Overslaan en naar de inhoud gaan

Al gamend Frans leren, het kan! Dat bewijst de bacheloropleiding Organisatie en Management van Howest. Samen met taalappspecialist Linguineo ontwikkelden ze een taalgame om de spreekvaardigheid in het Frans te trainen. Het maakt Frans leren voor de studenten niet alleen leuker dan via een boek, de resultaten op het vlak van spreekdurf en woordenschatkennis zijn veelbelovend.

Dat je al gamend ook Frans kan leren, dat bewijst de opleiding Organisatie en Management van Howest. De opleiding ontwikkelde een taalgame voor Franse spreekvaardigheid. Het maakt Frans fun en levert mooie resultaten op op het vlak van durf om te spreken en woordenschat. Het succes van de game blijft overigens niet beperkt tot de schoolbanken, maar ook vanuit de bedrijfswereld is er groeiende interesse.

Gamen is sowieso een hot topic bij Howest. Tijdens een handelsmissie naar Atlanta, het mekka van de game-industrie, sloot de hogeschool West-Vlaanderen begin juni nog een samenwerkingsakkoord met het Creative Media Industries Institute (CMII), de gameopleiding van de Georgia State University.

Taalgame als voorbereiding op de werkvloer

Als antwoord op de groeiende kloof tussen de tanende kennis van Frans enerzijds en de verwachtingen van het werkveld anderzijds ontwikkelde Organisatie en Management een taalgame. De opleiding sloeg daarvoor de handen in elkaar met het Leuvense bedrijf Linguineo, specialist in taalapps met automatische spraakherkenning. Met de taalgame worden de studenten klaargestoomd voor het werkveld. In een virtuele en humoristische omgeving oefenen ze op een veilige manier (zonder beoordeling door peers, docenten, werkgevers…) gesprekken die ze later dagelijks op de werkvloer zullen voeren. Zo staan ze sterker en zelfverzekerder in hun schoenen wanneer ze effectief het werkveld instappen.

Drempel om te spreken wegnemen

De eerste resultaten zijn bemoedigend. Onderzoek bij 87 studenten uit de opleidingen Organisatie en Management en Bedrijfsmanagement toont aan dat ruim drie vierde van de studenten hun spreekangst overwint in de game, terwijl dit in de klas slechts over een vierde gaat. “Dat bevestigt ons vermoeden dat de game een belangrijke rol kan spelen bij het verhogen van de spreekdurf en bijgevolg ook van de spreekvaardigheid van de studenten. Daarnaast levert de game een gemiddelde vooruitgang op van 15 % qua woordenschatkennis. Overtuigende resultaten dus waardoor we de volgende jaren verder inzetten op taalgames binnen onze opleiding. Howest draagt innovatie en futureproof didactiek immers hoog in het vaandel”, aldus Diane Debruyne, opleidingscoördinator Organisatie en Management Howest.

De taalgame uittesten kan op de Howest-infodag van nu zaterdag 25 juni (van 10u tot 16u).