Go international!

Internationale mobiliteit

howest illustraties_locatie cropped.png

Dat internationale mobiliteit een fundamentele meerwaarde biedt, zowel voor studenten als docenten, staat als een paal boven water. Een goed omkaderde buitenlandse studie/stage of onderwijsperiode geeft je een bevoorrechte kijk op het onderwijsgebeuren of werkveld in het land in kwestie. Ze scherpt je internationale en interculturele competenties aan, waaronder je vlotheid in vreemde talen. Binnen je vakgebied gaan door het internationaal perspectief nieuwe wegen open.

Talrijke afgestudeerden van Howest getuigen dat de kansen op de arbeidsmarkt vergroten voor wie leer- of werkervaring heeft in het buitenland. Werkgevers appreciëren kwaliteiten eigen aan mobiele studenten: flexibiliteit, ondernemendheid, mobiliteit, zelfredzaamheid en taalvaardigheid. Verder verruimt zo´n internationale periode je blik, bezorgt je nieuwe vriendschappen, leert ze je omgaan met diversiteit en interculturele dialoog, bevordert je zelfstandigheid, assertiviteit en maturiteit.

Een grootschalig onderzoek over de impact van het Erasmusprogramma toont het nu ook aan:  afgestudeerden met internationale ervaring doen het op de arbeidsmarkt veel beter. Zij lopen de helft minder risico op langdurige werkloosheid in vergelijking met degenen die niet in het buitenland hebben gestudeerd of een opleiding hebben gevolgd, en vijf jaar na het afstuderen is de werkloosheid onder deze groep 23 % lager. De door onafhankelijke deskundigen uitgevoerde studie is de grootste over dit onderwerp en heeft feedback gekregen van bijna 80 000 respondenten, waaronder studenten en bedrijven.

De Howest opleidingen bieden ook talrijke ‘Internationalisation at Home’ initiatieven, zoals het uitnodigen van buitenlandse gastdocenten en studentendelegaties of deelname aan internationale projecten waarbij de afstanden via ICT en e-learning overbrugd worden. Elke campus heeft ook International Days. Op die manier komen zelfs de meest honkvaste Howesters in contact met de internationale dimensie van hun studie- of werkgebied. Alle Howest-studenten kunnen ook “buddy” worden van een van de talrijke “internationals” die instromen voor onze English-taught semesters of onze Engelstalige Bachelor Digital Arts and Entertainment. Het buddyschap is intercultureel erg verrijkend en leidt tot prachtige internationale vriendschappen.

Wil je als student je studieperiode een internationale wending geven, dan biedt Howest je daar beslist alle mogelijkheden toe. Klik door en verneem alles over erkende studieperiodes aan één van onze 150 Europese en overzeese partnerscholen, buitenlandse stages, studiereizen, ontwikkelingssamenwerking, financiële ondersteuning en begeleiding, …

Ook onze docenten en medewerkers stimuleren wij om in internationaal te gaan en om de meerwaarde van hun mobiliteitservaring te delen met studenten en collega's.

Erasmus beleidsverklaring 2014-2020

howest illustraties_kwaliteitslabel cropped.png

Howest is houder van het Erasmus Charter for Higher Education 2014-2020 en participeert actief in het Erasmus+ programma onder de code B KORTRIJ03.

Hieronder onze Erasmus Beleidsverklaring 2014-2020, op basis waarvan het Erasmus Charter for Higher Education werd toegekend aan Howest:

International awareness and competences are vital to the education of New Young Professionals. Howest aims for all graduates to have a good understanding of international developments within their field, and the skills and attitudes needed to cooperate with diverse international stakeholders in a global society.

To this purpose, Howest has incorporated the international dimension in every degree program. All students come throughout their studies in direct contact with the international context of their chosen area of study, both from an academic and a labour market perspective. This is implemented in our diverse departments and study programs by stimulating, supporting, evaluating and adapting a wide range of internationalisation activities, from the international focus in the course contents, internationalisation@home activities in cooperation with international partners, lecturers, researchers and enterprise representatives, to staff and student mobility (incoming/outgoing), active membership in international academic and professional networks, project coordination or partnership, joint research and services to society.

The activities are designed, promoted and supported by the international coordinators, operational in all layers of the university, at the level of the central administration, departments and in each degree program.

Howest strives to build close and lasting partnerships with organisations and institutions right across the border in neighbouring countries, in Europe and worldwide. Many of our partners are located in the EU, but in the last decennium, considerable effort has been invested in growing and maintaining our network all over the globe, in e.g. China, India, USA and selected countries in Africa (Guinée,Uganda, South Africa), South America (Brazil, Mexico) and Central Asia (Kazakhstan).This will be continued and expanded in the coming years.

We aim to form partnerships with organisations that are complementary, yet with whom we share our application-oriented nature and our focus on sustainability, innovation, multidisciplinarity and entrepreneurship. We consciously look for partners to build alliances with on different levels, providing a structure for student and staff mobility, exchange of knowledge and expertise, curriculum development, joint research or other forms of project cooperation.

Staff and student mobility play an essential role in Howest’s internationalisation strategy, because of its effectiveness in introducing students to their worldwide field of study and in enhancing the international and intercultural competences graduates need to act as responsible and aware professionals and global citizens.

High-quality student mobility is implemented in a three-step, threshold-lowering plan of action. In their 1st BA year, students focus on I@H. They take part in International Days on campus and study visits just across the Flemish/Belgian borders.

The 2nd year, students can choose from a menu of intense, short-term, individual or group-based, ECTS-recognised international activities: IPs and projects or international weeks at Howest or in partner institutions, study trips to trade fairs and conferences, …. This second stage is very important, i.a. to convince more cautious students of the feasibility and value of international cooperation. In addition, for many students of a less-privileged background, these short-term mobilities are often the only ones within their means. They therefore highly contribute to achieving our goal of involving all of our students in an intense international learning experience. In their final semesters, students participate in individual long-term mobility, from development cooperation to study exchanges and placements within or outside of Europe. Howest has set the Bologna 2020 mobility goal as a minimum target for each program.

We continue to internationalise our campuses, improve staff language skills and increase our course offer in English and hosting capacity for foreign students and staff. This in turn enhances the I@H dimension.

Staff mobility and participation in international projects are other important tools for achieving our strategic objectives. Professional and interpersonal connections with other academic and enterprise professionals are vital to the creation and organisation of strong partnerships and networks. International cooperation has a direct impact on the quality and innovation of curricula, research and services to society. Furthermore, the motivational effect of regular international exchange on individuals and the multiplier effect of this enthusiasm on students cannot be underestimated. Howest invests substantially in staff to attract the funds to allow as many students and staff to benefit from an international experience.

A pilot double degree has been implemented with an institution in the French-speaking part of Belgium. Based on this experience, further joint degrees will be developed.

Studiereizen

Buitenlandse reis als onderdeel van je programma

De meeste opleidingen organiseren een buitenlandse reis als onderdeel van hun programma. Zo kom je als student in contact met andere culturen en omgangsvormen, krijg je praktijkvoorbeelden uit het buitenland te zien waarmee je ook actief aan de slag gaat, en doe je ervaring of inspiratie op voor je latere job.

Een studiereis is volledig geïntegreerd in je curriculum en is gekoppeld aan studiepunten.  Er horen dus opdrachten en evaluatie bij.  In principe is deelname verplicht.  Uiteraard houdt de opleiding het kostenplaatje zo beperkt mogelijk. Studenten die dat financieel niet rooien, kunnen aankloppen bij Stuvo Howest, onze dienst studentenvoorzieningen. Wie om gegronde redenen niet mee kan, krijgt een vervangopdracht om die studiepunten te behalen.

Daarnaast bestaan ook inspiratiereizen binnen bepaalde opleidingen: niet-verplichte buitenlandse uitstappen die buiten de lestijden worden georganiseerd om bij voorbeeld het afstuderen als klasgroep wat luister bij te zetten.

Onze studenten overal ter wereld

Jaarlijks gaan heel wat studenten op stage, studie of inleefreis naar het buitenland. Bekijk hier hun ervaringen!  

Laurens Hellinger is Howest-alumnus Bachelor Toegepaste Informatica. Hij deed een Erasmus-stage bij Blackboard  Londen (VK) en kon daar na zijn stage ook als vaste werknemer aan de slag. Daarnaast nam hij ook deel aan de Summer School in Zuid-Korea: "Het begon met een simpel mailtje waarop ik ben ingegaan, maar het is uitgemond in een fantastische en exotische belevenis". 

Be a buddy

howest illustraties_Nog vragen- cropped.png

Want an international experience without even leaving Belgium?

You can be a Buddy to a Howest international student!
Help your international pal feel welcome & open up your world!

Why be a buddy to an international student?

  • To spread your wings
  • To expand your world view
  • To welcome diversity
  • To give someone a sense of home
  • To share your country and culture
  • To embrace new cultures
  • To practice a language
  • To be part of a global community
  • To increase your chances of travelling
  • To increase your chances of getting a study or internship abroad scholarship from Howest
    • If you apply for a study or internship abroad scholarship / opportunity, make sure to mention that you’ve been a buddy as that is one of the criteria for being chosen! It’s no guarantee but it definitely can help!
  • You’ll be invited to all of our International Happy Hours and events!
  • In Kortrijk, you’ll have access, with your international pals and our global community to the Oasis Student Lounge and garden!
  • If you’re a really engaged buddy and share your experience, feel free to ask for a recommendation letter or reference. You’ll receive a buddy certificate too!

Interested in being a buddy during the fall 2018 and/or spring 2019 semesters in Kortrijk or Bruges? Contact us!