Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe geraak ik op de Howest campus wifi?

Voor studenten en personeel

Selecteer het draadloze netwerk 'eduroam' en vul jouw Howest-login en -wachtwoord in.

Is je account nog niet geactiveerd? Dan kan je tijdens de kick-off week verbinding maken met het netwerk 'onthaaldagen' om je account te activeren. Na de kick-off week doe je dit via je mobiele hotspot of op je thuisnetwerk.

De eerste keer dat je eduroam gebruikt, zal het systeem je vragen of je het certificaat van het draadloze netwerk vertrouwt. Accepteer het certificaat. Daarna zal je verbonden zijn met eduroam, het draadloze netwerk van Howest.

Als eduroam niet verschijnt in de lijst met beschikbare netwerken, heb je waarschijnlijk een oudere laptop of smartphone. Kies in dat geval voor het netwerk eduroam-2.4. De inlogprocedure is identiek, maar de snelheid van dit netwerk is iets trager.
Het connectieprobleem van je oude laptop kan je oplossen door een wifi usb-dongle aan te schaffen. Zorg ervoor dat de dongle minimaal wifi-5 ondersteunt.

Connectieproblemen:

Indien je niet kan connecteren met eduroam of eduroam-2.4 kan dit verschillende redenen hebben. Hieronder enkele mogelijke oorzaken.

Minimum besturingssysteem

Zorg ervoor dat je besturingssysteem minstens voldoet aan:

  • Windows: Windows 10 build 1809
  • Macbook: MacOS 10.14 (Mojave)

DNS

Als je connectie kan maken met het netwerk, maar geen internet krijgt, staat je DNS verkeerd ingesteld. Zet je DNS op automatisch door dit stappenplan te volgen.

Technische info

  • Netwerknaam/SSID: eduroam
  • Beveiligingstype: WPA2 Enterprise
  • Versleutelingstype: AES
  • Authenticatiemethode: PEAP
  • Authenticatieprotocol: MSCHAP
  • Sub authenticatie methode: EAP-MSCHAP V2
  • Certificaten: niet valideren
  • Domein: Hogeschool-wvl.be
eduroam NL