Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarover?

Howest-DAE is internationaal toonaangevend wanneer het op de implementatie van game sound aankomt. Het is dé opleiding waar je de basis van technical sound design en sound programming kan leren. Met ons opleidingsprogramma onderscheiden we ons van regulier sound design en traditionele componistie (bijv. voor lineaire media). De klemtoon ligt op het gebruik van game engines, middleware en programmeertools voor actiegebaseerde en incidentele geluidsgeneratie (zoals ambience en sound effects). Ook zaken zoals (generatieve) dialoog en adaptieve muziek komen aan bod. Je ontwikkelt vaardigheden om audio in te passen met de dynamiek van het game-verloop, waardoor de spelervaring naar nieuwe hoogten wordt gebracht. Na deze opleiding ben je in staat om je eigen geluidsproducties te integreren in complexe hedendaagse gameproducties. In Europa is er geen enkele school die een vergelijkbare opleiding op hetzelfde niveau aan weet te bieden.

Voor wie?

Studenten met een passie voor game audio, met een passie voor programmeren, DAE-alumni, bachelors/masters in de Muziek, Compositie, Sound Design en/of Interactieve Geluidskunst, ... allemaal kunnen ze met dit programma hun skillset aanzienlijk verbeteren en uitbreiden. Een must voor afstudeerders uit een artistieke opleiding die een toegangsweg naar de game-industrie zoeken.

Waarom?

Er is een toenemende vraag vanuit de game industrie naar beter opgeleide en meer gespecialiseerde profielen. Sound designers en componisten zijn talrijk; maar die skills in combinatie met een gedegen kennis van de programmeervaardigheden die werken aan een game veronderstelt, zijn eerder schaars én bovendien zeer gegeerd in de industrie. Een extra troef in handen, dus!

Amaai zeg wauw!

Alexander Deweppe van Howest - Digital Arts and Entertainment was vorig jaar te gast in de laatavondshow "Amaai zeg wauw". Daar toonde hij hoe geluiden voor videogames worden gemaakt. Als kers op de taart mochten presentator Otto Jan Ham en centrale gast Willy Wartaal zelf geluiden proberen na te bootsen. Je kan het fragment herbekijken (vanaf 27:25) .

Wat komt er aan bod tijdens deze opleiding?

  • Niet-lineaire audio-productie

    Leer de kunst van niet-lineaire audio-productie en ontgrendel de kracht van adaptieve audio-ervaringen. Ontwikkel vaardigheden om audio te synchroniseren met de dynamiek van de game-omgeving, waardoor de spelervaring naar nieuwe hoogten wordt gebracht.

  • Game engines

    Audio-implementatie in verschillende game engines komt aan bod. Het curriculum omvat hands-on training in populaire engines zoals Unity en Unreal Engine, waardoor je een veelzijdige vaardighedenportfolio opbouwt. Ontdek hoe je audio naadloos integreert in verschillende gameontwikkelingsomgevingen.

  • Middleware

    Middlewares worden intensief gebruikt in de game-industrie. Leer hoe je middleware-tools zoals Wwise en FMOD kunt gebruiken om interactieve audio-ervaringen te creëren.

  • Praktische ervaring met real-world projecten

    Opgedane kennis kan meteen in de praktijk worden gezet met echte gameprojecten. Werk samen met ervaren professionals uit de industrie en bouw een portfolio op dat je onderscheidt op de arbeidsmarkt. Door de intensieve C++ component, is er geen studio of game-engine waar je niet (mee) aan de slag kan.

  • Persoonlijke begeleiding

    Geniet van persoonlijke begeleiding van ervaren docenten en mentoren die actief betrokken zijn in de game audio-industrie. Profiteer van hun expertise en bouw waardevolle professionele netwerken op.

  • Audio-excellentie

    Je bent klaar om de uitdagingen van audio voor professionele game producties aan te gaan. Met deze vaardigheden kan je je onderscheiden van louter lineaire sound designers en componisten, met zaken zoals generatieve dialoog en adaptieve muziek. Dit postgraduaat stelt je in staat om je eigen geluidsproducties effectief te integreren in complexe hedendaagse gameproducties.

Data en locatie

De opleiding De fysieke lesmomenten vinden plaats in The Level in Kortrijk.

Tijdsinvestering

Deze opleiding bestaat uit 52 studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk met 25 uren studietijd.

Evaluatiemethode

Er zijn geen examens. De evaluatie bestaat uit een eindopdracht per opleidingsonderdeel (meteen bruikbaar in je lespraktijk) en het uitbouwen van een portfolio.

Het postgraduaat is een wettelijk erkende titel die door een hogeschool kan uitgereikt worden in het kader van permanente vorming. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld de nieuwe standaard worden voor levenslang leren.

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen specifieke voorwaarden om dit postgraduaat te mogen starten. Een basiskennis van programmeren en wiskunde is meegenomen.

Kostprijs

De kostprijs van deze opleiding in 2024 bedraagt €2.499.

Contactpersoon

alexander.deweppe [at] howest.be (Alexander Deweppe)