien de softwarelicenties één jaar geldig zijn, wordt het pakket pas geactiveerd bij de start van het academiejaar.

Bij een aantal opleidingen wordt naast deze software via groepsaankoop nog andere opleidingsspecifieke software gebruikt. Indien van toepassing voor jouw opleiding is vanaf 1 september een lijst te raadplegen op www.howest.be/kickoffweek. Deze software kan tegen een studentvriendelijke prijs worden aangekocht via www.academicshop.be/howest.

Aanvullende info

Statuten en faciliteiten

Ik heb een leerstoornis of functiebeperking. Hoe en waar kan ik een bijzonder statuut en faciliteiten aanvragen?

Alle informatie over aanvraagprocedure, onderbouw, bewijsstukken en attesten vind je via howest.be/faciliteiten

De talentcoach regelt alle faciliteiten en ondersteuning voor en met jou, in overleg met de opleiding.

Ik heb het statuut van student-ondernemer. Wat nu?

Ben je student-ondernemer, of zal je dit statuut aanvragen? Dan moet je contact opnemen met één van de ondernemingscoaches van Howest.

Ik ben werkstudent. Kom ik in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof?

Wie minstens 50 procent tewerkgesteld is in de privésector in het Vlaamse Gewest én ingeschreven staat in een opleiding geregistreerd op vlaanderen.be/vlaams-opleidingsverlof, komt onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof. Controleer deze voorwaarden zeker op voorhand.

Infomomenten

Infodag in Brugge, Kortrijk en Oudenaarde

zaterdag
29/08 10u-13u
Infodag in Brugge, Kortrijk en Oudenaarde