De opleiding DAE

Voorkennis?

Om te kunnen starten in DAE hoef je zeker geen programmeer- of 3D-genie te zijn. De missie van DAE is net om breed inzetbare technical artists op te leiden die afgestemd zijn op de noden van de industrie.

Welke van de zes majors je ook kiest, je scherpt binnen DAE een mix van artistieke en technische skills aan. Maar, afhankelijk van de major, ligt de focus ofwel op artistieke vaardigheden (3D modelling, animatie, characters ontwerpen, levels designen ...) of meer technische skills (game-engine programmeren, scripting, rigging, game logica, artificiële intelligentie …).

Die overweging moet je dus zeker maken, want het zal bepalen welke richting je uiteindelijk inslaat: game development, game play, level design, special effects, animatie, visuele architectuur, advertising, serious games, hardcore programming, rigging, sound design, VR, 2D- of 3D-design …

Onze troeven?

  • Internationaal gerenommeerd: DAE werd door The Rookies in 2017 én 2018 uitgeroepen tot beste gaming school ter wereld.
     
  • Heel actueel: de opleiding speelt heel sterk in op de hedendaagse noden van de sector, waardoor de aangeleerde skills bijgevolg heel relevant zijn. De lat ligt hoog, maar wie de opleiding afwerkt gaat een veelbelovende carrière tegemoet.
     
  • Heel uitgebreid netwerk: DAE heeft een wereldwijd netwerk met daarin veel van de grootste spelers in het werkveld, en onze alumni hebben over de jaren heen posities weten te veroveren binnen zowat al deze bedrijven.
     
  • Heel veel praktijk: met uitzondering van een paar vakken ligt de klemtoon op praktisch leren. De meeste lessen bestaan uit één tot twee uur theorie en 4 tot 6 uur praktijk.
     
  • Internationale kansen: gezien de bescheiden gaming industrie in België moet DAE zijn pijlen richten op het buitenland. Zowel wat lessen, gastsprekers, studiereizen, stages én tewerkstelling betreft. In je laatste semester ga je trouwens maar liefst 18 weken op stage.
     
  • Extra activiteiten: tweedejaarsstudenten krijgen tijdens het academiejaar een week vrij om aan de game/ film jam deel te nemen, waarbij teams van vijf in drie dagen tijd een game of kortfilm moeten maken. Verder zijn er TEDX-presentaties, worden er workshops rond nieuwe games georganiseerd, zijn er studietrips naar het buitenland …

Waar kom je later terecht?

Met een bachelor Digital Arts and Entertainment gaan wereldwijd deuren voor je open. Alles hangt natuurlijk af van welke major je hebt gekozen: de ene focust meer op de artistieke capaciteiten, de andere leunt dan weer op de ontwikkeling van technische skills. Maar hoe dan ook word je op het einde van de rit een breed geschoolde technical artist.

Concreter kan je in een veelheid aan jobs en profielen terecht, zowel in binnen- als buitenland.

  • Wil je games ontwikkelen en een game of game play programmer worden, dan wordt Game Development je major.
     
  • Ben je er op gebrand werelden, levels, objecten of personages voor games te maken, dan ga je voor Game Graphics Production.
     
  • Zij die ervan dromen zelf – individueel dan wel in kleine teams – volledige games te maken en in de markt te zetten, moeten dan weer Independent Game Production kiezen.
     
  • Wie een toekomst ziet vol adembenemende effects voor films, series, advertenties of andere 3D-producties, die gaat vol voor Visual Effects of 3D Animation.

De mogelijkheden zijn legio dus en de kansen groot. De bachelor Digital Arts and Entertainment mag dan veeleisend zijn, de opportuniteiten in het werkveld vormen de grootste beloning.

Bijkomend voordeel: eenmaal afgestudeerd is een extra opleiding niet meer nodig, tenzij je je natuurlijk verder wil verdiepen in een heel specifieke functie.

Voor meer informatie over ons opleidingsaanbod, bezoek ons op één van de Howest infodagen of werp een blik op onze website: digitalartsandentertainment.be

Op hetzelfde level?

© Gerald Van Rafelgem

Gamen is uiteraard fun, maar we moeten ook eerlijk durven zijn: studenten die kiezen voor DAE moeten bereid zijn hard te werken. We hebben onze internationaal gerenommeerde reputatie niet voor niets verdiend, en onze alumni komen niet voor niets in de meest toonaangevende studio’s van de wereld terecht.

Een game ontwikkelen gebeurt ook niet spelenderwijs: het is een lang en intens proces, waarbij veel komt kijken en teamwork een absolute must is. Kortom, er wordt van je verwacht dat je de handen uit de mouwen steekt.

Gelukkig doe je dat hier ook in de beste omstandigheden. Want dat is nog een grote troef van deze opleiding: Digital Arts and Entertainment heeft (vooral) zijn thuisbasis in The Level, een gebouw dat specifiek ontworpen werd om niet alleen de ambities van onze DAE-studenten te illustreren, maar ook om de sensatie van een game te benaderen. Dat bewijzen onder meer de bizarre trappartij, de letterlijke opdeling in levels, de ruwe materialen, het mystieke licht dat uit het atrium komt … Hier wordt trouwens niet alleen les gegeven, er gaan hier ook tal van activiteiten door. Zoals game jams, filmavonden, study nights, enzovoort.

Kort en goed, de bachelor DAE zal je drie jaar lang non-stop pushen om te groeien en beter te worden. Dat zal bij momenten knap lastig zijn, maar de beloning wordt des te groter: je ontwikkelt scherpe design en programming skills, je krijgt nieuwe en complexe technologie onder de knie, je gaat in team werken, je doet internationale ervaring op en – ook niet onbelangrijk – je leert om te gaan met deadlines.

Nee, de opleiding Digital Arts and Entertainment is geen spelletje, maar eenmaal afgestudeerd worden design en programmeren wél kinderspel. Push to start!

Welke technologie/software gebruiken we?

GGP_showcase_15.jpg
  • Autodesk 3D Studio Max, Autodesk Maya, Unreal UDK, Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Pixologic Zbrush, PS3 Dev Kit, Adobe After Effects, Adobe CS4, C++, .NET Framework (C#), Eyeon Fusion, Microsoft Visual Studio Professional, DirectX SDK, Unity, MySql, Lumonix ShaderFX, Nvidia FX Composer, Nvidia PhysX SDK, fmod, Open GL ES, WebGL, Maxscript, HLSL, GLSL, …

Studying at Howest: more than just classes

DAE is hard work, but we offer a lot of extra opportunities:

GAME JAM and FILM JAM

For the 2nd-year students, classes during the first week of the second semester are cancelled for the game/film jam, in which teams of 5 create their own game or short film in no more than 3 days!
We also actively encourage and support our students to take part in other game jams and in a wide range of competitions in Belgium and abroad.

Career/internship fair

Each year in October, when our senior students are looking for an internship, we organise a big fair on campus, where dozens of companies from different countries come to The Level to introduce themselves and their internship offer to our students, and get the opportunity to interview the candidates.

Industry sessions

Every Tuesday, companies are invited to give presentations to DAE students and staff, to enlighten and inspire us with their passion and expertise. Subjects can vary from artistic or programming projects to level design workshops, from a post-mortem of a newly-released game to a movie breakdown or a TEDx presentation.

Community management and study nights

Every Thursday evening, the campus stays open late for students of all years, to study together and help each other out in an informal setting, with extra focus on the bigger deadlines and assignments that are due around that time.
But also at other times, our dynamic Community Manager organises activities and events for our students. On top of that, international students and their buddies find a ‘home away from home’ at The Oasis, our international students’ lounge, where they can organise their own gatherings, movie nights and events.

Study trips to England, the United States or Japan

The DAE study trips are one of the highlights of your study career. They give you a chance to visit world-famous companies, take a look behind the scenes, get first-hand invaluable advice from industry professionals and maybe even secure an internship or job offer.
Companies we have visited in the previous years are Valve, Arenanet, Bungie, Microsoft Game Studios, Facebook, PopCap, Unity, Pixar, Electronic Arts, MPC, Sony Pictures Imageworks, Splash Damage, Guerrilla Games Cambridge, The Creative Assembly, Boss Alien, Studio Gobo, Jagex, Exient, Natural Motion, and many more!

Opleiding / Dienst