Overslaan en naar de inhoud gaan

Muziek id metaverse

Internationaal worden steeds vaker cross-over samenwerkingen tussen de game-industrie en de muzieksector opgezet, waarbij er geëxperimenteerd wordt met virtuele producties. Hoewel de eerste experimenten dateren van voor covid, zagen we dit toenemen door de pandemie en de snelle opkomst van de “metaverse”-hype. Virtuele muziekbelevingen bereiken fans in allerhande vormen: van videostreams tot immersieve producties met geanimeerde avatars die digitaal performen in een game-omgeving of digital twins van beroemde concertzalen. Bekende artiesten treden op in gameplatformen zoals Fortnite, Minecraft, .. of eigen gecreëerde omgevingen. En ook tv-en radiozenders, zoals StuBru, experimenteren met virtuele producties.

Heel wat initiatieven, en toch blijkt uit gesprekken met het werkveld dat deze nieuwe vormen van digitale muziekbeleving nog veel vragen oproepen. Er ontbreekt basiskennis over hoe men in deze metaverses geraakt, welk duurzaam creatief potentieel ligt te wachten voor de artiesten en hoe men hiermee een groter publiek kan bereiken. Howest zal daarom een online tool publiceren voor de muzieksector en de opportuniteiten aantoonbaar maken.