Bachelor Communicatiemanagement

"Let's talk"

Je bent een échte Advertising addict, een Storyteller met passie voor digitale media of een op en top Sales talent. Je steekt je handen in de lucht bij om het even welk Event of je voelt vuur voor PR & Media? Let's Talk! 

Creativiteit is jouw dada, je hebt een fascinatie voor cultuur en lifestyle en de online wereld behoort tot jouw natuurlijke habitat. Organiseren en plannen zit je het bloed en je wordt wild van strakke deadlines en brainstormen. 

Jij hebt duidelijk communicatietalent!

Professioneel communiceren, dat is je verhaal op een doeltreffende en creatieve manier brengen. Je leert problemen analyseren, je in te leven in de doelgroep, strategieën en creatieve oplossingen bedenken. Je maakt kennis met de mediawereld en volgt trends en actualiteit op de voet. Je oefent je in onderzoek en vertaalt de resultaten naar een stevig communicatieplan. Je goochelt een gepaste mediamix in elkaar, hebt oog voor het bijhorende kostenplaatje en een haalbare tijdsplanning. 

Dàt en nog veel meer, komt aan bod in de opleiding Communicatiemanagement aan Howest. Aan de hand van case-studies maar ook learning by doing, zet je je eerste stappen in de wereld van doelgroepgerichte communicatie. 

ECTS-fiches | opleidingsfiche in pdf

Enkele projecten

Let’s Talk Influencers

Academiejaar:2018-2019

Influencer marketing: hype of here-to-stay?  
Influencers: loslopend wild of passé & geloofwaardig of cliché?  

Let’s Talk Influencers belicht influencer marketing vanuit verschillende invalshoeken. Boeiende sprekers focussen tijdens deze talks op het efficiënt kiezen en inzetten van influencers. Hoe vergroot je als bedrijf je bereik met influencers? Waar streven influencers naar? Hoe creëer je doelgericht content? Hoe activeer je een doelgroep? Let’s Talk Influencers gaf antwoord!

De experts aan het woord van deze editie waren:   

  • Sander Duivestein, Trendwatcher en Expert in Virtual Influencers 
  • Nele Pieters, Co-founder van Hungaria Academy en auteur van Community Marketing 
  • Sofie Van Hooydonck, Instagram Expert & Influencer 
  • Joachim Badejoh, Social Influencer & ondernemer Ori Omi & BadeAcademy 
  • Liesbeth Pyck, Co-founder and managing partner bij Famous Relations 
  • Bert Marievoet, Influencer Marketeer 
  • Freek Stevens, Social Media Manager, Storyteller & Content Creator 

  
Meer Let’s Talks op letstalk.howest.be

Let's Talk Generations

Academiejaar:2017-2018

Are you really talking to me? Babyboomer, Generation X, Y of Z ? Elke generatie heeft eigen voorkeuren, lifestyle en mediagebruik.  

Maak je één campagne voor iedereen of voor elke doelgroep apart? Past iedereen eigenlijk wel binnen dat ene profiel van een generatie? Wat maakt een generatie uniek? Let’s Talk Generations gaf antwoord!

De experts aan het woord van de ze editie waren:  

  • Joeri Van den Bergh, co-founder en partner van Insites Consulting 
  • Lieven De Marez, founder van Digimeter en hoogleraar verbonden aan Imec – UGent 
  • Hanan Challouki en Taha Riani, founders van Allyens 
  • Hendrik Dacquin, co-founder en CEO van Small Town Heroes 
  • Gianni De Muynck, woordvoerder en online community manager van AXA Belgium 
  • Filip Lemaitre, founder van The Silver Ones 
  • Kim Cauberghs, Content & Communications Manager 
  • Lieve De Mol, Commercial Director bij Hello bank!

Meer Let’s Talks op letstalk.howest.be

LetsTalkSocial

Academiejaar:2017-2018

Social media, we staan ermee op en gaan ermee slapen. We liken, maken vrienden, posten comments, sharen, klikken op ads, … Dus springen organisaties enthousiast in de diepe oceaan van social media. Iedereen wil zichtbaar zijn. Hoe blijf je trouw aan je brand op social media?  Hoe trigger je je doelgroep? Wat is de ROI van social media? Hoe activeer je jouw community?

Op het programma van Let’s Talk Social stonden alumnus Nick Vinckier, Digital Consultant bij Duval Union Consulting, Maarten Kesteloot, Co-founder & CEO Influo, een influencer marketing platform, Jan-Willen Lust, Head of Legal bij deJuristen, Camille Pollie, Community Manager bij OpenVRT, Niel Van Herck, Influencer & founder van Tjoolaard, Pieter Maenhout, ex-Fan Relationship Manager bij de Rode Duivels & huidig General Manager bij 90/24 Sports Brussels en Kim Castro Social Media Team Leader NMBS & Founder van Blue Kangaroo.

Meer Let’s Talks op letstalk.howest.be 

WOW Kortrijk 2017-2018

Academiejaar:2017-2018

“There is a whole new generation who’s ready to create a new society. We don’t know whether it will be better, it’s the fact that they are willing to create it. It’s about creating á society.”


WOW staat voor Window On the World. In dit interdisciplinaire project gaat Howest de uitdaging aan met de derdejaarsstudenten uit de opleidingen Communicatiemanagement, Devine, Ergotherapie, Industrieel Product Ontwerpen, Sociaal Werk en Toerisme en Recreatiemanagement.
Gedurende één week bezetten zij de Kortrijkse Budafabriek en Budascoop om samen te werken in opdracht van Het Heilig Hart in Kortrijk.

Autonomie, participatie, empowerment en enablement waren dé vier kernwoorden tijdens deze WOW-week. Vanuit deze visie gingen studenten samen met de bewoner op zoek naar wat voor hem of haar een betekenisvolle activiteit is en daaraan gekoppeld een wens, nood of behoefte. Studenten gingen daarmee aan de slag en kwamen tot een innovatief concept of prototype.

LetsTalkVideo

Academiejaar:2016-2017

Onze opvolger voor Let’s Talk Smart.

Content is king! En die content komt steeds vaker in de vorm van video. Let’s Talk Video wil een antwoord bieden op de vitale vraag: hoe kan video een echte toegevoegde waarde bieden aan de communicatie van jouw organisatie.

Studenten Communicatiemanagement gingen de uitdaging aan en werkten samen met docenten aan dit fantastisch event!

Meer Let’s Talks op letstalk.howest.be

LetsTalkSmart

Academiejaar:2016-2017

Smartphones worden alsmaar belangrijker in het bedrijfsleven. Wie hem slim wil gebruiken moet weten hoe ermee te werken.

Met dit inzicht organiseerden de studenten Events Let’ s Talk Smart, een steengoed evenement voor de communicatieprofessional. Ze nodigden 3 sprekers uit die elk vanuit hun perspectief advies brachten over het gebruik van de smartphone en de mogelijke applicaties voor het bedrijfsleven.

  • Veel bedrijven hebben een online strategie, maar Thomas Smolders had het over hoe men die online conversation verder kan perfectioneren met tekst, foto’s en video’s.
  • Beelden en infographics zijn aan een enorme opmars bezig. Vicky Bogaert is experte en toonde een aantal kneepjes uit het vak: de smartphone als je beste camera!
  • Zonder apps geen communicatie! Denk maar aan Mailchimp, Feedly enz. Kristof D’hanens & Mathias Algoet van Appstublieft brachten ene overzicht van de nieuwste apps.

letstalk.howest.be

LetsTalkSticky

Academiejaar:2016-2017

Als student Communicatiemanagement dagen we je af en toe eens uit om als ambassadeur onze communicatiecampagnes mee te helpen ondersteunen. LetsTalkSticky is daar het leukste voorbeeld van. Elke student krijgt 10 stickers krijgt om op affiches in de publieke ruimte te verspreiden. Op die sticker komt een quote die een dialoog aangaat met wat op de affiche te zien is. Via de hashtag #LetsTalkSticky gaat de campagne viraal op Instagram. In 2016 haalde deze campagne maar liefst 265 likes!

WOW Kortrijk

Academiejaar:2016-2017

“There is a whole new generation who’s ready to create a new society. We don’t know whether it will be better, it’s the fact that they are willing to create it. It’s about creating á society.”

WOW staat voor Window On the World. In dit interdisciplinaire project gaat Howest de uitdaging aan met de derdejaarsstudenten uit de opleidingen Communicatiemanagement, Devine, Ergotherapie, Industrieel Product Ontwerpen, Sociaal Werk en Toerisme & Recreatiemanagement.

Gedurende één week bezetten zij de Kortrijkse Budafabriek en Budascoop om samen te werken in opdracht van Straathoekwerk Kortrijk. De wereld is groter dan die van je eigen opleiding. Oogkleppen af is de boodschap!

Elk team gaat op zoek naar een innovatieve en creatieve oplossing voor een mensgerichte probleemstelling met betrekking tot één van deze vijf grote thema’s: energy, equipment, hygiene, sharing en food. Binnen elk thema wordt op het einde van de week een Howest Impact Award uitgereikt voor de meest vindingrijke oplossing.

Infomomenten

Algemene infoavond over het hoger onderwijs – Kortrijk

maandag
18/11 19u-21u
Algemene infoavond over het hoger onderwijs – Kortrijk

Algemene infoavond over het hoger onderwijs – Brugge

dinsdag
19/11 19u-21u
Algemene infoavond over het hoger onderwijs – Brugge

Algemene infoavond over het hoger onderwijs - Brugge

maandag
20/01 19u-21u
Algemene infoavond over het hoger onderwijs - Brugge

Algemene infoavond over het hoger onderwijs - Kortrijk

dinsdag
21/01 19u-21u
Algemene infoavond over het hoger onderwijs - Kortrijk

Infonamiddag starten in februari

woensdag
22/01 14u-18u
Infonamiddag starten in februari

Infodag in Brugge en Kortrijk

zaterdag
14/03 10u-16u
Infodag in Brugge en Kortrijk

Infodag in Brugge en Kortrijk

zaterdag
09/05 10u-16u
Infodag in Brugge en Kortrijk

Infodag in Brugge en Kortrijk

zaterdag
27/06 10u-16u
Infodag in Brugge en Kortrijk

Infodag in Brugge en Kortrijk

zaterdag
29/08 10u-13u
Infodag in Brugge en Kortrijk