Overslaan en naar de inhoud gaan

Get Inspired - 'Technologie en onderwijs'

get inspired

Hoe kunnen we technologie effectief en zinvol inzetten in de klas? Wat zijn de valkuilen en hoe vermijden we die? Hoe kan AI leerkrachten ondersteunen bij het ontwerpen van lessen? Hoe dragen digitale tools bij aan inclusiever onderwijs? Wat is de impact van Artificiële Intelligentie (AI) in het onderwijs en hoe gaan scholen hiermee om? Wat is Extended Reality (XR) en welke meerwaarde biedt XR binnen het leerproces? Hoe kunnen scholen omgaan met cybersecurity en de privacy van leerlingen beschermen?...
Dit zijn enkele van de vele vragen die leerkrachten, directies en coördinatoren ons regelmatig stellen.

Tijdens Get Inspired bieden we via een boeiende keynote, diverse interactieve workshops en een belevingsruimte antwoorden op de vele vragen rond 'technologie en onderwijs'. Bereid je voor op nieuwe inzichten én heel wat tips & tricks die je direct kunt toepassen in de praktijk.

Get Inspired is een initiatief van Edhub, Mind-and-Makerspace en The Enterprise.
Volledig programma & inschrijvingslink beschikbaar vanaf 21 augustus.

Hou me op de hoogte

Voor wie?

'Get Inspired' is bedoeld voor leerkrachten secundair onderwijs, coördinatoren, directies en pedagogisch begeleiders.

Wanneer?

Get Inspired - 'technologie en onderwijs' gaat door op donderdag 3 oktober 2024.

Alle info over deze inspiratiedag vind je terug in ons programma.

Waar?

De keynote & workshops gaan door in Howest - The Penta, Sint-Martens-Latemlaan 1B in Kortrijk.

Kostprijs?

€ 15 p.p.
Inbegrepen in de prijs:

  • goodiebag
  • hapjes en drankjes
  • heel wat expertise & inspiratie!

Programma

13u00 - 13u30Ontvangst met koffie en zoetigheden
13u30 - 14u00Keynote: Hoe technologie efficiënt en doelgericht inzetten in het onderwijs? - Griet Bogaert
14u00 - 15u30Keuze uit diverse interactieve workshops
15u30 - 16u00Koffiepauze
16u00 - 17u30Keuze uit diverse interactieve workshops
17u30 - 19u00Napraten bij hapje & drankje in belevingsruimte

Inspirerende keynote

Het aanbod aan digitale tools voor het onderwijs is groot. Het is dan ook niet altijd evident om het bos door de bomen te blijven zien. Griet Bogaert zoomt tijdens deze keynote in op hoe technologie op een effectieve en zinvolle manier kan ingezet worden in de klaspraktijk. Hierbij baseert ze zich op eigen onderwijservaringen*, inzichten uit gesprekken met leerkrachten, onderwijsexperts en leerlingen én wetenschappelijk onderzoek.

* Griet Bogaert heeft 20 jaar ervaring in het secundair onderwijs. Als lerarenopleider aan Howest richt zij zich op kernvakken algemene en digitale didactiek. Daarnaast is Griet ook coördinator van het postgraduaat 'Digitale didactiek'.

VR Klas

Workshops & belevingsruimte

AI & beleid

AI & beleid

Een korte en krachtige lezing over de impact van AI in onderwijs. Artificiële intelligentie komt al vaak aan bod in ons dagelijks leven en in onderwijs, meer dan we zelf op het eerste gezicht zouden denken. In deze workshop bespreken we de ethische richtlijnen opgesteld door de Europese commissie en gaan we na aan welke randvoorwaarden de school best voldoet om AI sterk in te zetten in het pedagogisch beleid.

Deze workshop is geschikt voor directie, coördinatoren en leerkrachten die de theoretische achtergrond en onderwijskundige nodigen willen vastpakken.

AmAI, dat kan ook!

AmAI, dat kan ook!

AI voor de taalleerkrachten en in de taalles (insteek Engels, maar uiteraard ook voor collega's Frans en Nederlands): hoe kan AI de taalleerkracht ondersteunen bij het ontwerpen van lessen en lesmaterialen en hoe kan je als taalleerkracht met AI aan de slag in de klas? In deze workshop krijg je een steekkaart van praktische tools die jou als leerkracht kunnen ondersteunen bij het voorbereiden van je lessen. Want, is AI gebruiken nu echt fraude plegen? Of liggen er mooie kansen om hiermee écht iets te doen in de lessen? We denken ook na over een kader om AI te integreren in je opdrachten voor de leerlingen. Een uitnodiging om al eens "om te denken".

Van ‘ignore’ naar ‘rethink’: AI en evaluatie in het onderwijs

Van ‘ignore’ naar ‘rethink’: AI en evaluatie in het onderwijs

AI is here to stay. Hoogtijd om evaluatie-instrumenten zelf te evalueren en om te denken! Aan de hand van de AI-as voor assessment gaan we op zoek naar manieren om AI te integreren in taken en opdrachten. Breng enkele opdrachten en een laptop mee naar de sessie! Doel: de workshop afronden met tal van nieuwe ideeën om verder mee aan de slag te gaan!

AI en leerversnellers in Microsoft

AI en leerversnellers in Microsoft

We kaderen eerst de inclusieve leeromgeving en de mogelijkheden die Microsoft biedt om het leereffect te optimaliseren, het zelfregulerend vermogen van de leerlingen te verhogen en jouw tijd als leerkracht optimaal te gebruiken (lees: minder werk met méér effect).

Daarna bekijken we de concrete mogelijkheden van tools zoals de Lees-, Zoek- en Spreekcoach in Teams, Math Solver, Reflect e.a. Je krijgt korte proevertjes van diverse tools, kunt zelf meteen toepassingen uitproberen die aansluiten bij jouw context en je gaat naar huis met een concrete handleiding.

* Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten die Microsoft en (bij voorkeur) klasgroepen in Teams gebruiken. Enige voorkennis van inclusieve tools is handig (insluitende lezer, kleurenfilters, voorlees- of dicteerfunctie ...).

Zet ChatGPT en CoPilot naar je hand

Zet ChatGPT en CoPilot naar je hand

Deze workshop biedt een unieke kans om nog meer te leren over AI prompt engineering en de vele toepassingen ervan. In de workshop leer je wat prompts zijn, hoe je deze kunt implementeren en evalueren, en hoe je ze kunt finetunen voor specifieke doeleinden. Tijdens de workshop zullen enkele AI-tools, zoals ChatGPT, CoPilot en Gemini, worden besproken en geëvalueerd. Je krijgt de kans om meer te weten te komen over de verschillende AI-tools en hoe je deze nog efficiënter kunt inzetten om jouw dagelijkse processen te verbeteren.

Introductie tot XR

Introductie tot XR

De workshop beidt een introductie tot XR. We starten vanuit een basisuitleg wat XR is en welke hardware voorhanden is. Aan elke hardware koppelen we mogelijke software die kan ingezet worden in de technische opleidingen. Hierbij komt ook de hardware en software van het XR Actieplan aan bod. Na deze korte theoretische uitleg is het tijd om zelf de mogelijkheden van XR te ontdekken en hoe deze technologie een meerwaarde kan bieden in jouw lessen.

AI for graphic design

AI for graphic design

In deze workshop ontdek je de mogelijkheden van AI in grafisch design. Met deze technologie kun je snel en efficiënt verbluffende ontwerpen creëren voor logo's, animaties en meer, waarbij AI je helpt met alles, van lay-outs tot kleurenschema's.

Woodcraft VR: houtbewerking in virtual reality

Woodcraft VR: houtbewerking in virtual reality

Het team van Hitlab laat jullie kennis maken met Woodcraft VR, een virtual reality-trainingsprogramma om te leren werken met houtbewerkingsmachines. Tijdens deze activiteit leer je op een leuke en veilige manier werken met de paneelzaagmachine en de freesmachine.

AI photobooth: transformeer in een astronaut

AI photobooth: transformeer in een astronaut

Benieuwd hoe je er uitziet als een astronaut? Kom langs aan onze AI-photobooth, een eigen creatie van AI Lab en Cyber 3 Lab van Howest. Na het lachen naar het vogeltje krijg je in no-time vijf verschillende versies van je AI-foto als astronaut te zien. Kies je favoriete transformatie en printen maar! Een mooie herinnering om te delen met collega's, vrienden of op je sociale media.

AI for graphic design

AI for graphic design

Met AI maak je snel en efficiënt verbluffende ontwerpen. Bezoek de SmartLab-stand van Quindo en gebruik AI om een afbeelding te creëren. Teken je logo op een touchpad en schrijf hiervoor een prompt. AI doet de rest.

Kleren passen doe je voortaan digitaal

Kleren passen doe je voortaan digitaal

Ooit al eens online kledij gekocht? Dan heb je wellicht al ondervonden dat het niet eenvoudig is om in te schatten of bepaalde kledingstukken wel bij jou gaan passen!

Gelukkig hebben de onderzoekers van het Metaverse en Web3 Experience Lab in Howest daar een oplossing voor gevonden. Ontdek de toekomst van (online) shoppen met onze Digital Fitting installatie van Howest, waar je dankzij een slimme spiegel razendsnel tientallen outfits kan passen op een realistische en gebruiksvriendelijke manier.

Immersive Room

Immersive Room

Stel je een ruimte voor waar de grenzen tussen fysieke realiteit en digitale inhoud vervagen. Een ruimte met beeldprojectie op alle muren, surround geluid en de mogelijkheid om met je handen de muren te bedienen. Een omgeving die je zintuigen op een geheel nieuwe manier aanspreekt. Het is alsof je binnenstapt in een andere wereld waar alles mogelijk is. Benieuwd? Kom het zelf ervaren!

Interactive sound

Interactive sound

Met de apparaten van Playtronica kunnen we elk geleidend voorwerp veranderen in een muziekinstrument. Altijd al eens piano willen spelen met ananassen? Bezoek dan zeker de stand van Quindo en probeer de 'touch & play' demo uit.

Blijf op de hoogte

Het programma wordt de komende weken verder aangevuld, wil je persoonlijk op de hoogte gebracht worden, laat dan je gegevens na via volgend formulier en ontvang op 21 augustus een mail met het volledige programma en inschrijvingslink. Bovendien maak je ook kans om het boek 'Digitale didactiek Hoe? Zo!' te winnen.

The Enterprise

Heb je nog een vraag rond dit event?

Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren!
Dit kan je doen door een mailtje te sturen naar enterprise [at] howest.be