Overslaan en naar de inhoud gaan

Met een VR-bril op van een waterglijbaan racen? Die toffe ervaring konden leerlingen van Leefschool De Vlieger uit Oostende in primeur beleven in Lago Kortrijk. De innovatieve game werd ontwikkeld door een groep laatstejaarsstudenten van de gameopleiding Digital Arts and Entertainment van Howest.

Tegelijk maakten de leerlingen kennis met het spel dat DAE-studenten maakten op basis van hun eigen droommachines.

Naar beneden glijden in 3D VR-wereld

Binnen het vak ‘Group Projects’ bouwde een groep laatstejaarsstudenten van Digital Arts and Entertainment, in samenwerking met het bedrijf Virtual Reality Slide, een VR-beleving voor een van de glijbanen van Lago Kortrijk. Leerlingen uit de tweede graad van de Oostendse Leefschool De Vlieger kwamen dit ook effectief testen.

“Met een VR-bril op gleden ze naar beneden terwijl ze in realtime door een 3D VR-wereld raceten”, legt Alex Vanden Abeele, lector binnen DAE, uit. “360 gradenvideo’s die afspelen op de wand van een glijbaan kenden we al, maar wat onze studenten maakten, is interactiever. De kinderen kregen namelijk een controller mee, waardoor ze met hun VR-bril ook effectief konden spelen terwijl ze naar beneden gleden.”

De glijpartij viel sterk in de smaak van het testpubliek dat na deze spectaculaire ervaring naar de nabijgelegen Howest-campus The Level stapte.

Studenten DAE ontwikkelen VR-game voor Lago Kortrijk
Studenten DAE ontwikkelen VR-game voor Lago Kortrijk

Droommachines tot leven gebracht

Na de lunch volgde een rondleiding door de thuisbasis van de meermaals bekroonde gameopleiding van Howest. Daarna werd ook een tweede 3D-game voorgesteld en uitgetest. Dat werd door een ander team van studenten ontwikkeld op basis van de droommachines die leerlingen hadden bedacht in de context van MyMachine Vlaanderen. In het spel ‘Slumberlands’ worden hun machines in 3D tot leven gebracht.

“De Howest-studenten hadden eind september de tweede graad van de Oostendse school al eens een halve dag overgenomen”, aldus Aagje Beirens, coördinator van MyMachine. “Terwijl ze de leerlingen stimuleerden om hun eigen droommachines te bedenken, konden ze zo naast opleidingsspecifieke competenties ook hun sociaal-emotionele vaardigheden ontwikkelen.”

Van (droom)idee naar 3D-computergame

Het tweede project paste binnen MyMachine, het initiatief waarvan Howest medeoprichter en partner is en waarbij ideeën van kinderen uit het lager onderwijs door studenten hoger onderwijs vertaald worden in een ontwerp en een werkend prototype. In dit geval een 3D-computergame.

De leerlingen uit Oostende konden tijdens de bezoeken van de DAE-studenten op hun school en tijdens de voorstelling in The Level ontdekken dat de uitwerking van een idee tot een werkend prototype – in dit concreet geval de ontwikkeling van een game – een heel tijdsintensief proces is. Ze realiseren zo dat wat er in een klaslokaal gebeurt ook de echte wereld kan beïnvloeden en dat het hebben van ideeën belangrijk is.

Studenten DAE ontwikkelen VR-game voor Lago Kortrijk